Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2257431_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Folketingets Europaudvalg
Hvornår:
1.oktober 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
xx 2020
Sags nr.
Akt-id
2019 - 13090
1027085
Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Euro-
paudvalg af rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. oktober 2020
[1. Indledning]
Jeg deltager i næste uge i rådsmødet for retlige og indre
anliggender, der afvikles som uformel videokonference.
Rådsmødet har for mit vedkommende to punkter på
dagsordenen.
Det første og helt dominerende punkt på dagsordenen er
det længe ventede forslag til en reform af den europæiske
asyl- og migrationspolitik, som Kommissionen præsente-
rede i sidste uge.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
2
Formandsskabet lægger ikke op til en egentlig tilkende-
givelse af medlemsstaternes holdning til Kommissionens
forslag, men til en drøftelse af, hvordan vi bedst muligt
får tilrettelagt forhandlingerne om Kommissionens for-
slag og sikrer fremskridt i forhandlingerne, når de be-
gynder.
Det andet punkt på dagsordenen er en status på samar-
bejdet med Vestbalkan og Nordafrika om migrations-
håndtering.
Efter forelæggelsen af rådsmødet ønsker jeg at tage for-
handlingsoplæg på en generel indstilling i Rådet vedr.
det nye finansielle EU-instrument for grænser og visum
[Border Management and Visa, BMVI].
Endeligt vil jeg orientere om en verserende sag ved EU-
domstolen, som har interesse for Danmark.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
3
[2. Indledende om asyl- og migrationspagten]
Så først til selve rådsmødet, der altså afvikles som ufor-
mel videokonference.
Lad mig indledningsvist understrege, at samlenotatet om
asyl- og migrationspagten blev oversendt til udvalget, før
Kommissionen havde præsenteret sit forslag.
Derfor vil jeg i dag give en mere udførlig præsentation af
Kommissionens forslag, uden at der kan blive tale om en
tilnærmelsesvis tilbundsgående gennemgang.
Der er tale om et meget omfattende materiale, som vi vil
få mange lejligheder til at vende sammen
og mine em-
bedsfolk har også indledt arbejdet med udarbejdelse af
grund- og nærhedsnotater, som udvalget vil få oversendt.
Asyl- og migrationspagten indeholder i alt 5 lovgiv-
ningsmæssige forslag. Jeg vil gennemgå dem en af gan-
gen og vil efter bedste evne give et kort rids af regerin-
gens overordnede, foreløbige holdning, og hvordan Pag-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
2257431_0004.png
4
ten i øvrigt flugter med regeringens ambition om et ret-
færdigt og humant asylsystem.
En vigtig rød tråd i Kommissionens nye forslag er, at
Pagten skal skabe et mere sammenhængende system fra
det øjeblik, en person fra et tredjeland ankommer til Eu-
ropas grænser, og indtil personen enten får lovligt ophold
eller bliver udsendt.
[3. Gennemgang af de 5 lovgivningsmæssige forslag]
Det første er forslaget til
forordning om asyl- og migra-
tionsforvaltning.
Forordning erstatter den nuværende Dublin-forordning
og indeholder også forslag til en ny europæisk solidari-
tetsmekanisme.
Som det er bekendt, deltager Danmark i den eksisterende
Dublin-forordning via en parallelaftale [dvs. på mellem-
statsligt
grundlag].
Den
regulerer,
hvilken
EU-
medlemsstat der er ansvarlig for at behandle en asylan-
søgning.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
5
Danmarks deltagelse i Dublin-samarbejdet kan viderefø-
res som hidtil, da de relativt få ændringer, der lægges op
til, ligger inden for parallelaftalen.
De ændringer, Kommissionen lægger op til, drejer sig
om, at familie, barnets tarv og tilknytning til en med-
lemsstat, kommer til at spille en større rolle i forhold til,
hvilken medlemsstat der er ansvarlig for asylsagsbehand-
lingen.
