Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2257565_0001.png
Side 1 af 8
Talemanuskript til brug for besvarelse af UUI alm. del
Samrådsspørgsmål U-V
Samrådsspørgsmål
Samrådsspørgsmål U
Hvad har regeringen gjort, og hvad påtænker regeringen konkret at gøre, for at løse situationen
på Motalavej i Korsør, hvor to arabiske familier skaber massiv utryghed for de andre beboere?
Samrådsspørgsmål V
Er det regeringens opfattelse, at politi, boligselskaber og kommuner har de rette redskaber til at
sikre tryghed for beboerne på Motalavej, så grupper ikke kan terrorisere en del hel bydel?
Besvarelse
Tak for ordet.
[Alle almene boligområder skal være sikre og trygge]
Alle mennesker skal føle sig trygge og være sikre, uanset hvor de
bor i Danmark
også i de almene boligområder, der er mest
belastede og derfor omfattet af kravet om at gennemføre en
udviklingsplan. Det er desværre ikke altid tilfældet.
I regeringen vil vi ikke acceptere, at der er boligområder, som
har udviklet sig til parallelsamfund med en alternativ retsorden,
der styres af kriminelle og religiøse kræfter
eller af kulturelle
normer med rødder i en fjern landsby i en fjern fortid.
Derfor var jeg for nyligt sammen med statsministeren og
justitsministeren på besøg på Motalavej i Korsør, hvor den
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om konflikten på Motalavej i Korsør, jf. samrådsspm. U-V, til boligministeren
Side 2 af 8
konflikt mellem to familier, der er anledning til samrådet
i dag, udspiller sig.
Beboerne på Motalavej oplever, at de er taget som gidsler i
deres eget hjem
og det kan jeg godt forstå.
Når man hører, at der bliver skudt ind af vinduerne, og at der
opstår slagmål på åben gade
og det som jeg forstår det, fordi
to unge mennesker fra hver sin familie er blevet kærester… Så
kan man ikke tro, at det finder sted i et boligområde i Danmark
i 2o20.
Med vores besøg ville vi vise klart og tydeligt, at de forhold skal
stoppes nu. De involverede familier skal forstå, at vi mener det
alvorligt, når vi siger, at der vil blive slået ned på deres
utryghedsskabende adfærd.
Og vi ville vise, at vi i regeringen lytter til beboernes problemer,
og at det ligger os på sinde, at de bliver løst. De kriminelle skal
ud af området, når de laver ballade af den her karakter. Så
enkelt er det.
[Parallelsamfundsaftalen]
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om konflikten på Motalavej i Korsør, jf. samrådsspm. U-V, til boligministeren
Side 3 af 8
Det er også en af de vigtigste grunde til at vi i
Socialdemokratiet er med i alle aftalerne om bekæmpelse af
parallelsamfund, som i 2018 blev indgået sammen med den
daværende regering.
Med parallelsamfundsaftalerne ville vi sikre, at der ikke er
boligområder i Danmark, som er uden for fællesskabet. Og vi
ville sikre, at man uanset, hvor man bor i Danmark kan føle sig
tryg og have muligheder for at få et godt liv.
[Omdannelse]
Derfor aftalte vi blandt andet, at de mest udsatte boligområder
skal omdannes til bydele, som skaber gode livsmuligheder.
Formålet med parallelsamfundsaftalen er, at de allermest
udsatte boligområder
de områder som har haft udfordringer
med arbejdsløshed, kriminalitet og integration i de sidste
mange år
skal have en chance for at starte forfra.
Vi vil omdanne dem til velfungerende bydele, der er en del af en
blandet by, hvor mennesker med forskellig baggrund bor
sammen og møder hinanden i alle kvarterer.
Det er grundlaget for, at vores velfærdssamfund fungerer, at vi
bor sammen på tværs og møder hinanden i supermarkedet, til
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om konflikten på Motalavej i Korsør, jf. samrådsspm. U-V, til boligministeren
Side 4 af 8
forældremødet i opgangen og at børn går i skole og til
fodbold sammen. Det skaber en grundlæggende tillid og vilje til
at bidrage til vores velfærdssamfund.
Så vi mener grundlæggende, at vi har en bunden opgave.
Og den blandede by er særlig vigtig at skabe og understøtte i de
områder, som er allermest belastede. Her skal sættes målrettet
ind for at integrere områderne både fysisk og socialt med den
omkringliggende by.
Det er det, der er sigtet med parallelsamfundsaftalerne.
Med de nye krav om en mere blandet boligsammensætning og
ny infrastruktur, har vi sat gang i grundlæggende og strukturelle
forandringer af boligområderne, og målet er, at vi får en
beboersammensætning, der afspejler resten af samfundet.
Heldigvis oplever jeg, når jeg besøger boligområder i Danmark,
et meget stort engagement blandt kommuner og
boligorganisationer om at nedbryde parallelsamfund.
