Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2194957_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. april 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 289 (alm. del) efter ønske fra Jacob Mark (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 289:
Flere borgere henvender sig i disse tider med store udfordringer med ellers god-
kendte muligheder for at komme til Danmark. Det er naturligvis forståeligt, at
grænsen er lukket under covid-19, men da det er mange restriktive tidsgrænser
for indrejsetilladelser, ægteskabsgodkendelser m.v. er disse personer under tids-
pres, på trods af at de intet ansvar har for nedlukningen. I den forbindelse bedes
ministeren forholde sig til følgende spørgsmål:
1. Hvad mener ministeren om det juridiske tomrum, som covid-19 restriktionerne
placerer danskere med udenlandske forlovede i? Ministeren bedes i sin besvarelse
forholde sig til et hypotetisk eksempel, hvor en dansker har indhentet alle god-
kendelser til at blive gift med en udenlandsk ægtefælle på dansk jord, men efter
grænselukningen ikke længere kan få sin kommende ægtefælle til Danmark. Er
det korrekt forstået, at en udlænding fra et ikke-EU land, der inden grænseluknin-
gen har fået et visa i et andet EU-land end Danmark, kan risikere at stå i en situa-
tion, hvor et godkendelse af ægteskab med en kommende dansk ægtefælle og
derpå følgende indrejsegodkendelse i Danmark, pludselig udskiftes med et krav
om 3 års arbejde for at kunne modtage et nyt visa, hvis det udløber inden ægte-
skabet kan indgås, og vedkommende derfor må rejse tilbage til sit eget hjemland?
2. Vil ministeren overveje muligheden for at anerkende andre EU-landes, f.eks.
Tysklands, forlængelse af Schengenvisa under COVID-19 krisen, hvis visumholde-
ren er forhindret i at rejse hjem som følge af COVID-19 restriktioner?
3. Vil ministeren overveje at anerkende dato for vielse med forudgående accept
fra myndighederne som et anerkendelsesværdigt formål for indrejse i Danmark?
4. Anerkender ministeren, at det er et problem, at danskere med udenlandske
forlovede, der har betalt for vielsesgodkendelse hos Familierethuset, risikerer at
skulle genansøge og betale igen, fordi godkendelserne ikke kan udnyttes indenfor
den bevilligede periode?
5. Vil ministeren overveje, at lade vielser med udenlandske ægtefæller gennemfø-
re så længe kun parret og den, der udfører vielsen, er til stede?
20. maj 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 6956
1248571
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministerens holdning til udfordringer med indrejsetilladelser, ægteskabsgodkendelser og overholdelse af visumregler på grund af Covid-19 restriktioner, til udlændinge- og integrationsministeren
Svar:
1.
Hele Danmarks befolkning har den seneste tid været underlagt mange forskelli-
ge og væsentlige beskyttelsesforanstaltninger for at begrænse smitten fra COVID-
19, og en af de foranstaltninger er de indførte indrejserestriktioner. Det er fuldt
forståeligt, at det kan opleves som indgribende ikke at kunne besøge sine nære i
denne tid, eller at allerede planlagte begivenheder må aflyses eller udskydes på
grund af f.eks. indrejserestriktionerne.
Regeringen overvejer løbende, om der er behov for justeringer af indrejserestrik-
tionerne, og som led i den gradvise genåbning af Danmark er de også lettet. Ek-
sempelvis sådan, at besøg fra ægtefæller, faste samlevere, børn og forældre gene-
relt skal anses for et anerkendelsesværdigt formål.
Regeringen har ikke noget ønske om at opretholde indrejserestriktionerne længe-
re end nødvendigt, men det er vigtigt at gå forsigtigt frem, så den positive udvik-
ling ikke sættes over styr.
2.
For så vidt angår det første spørgsmål forstås det således, at der spørges om,
hvordan en dansk statsborger med en udenlandsk forlovet er stillet i den nuvæ-
rende situation, hvor der er indført indrejserestriktioner.
På politiets hjemmeside er der en liste over anerkendelsesværdige formål, hvoraf
det bl.a. fremgår, at det på nuværende tidspunkt anses for et anerkendelsesvær-
digt formål, når ægtefæller, faste samlevere, forældre og børn til danske statsbor-
gere, der er bosiddende i Danmark eller til herboende udlændinge ønsker at ind-
rejse i Danmark. Derudover anses det også for et anerkendelsesværdigt formål,
når ægtefæller, faste samlevere og børn til en dansker, der er bosat i udlandet,
indrejser sammen med den danske ægtefælle eller faste samlever for et kortere-
varende ophold i Danmark under COVID-19-krisen. Det udenlandske familiemed-
lem kan dog ikke indrejse, hvis formålet alene er turisme, ferie eller for eksempel
besøg hos venner eller anden familie end den nævnte.