Familiebegrebet udvides f.eks. til også at inkludere en
ansøgers søskende samt familie, som ansøgeren har stif-
tet efter at have forladt oprindelseslandet, men inden an-
komsten til medlemsstatens territorium.
Og så foreslår Kommissionen
som jeg nævnte indled-
ningsvist
en solidaritetsmekanisme.
Det fremgår direkte af Kommissionens forslag, at Dan-
mark ikke deltager i solidaritetsmekanismen pga. retsfor-
beholdet.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
6
Kommissionen foreslår, at solidaritetsmekanismen skal
bringes i anvendelse i tre forskellige situationer: 1) Efter
redningsaktioner
havet
[de
såkaldte
SAR-
operationer], 2) når en medlemsstat oplever et stort mi-
grationspres, og 3) i krisesituationer.
I forhold til krisesituationer har Kommissionen fremlagt
forslag til en egentlig kriseforordning. Det vender jeg til-
bage til.
Alt efter hvilken situation der er tale om, kan medlems-
staterne udvise solidaritet på tre forskellige måder:
1) Omfordeling, som vi har kendt til siden krisen i
2015.
2) Tilbagesendelses-sponsorater, hvor man bistår den
pågældende medlemsstat med at få tilbagesendelser
effektueret, og hvis det ikke lykkes inden for 8 må-
neder overtager ansvaret for den pågældende per-
son med henblik på tilbagesendelse.
3) Tilbyde andre tiltag, der bl.a. kan være at yde ope-
rationel støtte eller bidrage til kapacitetsopbygning
i forhold til modtagelse eller tilbagesendelse.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
7
Vi er fortsat ved at se på forslagene om omfordeling, og
det der kaldes tilbagesendelses-sponsorship, og i hvilket
omfang der er tvang forbundet med disse to solidaritets-
elementer.
Men som nævnt vil Danmark som følge af retsforbehol-
det ikke skulle deltage i disse solidaritetsbestemmelser.
Så går jeg videre til forslaget om en
forordning om en
obligatorisk screeningsprocedure.
Der er tale om en ny forordning. Formålet er at fastlægge
en mere klar og gnidningsfri proces for håndtering af ir-
regulære migranter ved indrejse i EU.
Screeningen er obligatorisk for alle tredjelandsborgere,
der krydser EU’s eksterne grænser irregulært eller bliver
ilandsat efter en redningsaktion på havet.
Screeningen vil bestå af et sundheds- og sårbarhedstjek,
et identitetstjek, registrering af biometri og et sikkerheds-
tjek.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
8
Screeningen skal bidrage til bedre sikring af de eksterne
grænser og bidrage til hurtigt at kunne henvise den ind-
rejste eller ilandsatte til den rette procedure, dvs. enten
udsendelse, hvis personen ikke søger asyl, eller asylsags-
behandling i en haste- eller normalprocedure, hvis perso-
nen søger asyl.
Forordningen afsætter op til 5 dage til dette, som kun kan
forlænges under særlige omstændigheder.
Screeningsforordningen udgør en udbygning af Schen-
gen-reglerne, og det betyder som bekendt, at Danmark
inden for 6 måneder efter en vedtagelse skal tage stilling
til, hvorvidt vi ønsker at gennemføre forordningen i
dansk lovgivning.
Så er der
forordningen om Forordningen om Eurodac
(omarbejdning af 2016-forslaget)
Formålet med dette forslag er at omdanne Eurodac-
systemet [den europæiske fingeraftryksdatabase], så det
understøtter EU’s politikker
inden for asyl, irregulær mi-
gration og genbosætning.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
9
Forslaget lægger bl.a. op til at styrke de data, som Euro-
dac indeholder, så det f.eks. bliver muligt at opgøre både
antallet af ansøgere og antallet af ansøgninger, mulighed
for at krydstjekke imellem flere systemer samt, at der
skal oprettes en ny kategori for personer, der ankommer
efter en redningsaktion på havet.
