Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2243463_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 116
Offentligt
Folketingets Udlændinge-, Integrationsudvalg
Christiansborg
6. februar 2020
Svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 116
(Alm. del) af 9. januar 2020 stillet efter ønske fra Andreas
Steenberg (RV)
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del
spm. 55, 2019
2020, op-
lyse et skøn for den samlede virkning på de offentlige finanser i 2018 fra de i alt
7.710 familiesammenføringer til danske ægtefæller i perioden 2013-2018?
Svar
Spørgsmål
Af svar på UUI alm. del - spørgsmål nr. 55, 2019-2020 fremgår det, at der over
perioden fra 2013 til 2018 har været 7.710 familiesammenføringer til danske ægte-
fæller. Af disse var knap 7.500 fortsat i landet ultimo 2018.
For at vurdere virkningen på de offentlige finanser af familiesammenføringer til
danske ægtefæller kan man som et snævert mål betragte de direkte personhenfør-
bare offentlige indtægter og udgifter. Et bredere mål for virkningen på de offent-
lige finanser indregner også det kollektive offentlige forbrug m.m. Det er udgifts-
poster, der ikke er direkte personhenførbare og som derfor fordeles ligeligt på
hele befolkningen, som i Finansministeriets beregninger af nettobidraget til de of-
fentlige finanser.
Opgøres nettobidraget til de offentlige finanser, dvs. inkl. virkningen af bl.a. det
kollektive offentlige forbrug (såsom udgifter til kultur, politi og militær mv.) skøn-
nes de knap 7.500 familiesammenførte til danske ægtefæller at have bidraget til et
fald i de offentlige finanser på i alt ca. 215 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Ses alene på det snævre mål for virkningen på de offentlige finanser har de fami-
liesammenførte til danske ægtefæller bidraget positivt til den offentlige saldo med i
alt ca. 75 mio. kr. Dette dækker over bidrag i form af indkomstskatter, moms og
afgifter, samt træk på de offentlige udgifter til indkomstoverførsler, uddannelse og
sundhed.
Virkning på de offentlige finanser af familiesammeførte til danske ægtefæller er
dekomponeret yderligere i tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 398: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor der er forskel på opgørelserne af familiesammenføringer for danske statsborgere i Udlændinge- og Integrationsministeriet og Finansministeriet, til udlændinge- og integrationsministeren
2243463_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Virkning på de offentlige finanser af familiesammeførte til danske ægtefæller, 2018
Mio. kr.
Virkning inkl. ikke direkte personhenførbare offentlige indtægter og udgifter (nettobidrag)
Heraf bidrag fra:
- Kollektivt offentligt forbrug m.m.
- Øvrig (selskabsskatter, overførsler til/fra den offentlige sektor, overførsler til udlandet m.m.)
-275
-15
-215
Virkning ekskl. ikke direkte personhenført offentligt forbrug
Heraf bidrag fra:
- Indkomstskatter
- Moms og afgifter
1)
-Overførsler
- Udgifter til sundhed og uddannelse
75
290
165
-155
-230
1):
Der er antaget en tilbageløbsfaktor på 23 pct., hvilket betyder, at moms og afgifter udgør 23 pct. af
familiernes disponible indkomst.
Anm.: Indkomstskatter er opgjort som samlet slutskat inkl. arbejdsmarkedsbidrag, mens overførsler indeholder SU,
dagpenge, kontanthjælp mv., efterløn og offentlige pensioner, samt børne- og ungeydelse og børnetilskud,
boligstøtte og grøn check. Den seneste opgørelse af nettobidraget er baseret på en stikprøve af befolkningen
i 2016. Nettobidraget og virkningen på sundheds- og uddannelsesudgifterne for de knap 7.500
familiesammenførte til danske ægtefæller i 2018 er baseret på denne opgørelse. Konkret er der set på
gennemsnittet pr. familiesammenført til danske ægtefæller i perioden fra 2013 til 2016. Disse gennemsnit er
fremskrevet fra 2016 til 2018 med lønudviklingen og anvendt som skøn for virkningen for de
familiesammenførte i 2018.
Kilde: Egne beregninger på basis af registre fra Danmarks Statistik samt på en 33 pct. stikprøve af befolkningen.
De knap 7.500 familiesammenførte til danske ægtefæller bidrog i 2018 med ind-
komstskatter på ca. 290 mio. kr. og moms og afgifter på ca. 165 mio. kr. Omvendt
havde gruppen et træk på offentlige indkomstoverførsler på ca. 155 mio. kr., og et
gennemsnitligt træk på offentlige serviceudgifter på ca. 230 mio. kr. i 2018 (baseret
på datagrundlaget for opgørelsen af indvandreres nettobidrag i 2016).
I den konkrete tilrettelæggelse og planlægning af finanspolitikken er en lang række
udgifter ikke mekanisk knyttet til ændringer i befolkningen. Det gælder fx det kol-
lektive offentlige forbrug, de offentlige investeringer, udviklingsbistand, EU-bi-
drag og subsidier m.m. Udgiftsstyringen sker inden for rammerne af de udgiftslof-
ter, der er vedtaget i Folketinget og de mellemfristede planer. Fordeles disse udgif-
ter jævnt på befolkningen, så vil de knap 7.500 familiesammenførte til danske æg-
tefæller netto trække ydereligere på de offentlige finanser med 290 mio. kr. i 2018.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister