Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2108583_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
20. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 16261
1075713
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 30 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 30:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del
spm. 21 oplyse, hvilke andre
forhold end aldersforskel, som udlændingemyndighederne også lægger vægt på i
sager om ægtefællesammenføring?
Svar:
I forlængelse af min besvarelse af 29. oktober 2019 af spørgsmål nr. 21 (alm. del)
fra Udlændinge- og Integrationsudvalget vil jeg gerne uddybe, hvilke andre for-
hold end aldersforskel som tillægges vægt, når det vurderes, om der i en konkret
sag kan være tale om et proformaægteskab.
Indledningsvis kan jeg oplyse, at bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 12,
blev indført i 1998 (lov nr. 473 af 1. juli 1998), og at formålet med bestemmelsen
er at undgå misbrug og omgåelse af udlændingelovens regler. Efter bestemmelsen
ka e tilladelse til ægtefællesa
e føri g ikke gives, hvis ”der er beste te
grunde til at antage, at det afgørende formål med ægteskabets indgåelse eller
etableri ge af sa livsforholdet er at op å opholdstilladelse”.
Det følger af lovens forarbejder, at når Udlændingestyrelsen meddeler afslag på
ægtefællesammenføring med henvisning til proformareglen, skal der foreligge et
sikkert grundlag for at antage, at ægteskabet/samlivsforholdet er indgået med det
afgørende formål at opnå opholdstilladelse. En formodning herom vil derfor ikke
være tilstrækkelig.
Det følger endvidere af lovens forarbejder, at der ved afgørelsen kan lægges vægt
på følgende momenter:
manglende samliv på fælles bopæl,
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del – spm. 21 vil oplyse, hvilke andre forhold end aldersforskel, som udlændingemyndighederne også lægger vægt på i sager om ægtefællesammenføring, til udlændinge- og integrationsministeren
manglende evne til at kommunikere på samme sprog,
stor aldersforskel mellem parterne,
manglende/begrænset personligt kendskab til hinanden forud for ægte-
skabets indgåelse, og
parternes tidligere ægteskab
f.eks. om den herboende part tidligere har
været gift med en udlænding og er blevet skilt fra udlændingen kort tid
efter, at denne har opnået tidsubegrænset opholdstilladelse
Udlændingestyrelsen har oplyst, at ansøgerens ansøgningshistorik også indgår i
vurderingen. Det indebærer, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med sagens
behandling undersøger, om ansøgeren tidligere har haft gentagne ansøgninger
om ophold i Danmark, herunder om den pågældende klart har tilkendegivet et
ønske om et fast og langvarigt ophold i Danmark, uanset opholdsgrundlaget.
Efter Udlændingestyrelsens praksis vil der som udgangspunkt skulle foreligge 2-3
uafhængige, objektive forhold, der indikerer, at der er tale om et proformaægte-
skab/samlivsforhold, før styrelsen iværksætter en nærmere undersøgelse af,
hvorvidt ægteskabet er indgået eller samlivet etableret med det afgørende formål
at opnå opholdstilladelse for ansøgeren.
Ved vurderingen vil der blive taget hensyn til samtlige forhold i sagen, og et afslag
på ægtefællesammenføring vil således ikke kunne gives alene med henvisning til
en stor aldersforskel. Endvidere vil de forhold, som taler for, at ægteskabet er
reelt, ligeledes indgå i vurderingen.
Det følger endvidere af Udlændingestyrelsens praksis, at det er muligt at meddele
afslag på ægtefællesammenføring alene med henvisning til ansøgerens motiv,
selvom om der ikke er noget sikkert grundlag for at antage, at den herboende
ægtefælle ligeledes har indgået ægteskabet med det afgørende formål at opnå
opholdstilladelse for ansøgeren.
I visse tilfælde er de objektive forhold af en sådan karakter, at Udlændingestyrel-
sen på det foreliggende grundlag finder antagelsen om, at der er tale om profor-
ma, for tilstrækkelig bestyrket.
I øvrige tilfælde vil der blive indhentet yderligere oplysninger, enten skriftligt eller
ved en simultan samtale med parret. Hvis parret svarer divergerende på spørgs-
mål om forhold, som man sædvanligvis må forvente, at ægtefællerne har kend-
skab til, vil dette være omstændigheder, der
sammenholdt med de objektive
forhold
bestyrker antagelsen om proforma. Det kan eksempelvis være manglen-
de basalt kendskab til ægtefællens familieforhold, ægtefællens uddannelse, be-
skæftigelse mv.
Afslutningsvis vil jeg gerne bemærke, at det
af gode grunde
er svært for myn-
dighederne at vurdere parrenes følelsesmæssige relationer, og at lovens forarbej-
der netop derfor også lægger op til, at der ved afgørelsen lægges vægt på objekti-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del – spm. 21 vil oplyse, hvilke andre forhold end aldersforskel, som udlændingemyndighederne også lægger vægt på i sager om ægtefællesammenføring, til udlændinge- og integrationsministeren
ve momenter, såsom stor aldersforskel, manglende samliv på fælles bopæl, mang-
lende evne til at kommunikere på samme sprog mv.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3