Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2095906_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
Vil Udlændingestyrelsen i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
afgørelse i sagen Savran mod Danmark den 1. oktober 2019 fremover i højere
grad inddrage principperne i Paposhvili-dommen, når styrelsen afgiver udtalelser i
sager, hvor anklagemyndigheden ønsker at nedlægge udvisningspåstand, og hvor
tiltalte lider af en alvorlig, behandlingskrævende sygdom?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet et
bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”A klage y dighede ka i alle straffesager, hvor der er hje
el til
udvisning efter udlændingelovens §§ 22-24 eller § 25 c, indhente en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, jf. udlændingelovens § 57. Har udlæn-
dingen senest fået meddelt opholdstilladelse hos Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration, udarbejder denne styrelse udta-
lelsen. For udlændinge med alle andre opholdsgrundlag samt udlæn-
dinge uden lovligt ophold afgiver Udlændingestyrelsen udtalelse til
anklagemyndigheden. Derudover kan der indhentes yderligere udta-
lelser i forbindelse med efterfølgende prøvelse af en udvisning, jf. ud-
lændingelovens §§ 50-50 b.
Udtalelser i medfør af udlændingelovens § 57
Det følger af udlændingelovens § 57, stk. 1, at inden anklagemyndig-
heden nedlægger påstand om udvisning af en udlænding, kan der
indhentes en udtalelse fra Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration.
29. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15063
1051986
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Udlændingestyrelsen i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse i sagen Savran mod Danmark den 1. oktober 2019 fremover i højere grad, vil inddrage principperne i Paposhvili-dommen, når styrelsen afgiver udtalelser i sager, hvor anklagemyndigheden ønsker at nedlægge udvisningspåstand, og hvor tiltalte lider af en alvorlig, behandlingskrævende sygdom, til udlændinge- og integrationsministeren
2095906_0002.png
Udlændingestyrelsen redegør i udtalelsen for udlændingens opholds-
grundlag i Danmark og beregner pågældendes eventuelle lovlige op-
hold med henblik på at vurdere, om der er hjemmel til udvisning og i
så fald efter hvilken bestemmelse i udlændingelovens §§ 22-24. Ud-
lændingestyrelsen tager også stilling til, hvorvidt styrelsen kan tiltræ-
de, at anklagemyndigheden nedlægger påstand om udvisning.
I den forbindelse kan der henvises til:
Udvisning, En betænkning afgi-
vet af Udvisningsudvalget, et ekspertudvalg nedsat af indenrigsmini-
steren den 18. august 1995, betænkning nr. 1326 1997 s. 410,
hvoraf
følgende fremgår:
”Udlæ di gestyrelse he stiller i praksis so
udgangspunkt
alene til anklagemyn-
digheden om at undlade at nedlægge påstand om udvisning, såfremt det på bag-
grund af domspraksis må anses for åbenbart, at en påstand om udvisning ikke vil bli-
ve taget til følge. I sager, hvor der foreligger tvivl om, hvorvidt en udlænding bør ud-
vises eller ej, vil Udlændingestyrelsen således som udgangspunkt henstille, at der
nedlægges påstand om udvisning, idet domstolene er tillagt kompetencen i disse sa-
ger og derfor bør foretage den endelige afvejning af, hvorvidt der i den konkrete sag
foreligger såda
e he sy , at der ikke bør træffes beslut i g o
udvis i g.”
Når Udlændingestyrelsen skal vurdere, om en udvisning med sikker-
hed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, indgår
varigheden af udlændingens lovlige ophold i Danmark, dennes per-
sonlige forhold, herunder familiemæssige tilknytning til Danmark og
hjemlandet og helbredsmæssige forhold, samt oplysninger om krimi-
nalitetens karakter, herunder grovhed og den forventede straf, even-
tuel tidligere begået kriminalitet, og om udlændingen tidligere er
idømt en advarsel eller betinget udvist. Er udlændingen omfattet af
EU-reglerne, vurderes udvisningsspørgsmålet efter de principper, der
følger af EU-retten. Udlændingestyrelsen inddrager også internatio-
nale forpligtelser, herunder artikel 3, samt relevant domspraksis.
Udtalelser i medfør af udlændingelovens § 50
Det følger af udlændingelovens § 50, stk. 1, at hvis en udvisning efter
udlændingelovens § 49, stk. 1, ikke er iværksat, kan en udlænding,
som påberåber sig, at der er indtrådt væsentlige ændringer i dennes
forhold, begære spørgsmålet om udvisningens ophævelse indbragt
for retten ved anklagemyndighedens foranstaltning. Begæring herom
kan fremsættes tidligst 6 måneder og skal fremsættes senest 2 må-
neder før, at udvisningen kan forventes iværksat. Fremsættes begæ-
ringen senere, kan retten beslutte at behandle sagen, såfremt frist-
overskridelsen må anses for undskyldelig.
