Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2110349_0001.png
Talepapir
Arrange-
ment:
Hvornår:
Samrådsspørgsmål nr. B
19. november 2019
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2019 - 14266
1032571
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er adgang til
at komme i praktik for udlændinge på tålt ophold og
udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshoved-
gård? Mener ministeren, at det fremmer personernes
hjemrejse, at de kan komme i praktikforløb (jf. artik-
len ”Politikere vidste det ikke: Beboere på udrejsecen-
ter kan
komme i praktik”, Jyllands-posten.dk,
den 23.
september 2019)? Vil ministeren redegøre for, hvor
længe denne praktikmulighed har eksisteret?
Svar
Tak for spørgsmålet.
Jeg er meget glad for den anledning, det giver, til at
drøfte, hvordan vi bedst muligt fremmer, at udlændin-
ge uden lovligt ophold i Danmark rejser ud af landet.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 19. november 2019 om praktikforhold for udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Jeg er meget enig med spørgeren i, at det umiddelbart
fremstår påfaldende, at kriminelle udviste og udlæn-
dinge på tålt ophold har mulighed for at deltage i
praktik uden for sit indkvarteringssted.
Jeg kan også godt forstå, at de lokale beboere omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård undrer sig, når de ser
kriminelle udviste og udlændinge på tålt ophold gå
rundt og arbejde i lokalområdet som led i en sådan
praktik.
Spørgeren har bedt mig svare på tre ting: Hvorfor der
er adgang til praktik for beboerne på Kærshovedgård?
Om jeg mener, reglerne medvirker til at få folk til at
rejse hjem? Og hvor længe ordningen har eksisteret?
Jeg vil tillade mig først at svare på hvorfor og hvor
længe, og bagefter vil jeg vende mig mod, om det vir-
ker.
Reglerne om aktivering, herunder praktik, blev vedta-
get i 2003 under den daværende VK-regering.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 19. november 2019 om praktikforhold for udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
2110349_0003.png
3
Formålet med reglerne var ifølge forarbejderne, at
asylansøgere brugte ventetiden konstruktivt, mens de-
res asylsag var under behandling.
Enten for at skabe forudsætninger for integration ved
en opholdstilladelse eller for at skabe forudsætninger
for tilbagevenden til hjemlandet ved et afslag.
Så præmissen er med andre ord, at hvis asylansøgere
skal klare sig selv
uanset om det er i Danmark eller i
hjemlandet
så skal deres kompetencer vedligeholdes
og udbygges.
Reglerne for
personer, der ikke har lovligt ophold i
Danmark
altså dem, der bl.a. er indkvarteret på
Kærshovedgård
er indrettet sådan, at adgangen til at
deltage i aktivering afhænger af, om man medvirker
til sin hjemsendelse. Sådan har det været siden 2006.
Det betyder, at bl.a. kriminelle udviste, som har fået
endeligt afslag på asyl, kan deltage i ekstern aktive-
ring, hvis de altså medvirker til deres udrejse.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 19. november 2019 om praktikforhold for udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Udlændinge på tålt ophold har som bekendt ikke no-
get, de kan medvirke til, da de ikke kan udsendes af
landet. Derfor kan de efter de nugældende regler også
deltage i aktivering uden for centeret.
Der er en række øvrige forudsætninger for deltagelse i
ekstern praktik. Herunder gælder det, at praktikken
som udgangspunkt kun kan vare i 13 uger, og udlæn-
dingen må ikke få løn eller ydelser for praktikken.
Jeg vil ikke her gennemgå reglerne og de betingelser,
der i øvrigt stilles. Det bliver for teknisk. Men jeg re-
degør naturligvis gerne for det, hvis der bagefter måtte
være et ønske om at høre nærmere om ordningen i de-
taljen.
Men for nu vil jeg hellere vende mig mod det, som jeg
selv synes, er det mest centrale af det, som spørgeren
peger på med samrådsspørgsmålet:
Fremmer praktikordningen udlændingenes hjemrejse?
