Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2240399_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. juni 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 348 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 348:
Hvilke initiativer er nødvendige, hvis kommunerne skal have mulighed for at regu-
lere, hvad en tilladelse kan bruges til, så det ikke er alene bliver et spørgsmål om
støjgene men også om indholdet af det, man bruger tilladelsen til at formidle, jf.
drøftelserne under besvarelsen af samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Justitsministeriet, der oplyser følgende:
”1.
Justitsministeriet har på baggrund af oplysninger fra Udlændinge-
og Integrationsministeriet lagt til grund, at spørgsmålet skal forstås
således, at det ønskes oplyst, hvilke muligheder der er for at indføre
regulering vedrørende kommunale tilladelser til bønnekald, der ikke
alene vedrører støjgener, men også tager sigte på indholdet af et
bønnekald. For så vidt angår de juridiske rammer for sådan regulering
kan Justitsministeriet oplyse følgende:
En eventuel hjemmel til at regulere religiøse bønnekald vil skulle ud-
formes og administreres inden for rammerne af grundloven, herun-
der grundlovens §§ 67 og 70, og Danmarks internationale forpligtel-
ser, herunder navnlig artikel 9 og 14 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention (EMRK), jf. nærmere herom nedenfor.
Det bemærkes, at en endelig vurdering af, om en retlig regulering af
religiøse bønnekald vil være i overensstemmelse med grundloven og
EMRK, vil afhænge af en eventuel ordnings nærmere udformning og
begrundelse.
7. september 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 10291
1307135
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvilke initiativer er nødvendige, hvis kommunerne skal have mulighed for at regulere, hvad en tilladelse kan bruges til, så det ikke er alene bliver et spørgsmål om støjgene men også om indholdet af det, man bruger tilladelsen til at formidle, jf. drøftelserne under besvarelsen af samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
Religionsfriheden er beskyttet i grundlovens § 67, der har følgende
ordlyd:
”Borger e har ret til at fore e sig i sa fu d for at dyrke Gud på
den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet
læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den
offe tlige orde .”
Religionsfriheden efter grundlovens § 67 er ikke ubegrænset, idet
lovgivningsmagten er indrømmet en adgang til at fastsætte de ram-
mer for religionsfriheden, som hensynet til sædeligheden eller den
offentlige orden tilsiger, jf. grundlovens § 67, 2. led.
Michael Hansen Jensen anfører i den forbindelse følgende i Jens Pe-
ter Christensen m.fl., Grundloven med Kommentarer (2015), side 408
f.:
”Lovgiv i gs agte er overladt et vidt skø til at beste
e de
grænser, der følger af hensynet til sædeligheden eller den of-
fentlige orden (Max Sørensen 1973 s. 374). Det må antages, at
en gudsdyrkelse er i strid med sædeligheden eller den offentli-
ge orden, hvis gudsdyrkelsen er i modstrid med lovgivningen,
for så vidt de pågældende retsforskrifter ikke særligt tager sig-
te mod at modvirke den berørte gudsdyrkelse, men på at vare-
tage andre hensyn og interesser (Jens Peter Christensen m.fl.
2012 s. 371).
[…]
Grundlovens § 67 sætter den grænse for statsmagten, at den
er afskåret fra at gribe ind i borgernes gudsdyrkelse i tilslutning
til religiøse samfund, hvis denne indgriben
alene
er be-
grundet i en afstandtagen fra den pågældende trosretning som
sådan. Lovgivningsmagten er derimod ikke afskåret fra at gen-
nemføre lovgivning, der berører gudsdyrkelse, når lovgivningen
ikke har til hensigt at modvirke den berørte gudsdyrkelse, men
er begrundet i varetagelsen af andre hensyn og interesser (til
beskyttelse af sædeligheden og den offentlige orden), jf. oven-
for. Det kan dog næppe udelukkes, at der konkret vil kunne fo-
religge et sådant klart misforhold mellem de forfulgte interes-
ser og indgrebets betydning for borgernes gudsdyrkelse, at og-
så en sådan lovgivning vil kunne være i strid med beskyttelsen
efter grundlovens § 67, om end domstolene utvivlsomt vil
overlade lovgivningsmagten et ganske betydeligt spillerum, jf.
Jens Peter Christensen m.fl. 2012 s. 372-373.”
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvilke initiativer er nødvendige, hvis kommunerne skal have mulighed for at regulere, hvad en tilladelse kan bruges til, så det ikke er alene bliver et spørgsmål om støjgene men også om indholdet af det, man bruger tilladelsen til at formidle, jf. drøftelserne under besvarelsen af samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at en regulering, der angår indholdet af et religiøst
bønnekald, efter omstændighederne vil kunne rejse spørgsmål i for-
hold til grundlovens § 67.
3.
Religionsfriheden er endvidere beskyttet af EMRK artikel 9. Efter
artikel 9, stk. 1, har enhver ret til at tænke frit og til samvittigheds- og
religionsfrihed. Denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro
samt frihed til enten alene eller sammen med andre, offentligt eller
privat at udøve sin religion eller tro gennem gudstjeneste, undervis-
ning, andagt og overholdelse af religiøse skikke.
Retten til at udøve sin religion eller tro kan efter konventionens arti-
kel 9, stk. 2, underkastes sådanne begrænsninger, som er foreskrevet
ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til den
offentlige tryghed, for at beskytte den offentlige orden, sundheden
eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og frihe-
der.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) har i for-
bindelse med behandlingen af sager om religionsfrihed flere gange
understreget, at konventionens artikel 9 om retten til at tænke frit og
til samvittigheds- og religionsfrihed må anses som en af grundpillerne
i et demokratisk samfund.
