Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2250700_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
25. september 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 16092
1374842
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 414 (alm. del) efter ønske fra Carl Valentin (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 414:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har overfor Radio4 bekræftet, at 639 etni-
ske danskere er på integrationsydelse. Det er en stigning fra et niveau på omkring
450 i 2017 (f.eks. www.radio4.dk, »Over 600 danskere er på integrationsydelse
målrettet flygtninge«, den 17. august 2020). Set i lyset heraf bedes ministeren
oplyse følgende:
Hvad skyldes stigningen af antallet af danskere, der får tildelt integrationsydelse,
ifølge ministeren?
Vil ministeren begrunde årsagerne til, at integrationsydelse tildeles med bag-
grund i, om man har arbejdet 9 ud af de sidste 10 år i Danmark, i stedet for at
måle på antallet af år ud af hele sit liv, man har arbejdet i Danmark?
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at personer som Helle McAdams
på 63, der har været på arbejdsmarkedet hele sit liv, tildeles integrationsydelse
med baggrund i et ophold i Thailand mellem 2012 og 2014? Spørgsmålet bedes
besvares i offentlig tilgængelig form.
Vil ministeren udlevere en oversigt over aldersgrupper og indkomst blandt de
639 danskere, der modtager integrationsydelse? Af oversigten bør også fremgå,
hvor mange der er hjemløse.
Hvor mange grønlandske statsborgere modtager integrationsydelse?
Hvor mange etniske danskere, der har været på integrationsydelse, kommer
efterfølgende i beskæftigelse.
Tolker danske kommuner opholdskravene i relation til, om en person skal tilde-
les integrationsydelse, ensartet?
Vil ministeren oversende de præcise opgørelsesmetoder for opholdskravene i
relation til integrationsydelse.
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om en uddybelse af Udlændinge- og Integrationsministeriet som overfor Radio4 har bekræftet, at 639 etniske danskere er på integrationsydelse. Det er en stigning fra et niveau på omkring 450 i 2017 (f.eks. www.radio4.dk, »Over 600 danskere er på integrationsydelse målrettet flygtninge«, den 17. august 2020), til udlændinge- og integrationsministeren
Svar:
1.
”Hvad
skyldes stigningen af antallet af danskere, der får tildelt integrations-
ydelse, ifølge i istere ?”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at antallet af personer med
dansk oprindelse, der får udbetalt selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse (tidligere integrationsydelse), løbende fluktuerer.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af de tilgængelige data
ikke mulighed for at oplyse årsagerne til den stigning, der siden starten af år 2020
har været i antallet af personer med dansk oprindelse, som får udbetalt selvfor-
sørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse (tidligere integrationsydelse).
2.
”Vil
ministeren begrunde årsagerne til, at integrationsydelse tildeles med
baggrund i, om man har arbejdet 9 ud af de sidste 10 år i Danmark, i stedet for
at måle på antallet af år ud af hele sit liv, man har arbejdet i Danmark?”
Et skattefinansieret velfærdssystem kan indeholde kriterier for afgrænsning af den
personkreds, der kan komme i betragtning til de ydelser, som stilles til rådighed.
Det er efter regeringen opfattelse fornuftigt, at man som tilflytter til Danmark skal
bidrage i et vist antal år, før man kan få fuld gavn af de danske overførselsindkom-
ster.
Retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp er udover de almindelige betingel-
ser betinget af, at personen lovligt har opholdt sig her i riget i sammenlagt 9 år
inden for de seneste 10 år, jf. § 11 i lov om aktiv socialpolitik, med de undtagelser
som følger af samme bestemmelse. Denne betingelse relaterer sig til opholdsår og
er uafhængig af antal arbejdsår. Retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp er
i medfør af samme bestemmelse tillige betinget af, at personen har haft ordinær
beskæftigelse her i riget i en periode, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæfti-
gelse i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år jf. § 11, stk. 8 i lov om aktiv
socialpolitik.
3.
”Mener
ministeren, at det er hensigtsmæssigt at personer som Helle
McAdams på 63, der har været på arbejdsmarkedet hele sit liv, tildeles integra-
tionsydelse med baggrund i et ophold i Thailand mellem 2012 og 2014? Spørgs-
målet bedes besvaret i offentlig tilgængelig form.”
Jeg ønsker ikke at gå nærmere ind i den konkrete sag, men har svaret på henven-
delser fra den pågældende borger herom.
Kravet om, at personen skal have opholdt sig lovligt her i riget i sammenlagt 9 år
inden for de seneste 10 år og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år gælder for både for udlændinge og danske
statsborgere. Det gælder således, at enhver person, som ikke opfylder opholds-
kravet eller beskæftigelseskravet, ikke kan modtage kontanthjælp. En sådan per-
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om en uddybelse af Udlændinge- og Integrationsministeriet som overfor Radio4 har bekræftet, at 639 etniske danskere er på integrationsydelse. Det er en stigning fra et niveau på omkring 450 i 2017 (f.eks. www.radio4.dk, »Over 600 danskere er på integrationsydelse målrettet flygtninge«, den 17. august 2020), til udlændinge- og integrationsministeren
2250700_0003.png
son vil i stedet efter omstændighederne kunne modtage selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Opholdskravet og beskæftigelseskravet gælder dog ikke for EU-/EØS-borgere, i
det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen.
Afslag på ansøgninger om uddannelses- eller kontanthjælp kan påklages til Anke-
styrelsen.