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 19. november 2019 om praktikforhold for udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
2110349_0005.png
5
Det har vi ikke noget grundlag for at sige noget kon-
kret om. Det vil jeg gerne være meget ærlig om. Det
er som nævnt et krav, at praktikordningen kun bliver
tilbudt de udlændinge, der medvirker. Og allerede af
den årsag burde det jo i hvert fald være sådan, at ud-
lændinge, der kan sendes ud, og som er på praktikord-
ningen, rejser hjem. Men det er jo ikke det samme
som at sige, at ordningen virker.
Det, som jeg i hvert fald kunne tænke mig, det virkede
på, det er dels, at flere medvirker, fordi de med prak-
tikken får en motivation til at efterkomme deres afgø-
relse, og udrejser. Og dels at flere udlændinge er i
stand til at retablere sig i hjemlandet, så vi ikke ser
dem rejse tilbage til Danmark endnu engang.
Det er den succes, jeg mener, vi skal måle os på.
Men det kan vi ikke nu, med den viden vi har.
Samtidig vil jeg også gerne sige, at jeg er meget opta-
get af, at ordninger som praktikordningen er noget, vi
kun tilbyder til de udlændinge, der bør få et sådant til-
bud.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 19. november 2019 om praktikforhold for udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Og når jeg kigger på den persongruppe, der er omfat-
tet af tilbuddet i dag, herunder jo bl.a. udlændinge på
tålt ophold, så vil jeg gerne ærligt sige, at jeg kan væ-
re i tvivl, om det, som situationen er i dag, er fornuf-
tigt.
De to ting skal vi have kigget på: Hvordan får vi en
praktikordning, der virker, og hvem skal tilbydes den
ordning?
Jeg har allerede bedt mit ministerium om at se nærme-
re på, hvordan vi mest effektivt sikrer, at udlændinge,
der ikke har ret til at opholde sig i Danmark, rejser
hjem.
Og efter artiklen i Jyllands-Posten, har jeg bedt om, at
det her indgår dér.
Jeg vil ikke i dag foregribe, hvem der skal være om-
fattet af en kommende ordning, og hvad den konkret
skal bestå af. Det, synes jeg, vi skal tænke mere grun-
digt over, og jeg synes, vi skal høre, hvad fagpersoner,
der arbejder med området, kan pege på.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 19. november 2019 om praktikforhold for udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Men jeg vil gerne sige så meget, at det ikke er mit ind-
tryk, at det fungerer blot at sætte udlændinge på et ud-
rejsecenter og så ikke gøre andet, end at vente på at de
rejser.
Udlændinge i udsendelsesposition skal selvsagt mær-
ke, at der
populært sagt
for dem er skruet helt ned
for velfærdsstaten Danmark. Det er det rigtige at gøre.
Og det har vi gjort i mange år.
Men det er ikke det eneste, vi skal gøre i forhold til
den gruppe. Jeg tror simpelthen det er for ensporet en
tilgang, hvis vi skal lykkes med, at flest muligt i grup-
pen rent faktisk udrejser.
Vi og de skal hele tiden have fokus på, hvad der er det
næste skridt frem mod det, der er målet; nemlig at de
rejser ud. Helt simpelt. Hvordan tilskynder vi bedst
muligt den enkelte til at udrejse? Og der kan praktik
være et redskab i nogle tilfælde.
Så hvis jeg skal sammenfatte det, der er svaret på
spørgsmålene, ja, så har vi en ordning, der følger af
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 19. november 2019 om praktikforhold for udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle, der opholder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
8
nogle regler, som vi altså har haft i en rum tid. Om det
så er den rigtige ordning, og om den virker, som den
burde, det har jeg endnu ikke svaret på.
Men jeg deler i hvert fald spørgerens interesse for at
se nærmere på det, og derfor ser jeg også frem til at
kunne dele nogle resultater med jer. Det forventer jeg
at kunne gøre i denne folketingssamling.
Tak for ordet.