Danmark har som bekendt hidtil deltaget i Eurodac-
samarbejdet på baggrund af en parallelaftale. Og Dan-
mark vil kunne fortsætte med at deltage i samarbejdet
inden for rammerne af den eksisterende parallelaftale.
For det fjerde er der forslaget til
Asylprocedureforord-
ningen
(omarbejdning af 2016-forslaget)
Der er tale om en omarbejdning af et forslag fra 2016.
Det afgørende nye er et forslag til en obligatorisk græn-
seprocedure i tilfælde, hvor det fastslås under scree-
ningsproceduren, at tredjelandsborgeren kommer fra et
land med en anerkendelsesrate i asylsager på under
20 %. Det er en særlig hasteprocedure for asylsager, som
man kan sammenligne med Danmarks åbenbart grund-
løs-procedure i asylsager.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
10
Pga. retsforbeholdet vil Danmark ikke være omfattet af
denne forordning.
Til sidst vil jeg nævne forslaget til
forordning om hånd-
tering af krisesituationer og force majeure
Forslaget er møntet på de situationer, der i Forordningen
om Asyl- og Migrationsforvaltning [som jeg omtalte for
lidt siden] er betegnet krise- og force majeure-
situationer.
Kort fortalt fastsættes særlige asyl- og tilbagesendelses-
procedurer for disse situationer. Der er tale om bl.a. ud-
videlse af tidsfrister i forhold til registrering af asylan-
søgninger og i forhold til tidsfrister i forbindelse med de
såkaldte
”Dublin-overførsler”.
Som udgangspunkt er Danmark pga. retsforbeholdet ikke
omfattet af forordningsforslaget. Der er dog en lille del
af forordningen [én enkel artikel], der omhandler tidsfri-
ster vedr.
”Dublin-overførsler”,
som Danmark skal tage
stilling til inden for 30 dage efter en evt. vedtagelse med
henblik på gennemførelse i dansk lovgivning.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
11
Ud over de fem forslag til retsakter vil jeg også kort
nævne, at der indgår en lang række andre elementer i
Pagten og i bestræbelserne på reform af det europæiske
asyl- og migrationssystem.
Det drejer sig for det første om forslag til retsakter fra
Kommissionens asylpakke fra 2016. Der er tale om tre
forordninger og et direktiv: Kvalifikationsforordningen,
Modtagedirektivet,
forordningen
om
en
EU-
genbosætningsordning og forordningen om et EU asyl-
agentur som erstatning for det nuværende asylstøttekon-
tor, EASO.
For det andet drejer det sig om en kommende EU hand-
lingsplan mod menneskesmugling for perioden 2021-
2025. Derudover vil der blive arbejdet for at indarbejde
initiativer mod menneskesmugling i partnerskabsaftaler
med tredjelande, hvilket der også er taget højde for i de
finansielle instrumenter for perioden 2021-2027.
For det tredje er der styrkelsen af udsendelsesområdet.
Her vil man dels bygge videre på forslaget til reform af
udsendelsesdirektivet fra 2018, og dels på nye forslag,
herunder brug af udsendelsessponsorater, mere effektiv
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
12
gennemførelse af tilbagetagelsesaftaler og indgåelse af
nye aftaler samt samarbejde med tredjelande på visum-
området. Herudover indeholder pagten forslag til udnæv-
nelse af en udsendelseskoordinator, etablering et højni-
veauudsendelsesnetværk i løbet af 2021 samt udnævnel-
se af en udsendelses vicedirektør i Frontex.
For det fjerde forslår Kommissionen, at Rådet arbejder
videre med det såkaldte BlueCard direktiv for kvalifice-
ret arbejdskraft såvel som en handlingsplan for bedre in-
tegration. Og endeligt har kommissionsformanden an-
nonceret en ny strategi for Schengens fremtid. Forslaget
forventes fremsat i første halvdel af 2021.
Og for det femte lægger Kommissionen op til med det
samme at udvikle og videreudbygge skræddersyede mi-
grationsdialoger og -partnerskaber med oprindelses- og
transitlande.
