Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2107556_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 16278
1075895
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 31 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 31:
Kan en kommunal bevilling af tabt arbejdsfortjeneste til en forælder i forbindelse
med et barns alvorlige sygdom udgøre en ydelse, der jf. udlændingeloven kan
udgøre et problem eller en hindring for den pågældendes forælders fortsatte op-
holdstilladelse i Danmark, såfremt forælderens opholdstilladelse tilhører en kate-
gori, hvor opholdstilladelsen kan inddrages eller undlades forlænget som følge af
modtagelse af sociale ydelser?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Det følger af servicelove s § 42, at ko
unalbestyrelsen skal yde
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjem-
met forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fy-
sisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langva-
rig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens
af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det
er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer
det. Tabt arbejdsfortjeneste er en løbende ydelse, der udmåles på
baggrund af den tidligere bruttoindtægt. Dog gælder der et loft over
ydelsen på 31.249 kr. om måneden (2019-
iveau).”
Det følger af udlændingeloven, at bl.a. opholdstilladelse som ægtefællesammen-
ført, opholdstilladelse som arbejdstager og opholdstilladelse som medfølgende
familiemedlem til en arbejdstager er betinget af, at udlændingen ikke modtager
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om en kommunal bevilling af tabt arbejdsfortjeneste til en forælder i forbindelse med et barns alvorlige sygdom kan udgøre en ydelse, der jf. udlændingeloven kan udgøre et problem eller en hindring for den pågældendes forælders fortsatte opholdstilladelse i Danmark, såfremt forælderens opholdstilladelse tilhører en kategori, hvor opholdstilladelsen kan inddrages eller undlades forlænget som følge af modtagelse af sociale ydelser, til udlændinge- og integrationsministeren
Hjælp, der udbetales efter andre love
f.eks. hjælp efter serviceloven
har såle-
des ikke opholdsretlige konsekvenser i denne type sager.
En opholdstilladelse meddelt med henblik på at deltage i en uddannelse eller et
kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet er derimod betinget af, at ud-
lændingen ikke modtager offentlig hjælp til forsørgelse under opholdet. Da ydel-
sen efter servicelovens § 42 er en månedlig ydelse, der udbetales med henblik på
forsørgelse, vil modtagelsen som udgangspunkt indebære, at studieopholdstilla-
delsen (opholdstilladelserne) inddrages.
Det samme gælder for udlændinge, der har opholdstilladelse som religiøse for-
kyndere, og deres familiemedlemmer. Opholdstilladelse på dette grundlag er så-
ledes betinget af, at udlændingen og medfølgende familie ikke modtager hjælp til
forsørgelse. Det gælder uanset, hvilken lov forsørgelsesydelsen tildeles efter.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2