Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2259014_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 451 (alm. del) efter ønske fra Morten Dahlin (V) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 451:
Det er kommunerne, der træffer afgørelse om eventuel tvangsanbringelse af børn
uden for hjemmet også i de tilfælde, hvor børnene er indkvarteret på et hjemrej-
secenter. Vil ministeren oplyse, hvilken indflydelse en tvangsanbringelse har for
det pågældende barns opholdsgrundlag, og om det kan have en afledt effekt på
forældrenes opholdsgrundlag, f.eks. ved at give forældrene mulighed for familie-
sammenføring eller lign.?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der oplyser følgende:
”Det
fremgår af udlændingelovens § 9 c, stk. 1, at der efter ansøgning
kan gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed og, hvis udlændingen
er under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler derfor.
Et udenlandsk barn uden opholdstilladelse i Danmark, der efter reg-
lerne i lov om social service, herunder i medfør af udlændingelovens
§ 62 x, er frivilligt eller tvangsmæssigt anbragt uden for hjemmet i
Danmark, eller er genstand for tvangsmæssig undersøgelse, samt det
anbragte barns forældre, der ikke er meddelt opholdstilladelse i
Danmark på andet grundlag, kan således meddeles opholdstilladelse i
Danmark, såfremt Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det-
te.
Anbragte børn og børn, der er genstand for tvangsmæssig undersø-
gelse, kan således have behov for den danske stats beskyttelse. Det
skyldes av lig Da arks forpligtelser efter artikel 19 i FN’s Ko ve -
tion om barnets rettigheder om staternes ansvar for at beskytte børn
mod alle former for vold mv., artikel 3 i Den Europæiske Menneske-
8. oktober 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 17346
1398924
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilken indflydelse en tvangsanbringelse har for det pågældende barns opholdsgrundlag, og om det kan have en afledt effekt på forældrenes opholdsgrundlag, f.eks. ved at give forældrene mulighed for familiesammenføring eller lign., til udlændinge- og integrationsministeren
rettighedskonvention (EMRK) om forbud mod tortur og anden
umenneskelig eller nedværdigende behandling og EMRK artikel 8 om
retten til privatliv og familieliv.
Det følger af disse forpligtelser, navnlig EMRK artikel 8, at anbragte
børn og børn, der er genstand for tvangsmæssig undersøgelse, som
udgangspunkt ikke kan henvises til at tage ophold i et andet land
sammen med forældrene. Sådanne børn kan heller ikke pålægges at
udrejse sammen med forældrene.
Såfremt Udlændingestyrelsen modtager underretning om, at et
udenlandsk barn er blevet anbragt uden for hjemmet i Danmark, er
styrelsen forpligtet til af egen drift (og senest forud for en udsendelse
af barnet og dets forældre) at foretage en vurdering af, om det an-
bragte barn og eventuelt forældrene på baggrund af barnets anbrin-
gelse skal meddeles opholdstilladelse i Danmark under hensyntagen
til Danmarks internationale forpligtelser. Denne vurdering skal fore-
tages, uanset om barnet eller forældrene har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse.
Til brug for vurderingen af, om et anbragt barn kan meddeles op-
holdstilladelse, inddrager styrelsen blandt andet oplysninger om bag-
grunden for anbringelsen, karakteren af anbringelsen og prognosen
for hjemgivelse.
Såfremt der meddeles opholdstilladelse i Danmark til et anbragt barn,
kan der være grundlag for at meddele opholdstilladelse til barnets
forældre, forudsat at forældrene ikke har andet opholdsgrundlag i
Danmark, hvis styrelsen vurderer, at barnet og forældrene, uanset
barnets anbringelse uden for hjemmet, fortsat har et beskyttelses-
værdigt familieliv efter EMRK artikel 8.
I vurderingen af, om det anbragte barns forældre skal meddeles op-
holdstilladelse i Danmark, lægges der blandt andet vægt på momen-
ter såsom baggrunden for anbringelsen, prognosen for hjemgivelse,
barnets udbytte af eventuelt samvær med forælderen, i hvilket om-
fang forælderen gennemfører samvær med barnet, omfanget og
hyppigheden af forælderens behov for ophold i Danmark, afstanden
til forælderens alternative opholdsland og familiens opholdsgrundlag
forud for anbringelsen.
Centralt for styrelsens vurdering er spørgsmålet om omfanget af
samværet mellem det anbragte barn og forælderen, samt hvor for-
ælderen har sit hjemland. Det skal i den forbindelse sikres, at afstan-
den mellem forælder og barn ikke bliver så stor, at forælderens fakti-
ske mulighed for at gennemføre et fastsat samvær bliver vanskelig-
gjort. Det indgår desuden i vurderingen, i hvilket omfang forælderen
kan deltage i samvær uden opholdstilladelse. Det tillægges således
betydning, om forælderen alene har behov for at opholde sig i Dan-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilken indflydelse en tvangsanbringelse har for det pågældende barns opholdsgrundlag, og om det kan have en afledt effekt på forældrenes opholdsgrundlag, f.eks. ved at give forældrene mulighed for familiesammenføring eller lign., til udlændinge- og integrationsministeren
mark i en kortere periode med flere måneders mellemrum, eller om
forælderen har behov for at opholde sig i Danmark med henblik på
hyppigt at udøve samvær.
Opholdstilladelse til et anbragt barn og barnets forældre meddeles
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, og meddeles med henblik på
midlertidigt ophold som udgangspunkt med gyldighed i 1 år. Er der
oplysninger i en konkret sag, der indikerer, at der inden for 1 år kun-
ne være ændrede forhold med betydning for opholdstilladelsen, vil
styrelsen meddele tilladelsen for en kortere periode.”
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3