Som I kan fornemme, er der lagt op til omfattende, kom-
plekse og vanskelige forhandlinger, som udvalget vil bli-
ve inddraget i henad vejen.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
13
[4. Regeringens overordnede holdning til asylpagten]
Jeg håber, at jeg har givet et nogenlunde overblik over
nogle af de vigtigste forslag i Kommissionens overvejel-
ser.
Men jeg vil også gerne understrege, at vi fortsat er ved at
gennemlæse og nærstudere forslaget og foretage juridi-
ske analyser af rækkevidden af forslaget og ikke mindst
det danske retsforbehold og dermed, hvor Danmark vil
skulle eller rettere have mulighed for at deltage.
Min umiddelbare vurdering er, at der er mange gode tak-
ter i forslaget, som også på flere områder/lange stræk er
på linje med regeringens tanker om et retfærdigt og hu-
mant asylsystem.
Her vil jeg først og fremmest nævne effektiviseringen af
det fælles europæiske asylsystem ved at skabe mere ens-
artede og strømlinede procedurer fra en person ankom-
mer til Europa til en afgørelse om ophold eller udsendel-
se træffes.
Her tænker jeg blandt andet på indførelsen af hastepro-
cedurer ved de eksterne grænser, så vi hurtigt kan få ek-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
14
spederet de ansøgninger, der er åbenbart grundløse. De
personer skal så hurtigt som muligt og effektivt tilbage-
sendes til deres hjemlande.
Pagten afspejler altså klar politisk vilje til at styrke EU's
ydre grænser, hvor vi bliver meget bedre til at sende af-
viste asylansøgere og irregulære migranter hjem og bedre
til at forhindre sekundære bevægelser indenfor Europa.
EU skal have fuld kontrol over, hvem der opholder sig
inden for dets grænser, og her spiller blandt andet Euro-
dac-forordningen og reglerne om grænseprocedurer en
vigtig rolle.
Der ses også et øget fokus på
en såkaldt ”whole of mi-
gratory routes”-tilgang, som indebærer, at Kommissio-
nen og medlemsstaterne arbejder sammen om kapaci-
tetsopbygning af myndigheder i lande langs migrations-
ruterne, så de bliver bedre rustede til f.eks. at beskytte
egne grænser eller bekæmpe menneskesmugling.]
[Afsluttende bemærkninger om pagten]
MEN - jeg vil også understrege min bekymring.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
15
Jeg mener ikke, at Kommissionen med sit forslag for al-
vor får gjort op med de underliggende incitamentsstruk-
turer, der får folk til at risikere livet for at nå til Europa,
og som nu i mange år har betydet, at det europæiske
asyl- og migrationssystem har været dysfunktionelt.
Et konkret eksempel er overvejelserne om tvungen om-
fordeling i særlige situationer. Vi er fortsat ved at vurde-
re, i hvilket omfang, der lægges op til tvang. Selvom
Danmark pga. retsforbeholdet ikke er omfattet, så udgør
omfordeling efter min opfattelse en pull-faktor. Det er
ærgerligt.
Faktisk vil jeg vove den påstand, at asyl- og migrations-
pagten ufrivilligt stadig vil understøtte den kriminelle in-
dustri, hvor menneskesmuglerne vinder og Europa og de
mennesker, der reelt har brug for beskyttelse, taber.
Der er ingen retfærdighed i, at vi bruger milliarder og
milliarder af kroner og euro på dem, som vi ved ikke har
et reelt beskyttelsesbehov.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
16
Regeringens ambition er klar. Vi skal bruge pengene på
at tage fat på problemerne i oprindelseslandene, nærom-
råderne og langs migrationsruterne.
Samtidig skal vi sørge for at hjælpe dem, der har mest
brug for beskyttelse, bedre, dem som oftest er mest ud-
satte, og som ikke har mulighed for at tage turen til Eu-
ropa.
