Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2254732_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål Q
(UUI– alm. del)
30. september kl. 12.30-13.30
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2020 - 14944
1359694
Spørgsmål Q
Vil ministeren i et kommende samråd redegøre for sagen, hvor en betroet
ansat i Forsvarets Ejendomsstyrelse og Jammerbugt Kommune har sikret sin
kæreste millionordrer og bidraget med insiderviden, så kæresten ligeledes
har kunnet vinde auktioner for over 300.000 kr., som det fremgår af en ræk-
ke artikler i Ekstra Bladet og på ekstrabladet.dk,
herunder besvare følgende spørgsmål:
Hvordan kan Udlændingestyrelsen i perioden 2012 til 2018 udbetale
218 millioner kroner uden at undersøge, hvad pengene er brugt til?
Hvordan kan Udlændingestyrelsen i 2015 udbetale 43 millioner kro-
ner til ”inventarkøb” uden dokumentation for købet?
Sagen vækker mindelser om sagen med den tidligere ansatte i Soci-
alstyrelsen, Britta Nielsen, der nærmest havde adgang til pengekas-
sen som et tag-selv-bord. Mener ministeren, at der kan være noget
strafferetligt at komme efter?
Hvad er ministerens bemærkninger til, at det virker som om, Udlæn-
dingestyrelsen forsøger at kaste ansvaret fra sig ved at afvise, at sty-
relsen ikke har levet op til sin tilsynsforpligtelse?
Hvordan vil ministeren sikre fuld belysning af sagen og sikre, at no-
get tilsvarende ikke kan ske?
(jf. omtalen i artiklerne i Ekstra Bladet »Efter Skandale: Indkalder minister i
samråd«, den 28. juni 2020, »Tesfaye efter afsløringer: - Gift for samfun-
det«, den 30. juni 2020 og »Brød kontrakt: Udbetalte 218 asylmillioner i
blinde«, den 28. juni 2020).
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Svar
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Jeg blev selvfølgelig bekymret, da jeg læste Ekstra Bla-
dets artikler om, at en ansat hos de myndigheder, som på
vegne af Udlændingestyrelsen har varetaget inventarop-
gaven på asylindkvarteringsområdet, potentielt har
svindlet med offentlige midler.
Jeg vil gerne understrege, at jeg mener, det er helt uac-
ceptabelt, hvis nogen forsøger at snyde sig til en økono-
misk gevinst på bekostning af fællesskabet. For det er
afgørende for vores velfærdssamfund, at vi kan stole på
myndighedernes forvaltning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forud for det-
te samråd sendt jer Udlændingestyrelsens redegørelse
for, hvordan styrelsens styring af og tilsyn med inventar-
operatørerne er foregået i perioden fra 2010 og til i dag.
De er klart
som vi også kan se af Ekstra Bladets artik-
ler
at også Forsvarets Ejendomsstyrelse og Jammerbugt
Kommune har væsentlige aktier i den her sag. Jeg kan
selvsagt alene forholde mig til, hvordan sagen ser ud i
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Udlændingestyrelsen. Jeg kan ikke redegøre for interne
forhold hos eller svare på vegne af de øvrige myndighe-
der, som er involveret i sagen.
[Sagen vækker mindelser om Britta-sagen. Er der
noget strafferetligt at komme efter?]
Jeg vil i besvarelsen af samrådsspørgsmålet koncentrere
mig om perioden fra 2012 og frem, da det også er denne
periode, som Ekstra Bladets artikler og samrådsspørgs-
målet har fokus på.
Jeg vil således ikke komme nærmere ind på perioden
[2010-2012], hvor Røde Kors var inventaroperatør for
styrelsen, som også er belyst i Udlændingestyrelsen re-
degørelse. [Det er styrelsens vurdering, at den løbende
dialog med Røde Kors om opgavevaretagelsen var til-
strækkelig.]
Når jeg ser på perioden fra 2012 og frem, synes jeg, at
Udlændingestyrelsens redegørelse tegner et billede af en
række forhold, der ikke har været fuldt ud tilfredsstillen-
de.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Men det er vigtigt at understrege, at Udlændingestyrelsen
hverken i den omfattede periode eller i forbindelse med
udarbejdelsen redegørelsen fundet oplysninger, der har
givet styrelsen anledning til at foretage politianmeldelse
af mulige kriminelle forhold.
Derfor er der ikke forhold i Udlændingestyrelsen, der på
det foreliggende grundlag minder mig om Britta-sagen.
Det er i den forbindelse også vigtigt at sige, at Udlæn-
dingestyrelsen selvsagt ikke kan holdes ansvarlig for
alle
interne forhold hos de operatører, styrelsen har samar-
bejdet med gennem tiden.
[Hvad mener ministeren om, at Udlændingestyrelsen
forsøger at afvise sin tilsynsforpligtelse?]
Det leder mig til en anden del af spørgsmålet, som går på
Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse.
