Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2199877_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål N-O
(alm. del) UUI
Den 26. maj 2020 kl. 16:00-17:30
Hvornår:
18. maj 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2020 - 7366
1257290
Spørgsmål N:
Hvad vil ministeren foretage sig for at afværge, at Dan-
mark udbetaler repatrieringsydelse til den i Kurdistan
mordanklagede syrer Hussein Abbas, der over for det
kurdiske politi har tilstået at have dræbt sin kone og par-
rets otteårige søn og om ni måneder står til at få over
100.000 kroner af den danske stat i såkaldt repatrierings-
støtte, jf. »Drabssigtet i Syrien
står til 100.000 støttekroner fra Danmark«, Kristeligt
Dagblad den 2. maj 2020?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund
(NB).
Spørgsmål O:
Hvad vil ministeren foretage sig for at kunne garantere
over for danskere, at danske skatteyderes penge i form af
repatrieringsydelse ikke bruges på at understøtte krimi-
nelle eller kriminelle aktiviteter i andre lande?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund
(NB).
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
2199877_0002.png
2
Svar
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Jeg er glad for at få anledning til at drøfte repatrie-
ringsordningen. Jeg kan godt forstå, at der er blevet
stillet spørgsmål til ordningen, efter medierne har
dækket den tragiske sag, som spørgsmålene tager ud-
gangspunkt i.
Jeg kan som minister ikke gå nærmere ind i den kon-
krete sag, som der spørges til, og kan i øvrigt ikke re-
degøre for den på et åbent samråd.
Jeg kender kun sagen fra pressen, men det, som jeg
har læst, har gjort stort indtryk på mig.
Og hvis det, der står i aviserne er rigtigt, må jeg sige,
at det er forfærdeligt, at vi her i 2020 stadig hører om
sager, hvor kvinder må kæmpe for deres frihed og det
liv, som de selv ønsker at leve
i ekstreme tilfælde
endda med selve livet som indsats.
Som samfund skal vi hjælpe og støtte kvinderne i de-
res frihedskamp. Vi skal turde sige fra over for nega-
tiv social kontrol af kvinder.
Og når det så kommer til repatriering vil jeg gerne slå
fast, at jeg synes, at det er helt forkert og uholdbart,
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
3
hvis danske skattekroner skal gå til en mand, der an-
giveligt har stenet sin kone og søn.
[Generelt om repatrieringsordningen]
Jeg vil samtidig gerne slå fast, at jeg
grundlæg-
gende
synes, at repatrieringsordningen er en god og
attraktiv mulighed for de udlændinge, der ønsker at
vende frivilligt tilbage til deres hjemland. Der er ta-
le om mennesker, der opgiver retten til at være i
Danmark. Det kan f.eks. være, hvis de ikke er fal-
det til i Danmark, eller hvis de ønsker at tilbringe
deres alderdom i deres tidligere hjemland.
Mange drager stor nytte af ordningen, som kan væ-
re en god løsning for den enkelte udlænding, men
også for det danske samfund.
Men hvis det, som der berettes om i medierne, er
rigtigt, er det selvfølgelig en meget trist sag, som
dog også må siges at være af helt usædvanlig ka-
rakter.
[Behov for ændringer vedrørende kriminalitet]
Dækningen af den konkrete sag fra Syrien viser på en
meget trist baggrund, at der er behov for at se på repa-
trieringsordningen.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Sådan som regler er i dag, er en person, der begår
kriminalitet i hjemlandet mellem udbetalingen af 1.
og 2. rate, ikke diskvalificeret fra at få 2. rate pga.
kriminaliteten.
Men efter min opfattelse skal det selvfølgelig ikke
være muligt at rejse fra Danmark med danske skatte-
kroner i kufferten, for derefter at begå grov kriminali-
tet og så modtage endnu en rate dansk repatrierings-
støtte.
Jeg vil derfor
som jeg også allerede har tilkendegi-
vet offentligt
kigge på en ændring af repatrierings-
loven.
[Spm. N: at afværge udbetaling i den konkrete sag]
Men for så vidt angår spørgsmål N
dvs. spørgsmålet
om, hvad jeg vil foretage mig for at afværge, at der
udbetales repatrieringsstøtte til manden i den konkrete
sag
skal jeg gentage, at jeg ikke kan udtale mig om
den konkrete sag.
Jeg kan dog generelt oplyse, at sådan som repatrie-
ringsloven er i dag, stilles der som nævnt
ikke
krav
om, at man ikke begår kriminalitet, for at man kan få
udbetalt 2. rate.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Men repatrieringsstøtten består af forskellige former
for ydelser, som man kan bevilges efter behov.