Det kom også til udtryk i de 15 udviklingsplaner, som jeg
godkende sidste år. De er ambitiøse og tager seriøst fat på
udfordringerne. Og jeg er overbevist om, at vi nok skal komme i
mål med at omdanne de mest udsatte områder til nye kvarterer.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om konflikten på Motalavej i Korsør, jf. samrådsspm. U-V, til boligministeren
Side 5 af 8
Det samme gør sig gældende for Slagelse Kommune og
Bolig Korsør i forhold til Motalavej, som er et af de områder, der
er omfattet af en udviklingsplan, fordi området har været
belastet i mange år i træk.
Frem til 2030 vil andelen af almene boliger næsten blive
halveret, primært via nedrivning, men også med etablering af
ungdomsboliger og plejeboliger. Og de er allerede godt i gang
med at omdanne Motalavej, og de var i gang med at nedskalere
og rive almene familieboliger ned, før vi indgik
parallelsamfundsaftalen.
Men det skal gå hånd i hånd med et målrettet arbejde for at
sikre trygheden og sikkerheden. En tilstand som den vi nu har
på Motalavej er jo gift for, at området kan omdannes til noget
der ligner en attraktiv bydel.
[Tryghedsskabende tiltag]
Derfor stilles der i parallelsamfundslovgivningen også skærpede
krav til kommuner, når de skal anvise borgere med et
boligsocialt behov.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om konflikten på Motalavej i Korsør, jf. samrådsspm. U-V, til boligministeren
Side 6 af 8
De må ikke længere anvise boligsøgende, som inden for
de seneste 6 måneder har fået ophævet et lejemål, eller som er
dømt eller løsladt fra fængslet eller lignende institutioner.
Samtidig indgår det i parallelsamfundsaftalen, at det skal være
lettere og mere effektivt for boligorganisationer at ophæve
lejemålet for kriminelle og utryghedsskabende lejere.
Det er nu klart beskrevet i lovgivningen, hvilke kriminelle
handlinger der udløser en ophævelse af lejemålet. Hermed er
det også målet, at flere sager er så klare, at de kan køres i
fogedretten, hvilket skulle give en hurtigere proces.
Konkret kan en lejer få ophævet sit lejemål, hvis lejeren eller
medlemmer af husstanden er straffet med en ubetinget
fængselsstraf for bestemte typer af særligt grov og
utryghedsskabende kriminalitet, som er begået inden for 1 km
fra den ejendom, hvor den pågældende bor.
Det drejer sig blandt andet om groft hærværk, indbrudstyveri,
vold, trusler, afpresning, røveri, brandstiftelse, vold mod
myndighedspersoner og hindring af myndighedernes arbejde,
ulovlig våbenbesiddelse under særligt skærpende
omstændigheder, salg af euforiserende stoffer, voldtægt og
drab.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om konflikten på Motalavej i Korsør, jf. samrådsspm. U-V, til boligministeren
Side 7 af 8
Disse regler stiller sig oven på de generelle muligheder
for at ophæve lejemål ved tilsidesættelse af god skik og orden.
Det er helt klart, at for eksempel voldelig, truende og meget
støjende adfærd herunder anvendelse eller opbevaring af våben
i ens lejlighed, falder i den kategori.
Det er desuden muligt for politiet at udveksle oplysninger med
boligorganisationer med henblik på at styrke trygheden og
sikkerheden i et boligområde. Ligesom boligorganisationen i
udsatte boligområder må afvise kriminelle fra at flytte ind i
området.
Endelig er der indført mulighed for politiet for at indføre
skærpede strafzoner, hvor der vurderes at være særlige
problemer.
Så det korte af de lange er, at vi med parallelsamfundsaftalerne
allerede har igangsat tiltag for at sikre sikkerheden og ændre de
utrygge boligområder mere grundlæggende.
[Er der behov for yderligere tiltag?]
Derfor er det helt afgørende, at boligorganisationer, kommuner
og politi bruger de redskaber de har til deres rådighed, ellers er
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om konflikten på Motalavej i Korsør, jf. samrådsspm. U-V, til boligministeren
Side 8 af 8
det jo ligegyldigt, at vi sidder inde på Christiansborg og
vedtager en masse love.
MEN hvis de fortæller os, at de tilgængelige redskaber ikke er
effektive til at sikre trygheden, så skal vi naturligvis se på det
hurtigst muligt.
[Udfordringerne]
Jeg bliver meget berørt, af at Bolig Korsør, som er
boligorganisationen på Motalavej, fortæller, at de forventer, at
det vil tage 3-4 år at effektuere ophævelsen af lejemålet for de
problematiske familier.
Udfordringen i dag er kort sagt, at de processer i retssystemet,
som skal yde borgerne retssikkerhed, kan bruges til at forhale
en uundgåelig ophævelse af lejeforholdet.
Derfor vil jeg sammen med justitsministeren inden for den
nærmeste fremtid undersøge, hvad problemet helt konkret er
og komme med et bud på en løsning.