Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2123266_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 85 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 85:
Ministeren oplyste under besvarelsen af samrådsspm. D den 26. november 2019,
at det ikke er tilstrækkeligt at være indrejst i en krigszone for at få frataget stats-
borgerskab. Personen skal også have udvist en handlemåde, der berettiger frata-
gelsen. Er ministeren enig i, at det er en alvorlig handling at indrejse i en konflikt-
zone for at kæmpe på vegne af IS, og at denne intention bør være tilstrækkelig
handlemåde?
Svar:
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, at den, som har udvist en handle-
måde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, af udlændinge- og
integrationsministeren kan fratages sin danske indfødsret, medmindre den på-
gældende derved bliver statsløs.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt det er tilstrækkeligt at være indrejst i en
krigszone for at få frataget sit statsborgerskab, kan der henvises til Udlændinge-
og Integrationsministeriets besvarelser af Folketingets Indfødsretsudvalgs
spørgsmål nr. 5, 6 og 31 til L 38 og spørgsmål nr. 16 (alm. del), der vedlægges til
orientering.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 38, som fremsat den
22. oktober 2019, vil der kunne ske fratagelse i tilfælde, hvor en dansk statsborger
uden tilladelse indrejser eller opholder sig i et område, hvor der er indrejse- og
opholdsforbud, og hvor det vurderes, at den pågældende i den forbindelse har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser. Det
afgørende er, om pågældende har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade
for landets vitale interesser.
Det vil således være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan
ske fratagelse. Dét, at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne
begrunde, at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets
12. december 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 17937
1102492
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan man har defineret de forbrydelser, som IS-terrorister med dobbelt statsborgerskab menes at have begået, som har ført til, at de pågældende har fået frakendt deres danske statsborgerskab, til udlændinge- og integrationsministeren
vitale interesser. Handlemåden skal være egnet til at påvirke staten negativt for at
kunne føre til fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om en handlemåde,
som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om hand-
lemåden er kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13 (om bl.a. terror og lands-
forræderi). Således vil eksempelvis tilslutning til en væbnet styrke for en part, som
kæmper mod den danske stat, terrorisme, herunder træning, instruktion eller på
anden måde oplæring af en person til at begå eller fremme terrorhandlinger og
handlinger, der sigter til ved udenlandsk bistand, ved magtanvendelse eller trussel
derom at forandre statsforfatningen eller sætte den ud af kraft, kunne danne
grundlag for administrativ fratagelse. Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke
vil være en betingelse, at vedkommende er blevet dømt for overtrædelse af en
eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13.
Det vil ikke ved vurderingen af handlemåden og afgørelsen om administrativ fra-
tagelse skulle vurderes, om den pågældende har gjort sig skyldig i overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder om der fore-
ligger det til domfældelse fornødne forsæt. Det vil således alene være gerningsbe-
skrivelserne i kapitel 12 og 13, der kan inddrages i vurderingen af, om en handle-
måde er til alvorlig skade for landets vitale interesser. Det vil heller ikke være ude-
lukket, at handlinger, som ikke er omfattet af nogen gerningsbeskrivelse i kapitel
12 og 13 i straffeloven, men som er af lignende karakter, vil kunne føre til admini-
strativ fratagelse, hvis den udviste handlemåde er til alvorlig skade for landets
vitale interesser. Det forudsættes i den forbindelse, at fratagelsen sker inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2