Det er korrekt, at danskere, som har levet i udlandet i en årrække, også omfattes
af reglerne om selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse. Bag-
grunden herfor er, at det ikke vil være i overensstemmelse med Danmarks inter-
nationale forpligtelser at forskelsbehandle mellem danskere og udlændinge, der
ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet.
4.
”Vil i istere udlevere e oversigt over aldersgrupper og i dko st bla dt de
639 danskere, der modtager integrationsydelse? Af oversigten bør også fremgå,
hvor mange der er hjemløse.
-
Hvor a ge grø la dske statsborgere odtager i tegratio sydelse?”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har overfor Radio4 den 12. august 2020
bekræftet, at 639 etniske danskere var på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
samt overgangsydelse (tidligere integrationsydelse) i juni 2020. Opgørelsen er
udarbejdet på baggrund af data i jobindsats.dk
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings statistikbank, der giver et overblik over beskæftigelsesindsatsen.
Tallene for juni 2020 er siden blevet opdateret med efterregistreringer, ligesom
der er kommet tal for juli 2020 på jobindsats.dk.
Tabel 1 viser aldersfordelingen blandt 16-66-årige personer med dansk oprindelse
på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse (SHO-ydelse) i juni
2020 og juli 2020.
Tabel 1: Antal 16-66-årige personer med dansk oprindelse på SHO-ydelse, fordelt
på aldersgrupper, juni og juli 2020.
Juni 2020
Juli 2020
16-24 år
147
129
25-34 år
198
172
35-44 år
102
92
45-54 år
114
111
55-66 år
95
89
I alt
656
593
Anm.: SHO-ydelse er selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. Pga. efterregistreringer vil data
for især den seneste måned være vurderet for lavt.
Kilde: Jobindsats.dk
På grund af datamæssige begrænsninger har Udlændinge- og Integrationsministe-
riet ikke mulighed for at udskille hjemløse personer eller personer, som er indrejst
fra Grønland. Ministeriet har heller ikke mulighed for at opgøre indkomsten for de
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om en uddybelse af Udlændinge- og Integrationsministeriet som overfor Radio4 har bekræftet, at 639 etniske danskere er på integrationsydelse. Det er en stigning fra et niveau på omkring 450 i 2017 (f.eks. www.radio4.dk, »Over 600 danskere er på integrationsydelse målrettet flygtninge«, den 17. august 2020), til udlændinge- og integrationsministeren
2250700_0004.png
personer, der indgår i tabel 1. Det bemærkes, at personer med dansk oprindelse,
der modtager SHO-ydelse, vil modtage ydelse på niveau med andre modtagere af
SHO-ydelse.
5.
”Hvor a ge et iske da skere, der har været på i tegratio sydelse, ko
efterfølge de i beskæftigelse.”
er
I 2019 var ca. 1 ud af 3 personer overgået til lønmodtagerbeskæftigelse 3 måne-
der efter afsluttet forløb på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangs-
ydelse (SHO-ydelse), jf. tabel 2. Det er en stigning i forhold til perioden 2016-2018.
Tabel 2: Arbejdsmarkedsstatus 3 måneder efter afsluttet forløb på SHO-ydelse for
16-66-årige personer med dansk oprindelse, 2016-2019, pct.
2016 2017 2018 2019
Lønmodtagerbeskæftigelse
21,5 26,7 25,6 34,0
Uddannelse
13,0 13,5 12,9 14,2
Kontanthjælp
28,8 17,1 15,1
7,3
SHO-ydelse
5,4
9,1
8,7
8,0
Uddannelseshjælp
6,4
5,1
4,3
3,0
Selvforsørgelse
13,3 18,9 22,1 21,4
Andet
11,7
9,7 11,3 12,0
I alt
100,0 100,0 100,0 100,0
Anm.: Afrunding af tallene kan medføre, at tallene i tabellen ikke summer til totalen.
Anm.: SHO-ydelse er selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse.
Kilde: Jobindsats.dk
6. ”Vil
ministeren oversende de præcise opgørelsesmetoder for opholdskravene i
relation til integrationsydelse.
Tolker danske kommuner opholdskravene i relation til, om en person skal tilde-
les integrationsydelse, ensartet?”
I beregningen af opholdstiden efter § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, indgår
perioder, hvor ansøgeren har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre
særlige grunde fører til et andet resultat. Ophold i udlandet i perioder på sam-
menlagt højst 2 måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tje-
neste og forretningsrejser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har
beholdt sin bopæl her i riget. Ophold i udlandet på militær mission for den danske
stat under instruktion af forsvaret ligestilles med ophold her i riget. Det samme
gælder ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er stillet til rådighed
for militær mission under instruktion af udenlandsk eller international myndighed.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om en uddybelse af Udlændinge- og Integrationsministeriet som overfor Radio4 har bekræftet, at 639 etniske danskere er på integrationsydelse. Det er en stigning fra et niveau på omkring 450 i 2017 (f.eks. www.radio4.dk, »Over 600 danskere er på integrationsydelse målrettet flygtninge«, den 17. august 2020), til udlændinge- og integrationsministeren
De danske kommuner skal iagttage ovenstående ved fastlæggelsen af opholdsti-
den. Afslag på ansøgninger om uddannelses- eller kontanthjælp kan påklages til
Ankestyrelsen. Ankestyrelsen har mulighed for at offentliggøre en sådan afgørelse
som en principmeddelelse, der udgør en bindende retskilde for kommunerne, og
derved er medvirkende til sikre en ensrettet praksis.
Kaare Dybvad Bek
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
5/5