Det er endvidere et krav, at de pågældende kan indrejse lovligt i Danmark, og at
de i øvrigt har et opholdsgrundlag i Danmark
eksempelvis i kraft af EU-reglerne
om fri bevægelighed eller visumfrihed.
Opregningen af anerkendelsesværdige formål på politiets hjemmeside er ikke
udtømmende. Politiet vil således foretage en konkret og individuel vurdering i det
enkelte tilfælde. En afgørelse om afvisning kan påklages til Udlændingenævnet.
Der spørges endvidere om, hvilke krav der stilles for at opnå visum til et andet EU-
land end Danmark, herunder om der stilles krav om tre års arbejde for at opnå et
nyt visum. Udlændinge- og Integrationsministeriet kender ikke praksis for medde-
lelse af visum i andre Schengen-lande, men kan oplyse, at der i reglerne om
Schengenvisum ikke er krav om tre års arbejde for at kunne opnå et nyt Schen-
genvisum.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministerens holdning til udfordringer med indrejsetilladelser, ægteskabsgodkendelser og overholdelse af visumregler på grund af Covid-19 restriktioner, til udlændinge- og integrationsministeren
3.
For så vidt angår det andet spørgsmål kan det oplyses, at hvis en tredjelands-
statsborger opholder sig på visum i et andet Schengenland, som på grund af for-
hold relateret til COVID-19 har forlænget den pågældendes ophold dér, vil mulig-
heden for at indrejse i Danmark eller et andet Schengenland på det forlængede
visum afhænge af, om der er tale om et forlænget Schengenvisum, eller om op-
holdet er forlænget med et visum, der er begrænset til det andet Schengenlands
territorium.
Hvis der er tale om en forlængelse af et Schengenvisum, vil dette også kunne an-
vendes til indrejse i andre Schengenlande, herunder Danmark, hvis de almindelige
indrejsebetingelser fortsat er opfyldt.
4.
For så vidt angår det tredje spørgsmål henvises der til det under punkt 2 anfør-
te.
5.
Til brug for besvarelsen af det fjerde og femte spørgsmål har Udlændinge- og
Integrationsministeriet indhentet bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet:
”Forud
for indgåelse af ægteskab skal der foretages en prøvelse af,
hvorvidt ægteskabsbetingelserne er opfyldt. Bl.a. er det en ægteskabs-
betingelse, at begge parter er fyldt 18 år, og at de har dansk indfødsret
eller lovligt ophold her i landet. Har parret ingen tilknytning til Danmark,
har kun den ene part ret til permanent ophold i Danmark, eller har beg-
ge parter bopæl i Danmark men uden ret til permanent ophold foretages
prøvelsen af ægteskabsbetingelserne af Familieretshuset. Opfylder par-
ret ægteskabsbetingelserne, udsteder Familieretshuset en prøvelsesat-
test, hvorefter parret kan blive viet her i landet. En prøvelsesattest er
gyldig i 4 måneder. Har parterne lovligt ophold i Danmark i et kortere
tidsrum end 4 måneder, begrænses gyldigheden af attesten tilsvarende.
Grundet den aktuelle situation med COVID-19, vil der kunne forekomme
situationer, hvor et par ikke har mulighed for at rejse til Danmark for at
blive viet inden for prøvelsesattestens gyldighedsperiode. Familieretshu-
set har på den baggrund besluttet, at alle sager, hvor parret på grund
af indrejserestriktionerne i Danmark som følge af COVID-19 ikke
har mulighed for at blive viet inden for prøvelsesattestens gyldighedspe-
riode, vil blive genoptaget efter anmodning. Genoptagelse kan i disse
sager ske, uden at parret skal betale gebyr på ny og uden fremsendelse
af fornyet ansøgning i sin helhed. Parret skal over for Familieretshuset
genbekræfte oplysningerne til sagen, herunder i forhold til opfyldelse af
betingelsen om lovligt ophold.
Social- og Indenrigsministeriet har ikke udsendt særskilte retningslinjer
for kommunernes gennemførelse af vielser i perioden, hvor offentligt
ansatte er hjemsendt. Foretagelse af vielser vurderes ikke generelt at
være en kritisk funktion, og derfor vælger mange kommuner ikke at
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministerens holdning til udfordringer med indrejsetilladelser, ægteskabsgodkendelser og overholdelse af visumregler på grund af Covid-19 restriktioner, til udlændinge- og integrationsministeren
gennemføre vielser. Der er ikke noget til hinder for, at kommunerne i
hjemsendelsesperioden kan foretage nødvielser og akutte vielser. Når
offentligt ansatte, der varetager vielser, ikke længere er hjemsendt, må
det i kommunerne vurderes, hvordan vielser bedst afvikles på en for-
svarlig måde.”
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
4/4