Regeringen vil naturligvis bidrage konstruktivt til for-
handlingerne om de dele af pagten, der vil styrke ydre
grænser, styrke udsendelsesarbejdet og styrke samarbej-
det med oprindelseslande, i nærområderne og langs mi-
grationsruterne.
Når det er sagt, så må vi også anerkende, at flere elemen-
ter i forslaget fra Kommissionen må forventes at have en
vis indflydelse på folks villighed til at "sætte sig i både-
ne". Her tænker jeg bl.a. på den foreslåede screenings-
forordning og den såkaldte grænseprocedure i asylproce-
dureforordningen.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
17
Regeringen vil derfor bidrage konstruktivt til forhandlin-
gerne om bl.a. den nye screeningsprocedure, så vi hur-
tigst muligt kan få skilt fårene fra bukkene.
Vi kommer samtidig til at kæmpe videre for, at den lang-
sigtede løsning skal være at flytte asylsagsbehandlingen
uden for EU. Set med danske øjne er det et tiltag, der vil
fjerne det incitament, der får mennesker
og endda uled-
sagede børn
til at tage den farlige rejse til Europa.
[5. Samarbejde med tredjelande omkring migration
Nordafrika og Vestbalkan]
Det var punktet om Kommissionens forslag til en euro-
pæisk asyl- og migrationspagt, som jeg tænker, vil domi-
nere vores videokonference.
Det sidste punkt på dagsordenen på torsdag vil være en
status på det intensiverede operationelle samarbejde om
migration langs de østlige og centrale middelhavsruter.
Jeg forventer, at Kommissionen og formandskabet vil
præsentere og gøre status på samarbejdet.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
18
Der er tale om et samarbejde som regeringen støtter. Jeg
deltog selv i et møde i Wien i juli om den østlige rute og
Balkanruten, og der pågår indledende øvelser på den cen-
trale rute, som jeg også ser positivt på.
Det hele drejer sig om, at hvis vi ikke har en "whole-of-
migratory-routes" tilgang til håndteringen af irregulær
migration, så vil vi ikke lykkes. Så vinder de kriminelle
menneskesmuglere.
I øvrigt ligger disse processer helt naturligt i forlængelse
af regeringens ambition om et retfærdigt og humant asyl-
system, hvor vi arbejder ud fra en helhedsorienteret til-
gang. Jo mere vi hjælper landene i Nordafrika med mi-
grationsudfordringerne, jo færre mennesker tager den
farlige vej over Middelhavet. Og jo mere vi styrker sam-
arbejdet med Balkan-landene, jo bedre vil vi være til at
lukke denne bagdør til Europa for irregulære migranter.
[6. Forhandlingsoplæg ang. generel indstilling vedr.
nyt finansielt instrument for grænser og visum
(BMVI).]
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
19
Så er der forhandlingsoplægget, som jeg introducerede i
min indledning.
Først og fremmest skal jeg beklage den sene oversendel-
se af materialet vedr. dette forhandlingsoplæg. Punktet er
ikke på det kommende RIA-rådsmøde, men forelægges
nu, fordi det var på dagsordenen for Coreper i går, og
fordi det forventes vedtaget som A-punkt på et snarligt
rådsmøde. [Jeg kan oplyse, at vi på Coreper i går tog par-
lamentarisk forbehold.]
Lad mig starte med at genopridse baggrunden. Kommis-
sionen har i 2018 fremsat forslag til tre finansielle in-
strumenter på området for retlige og indre anliggender.
Det drejer sig om Asyl- og Migrationsfonden og Instru-
mentet til finansiel støtte til grænseforvaltning og visum
under Fonden for Integreret Grænseforvaltning (BMVI).
Derudover er der fremsat forslag om Fonden for Intern
Sikkerhed, som hører under Justitsministeriets område.
Danmark deltager i forhandlingerne, men fordi alle tre
instrumenter er omfattet af det danske retsforbehold, vil
Danmark ikke deltage i vedtagelsen. Da der samtidig er
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
20
tale om en udbygning af Schengen-reglerne, vil Danmark
inden for 6 måneder efter vedtagelsen skulle give medde-
lelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen
i Danmark ret.
