Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2263849_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
19. oktober 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Karen Brøgger Nielsen
Sagsnr.: 2020-0032/40-0430
Dok.:
1643757
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 455 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
22. september 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard
(DF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om det er regeringens politik at; Hvad angår kriminelle udvisningsdømte, arbejder vi for at sikre en så stram udvisningspraksis som overhovedet muligt. For udlændinge, der misbruger deres ophold i Danmark til at begå kriminalitet, har intet at gøre i det danske samfund. De skal udvises. Ligesom vi i EU vil arbejde for, at udvisningsdømte udlændinge hurtigst muligt bliver sendt hjem til afsoning. Kriminelle udlændinge skal ikke afsone i danske fængsler for danske skattekroner. De skal sendes hjem, sådan som det fremgår at Socialdemokratiets udspil »Retfærdig og realistisk. Helhedsplan for dansk udlændingepolitik« side 8, maj 2019? Vil ministeren i den forbindelse oplyse, hvor mange udlændinge fordelt på vestlige og ikke-vestlige, der afsoner i danske fængsler, samt oplyse hvad det koster, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 455 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Er det regeringens politik at; ”Hvad angår kriminelle udvis-
ningsdømte, arbejder vi for at sikre en så stram udvisningsprak-
sis som overhovedet muligt. For udlændinge, der misbruger de-
res ophold i Danmark til at begå kriminalitet, har intet at gøre i
det danske samfund. De skal udvises. Ligesom vi i EU vil ar-
bejde for, at udvisningsdømte udlændinge hurtigst muligt bliver
sendt hjem til afsoning. Kriminelle udlændinge skal ikke afsone
i danske fængsler for danske skattekroner. De skal sendes
hjem”, sådan som det fremgår at Socialdemokratiets udspil
»Retfærdig og realistisk. Helhedsplan for dansk udlændingepo-
litik« side 8, maj 2019? Vil ministeren i den forbindelse oplyse,
hvor mange udlændinge fordelt på vestlige og ikke-vestlige, der
afsoner i danske fængsler, samt oplyse hvad det koster?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen har forstået spørgsmålet så-
ledes, at der alene spørges til antallet af afsonere (dømte) med
udenlandsk statsborgerskab. Antallet af varetægtsfængslede
med udenlandsk statsborgerskab er dermed ikke medtaget i be-
svarelsen.
Ved opgørelse af antallet af udlændinge, der er statsborgere i
vestlige lande og øvrige lande, og som afsoner i kriminalforsor-
gens fængsler og arresthuse, følger kriminalforsorgen Dan-
marks Statistiks definition, hvorefter vestlige lande er de øvrige
26 EU-lande samt Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco,
Norge, San Marino, Schweiz, Storbritannien, Vatikanstaten, Ca-
nada, USA, Australien og New Zealand, mens ikke-vestlige
lande er alle øvrige lande.
Direktoratet kan på denne baggrund oplyse, at det gennemsnit-
lige daglige belæg af afsonere med udenlandsk statsborgerskab
i 2020 (1. januar 2020
27. september 2020) i kriminalforsor-
gens fængsler og arresthuse var 128,5 indsatte fra vestlige lande
og 388,3 fra øvrige lande. Det bemærkes, at tallene omfatter
både udvisningsdømte og afsonere med udenlandsk statsborger-
skab, som ikke er blevet dømt til udvisning.
Kriminalforsorgen har ikke specifikke regnskabstal knyttet til
udgifterne forbundet med de pågældende indsatte. Med afsæt i
kriminalforsorgens generelle takster for belæg, der afspejler en
gennemsnitlig udgift pr. plads fordelt på forskellige regimer,
2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om det er regeringens politik at; Hvad angår kriminelle udvisningsdømte, arbejder vi for at sikre en så stram udvisningspraksis som overhovedet muligt. For udlændinge, der misbruger deres ophold i Danmark til at begå kriminalitet, har intet at gøre i det danske samfund. De skal udvises. Ligesom vi i EU vil arbejde for, at udvisningsdømte udlændinge hurtigst muligt bliver sendt hjem til afsoning. Kriminelle udlændinge skal ikke afsone i danske fængsler for danske skattekroner. De skal sendes hjem, sådan som det fremgår at Socialdemokratiets udspil »Retfærdig og realistisk. Helhedsplan for dansk udlændingepolitik« side 8, maj 2019? Vil ministeren i den forbindelse oplyse, hvor mange udlændinge fordelt på vestlige og ikke-vestlige, der afsoner i danske fængsler, samt oplyse hvad det koster, til justitsministeren
kan udgifterne i denne periode forbundet med afsonere fra vest-
lige lande skønsmæssigt opgøres til ca. 60 mio. kr., mens udgif-
terne til afsonere fra øvrige lande skønsmæssigt kan opgøres til
ca. 190 mio. kr. Hvis det gennemsnitlige daglige belæg af afso-
nere med udenlandsk statsborgerskab fortsætter på samme ni-
veau året ud, kan udgifterne forbundet med afsonere fra vestlige
lande skønsmæssigt opgøres til godt 80 mio. kr., mens udgif-
terne til afsonere fra øvrige lande skønsmæssigt kan opgøres til
ca. 260 mio. kr.
I 2019 var det gennemsnitlige daglige belæg af afsonere med
udenlandsk statsborgerskab 118,8 indsatte fra vestlige lande og
376,9 fra øvrige lande. Udgifterne forbundet med afsonere fra
vestlige lande kan skønsmæssigt opgøres til knap 80 mio. kr.,
mens udgifterne til afsonere fra øvrige lande skønsmæssigt kan
opgøres til ca. 250 mio. kr.
Data vedrørende det gennemsnitlige daglige belæg af afsonere
med udenlandsk statsborgerskab er hentet fra kriminalforsor-
gens ledelsesinformationssystem den 30. september 2020. Tal-
lene for 2020 er foreløbige og vil kunne ændre sig i forbindelse
med efterregistreringer. Samtlige skønnede udgifter er opgjort i
pris- og lønniveauet for 2020.”
Det er regeringens politik, at udvisningsdømte udlændinge hurtigst muligt
bliver sendt hjem til afsoning. Det er dog en forudsætning for at kunne over-
føre en udvisningsdømt til fortsat afsoning i hjemlandet, at der foreligger en
aftale om overførsel med det pågældende land.
Der foreligger således på nuværende tidspunkt en aftale med næsten samt-
lige vestlige lande om, at man kan overføre udvisningsdømte til afsoning i
hjemlandet, hvis den pågældende samtykker til overførslen. Der foreligger
dog ingen aftale herom med Monaco og New Zealand.
De fleste af de vestlige lande accepterer endvidere, at overførsel af en ud-
visningsdømt kan ske, selvom den pågældende ikke samtykker til overførs-
len. Dette gælder dog ikke Andorra, Canada, USA og Australien.
I forhold til de ikke-vestlige lande foreligger der en aftale med 32 lande om,
at man kan overføre udvisningsdømte til afsoning i hjemlandet, hvis den
pågældende samtykker til overførslen. Af disse lande er 12 medlemmer af
Europarådet. Alene seks ikke-vestlige lande accepterer, at overførsel af en
udvisningsdømt kan ske, selvom den pågældende ikke samtykker til over-
førslen. Alle seks lande er medlemmer af Europarådet.
3