Hjælp til etablering i hjemlandet, hjælp til finansie-
ring af skolegang og hjælp til finansiering af sygefor-
sikring, udbetales i to rater.
De resterende slags ydelser [f.eks. finansiering af rej-
seudgifter, transportudgifter, anskaffelse af nationali-
tetspas mv.] udbetales i forbindelse med udrejsen.
Betingelserne for at få udbetalt 2. rate er, at der er for-
løbet 12 måneder fra udrejsen af Danmark, eller at en
forlænget fortrydelsesret er udløbet, og at man fortsat
opholder sig som repatrieret i hjem- eller opholdslan-
det.
Der er som nævnt ikke nogen vandelskrav i dag. Og
det synes jeg
som jeg allerede har givet udtryk for
er fuldstændig forkert.
[Mulighed for at genoptage sagen]
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om at under-
søge, om der er mulighed for at genoptage og eventu-
elt omgøre en sag, når en ansøger begår grov krimina-
litet.
Og jeg kan forstå, at det ser svært ud.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Der er nemlig ikke bestemmelser i repatrieringsloven
i dag, der giver mulighed for at genoptage en sag, når
der er begået grov kriminalitet. Der er altså ikke mu-
lighed for at fratage en ansøger 2. rate af repatrie-
ringsstøtten efter repatrieringsloven.
Sagen kan altså umiddelbart ikke genoptages
og for
den sags skyld omgøres
på baggrund af den om-
stændighed, at den pågældende angiveligt har begået
et mord efter udrejsen af Danmark.
[Mulighed for at lovgive med tilbagevirkende kraft]
Jeg mener også, at der er behov for at se på, om et
vandelskrav også skal gælde for personer, der allere-
de er tilkendt repatrieringsstøtte efter de nuværende
regler, hvor der ikke gælder et vandelskrav, men hvor
anden rate endnu ikke er udbetalt.
En sådan ordning rejser imidlertid nogle vanskelige
juridiske spørgsmål, som der er behov for at vurdere
nærmere.
[Det bliver lidt teknisk, men det drejer sig bl.a. om,
hvorvidt ordningen vil medføre frakendelse af en alle-
rede erhvervet ret, og i så fald, om ordningen vil in-
debære ekspropriation efter grundlovens § 73, samt
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
2199877_0007.png
7
om ordningen vil kunne gennemføres inden for ram-
merne af EMRK.]
Jeg har bedt mine embedsmænd om at se nærmere på
disse spørgsmål i samarbejde med Justitsministeriet,
og jeg har bedt dem vende hver en sten.
[Mulighed for ændring af repatrieringsloven]
Det er kommunerne, der behandler ansøgninger om
repatriering. Og det varierer meget fra kommune til
kommune, hvor mange ansøgninger de modtager.
Der skal derfor findes en løsning, når repatrieringslo-
ven skal ændres, hvor man på den ene side er op-
mærksom på, at der ikke udbetales penge til en, der
har begået grov kriminalitet i hjemlandet. Og det skal
samtidig sikres, at løsningen både er til at administre-
re for kommunerne, og at ordningen stadig er attraktiv
for målgruppen.
Jeg har bedt mine embedsmænd om at undersøge,
hvordan loven kan ændres, så disse to hensyn balan-
ceres.
Det er for tidligt at skitsere en endelig løsning, men
man kan måske forestille sig, at kommunen i videst
muligt omfang skal undersøge det nærmere, hvis de
får kendskab til, eller der er grunde til at antage, at en
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
8
person, der er repatrieret, har begået grovere krimina-
litet, inden 2. rate udbetales.
Og hvis kommunen får verificeret, at der er begået
grovere kriminalitet, skal 2. rate ikke kunne udbetales.
Mit ministerium er i dialog med Udenrigsministeriet
om mulige måder, man kan undersøge og verificere
kriminalitet begået i udlandet.
Det er ikke helt lige til. Nogle steder i verden er det
selvfølgelig sværere at undersøge og verificere sådan
noget. Det bliver loven nødt til at tage højde for.
Og når jeg taler om
grovere kriminalitet,
så mener
jeg, at der skal findes en balance. Vi skal ikke sætte et
helt system i gang, hvis der er en, der har stjålet en
cykel eller kørt for stærkt efter vedkommende er repa-
trieret fra Danmark.
Men vi kan og skal forvente, at hvis nogen repatrierer
og derefter begår
grov kriminalitet,
skal de selvfølge-
lig ikke kunne modtage yderligere støtte.