For så vidt angår BMVI, er der i vidt omfang tale om en
videreførelse af det nuværende grænse- og visuminstru-
ment under Den Interne Sikkerhedsfond (ISF).
BMVI giver ligesom det nuværende ISF-instrument for
grænser og visum mulighed for at støtte projekter inden
for grænseforvaltning- og visumområdet. De nuværende
ISF-midler er især anvendt til projekter under Rigspoliti-
et og Udlændinge- og Integrationsministeriet vedr. de
nye EU it-systemer for Ind- og Udrejse (EES) og Rejse-
information- og tilladelser (ETIAS).
Udvalget blev i april 2019 forelagt forhandlingsoplæg på
en delvis generel indstilling for BMVI. Den delvise ge-
nerelle indstilling vedrørte de mere tekniske og admini-
strative dele af forslaget, herunder bl.a. afgrænsningen af
fondens formål. Selve budgettet var derimod ikke en del
af den delvis generelle indstilling sidste år.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
21
Efter indgåelsen af EU's flerårige finansielle rammeaftale
(MFF-aftalen) i juli har det tyske formandskab arbejdet
henimod en fuld generel indstilling for BMVI-forslaget.
Her er budgettet nu også inkluderet. Selve budgettet føl-
ger MFF-aftalen fra i sommers. Der lægges op til et bud-
get på ca. 38 mia. kr. for BMVI i perioden 2021-2027.
Heraf vil ca. 27,2 mia. kr. være til rådighed for nationale
programmer. De øvrige midler skal udmøntes gennem en
såkaldt tematisk facilitet. Her kan Kommissionen give
støtte til krisebistand, egne projekter eller supplerende
allokeringer til særlige programmer i nationale pro-
grammer.
Fordelingen af de 27,2 mia. kr. til nationale programmer
var ikke en del af sommerens MFF-aftale. Fordelingen
fastlægges i stedet ud fra et bilag til BMVI-forordningen.
Bilaget indgår i den generelle indstilling nu, men var ik-
ke en del af den delvis generelle indstilling sidste år.
Ifølge bilaget modtager hver medlemsstat ca. 60 mio. kr.
som et grundbeløb. Grækenland, Cypern og Malta mod-
tager dog hver ca. 200 mio. kr. De øvrige midler ud af de
24 mia. kr. vil blive fordelt blandt medlemsstaterne som
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
2257431_0022.png
22
supplement til grundbeløbene efter en teknisk forde-
lingsnøgle. Her indgår bl.a. længde og pres på de ydre
grænser hos hver medlemsstat. Den endelige operationa-
lisering af fordelingsnøglen vil blive foretaget af Kom-
missionen. Danmark ventes samlet at modtage ca. 1 pct.
af de 24 mia. kr., dvs. ca. 200-250 mio. kr.
Det er desuden tilføjet den generelle indstilling, at
Kommissionen skal sikre, at en væsentlig del af midlerne
under den tematiske facilitet anvendes i relation til tred-
jelande.
På den baggrund har jeg i dag et forhandlingsoplæg med
til jer, som går på:
-
at regeringen støtter den generelle indstilling, og
-
at regeringen
når der er opnået generel indstil-
ling i Rådet
vil tilkendegive, at Danmark støtter
forslaget, medmindre der sker væsentlige ændrin-
ger.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
23
[4. EU-retssagen C-710/19, G.M.A.]
[Indledning]
Til sidst vil jeg orientere om en sag ved EU-Domstolen,
som nærmer sig sin afgørelse. Det drejer sig om den bel-
giske sag C-710/19, G.M.A.
Der er fra dansk side afgivet skriftligt indlæg i sagen i
januar 2020. Udvalget blev ved notat af 17. december
2019 orienteret om sagens omstændigheder og den dan-
ske interesse i sagen.
