Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2177403_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 154 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 154:
Vil ministeren bekræfte, jf. ministerens besvarelse af UUI alm. del - spørgsmål 45,
at der reelt ikke er nogle sanktionsmuligheder over for den eller de beboere, der
ikke ønsker at deltage i bl.a. vedligeholdelse af Udrejsecenter Kærshovedgård
trods regler herom,
da der i svaret står: ”Hvis e e oer ikke edvirker til udfø-
relsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet,
kan Udlændingestyrelsen eller indkvarteringsoperatøren meddele beboeren et
pålæg herom. Tilsidesætter beboeren et sådan pålæg, kan Udlændingestyrelsen
bestemme, at den pågældende skal tage ophold efter styrelsens nærmere be-
stemmelse, jf. udlændingelovens § 42 d, stk. 2. Et sådant pålæg vil i praksis i den
nuværende centerstruktur dog være uden reel betydning i den situation, hvor
beboeren allerede opholder sig på et udrejsecenter, og hvor der således ikke ud
fra betragtninger om motivationsfremme kan gives pålæg om flytning til andet
e ter.”, og da i istere u der sa rådet o UUI al . del –
samrådsspm. B sag-
de: »at reglerne er i forvejen sådan på Kærshovedgård, at man skal medvirke til at
foretage noget af det arbejde, der er på centeret« og: »Alle skal hjælpe til på cen-
teret. Det kan godt være, der er nogle, der gør rent, og nogle der hjælper med
opvasken, eller gør rent på udearealerne, rydder op, eller noget. Men alle skal
hjælpe til«, og ministeren i besvarelsen af UUI af alm. del - spørgsmål 118 skriver:
”Det gælder således for alle udlæ di ge, so er i dkvarteret på et i dkvarte-
ringssted, at de har pligt til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver i
forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, jf. udlændingelovens § 42 d, stk.
1. For en redegørelse for reaktionsmulighederne, når pligten ikke er opfyldt, skal
jeg henvise til min besvarelse af UUI spørgsmål 45 (alm. del) som besvaret den 13.
de e er
9”, og agter i istere fre adrettet at lade a gle de overholdel-
se af disse regler/pligter være uden konsekvenser, eller agter ministeren at lovgi-
ve, så der reelt kommer konsekvenser, og vil ministeren i så fald oplyse, hvad dis-
se eventuelle konsekvenser vil/skal være? Vil ministeren samtidig bekræfte, at en
udlænding på Udrejsecenter Kærshovedgård ikke under nogen omstændigheder,
får udbetalt tillægsydelse, jf. udlændingelovens § 42 b, stk. 8.?
12. februar 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 2720
1169268
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren mener, at en regel, uden konsekvenser ved manglende efterlevelse, er relevant, jf. besvarelsen af UUI alm. del – samrådsspm. B, til udlændinge- og integrationsministeren
Svar:
Jeg forstår godt, at spørgeren ønsker et klart svar. Men spørgsmålet er ikke så
enkelt, at et ja eller nej vil være tilstrækkeligt.
1.
Jeg vil gerne starte med at svare på spørgerens sidste spørgsmål, nemlig om
udlændinge indkvarteret på Udrejsecenter Kærshovedgård får udbetalt en til-
lægsydelse.
Der er indkvarteret forskellige grupper af udlændinge på Udrejsecenter Kærsho-
vedgård. Målgruppen for beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård er primært:
- udlændinge, der har fået endeligt afslag på asyl, og som ikke medvirker til
deres hjemrejse,
- udlændinge, der er udvist ved dom (kriminelle udviste),
- udlændinge, der er på tålt ophold,
- udlændinge, hvis opholdstilladelse er bortfaldet efter udlændingelovens §
21 b, stk. 1 (fremmedkrigere) og udlændinge, der er administrativt udvist
efter udlændingelovens § 25 (fare for statens sikkerhed).
Udgangspunktet er, at en udlænding, som overholder kontrakten med indkvarte-
ringsoperatøren, får udbetalt tillægsydelse, jf. udlændingelovens § 42 b, stk. 8.
Det er dog en betingelse for at modtage tillægsydelsen, at man medvirker til sin
hjemrejse.
Følgende udlændinge indkvarteret på udrejsecentre har mulighed for at få udbe-
talt en tillægsydelse:
- Kriminelle udviste, der samtidig har fået afslag på asyl, og som medvirker
til udsendelsen
- Kriminelle udviste med en verserende asylsag
- Udlændinge på tålt ophold
- Fremmedkrigere, dvs. udlændinge hvis opholdstilladelse er bortfaldet ef-
ter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, og udlændinge, der er udvist i medfør
af udlændingelovens § 25, men som ikke er på tålt ophold, når disse med-
virker til udsendelsen.
2.
Som det fremgår af min besvarelse af UUI alm. del spørgsmål 45 af den 13. de-
cember 2019 skal indkvarteringsoperatøren, hvis en beboer ikke har overholdt
kontrakten, medmindre særlige grunde taler derimod, beslutte, at tillægsydelsen
ikke udbetales.
I denne vurdering indgår bl.a., om beboeren har overholdt sin pligt til at medvirke
til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarterings-
stedet.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren mener, at en regel, uden konsekvenser ved manglende efterlevelse, er relevant, jf. besvarelsen af UUI alm. del – samrådsspm. B, til udlændinge- og integrationsministeren
For den gruppe af udlændinge, der er indkvarteret på Udrejsecenter Kærshoved-
gård, som får udbetalt en tillægsydelse, vil der således kunne være en økonomisk
konsekvens ved ikke at udføre de nødvendige opgaver på indkvarteringsstedet.
Jeg skal desuden henvise til min besvarelse af UUI alm. del spørgsmål 45 af den
13. december 2019 for så vidt angår Udlændingestyrelsen og indkvarteringsopera-
tørens mulighed for at meddele beboeren et pålæg om udførelsen af nødvendige
opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet.
3.
I forhold til en ændring af reglerne vil jeg blot gentage, hvad der også fremgår
af min besvarelse af UUI alm. del spørgsmål 119 af den 3. februar 2020, nemlig at
jeg mener, at hjemrejseindsatsen generelt skal prioriteres højt. Jeg er derfor i
øjeblikket ved at se på initiativer, der skal styrke netop denne indsats.
Mattias Tesfaye
/
Katrine Bang Nielsen
Side
3/3