Jeg er sikker på, at vi kan finde en god løsning, som
der vil være flertal for i Folketinget.
[Opsamlende om den konkrete sag]
Men det er altså for tidligt at sige, om det er muligt at
stoppe udbetalingen af 2. rate i den konkrete sag,
hvis
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
9
den pågældende bliver dømt. Sagen har rejst nogle
meget vanskelige spørgsmål.
Men hvis det kan lade sig gøre inden for rammerne af
grundloven og EMRK, så vil jeg sørge for, at man ik-
ke kan begå grovere kriminalitet og samtidig modtage
repatrieringsstøtte.
[Spm. O: garantere at repatrieringsydelsen ikke en-
der hos kriminelle eller understøtter kriminelle]
For så vidt angår spørgsmål O
dvs. spørgsmålet om,
hvordan jeg vil garantere, at repatrieringsydelsen ikke
ender hos kriminelle eller understøtter kriminelle ak-
tiviteter i udlandet
vil jeg indledningsvist sige, at det
ligger mig meget på sinde, at vi har en effektiv og or-
dentlig repatrieringsordning.
Repatrieringsstøtte skal selvfølgelig ikke benyttes af
kriminelle eller til kriminelle aktiviteter, men skal væ-
re en hjælp og støtte til, at personer, der frivilligt væl-
ger at repatriere, kan etablere sig i deres tidligere op-
holds- eller hjemland.
[Men når pengene har skiftet hænder, kan man selv-
følgelig aldrig helt gardere sig helt mod, hvad folk
bruger deres penge på.]
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
2199877_0010.png
10
[Krav til personkreds i dag]
Reglerne om repatriering er i dag sådan, at støtten
overordnet set kun kan gives til personer, der har lov-
ligt ophold i Danmark.
Det vil sige, at personer, der er dømt for kriminalitet
og i den forbindelse er udvist af Danmark, eller per-
soner, der har fået deres opholdstilladelse inddraget
pga. kriminalitet, ikke i dag kan få repatrieringsstøtte.
Og der er i dag også regler om, at repatrieringsstøtte
ikke kan gives til personer, der unddrager sig straffor-
følgelse eller straffuldbyrdelse i Danmark.
Der er derfor i dag en række værn imod, at kriminelle
tildeles repatrieringsstøtte. [Men det har vist sig ikke
at være tilstrækkeligt.]
[Om udbetalinger, kontrol mv. ]
Repatrieringsydelsen skal selvfølgelig heller ikke un-
derstøtte kriminelle aktiviteter i udlandet.
Kommunerne administrerer sagsbehandlingen i repa-
trieringssagerne, og Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet udgiver løbende en vejledning til repatrie-
ringsloven, hvori krav til dokumentation mv. fremgår.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Repatrieringsstøtten består af hjælp til etablering og
en række ydelser, som man kan få bevilget, hvis man
har behov for det, når man repatrierer.
Og for de fleste ydelser gælder det, at man skal do-
kumentere, at man personligt har behov for hjælpen.
Det gælder f.eks. hjælp til finansiering af medicinfor-
brug, finansiering af transport af erhvervsudstyr mv.
Det beløb, man får til hjælp til etablering, som altså
kan anvendes til at dække udgifter ved genetablering i
hjemlandet, udbetales derimod uden dokumentation
for den konkrete brug af pengene. Beløbet skal gavne
og hjælpe pågældende i forbindelse med at han eller
hun tager varigt ophold i hjemlandet.
Men ydelsen udbetales i to rater, og størstedelen af
beløbet udbetales først efter fortrydelsesrettens udløb.
Det er netop for at hindre misbrug af ordningen. Den
opdeling kan samtidig øge den pågældendes motivati-
on for at blive i hjemlandet.
Det er derfor mit indtryk, at der allerede i dag er gode
værn i repatrieringsloven, så ordningen ikke under-
støtter kriminelle aktiviteter.
[Afsluttende bemærkninger]
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 26/5-20 om repatrieringsordningen, jf. UUI alm. del - samrådsspm. N og O, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Afslutningsvist vil jeg sige, at mediedækningen af den
konkrete sag har givet mig anledning til, at vi kigger
med nye øjne på repatrieringsordningen.
Jeg har derfor som nævnt bedt mit ministerium om at
se ordningen efter i sømmene.
Jeg forventer at fremsætte et lovforslag om ændringen
i næste folketingssamling, så der hurtigt kan rettes op
på nogle uhensigtsmæssigheder i den ellers gode re-
patrieringsordning.
Tak for ordet.