Jeg forventer selvfølgelig, at danske myndigheder gør,
hvad de kan for at forhindre, at der sker snyd. Det gælder
også i de perioder, hvor en myndighed er under pres pga.
udefrakommende forhold, som jeg anerkender, at Ud-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
5
lændingestyrelsen har været i hvert fald i dele af den
omhandlede periode.
Som Udlændingestyrelsen redegør for, så har styrelsens
styring af området og tilrettelæggelsen af tilsyn været ba-
seret på en grundlæggende tillid til, at myndighederne
agerede efter gældende regler, udviste økonomisk an-
svarlighed og selv førte internt ledelsestilsyn mv.
Men udgangspunkt i en vurdering af risiko og væsentlig-
hed førte Udlændingestyrelsen derfor som udgangspunkt
ikke administrativt rettet kontrol eller kontrol med myn-
dighedsopgaverne hos operatørerne, netop fordi de som
offentlig myndigheder allerede var underlagt kontrol fra
anden side, fx egen intern revision.
Men det er klart, at når Udlændingestyrelsen indgår kon-
trakter med Forsvarets Ejendomsstyrelse og med Jam-
merbugt Kommune om, at de pågældende myndigheder
skal varetage inventarstyringsopgaver for dem, så har
Udlændingestyrelsen selvfølgelig også et ansvar for at
sikre sig, at operatørerne overholder reglerne og lever op
til deres forpligtelser. Det kan der ikke være tvivl om.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Udlændingestyrelsen har skærpet sin kontrol og sit til-
synskoncept gennem de sidste år
det er godt. Men jeg
mener ikke, at styrelsens kontrol og tilsyn med operatør-
renes håndtering af inventaropgaven har været tilstræk-
kelig tilbage i tid. Lad mig opridse hvorfor:
For det første
har Udlændingestyrelsen ikke i tilstrække-
lig grad bedt om dokumentation for de udgifter, som
operatørerne har meldt ind til styrelsen.
For det andet
har Udlændingestyrelsen ikke ofte nok
gennemført tilsyn med operatørernes håndtering af in-
ventaropgaven og med deres økonomistyring.
For det
tredje skulle Udlændingestyrelsen også i højere
grad havde sikret sig, at inventarlagre blev talt op, når
styrelsen skiftede operatør, så man var sikker på, hvilken
forretning, der blev overdraget.
For det fjerde
kan jeg konstatere, at styrelsen skulle hav-
de haft en større grad af skriftlighed i samarbejdet med
operatørerne. Det gælder blandt andet i forhold til at sik-
re sig, at man havde skriftlige aftaler og kontrakter med
alle de eksterne parter, man indgik samarbejde med.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Der skal selvfølgelig være et fornuftigt niveau for, hvor
meget en offentlig myndighed skal kontrollere en anden
offentlig myndighed. For vi risikerer at starte et bureau-
kratisk monster. Og det tror jeg godt, at alle her i lokalet
ved, at jeg ikke er tilhænger af.
Og så skal vi altså også huske, at selv
hvis
Udlændinge-
styrelsen havde gennemført en større grad af kontrol og
tilsyn, så ville styrelsen ikke nødvendigvis kunne opda-
ge, hvis fx en ansat hos en leverandør begik økonomisk
kriminalitet over for sin arbejdsgiver.
[Hvordan kan Udlændingestyrelsen udbetale 218 mio.
kr. og 43 mio. kr.
til ”inventarkøb” uden dokumenta-
tion?]
Næste spørgsmål går på, hvordan Udlændingestyrelsen i
perioden fra 2012 til 2018 kunne udbetale 218 mio. kr.
uden at bede om dokumentation, og hvordan styrelsen i
2015 kunne udbetale 43 mio. kr. uden at bede om doku-
mentation.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at i perioden fra 2012 til
2018, hvor henholdsvis Forsvaret og Jammerbugt Kom-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
8
mune stod for inventaropgaven, udgjorde udgifterne til
inventaropgaven 216 mio. kr.
Styrelsen har samtidig oplyst, at udgifterne til indkøb af
inventar i 2015 udgjorde 47 mio. kr., og ikke 43 mio. kr.
Det er korrekt, at Udlændingestyrelsen i perioden fra
2012 til 2014, hvor Forsvarets Ejendomsstyrelse var in-
ventaroperatør, ikke førte specifikke tilsyn med inventar-
opgaven. Styrelsen har i redegørelsen begrundet dette
med, at den ud fra den løbende dialog med Forsvarets
Ejendomsstyrelse ikke havde indikationer på, at der var
behov for en tættere opfølgning, ligesom styrelsen tilret-
telagde sit tilsyn ud fra en vurdering af risiko og væsent-
lighed.
Udlændingestyrelsen har i sin redegørelse slået fast, at
der dengang burde have været en tættere opfølgning og
kontrol fra styrelsens side.
