Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
20. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 16261
1075713
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 30 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 30:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del
–
spm. 21 oplyse, hvilke andre
forhold end aldersforskel, som udlændingemyndighederne også lægger vægt på i
sager om ægtefællesammenføring?
Svar:
I forlængelse af min besvarelse af 29. oktober 2019 af spørgsmål nr. 21 (alm. del)
fra Udlændinge- og Integrationsudvalget vil jeg gerne uddybe, hvilke andre for-
hold end aldersforskel som tillægges vægt, når det vurderes, om der i en konkret
sag kan være tale om et proformaægteskab.
Indledningsvis kan jeg oplyse, at bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 12,
blev indført i 1998 (lov nr. 473 af 1. juli 1998), og at formålet med bestemmelsen
er at undgå misbrug og omgåelse af udlændingelovens regler. Efter bestemmelsen
ka e tilladelse til ægtefællesa
e føri g ikke gives, hvis ”der er beste te
grunde til at antage, at det afgørende formål med ægteskabets indgåelse eller
etableri ge af sa livsforholdet er at op å opholdstilladelse”.
Det følger af lovens forarbejder, at når Udlændingestyrelsen meddeler afslag på
ægtefællesammenføring med henvisning til proformareglen, skal der foreligge et
sikkert grundlag for at antage, at ægteskabet/samlivsforholdet er indgået med det
afgørende formål at opnå opholdstilladelse. En formodning herom vil derfor ikke
være tilstrækkelig.
Det følger endvidere af lovens forarbejder, at der ved afgørelsen kan lægges vægt
på følgende momenter:
manglende samliv på fælles bopæl,
Side
1/3