Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2124449_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 45 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 45:
Vil ministeren redegøre for, i hvor høj grad personer, der er indkvarteret på Kærs-
hovedgaard, medvirker til at rengøre og vedligeholde centeret, samt hvilke regler
der er herfor? Ministeren sagde under samrådet henholdsvis »at reglerne er i
forvejen sådan på Kærshovedgård, at man skal medvirke til at foretage noget af
det arbejde, der er på centeret« og »Alle skal hjælpe til på centeret. Det kan godt
være, der er nogle, der gør rent, og nogle der hjælper med opvasken, eller gør
rent på udearealerne, rydder op, eller noget. Men alle skal hjælpe til«, jf. svar på
UUI alm. del
samrådsspm. B. Vil ministeren redegøre for, hvilke sanktioner der
kan indføres over for personer, der ikke ønsker at medvirke? Kan man deltage i
virksomhedspraktik, hvis man ikke medvirker til at holde Kærshovedgaard i en
ordentlig stand?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen anmodet Udlændingestyrelsen om et bidrag for så
vidt angår rammerne for forpligtelsen til at bidrage til vedligehold af centeret og
sanktionerne, hvis udlændingene ikke overholder den pligt. Udlændingestyrelsen
har på den baggrund oplyst følgende:
1.
Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive ind-
kvarteringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a,
stk. 5. I praksis driver en række indkvarteringsoperatører asylcentre-
ne på vegne af styrelsen. Kriminalforsorgen driver som indkvarte-
ringsoperatør Udrejsecenter Kærshovedgård på vegne af Udlændin-
gestyrelsen. Kriminalforsorgen har indgået en underleverandørkon-
trakt med Røde Kors om levering af bl.a. voksenundervisning og -
aktivering på Udrejsecenter Kærshovedgård.
2.
Indkvarteringsoperatøren indgår en kontrakt med hver beboer
over 18 år, som er indkvarteret på operatørens indkvarteringssted, jf.
13. december 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 17445
1093845
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om ministeren vil redegøre for, i hvor høj grad personer, der er indkvarteret på Kærshovedgaard, medvirker til at rengøre og vedligeholde centeret, samt hvilke regler der er herfor, til udlændinge- og integrationsministeren
udlændingelovens § 42 c. Kontrakten fastlægger indhold og omfang
af de nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarterings-
stedet og af den undervisning og aktivering, som beboeren skal del-
tage i. Kontrakten indgås på grundlag af den enkelte beboers indivi-
duelle færdigheder og forudsætninger. De nærmere regler om kon-
traktindgåelsen fremgår af kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 497 af 3.
maj 2010 om undervisning og aktivering m.v. af voksne asylansøgere
m.fl. med senere ændringer (VUA-bekendtgørelsen).
En udlænding, som er indkvarteret på et indkvarteringssted, har pligt
til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse
med driften af indkvarteringsstedet, jf. udlændingelovens § 42 d, stk.
1. Som eksempler på sådanne nødvendige opgaver kan nævnes mad-
lavning til sig selv og familien eller deltagelse i fælles madlavning på
indkvarteringsstedet, rengøring af egne værelser, daglig udvendig og
indvendig oprydning og rengøring af fællesområder samt pasning og
renholdelse af udenomsarealer, jf. § 21 i VUA-bekendtgørelsen.
Der er ikke i VUA-bekendtgørelsen eller andetsteds fastsat nærmere
krav til omfanget af denne pligt til at medvirke til udførelsen af nød-
vendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet.
3.
Hvis en beboer ikke medvirker til udførelsen af nødvendige opga-
ver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, kan Udlændin-
gestyrelsen eller indkvarteringsoperatøren meddele beboeren et på-
læg herom. Tilsidesætter beboeren et sådan pålæg, kan Udlændinge-
styrelsen bestemme, at den pågældende skal tage ophold efter sty-
relsens nærmere bestemmelse, jf. udlændingelovens § 42 d, stk. 2. Et
sådant pålæg vil i praksis i den nuværende centerstruktur dog være
uden reel betydning i den situation, hvor beboeren allerede opholder
sig på et udrejsecenter, og hvor der således ikke ud fra betragtninger
om motivationsfremme kan gives pålæg om flytning til andet center.
En beboer, som overholder kontrakten med indkvarteringsoperatø-
ren, får udbetalt tillægsydelse, jf. udlændingelovens § 42 b, stk. 8.
Hvis en beboer ikke har overholdt kontrakten, skal indkvarterings-
operatøren, medmindre særlige grunde taler derimod, beslutte, at til-
lægsydelsen ikke udbetales. Har beboeren ikke overholdt sin kontrakt
en eller flere dage i den periode på 2 uger, der ligger til grund for be-
regningen af tillægsydelsen, udbetales der, medmindre særlige grun-
de taler derimod, ikke tillægsydelse for det antal dage, hvor udlæn-
dingen ikke har overholdt sin kontrakt. Har beboeren overholdt sin
kontrakt i mindre end halvdelen af den periode på 2 uger, der ligger
til grund for beregningen af tillægsydelsen, udbetales tillægsydelsen
ikke, medmindre særlige grunde taler derimod. Reglerne om nedsat
eller frataget tillægsydelse fremgår af udlændingelovens § 42 b, stk.
11.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om ministeren vil redegøre for, i hvor høj grad personer, der er indkvarteret på Kærshovedgaard, medvirker til at rengøre og vedligeholde centeret, samt hvilke regler der er herfor, til udlændinge- og integrationsministeren
I forhold til beslutninger om nedsat eller frataget tillægsydelse, jf. ud-
lændingelovens § 42 b, stk. 11, er det alene relevant at se på den
samlede kontraktopfyldelse og ikke på, hvordan den manglende kon-
traktopfyldelse eventuelt måtte fordele sig på henholdsvis deltagelse
i undervisning, deltagelse i aktivering og medvirken til udførelsen af
nødvendige opgaver.
Der er ikke efter reglerne i udlændingeloven eller VUA-
bekendtgørelsen mulighed for at udelukke asylansøgere m.fl. fra at
deltage i bestemte former for undervisning og aktivering
herunder
ekstern praktik i virksomheder
på baggrund af manglende medvir-
ken til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af
indkvarteringsstedet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan supplerende oplyse, at der ikke udar-
bejdes særskilte opgørelser over, hvor mange udlændinge der trækkes i ydelse
som følgende af manglende opfyldelse af udførelsen af nødvendige opgaver.
Mattias Tesfaye
/
Rebekka Schjellerup
Side
3/3