[Sagens tema]
Den belgiske sag handler om,
hvor længe
en unionsbor-
ger, der indrejser i en anden medlemsstat for at søge ar-
bejde, har ret til at opholde sig der som arbejdssøgende
efter EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed,
og i hvilket omfang myndighederne kan iværksætte kon-
trolforanstaltninger og stille dokumentationskrav i for-
hold til den pågældendes ret til ophold.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
24
Retten for unionsborgere til at indrejse og tage ophold i
en anden medlemsstat som arbejdssøgende følger direkte
af EUF-Traktaten. Det følger også af EU-opholdsdirekti-
vet, at arbejdssøgende unionsborgere ikke må udsendes,
så længe det kan dokumenteres, at de søger arbejde og
har reelle mulighed for at opnå ansættelse i denne med-
lemsstat.
EU-Domstolen har i sin praksis fastslået, at arbejdssø-
gende unionsborgere skal indrømmes en rimelig frist til
at søge arbejde og gøre sig bekendt med relevante be-
skæftigelsestilbud i medlemsstaten, og at en frist på seks
måneder ikke vurderes at være utilstrækkelig.
I den konkrete belgiske sag fik unionsborgeren efter at
have opholdt sig i Belgien i ca. fem måneder afslag på
sin ansøgning om ophold udover tre måneder med påbud
om at udrejse, fordi myndighederne ikke fandt, at han
havde dokumenteret reelle muligheder for at opnå ansæt-
telse i Belgien.
[Generaladvokatens forslag til afgørelse]
En generaladvokat ved EU-Domstolen har den 17. sep-
tember fremsat sit forslag til afgørelse i sagen.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
2257431_0025.png
25
Generaladvokaten lægger i sit forslag op til, at en med-
lemsstat efter de tre indledende måneders ophold i en
medlemsstat, der tilkommer alle EU-borgere, kan stille
krav om dokumentation for, at der
reelt søges arbejde.
På det punkt er forslaget på linje med det danske indlæg.
Ifølge generaladvokaten kan der først herefter kræves
dokumentation for, at den pågældende også har
reelle
muligheder for at opnå arbejde,
når der yderligere er for-
løbet en rimelig frist. Ifølge domspraksis vil seks måne-
der fra indrejsen være en rimelig frist. På dette punkt er
forslaget ikke på linje med regeringens indlæg i sagen.
Regeringen har ligesom de belgiske myndigheder argu-
menteret for, at det er foreneligt med EU-retten at stille
krav om, at arbejdssøgende unionsborgere allerede efter
tre måneders indledende ophold tillige sandsynliggør, at
de har reelle muligheder for at opnå arbejde.
EU-Domstolen har ikke tidligere forholdt sig hertil, og
der stilles ikke krav herom i dansk praksis i dag. Efter
dansk praksis stilles der som udgangspunkt først efter
seks måneder krav om, at unionsborgeren dokumenterer,
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra fremlæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2020 af punkterne på det uformelle videokonferencer for justits- og indenrigsministre den 8.-9. oktober 2020 (indenrigsdelen), til udlændinge- og integrationsministeren
2257431_0026.png
26
at vedkommende aktivt søger arbejde og har reelle chan-
cer for at opnå beskæftigelse i Danmark.
Generaladvokaten anfører i den forbindelse endvidere, at
visse forudgående kontroller må tillades med det formål
at bevise, at den arbejdssøgende unionsborger indenfor
denne frist på seks måneder har søgt arbejde og herefter
fortsat søger arbejde.
Hvis EU-Domstolen følger generaladvokatens forslag,
vil det
afhængigt af dommens præmisser
kunne give
anledning til en skærpelse af dansk praksis med hensyn
til arbejdssøgende unionsborgere.
Det er dog vigtigt at huske på, at forslaget ikke er bin-
dende for EU-Domstolen. Det er derfor først, når Dom-
stolen har afsagt dom, at sagens eventuelle betydning kan
vurderes. Dommen forventes afsagt ved udgangen af i år.
[6. Afslutning]
Det var, hvad jeg ville forelægge.