Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2240374_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. juni 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 347 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 347:
Vil ministeren med bidrag fra de relevante ministre lave en redegørelse for, hvilke
muligheder kommunerne har i forhold til planloven, miljøbeskyttelsesloven (støj-
gener) og ordensbekendtgørelsen for at opsætte grænse for, hvad man kan bruge
en tilladelse til at bruge højtalere til lokalt, jf. drøftelserne under besvarelsen af
samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020?
Svar:
Der findes ikke lovgivning på Udlændinge- og Integrationsministeriets område, der
regulerer bønnekald fra moskéer.
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet
bidrag fra Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Erhvervsministeriet og Miljø- og
fødevareministeriet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalel-
se fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet ka i dled i gsvis oplyse, at orde sbeke dtgørelse
ikke regulerer kommunernes muligheder for at opsætte grænser
for, hvad man kan bruge en tilladelse til at bruge højtalere til lokalt.
Ordensbekendtgørelsen indeholder generelle regler til sikring af
den offentlige orden samt beskyttelse af enkeltpersoners og den
offentlige sikkerhed mv., herunder bestemmelser om larm og støj-
gener fra bl.a. højtalere.
Efter ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1, må slagsmål, skrigen, rå-
ben eller anden støjende, voldelig, fornærmelig eller lignende op-
træden, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, således
ikke finde sted. Ordensbekendtgørelsens § 8, stk. 1, giver endvidere
7. september 2020
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 10288
1361315
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om ministeren med bidrag fra de relevante ministre vil lave en redegørelse for, hvilke muligheder kommunerne har i forhold til planloven, miljøbeskyttelsesloven (støjgener) og ordensbekendtgørelsen for at opsætte grænse for, hvad man kan bruge en tilladelse til at bruge højtalere til lokalt, jf. drøftelserne under besvarelsen af samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
politiet mulighed for at forbyde benyttelse af højtalere, musikan-
læg, musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages
at være til væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipas-
serende. Efter bestemmelsen skal der således først udstedes påbud
om at slukke musikken, og såfremt påbuddet ikke overholdes, kan
den manglende efterkommelse straffes med bøde, jf. ordensbe-
kendtgørelsens § 18, stk. 1.
Til brug for besvarelsen af, hvorvidt der i landets politikredse har
været grebet ind over for bønnekald via f.eks. et højtaleranlæg eller
lignende på offentlig sted med henvisning til ordensbekendtgørel-
sen, har Rigspolitiet indhentet udtalelser fra samtlige af landets 12
politikredse.
Rigspolitiet oplyser, at 11 ud af landets 12 politikredse har oplyst,
at de ikke har kendskab til sager, hvor der under henvisning til or-
densbekendtgørelsen er grebet ind over for bønnekald på offentligt
sted via eksempelvis et højtaleranlæg eller lignende.
Fyns Politi har oplyst, at de i kredsen har udfundet en sag vedrø-
rende emnet fra den 11. august 2019. I sagen indgik der flere an-
meldelser om høj bøn fra en højtaler. Efter forgæves forsøg på tele-
fonisk kontakt blev der sendt en patrulje til stedet. Patruljen har
noteret, at der efter anmodning blev skruet kraftigt ned for lydni-
veauet.”
Kirkeministeriet kan til brug for besvarelsen oplyse følgende:
”Der er ikke lovgiv i g på Kirke i isteriets o råde, der regulerer
bø ekald fra oskeer.”
Erhvervsministeren kan til brug for besvarelsen oplyse følgende:
”Pla love s § 5, stk. , i deholder et udtø
e de katalog over
emner, der kan reguleres i en lokalplan. Dette lokalplankatalog om-
fatter både bestemmelser, som sigter efter at give kommunerne
mulighed for at foretage en sammenhængende planlægning af in-
frastruktur, forsyning og byområders generelle anvendelse, og be-
stemmelser, der i højere grad vedrører krav til det enkelte byggeris
anvendelse og udformning. Bestemmelser i en lokalplan skal have
en planlægningsmæssig begrundelse.
Planloven vurderes ikke at give kommunerne mulighed for at op-
sætte grænser for, hvad man kan bruge en tilladelse til at bruge
højttalere til.”
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om ministeren med bidrag fra de relevante ministre vil lave en redegørelse for, hvilke muligheder kommunerne har i forhold til planloven, miljøbeskyttelsesloven (støjgener) og ordensbekendtgørelsen for at opsætte grænse for, hvad man kan bruge en tilladelse til at bruge højtalere til lokalt, jf. drøftelserne under besvarelsen af samrådsspørgsmål P den 11. juni 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
Miljø- og Fødevareministeriet kan oplyse følgende:
”A ve delse af højttalere på
erhvervsvirksomheder vil generelt væ-
re en del af virksomhedens samlede støjbidrag, der vil kunne regu-
leres af kommunen enten ved miljøgodkendelsesvilkår (for god-
kendelsespligtige virksomheder, hvor kommunen er tilsynsmyndig-
hed) eller ved påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 1. Der
kan dog ikke med hjemmel i § 42, stk. 1 udstedes påbud om ned-
bringelse af støjforurening fra moskeer eller andre religiøse aktivi-
teter, idet en moske ikke kan sidestilles med en erhvervsvirksom-
hed.
Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3 giver kommunen hjemmel til at
gribe ind over for idrætsanlæg, fritidsklubber eller lignende fritids-
aktiviteter, som medfører væsentlige støjulemper for omgivelser-
ne. Der kan i den forbindelse være tale om anvendelse af højttale-
re, eksempelvis på idrætsanlæg, som bidrager til støjulemperne.
Bestemmelsen kan dog ikke anvendes til at udstede påbud om
nedbringelse af støj fra religiøse aktiviteter, herunder en moske,
idet der ikke er udstedt nærmere regler om støj fra blandt andet
moskeer. Dette hænger sammen med artikel 9 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, der begrænser muligheden for, at
en stat griber ind over for religionsudøvelse, hvis indgrebet beror
på udøvelse af et ko kret skø .”
Som oplyst i forbindelse med behandling af B 185 om forslag til folketingsbeslut-
ning om forbud mod højtalerforstærket bønnekald og lignende religiøse ytringer i
det offentlige rum samt besvarelse af spørgsmål stillet til B 185, har Udlændinge-
og Integrationsministeriet taget initiativ til en juridisk afklaring af grundlaget for et
forbud mod bønnekald, så vi kender reaktionsmulighederne, samt afdække, hvor-
vidt der er indført lovgivning om bønnekald i andre udvalgte europæiske lande.
Kaare Dybvad Bek
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
3/3