Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2243506_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 401 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 401:
Følgende definition af genbosættelse af kvoteflygtninge fremgår på side 3 i
»UNHCR Resettlement Handbook« (https://www.unhcr.org/46f7c0ee2.pdf):
»Genbosættelse indebærer udvælgelse og overførsel af flygtninge fra en stat,
hvor de har søgt beskyttelse til en tredje stat, som har indvilget i at modtage dem
som flygtninge
med permanent opholdstilladelse.«
”Resettle e t i volves
the selection and transfer of refugees from a State in which they have sought
protection to a third State which has agreed to admit them
as refugees
with
per a e t reside ce status.” Vil i istere redegøre for, hvorda UNHCR’s de-
finition harmonerer med ministerens udtalelser om karakteren af kvoteflygtninges
ophold i Danmark, som de er kommet til udtryk i bl.a. artiklen »Tesfaye vil også
sende kvoteflygtninge hjem« (Ritzau, den 14. august 2019), og om de henholdsvis
31 og 200 personer, som Danmark modtager efter aftale med UNHCR i henholds-
vis 2019 og 2020, overhovedet kan siges at være genbosatte kvoteflygtninge, hvis
deres ophold i Danmark på forhånd er defineret som midlertidigt af ministeren i
strid ed UNHCR’s defi itio ?
Svar:
1.
Adgangen til at opnå opholdstilladelse i Danmark som kvoteflygtninge fremgår
af udlændingelovens § 8. Efter § 8, stk. 1, gives der opholdstilladelse med henblik
på et midlertidigt ophold til udlændinge, der kommer hertil som led i en aftale
med De Forenede Nationers Højkommissær for Flygtninge (UNHCR) eller lignende
international aftale, og som er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli
1951.
Det er efter dansk ret imidlertid ikke en forudsætning for at blive meddelt op-
holdstilladelse som kvoteflygtning, at den pågældende opfylder betingelserne i
flygtningekonventionen.
11. september 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 15398
1365097
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan UNHCR’s definition harmonerer med ministerens udtalelser om karakteren af kvoteflygtninges ophold i Danmark, som de er kommet til udtryk i bl.a. artiklen »Tesfaye vil også sende kvoteflygtninge hjem« (Ritzau, den 14. august 2019), og om de henholdsvis 31 og 200 personer, som Danmark modtager efter aftale med UNHCR i henholdsvis 2019 og 2020, overhovedet kan siges at være genbosatte kvoteflygtninge, hvis deres ophold i Danmark på forhånd er defineret som midlertidigt af ministeren i strid med UNHCR’s definition, til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår således af udlændingelovens § 8, stk. 2, at der også kan gives op-
holdstilladelse med henblik på et midlertidigt ophold til udlændinge, som kommer
hertil som led i en aftale med UNHCR eller lignende international aftale, og som
ved en tilbagevenden til hjemlandet risikerer dødsstraf eller at blive underkastet
tortur eller anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, hvil-
ket svarer til beskyttelsesstatus (udlændingelovens § 7, stk. 2).
Det fremgår endvidere af udlændingelovens § 8, stk. 3, at der gives opholdstilla-
delse til udlændinge, der kommer hertil som led i en aftale med UNHCR eller lig-
nende international aftale, og som må antages at ville opfylde grundprincipperne
for at opnå opholdstilladelse efter en af udlændingelovens bestemmelser, såfremt
de var indrejst i Danmark som asylansøgere.
2.
Regeringen mener helt grundlæggende, at Danmark skal hjælpe mennesker,
der er på flugt, og som har brug for beskyttelse. Det er og bliver vores medmen-
neskelige forpligtelse. Samtidig mener regeringen, at kvoteflygtninge såvel som
flygtninge, der er kommet til landet som spontane asylansøgere, skal vende hjem
igen, når forholdene i deres hjemlande tillader det. Et ophold som flygtning er kun
midlertidigt; det er et helt grundlæggende vilkår i flygtningesystemet.
Det indebærer, at hvis grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede,
kan opholdstilladelsen inddrages eller nægtes forlænget, hvis det ikke vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Jeg finder grundlæggende ikke, at kvoteflygtninge, der genbosættes gennem FN,
har mere ret til opholdstilladelse end flygtninge, der er kommet her til landet som
spontane asylansøgere
Alle flygtninge har individuelle behov, og kvoteflygtninge er ikke per definition
mere sårbare end andre flygtninge. Det forekommer i den henseende også natur-
ligt, at ophør af opholdstilladelsen vurderes efter de samme kriterier, uanset om
man er kommet til landet som kvoteflygtning eller spontan asylansøger.
3.
Jeg vil endvidere anføre,
at det gru dlægge de for ål ed UNHCR’s
genbo-
sætningsprogram er at yde flygtninge beskyttelse gennem internationalt samar-
bejde, hvilket tillige er en vigtig del af regeringens ambition om at fremme et ret-
færdigt og humant asylsystem. På den baggrund har Danmark blandt andet valgt
at genbosætte henholdsvis 31 og 200 flygtninge på kvoten for 2019 og 2020.
Kaare Dybvad Bek
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2