Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2262953_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 447 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 447:
Vil ministeren på baggrund af udtalelserne fra Louise Holck og Jens Vedsted-
Hansen i artiklen »Jurister rejser tvivl om gældende regler for adskillelse af asyl-
par«, Information, den 18. september 2020, redegøre for ministerens, ministeriets
og Udlændingestyrelsens opfattelse af, hvorvidt udlændingelovens paragraf 42 a,
stk. 7 udgør et fuldt tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for at foretage tvangsmæssig
adskillelse af 15-17-årige, gifte asylansøgere og deres ægtefæller i situationer,
hvor ægtefællerne ønsker at være indkvarteret sammen på et dansk asylcenter?
Svar:
1.
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8, stk. 1, be-
skytter individets ret til respekt for blandt andet sit familieliv, og et indgreb i den-
ne ret skal opfylde kravene i EMRK artikel 8, stk. 2. Det indebærer, at indgrebet
skal være i overensstemmelse med loven, tjene et legitimt formål og være propor-
tionalt.
Det generelle spørgsmål om forholdet til Danmarks internationale forpligtelser i
relation til separat indkvartering er nærmere behandlet i Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets notat om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i
sager om Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og sam-
levere på asylcentrene af 12. december 2016 (UUI (Alm. del) bilag 75).
Det spørgsmål, som er blevet rejst i den artikel, hvortil der er henvist til i udvalgs-
spørgsmålet, angår kravet i EMRK artikel 8, stk. 2, om, at et indgreb i familielivet
skal være i overensstemmelse med loven.
Spørgsmålet om, hvorvidt en separat indkvartering af en mindreårig ægtefælle
eller samlever udgør et indgreb i retten til familieliv, jf. EMRK artikel 8, stk. 1, der
derfor skal opfylde betingelserne i EMRK artikel 8, stk. 2, herunder at indgrebet
15. oktober 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 17205
1396253
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren på baggrund af udtalelserne fra Louise Holck og Jens Vedsted-Hansen i artiklen »Jurister rejser tvivl om gældende regler for adskillelse af asylpar«, Information, den 18. september 2020, vil redegøre for ministerens, ministeriets og Udlændingestyrelsens opfattelse af, hvorvidt udlændingelovens paragraf 42 a, stk. 7 udgør et fuldt tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for at foretage tvangsmæssig adskillelse af 15-17-årige, gifte asylansøgere og deres ægtefæller i situationer, hvor ægtefællerne ønsker at være indkvarteret sammen på et dansk asylcenter, til udlændinge- og integrationsministeren
skal være i overensstemmelse med loven, afhænger af, om der foreligger et be-
skyttelsesværdigt familieliv.
Der foreligger ikke et familieliv, der er beskyttelsesværdigt efter EMRK artikel 8,
stk. 1, hvis der er tale om et tvangsægteskab eller tvangssamliv, eller hvis ægte-
skabet eller samlivet er indgået med en person under 15 år.
Når en separat indkvartering iværksættes som følge af, at et ægteskab eller et
samliv er indgået med en person under 15 år eller ikke er frivilligt, foreligger der
derfor ikke et beskyttelsesværdigt familieliv efter EMRK artikel 8, stk. 1. Den sepa-
rate indkvartering udgør derfor ikke et indgreb i familielivet.
Det indebærer, at det i disse tilfælde ikke er relevant at foretage en vurdering af,
om de kriterier, der fremgår af EMRK artikel 8, stk. 2, herunder kravet om, at ind-
greb i individets rettigheder efter bestemmelsens stk. 1 skal være i overensstem-
melse med loven, er opfyldt.
2.
Såfremt separat indkvartering iværksættes i et tilfælde, hvor der foreligger et
beskyttelsesværdigt familieliv, skal kravene i EMRK artikel 8, stk. 2, være opfyldt.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at udlændingelovens §
42 a, stk. 7, opfylder kravet i EMRK artikel 8, stk. 2, om, at et indgreb i familielivet
skal være i overensstemmelse med loven.
Udlændinge- og Integrationsministeriet lægger herved vægt på, at det følger af
bestemmelsens ordlyd, at Udlændingestyrelsen har kompetence til at træffe afgø-
relse om indkvartering.
Bestemmelsen skal fortolkes og anvendes i lyset af Danmarks folkeretlige forplig-
telser. Det følger heraf, at Udlændingestyrelsen er forpligtet til ved afgørelser om
indkvartering af asylansøgere truffet i medfør af udlændingelovens § 42 a, stk. 7,
3. pkt., at sikre, at en afgørelse er i overensstemmelse med Danmarks folkeretlige
forpligtelser. Det indebærer blandt andet, at Udlændingestyrelsen ved afgørelser
om indkvartering af asylansøgere er forpligtet til at sætte barnets tarv i første
række, at tage hensyn til beskyttelsen af børn mod alle former for fysisk eller psy-
kisk vold, skade eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuel misbrug, samt at Udlændingestyrelsen skal
undlade at tillægge børns forlovelse eller ægteskaber retsvirkning.
Udlændingestyrelsens kriterier for, hvornår separat indkvartering skal iværksæt-
tes, fremgår af ministeriets notat af 12. december 2016 om fortolkningen af Dan-
marks internationale forpligtelser i sager om Udlændingestyrelsens indkvartering
af mindreårige ægtefæller og samlevere på asylcentrene.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer således, at betingelsen om, at et
indgreb i retten til familieliv skal være i overensstemmelse med loven, jf. EMRK
artikel 8, stk. 2, må anses for opfyldt ved Udlændingestyrelsens iværksættelse af
separate indkvarteringer.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren på baggrund af udtalelserne fra Louise Holck og Jens Vedsted-Hansen i artiklen »Jurister rejser tvivl om gældende regler for adskillelse af asylpar«, Information, den 18. september 2020, vil redegøre for ministerens, ministeriets og Udlændingestyrelsens opfattelse af, hvorvidt udlændingelovens paragraf 42 a, stk. 7 udgør et fuldt tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for at foretage tvangsmæssig adskillelse af 15-17-årige, gifte asylansøgere og deres ægtefæller i situationer, hvor ægtefællerne ønsker at være indkvarteret sammen på et dansk asylcenter, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3