Det følger af udlændingelovens § 57, stk. 1, 2. pkt., at anklagemyn-
digheden indhenter en udtalelse fra Udlændingestyrelsen eller Sty-
relsen for International Rekruttering og Integration i forbindelse med
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Udlændingestyrelsen i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse i sagen Savran mod Danmark den 1. oktober 2019 fremover i højere grad, vil inddrage principperne i Paposhvili-dommen, når styrelsen afgiver udtalelser i sager, hvor anklagemyndigheden ønsker at nedlægge udvisningspåstand, og hvor tiltalte lider af en alvorlig, behandlingskrævende sygdom, til udlændinge- og integrationsministeren
2095906_0003.png
en fornyet prøvelse efter udlændingelovens § 50 af en beslutning om
udvisning. I udtalelsen tager Udlændingestyrelsen både stilling til på-
standen om opretholdelse eller ophævelse af udvisningen samt på-
standen om, at sagen afvises eller realitetsbehandles. Sidstnævnte
skyldes, at der i bestemmelsen stilles både tidsmæssige betingelser
samt krav til, at der skal være indtrådt væsentlige ændringer. Ved
vurderingen af, om Udlændingestyrelsen kan tiltræde anklagemyn-
dighedens påstand, inddrager styrelsen samme forhold og elementer,
som nævnt ovenfor.
Udtalelser i medfør af udlændingelovens § 50 a
Det følger af udlændingelovens § 50 a, at er en udvisning sket ved
dom, hvorved en udlænding, efter reglerne i straffelovens §§ 68-70,
er dømt til forvaring eller anbringelse, træffer retten i forbindelse
med en afgørelse efter straffelovens § 72, om ændring af foranstalt-
ningen, der indebærer udskrivning fra hospital eller forvaring, samti-
dig bestemmelse om ophævelse af udvisningen, hvis udlændingens
helbredsmæssige tilstand afgørende taler imod, at udsendelse finder
sted.
Til brug for domstolenes prøvelse i medfør af udlændingelovens § 50
a forestår anklagemyndigheden sagens oplysning, herunder indhen-
ter en lægeerklæring om pågældendes helbredsmæssige tilstand, om
behandlingsforløbet, om karakteren af og behovet for fortsat be-
handling og om konsekvenserne af, at behandlingsforløbet afbrydes.
Erklæringen skal også indeholde en vurdering af, om der er grund til
at frygte, at udlændingen vil begå personfarlig kriminalitet, hvis be-
handlingen afbrydes.
Prøvelsen i disse sager består af en vurdering af, om udlændingens
helbredsmæssige tilstand taler afgørende imod, at udsendelse finder
sted. Anklagemyndigheden kan i forbindelse med prøvelsen indhente
oplysninger om behandlingsmulighederne i udlændingens hjemland
gennem Udlændingestyrelsen og Udenrigsministeriet. Udlændinge-
styrelsen skal derfor ikke
som i udtalelser i medfør af udlændinge-
lovens § 57
forholde sig til en påstand om udvisning, men vil alene
være behjælpelig med at indhente oplysninger til brug for straffesa-
gen om, hvorvidt udlændingen vil kunne modtage tilstrækkelig be-
handling i sit hjemland.
Udtalelser i medfør af udlændingelovens § 50 b
Det følger af udlændingelovens § 50 b, stk. 1, at hvis en udvisning ef-
ter udlændingelovens § 49, stk. 1, af en statsborger i et land, der er
tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af aftalen om Det Eu-
ropæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller en schweizisk stats-
borger eller en udlænding, som i øvrigt er omfattet af EU-reglerne, jf.
udlændingelovens § 2, stk. 2, ikke er iværksat 2 år efter udvisningsaf-
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Udlændingestyrelsen i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse i sagen Savran mod Danmark den 1. oktober 2019 fremover i højere grad, vil inddrage principperne i Paposhvili-dommen, når styrelsen afgiver udtalelser i sager, hvor anklagemyndigheden ønsker at nedlægge udvisningspåstand, og hvor tiltalte lider af en alvorlig, behandlingskrævende sygdom, til udlændinge- og integrationsministeren
gørelsen, indbringer anklagemyndigheden, umiddelbart inden udvis-
ningen kan forventes iværksat, spørgsmålet om, hvorvidt udvisningen
skal opretholdes, for retten.
Retten tager i forbindelse hermed stilling til, om udlændingen fortsat
udgør en reel trussel for den offentlige orden eller sikkerhed, og i be-
kræftende fald om forholdene har ændret sig, siden den oprindelige
afgørelse om udvisning blev truffet.
Denne prøvelse er obligatorisk, og den supplerer udlændingens ad-
gang til efter udlændingelovens § 50 at få spørgsmålet om udvisnin-
gens ophævelse indbragt for retten.
Anklagemyndigheden kan, hvis der er behov, indhente en udtalelse
fra Udlændingestyrelsen om udlændingens forhold efter udlændinge-
lovens § 26. Udlændingestyrelsen konkluderer i udtalelsen, om sty-
relsen kan tiltræde anklagemyndighedens indstilling om, at udvisnin-
gen opretholdes eller ophæves. Udlændingestyrelsen tager i sin udta-
lelse ikke konkret stilling til, hvorvidt EU-reglerne i det specifikke til-
fælde er til hinder for, at udvisningen opretholdes, og hvorvidt på-
gældende fortsat udgør en reel trussel for den offentlige orden og
sikkerhed, da denne endelige vurdering henhører under domstole-
ne.”
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål UUI nr. 4 (alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet udlændinge- og inte-
grationsministeren den 3. oktober 2019 efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
4/4