Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2229819_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. juli 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 377 (Alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 377:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at inddrage en perma-
nent opholdstilladelse, herunder give konkrete eksempler på hvornår det er sket?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at udlændingelovens § 19
indeholder en række bestemmelser vedrørende muligheden for at inddrage bl.a.
en tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse.
Det fremgår således af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 1, at en tidsbegrænset
eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid kan inddrages, hvis opholdstilladelsen
er opnået ved svig, dvs. meddelt på baggrund af at den pågældende har afgivet
urigtige oplysninger.
Dette gælder tillige, hvis den pågældende må anses for at være til fare for statens
sikkerhed, en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed og sundhed,
eller hvor den pågældende er krigsforbryder eller har begået ikke-politisk krimina-
litet uden for Danmark, jf. udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 2.
Derudover kan en tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid ind-
drages i tilfælde, hvor den pågældende uden for Danmark enten er dømt for en
forbrydelse eller har begået kriminalitet, der i Danmark ville medføre udvisning.
Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 3.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, kan en tidsbegrænset eller tidsube-
grænset opholdstilladelse endvidere altid inddrages, når en udlænding, der har
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2 (flygtning),
rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til det land, hvor den myndig-
hed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer forføl-
gelse omfattet af § 7 (asyl), og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen,
10. august 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 13829
1344821
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke muligheder der er for at inddrage en permanent opholdstilladelse, herunder give konkrete eksempler på hvornår det er sket, til udlændinge- og integrationsministeren
har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer sådan
forfølgelse. Opholdstilladelsen kan inddrages efter § 19, stk. 2, nr. 4, indtil 10 år
efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang, jf. udlændin-
gelovens § 19, stk. 3, 1. pkt. Dette gælder, uanset om opholdstilladelsen i en peri-
ode har været udløbet, bortfaldet eller inddraget. Har en udlænding haft opholds-
tilladelse i Danmark i 10 år eller derover, vil opholdstilladelsen således ikke kunne
inddrages efter denne bestemmelse.
Ved afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens §
19, stk. 2, nr. 4, skal det tillægges betydelig vægt, at udlændingen ved frivilligt at
rejse til det land, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelse, har fundet,
at udlændingen risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7 (asyl), selv
har skabt en formodning om, at de forhold, der har begrundet opholdstilladelsen,
har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere vil risikere forføl-
gelse.
En tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse kan endvidere altid ind-
drages, hvis en tredjelandsstatsborger er indberettet til Schengen-
informationssystemet (SIS II) som uønsket i medfør af SIS II-forordningen på bag-
grund af omstændigheder, der i Danmark kunne medføre udvisning. Det samme
gælder, hvis udlændingen er indberettet til SIS II som uønsket, fordi den pågæl-
dende er omfattet af restriktive foranstaltninger i form af begrænsninger med
hensyn til indrejse og gennemrejse besluttet af FN og EU. Det følger af udlændin-
gelovens § 19, stk. 4.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 5, kan en tidsbegrænset eller tidsubegrænset
opholdstilladelse inddrages, såfremt en administrativ myndighed i et andet
Schengenland eller i et land, der er tilsluttet EU, på baggrund af omstændigheder,
der her i landet kunne medføre udvisning, har truffet endelig afgørelse om udsen-
delse af en udlænding, der ikke er statsborger i et Schengenland eller et land, der
er tilsluttet EU. Er afgørelsen om udsendelse truffet på baggrund af et strafbart
forhold, kan opholdstilladelsen alene inddrages, hvis udlændingen er dømt for en
lovovertrædelse, der i det pågældende land kan medføre en straf af mindst 1 års
fængsel. Dette gælder dog ikke i tilfælde, hvor udlændingen er familiemedlem til
en EU-statsborger, som har gjort brug af sin ret til fri bevægelighed, jf. udlændin-
gelovens § 2, stk. 4.
I tilfælde, hvor der er tale om en religiøs forkynder med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, følger det af udlændingelovens § 19, stk. 6, at dennes
tidsbegrænsede eller tidsubegrænsede opholdstilladelse kan inddrages, såfremt
den pågældende ved endelig dom er idømt straf for overtrædelse af bestemmel-
ser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller straffelovens §§ 136, 266, 266 a eller 266
b. Til brug for Udlændingestyrelsens afgørelse om inddragelse i sådanne sager kan
politiet uden udlændingens samtykke videregive oplysninger til Udlændingestyrel-
sen om, at en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 f ved endelig dom er
idømt straf for overtrædelse af de nævnte bestemmelser i straffeloven.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke muligheder der er for at inddrage en permanent opholdstilladelse, herunder give konkrete eksempler på hvornår det er sket, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan desuden oplyse, at der kan være
omstændigheder, der gør, at en opholdstilladelse ikke kan inddrages, uanset at én
af de ovennævnte betingelser er opfyldt.
Hvis der er tale om en person, der ikke er meddelt opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2 (flygtning), eller er familiesammenført til en
person, der ikke er flygtning, finder udlændingelovens § 26, stk. 1, anvendelse, jf.
§ 19 a, stk. 2. Det følger heraf, at der skal tages hensyn til, om inddragelse af op-
holdstilladelsen må antages at virke særlig belastende for den pågældende. Ud-
lændingelovens § 26, stk. 1, fastsætter en række hensyn, som skal indgå i denne
vurdering, herunder den pågældendes tilknytning til det danske samfund og her-
boende personer.
Hvis den pågældende er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7
eller § 8, stk. 1 eller 2 (flygtning), eller er familiesammenført til en person, der er
flygtning, skal opholdstilladelsen inddrages, medmindre dette vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens § 19 a, stk. 1. I sådan-
ne tilfælde foretages der således ikke en vurdering efter § 26, stk. 1.
I sager omfattet af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 2 og 3, og § 19, stk. 4, 2. pkt.,
skal der ske inddragelse, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens § 26, stk. 2. Dette
følger af henholdsvis udlændingelovens § 19, stk. 11, og § 19 a, stk. 3, og finder
således anvendelse uanset den pågældendes opholdsgrundlag i Danmark.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at afgørelser om
inddragelse af tidsubegrænsede opholdstilladelser træffes af Udlændingestyrel-
sen med klageadgang til et af de uafhængige nævn, Udlændingenævnet eller
Flygtningenævnet. Ministeriet er således ikke bekendt med konkrete eksempler
på, hvornår ovennævnte bestemmelser har været anvendt.
Endelig kan Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyse, at det ikke har været
muligt inden for svarfristen at tilvejebringe data vedrørende antallet af afgjorte
sager om inddragelse af tidsubegrænsede opholdstilladelser, da dette vil indebæ-
re en omfattende og ressourcekrævende manuel gennemgang.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
3/3