Jeg har også noteret mig, at Udlændingestyrelsen bl.a.
konkluderer, at når det samlede forløb med Jammerbugt
Kommune nu efterfølgende vurderes, burde styrelsen ty-
deligere og tidligere have insisteret på at få etableret et
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
9
lagerstyringssystem, ligesom det er en overvejelse hos
styrelsen, om styrelsen i forbindelse med tilsynene i 2016
og 2017 reagerede med tilstrækkelig styrke over for in-
ventaroperatøren.
Det er jeg enig med Udlændingestyrelsen i.
Til trods for dette, så er det ikke helt korrekt, som spør-
ger anfører, at der ikke er ført kontrol med udbetalingen
af det omtalte beløb.
Udlændingestyrelsen har
som styrelsen oplyser i sin
redegørelse
ført kontrol med forbruget på inventarom-
rådet. Bl.a. har styrelsen spurgt til stigninger eller afvi-
gelser i udgifterne, og først efter at have modtaget forkla-
ringer fra operatørerne godkendte styrelsen udgifterne.
Det gælder både i forhold til det samlede beløb, som sty-
relsen har udbetalt i perioden 2012-2018, og det gælder
også i forhold til de specifikke udgifter i 2015, der spør-
ges til.
Der har således været ført kontrol med udgifterne, og bil-
ledet af, at styrelsen bare har udskrevet en blanko-check
til operatørerne, er ikke rimeligt.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Men
som jeg også tidligere var inde på
så skulle sty-
relsen have ført større tilsyn med udgifterne ved at bede
om at se operatørernes dokumentation for udgifterne.
Det leder mig naturligt til spørgerens sidste og nok vig-
tigste spørgsmål. Nemlig hvad der skal gøres anderledes
fremover.
[Hvordan vil ministeren sikre fuld belysning af sagen
og sikre, at noget tilsvarende ikke kan ske?]
Spørgeren anlægger den præmis, at noget tilsvarende al-
drig skal kunne ske igen. Jeg mener ikke, at vi kan sikre
os 100 procent mod enkeltpersoner, der svindler for egen
vindings skyld. Uanset hvor meget kontrol vi fører.
Men når det er sagt, så skal alle offentlige myndigheder
selvfølgelig kontrollere og føre tilsyn med de midler og
de opgaver, de forvalter. Det gælder også Udlændinge-
styrelsen.
Udlændingestyrelsen indførte i 2017 et nyt tilsynskon-
cept, som ændrede metoden, omfanget og hyppigheden
af tilsynene. Det er styrelsens vurdering, at tilsynsopga-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
11
ven i dag udføres på en generelt mere struktureret og ef-
fektiv måde end tidligere.
Styrelsen oplyser også, at med tilsynsmodellen fra 2017:
- er der observeret færre uregelmæssigheder i admi-
nistrationen af området.
- er de forhold, som har ført til indskærpelser, gene-
relt mindre alvorlige.
- og endelig at operatørerne har fokus på at følge
målrettet op på de indskærpelser og anbefalinger,
de har modtaget fra Udlændingestyrelsen på bag-
grund af tilsyn.
Jeg kan også konstatere, at Udlændingestyrelsen yderli-
gere vil evaluere og forbedre tilsynskonceptet
både for
så vidt angår metode, omfang og hyppighed af de faste
årlige tilsyn.
Jeg vil følge arbejdet.
Udlændingestyrelsen indførte endvidere i 2018 en ny de-
central lagermodel på indkvarteringsområdet med central
styring fra Udlændingestyrelsen.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Styrelsen oplyser, at modellen er udviklet med henblik
på at styrke lagerstyringen, sikre en tættere styring fra
Udlændingestyrelsens side og sikre en elektronisk regi-
strering og kontrol i afregning af inventaret på indkvarte-
ringsområdet. Det er styrelsens vurdering, at den nuvæ-
rende inventarmodel er bedre og mere robust end den tid-
ligere lagerstyringsmodel.
Jeg konstaterer også, at Udlændingestyrelsen mere gene-
relt vil gennemgå sine erfaringer med samarbejdet med
operatørerne, herunder i forhold til de krav, der fx stilles
i lovgivningen på området, så det er klart for operatører-
ne, under hvilke krav og vilkår, de skal løse opgaverne.
Endelig har jeg også noteret mig, at Udlændingestyrelsen
vil se nærmere på, hvordan styrelsen fremover hurtigere
kan agere i forhold til de opgaver, der ikke måtte blive
løst tilfredsstillende hos operatørerne.
Samlet set har Udlændingestyrelsen således taget en
række skridt for at sikre en mere robust styring af inven-
tarområdet fremover
hvilket jeg finder meget hen-
sigtsmæssigt.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mulig svindel i Udlændingestyrelsen, jf. samrådsspm. Q, til udlændinge- og integrationsministeren
13
Tak for ordet.