Domstolen har i den forbindelse udtalt, at det vil være uforeneligt
med statens pligt til at optræde neutralt og upartisk, hvis staten til-
lægges beføjelse til at vurdere berettigelsen af bestemte religiøse op-
fattelser eller udtryksmåder. Endvidere har Domstolen udtalt, at sta-
ten har en pligt til at fremme og sikre gensidig tolerance mellem alle
grupper i samfundet, og hvis der opstår spændinger mellem forskelli-
ge grupper, er det ikke statens opgave at fjerne årsagen til disse
spændinger ved at undertrykke pluralisme, men derimod at sikre, at
de pågældende grupper tolererer hinanden, jf. f.eks. dom af 10. no-
vember 2005 i sagen Leyla Sahin mod Tyrkiet, præmis 107.
Det følger desuden af Domstolens praksis, at konventionens artikel 9
ikke beskytter enhver handling, der er motiveret eller inspireret af re-
ligion eller overbevisning, jf. f.eks. præmis 105 i sagen Leyla Sahin
mod Tyrkiet. I samme sag udtalte Domstolen, at artikel 9 ikke altid
garanterer en ret til at handle på den bestemte måde, som måtte føl-
ge af ens religiøse overbevisning, og bestemmelsen giver således ikke
personer, der følger deres religiøse overbevisning, en ret til at se bort
fra lovgivning, der forfølger saglige hensyn, jf. præmis 121.
Det bemærkes, at der ikke ses at foreligge praksis fra Domstolen ved-
rørende religiøse bønnekald. Det bemærkes dog for fuldstændighe-
dens skyld, at Domstolen ved afvisningskendelse af 16. oktober 2012
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvilke initiativer er nødvendige, hvis kommunerne skal have mulighed for at regulere, hvad en tilladelse kan bruges til, så det ikke er alene bliver et spørgsmål om støjgene men også om indholdet af det, man bruger tilladelsen til at formidle, jf. drøftelserne under besvarelsen af samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
i sagen H.C.W. Schilder mod Holland fandt, at det ikke var i strid med
EMRK artikel 9, at de hollandske myndigheder havde fastsat regler
om, at støjen fra kirkeklokker ikke måtte overstige et vist niveau i
nærmere bestemte timer på døgnet.
Endelig bemærkes det, at regulering, der angår indholdet af et religi-
øst bønnekald, efter omstændighederne vil kunne rejse spørgsmål i
forhold til EMRK artikel 9.
4.
Grundlovens § 70 har følgende ordlyd:
”Ingen
kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning be-
røves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske
rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig
borgerpligt.”
Bestemmelsen indebærer et forbud mod diskrimination med bl.a.
trosbekendelse som kriterium, for så vidt angår adgangen til nydelse
af borgerlige eller politiske rettigheder. Udtrykket ”rettigheder” skal
ikke forstås snævert, men må betegne enhver fordelagtig retspositi-
on.
Bestemmelsen finder ikke kun anvendelse, hvor der udtrykkeligt dis-
krimineres på grund af trosbekendelse (direkte diskrimination), men
antages også at gælde, selvom der formelt set ikke diskrimineres på
grund af trosbekendelsen, men dog på grund af forhold, der er så nø-
je forbundet hermed, at resultatet faktisk bliver meget nær det sam-
me (indirekte diskrimination).
Det bemærkes
som det fremgår af Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 til B 174 om forbud mod mus-
limsk bønnekald i det offentlige rum
at et forbud mod bønnekald,
der alene retter sig mod muslimske trossamfund i Danmark ikke vil
være foreneligt med diskriminationsforbuddet i grundlovens § 70.
5.
Efter EMRK artikel 14 skal nydelsen af de i konventionen anerkend-
te rettigheder og friheder sikres uden forskel på grund af køn, race,
farve, sprog, religion, politisk eller anden overbevisning, national eller
social oprindelse, tilhørsforhold til et nationalt mindretal, formuefor-
hold, fødsel eller ethvert andet forhold.
Anvendelsesområdet for EMRK artikel 14 er begrænset derved, at
bestemmelsen er accessorisk til konventionens øvrige bestemmelser.
Det betyder, at bestemmelsen kun kan anvendes sammen med én el-
ler flere af disse bestemmelser. Heri ligger ikke et krav om, at den el-
ler de pågældende rettigheder skal være krænket, men derimod ale-
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvilke initiativer er nødvendige, hvis kommunerne skal have mulighed for at regulere, hvad en tilladelse kan bruges til, så det ikke er alene bliver et spørgsmål om støjgene men også om indholdet af det, man bruger tilladelsen til at formidle, jf. drøftelserne under besvarelsen af samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
ne et krav om, at den foreliggende situation skal ligge inden for be-
stemmelsens anvendelsesområde.
Hvis den foreliggende situation ligger inden for en anden konventi-
onsbestemmelses anvendelsesområde (f.eks. artikel 9), indebærer
artikel 14 et forbud mod usaglig forskelsbehandling.
Efter Domstolens praksis indebærer dette, at personer i sammenlig-
nelige situationer som udgangspunkt skal behandles ens, og at for-
skelsbehandling kun er berettiget, hvis den har et legitimt formål og
samtidig står i et rimeligt forhold til dette formål. Artikel 14 beskytter
både mod direkte og indirekte forskelsbehandling.
Det bemærkes
som det fremgår af Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 til B 174 om forbud mod mus-
limsk bønnekald i det offentlige rum
at et forbud mod bønnekald,
der alene retter sig mod muslimske trossamfund i Danmark ikke vil
være foreneligt med diskriminationsforbuddet i EMRK artikel 14, jf.
artikel 9.”
Kaare Dybvad Bek
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
5/5