Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2176361_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 240 (alm. del) efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 240:
Vil ministeren evt. med bidrag fra justitsministeren ophæve opholds-, underret-
nings- og meldepligten for afviste asylansøgere og indsatte på Ellebæk detenti-
onscenter for at undgå et voldsomt udbrud af Coronavirus-epidemi på de centre,
hvor de er indkvarteret, og lade dem flytte ud af centrene til familie og venner,
evt. flytte i selvstændige boliger eller værelser hos private, evt. til frivillige?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne bemærke, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
samt Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne tager den nuværende
situation meget alvorligt og følger sundhedsmyndighedernes retningslinjer for at
begrænse smitte med COVID-19.
Jeg orienterede den 27. marts 2020 Folketingets Udlændinge- og Integrationsud-
valg om, at en række opgaver på udlændingeområdet var stillet i bero for at be-
grænse smittespredningen af COVID-19, jf. UUI alm. del
bilag 92.
Som det fremgår af orienteringen, er al meldepligt suspenderet netop for at be-
grænse smittespredningen. Det gælder således både i relation til udlændinge ind-
kvarteret på de to udrejsecentre, Sjælsmark og Kærshovedgård, og i relation til
udlændinge på tålt ophold, som har fået ophævet deres opholdspligt og som er
pålagt meldepligt på en politistation nær deres opholdssted. Nye pålæg af op-
holds- og underretningspligt er som det klare udgangspunkt også suspenderet,
idet sådanne pålæg forudsætter personlig forkyndelse af en afgørelse for udlæn-
dingen. Allerede pålagt opholdspligt afvikles fortsat via den elektroniske adgangs-
kontrol på udrejsecentrene.
Udlændingecenter Ellebæk er en institution, der drives af kriminalforsorgen, og
politiet er ansvarlig for administration af meldepligten. Udlændinge- og Integrati-
14. april 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 4843
1207961
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren evt. med bidrag fra justitsministeren vil ophæve opholds-, underretnings- og meldepligten for afviste asylansøgere og indsatte på Ellebæk detentionscenter for at undgå et voldsomt udbrud af Coronavirus-epidemi på de centre, hvor de er indkvarteret, og lade dem flytte ud af centrene til familie og venner, evt. flytte i selvstændige boliger eller værelser hos private, evt. til frivillige, til udlændinge- og integrationsministeren
onsministeriet har derfor indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst
følgende:
”Justits i isteriet har til brug for besvarelse i dhe tet e udta-
lelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at institutionen Ellebæk drives af kriminal-
forsorgen og udelukkende er for frihedsberøvede udlændinge. Der
afvikles således ikke meldepligt i Ellebæk, idet politiet kun pålægger
udlændinge, der ikke er frihedsberøvede, meldepligt efter retnings-
linjerne i udlændingelovens § 34.””
Udlændingestyrelsen er ansvarlig for indkvartering af udlændinge på bl.a. udrej-
secentrene og for administrationen af opholds- og underretningspligten. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet har indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
er i tæt dialog med indkvarteringsoperatører-
ne, som står for den daglige drift af asylcentrene, om håndteringen af
coronavirus/COVID-19 i indkvarteringssystemet.
Fokus er blandt andet på at sikre en effektiv implementering af myn-
dighedernes løbende tiltag mod spredning af COVID-19 i Danmark og
at sikre, at man fortsat vil kunne varetage kritiske funktioner på de
enkelte centre, hvis der skulle opstå en situation med udbredt smit-
tespredning i indkvarteringssystemet.
Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne har iværksat en
lang række tiltag med henblik på at mindske spredning af COVID-19 i
Danmark.
Det er Udlændingestyrelsens indtryk, at der på nuværende tidspunkt
ikke er sundhedsmæssige forhold, der taler for, at opholdspligten skal
ophæves eller suspenderes.
Udlændinge med opholdspligt skal således iagttage de samme for-
holdsregler som resten af Danmarks befolkning, og det er ikke givet,
at udlændinge med opholdspligt på et udrejsecenter skulle være i hø-
jere risiko for smitte end andre.
Det er således styrelsens opfattelse, at beboerne på udrejsecentrene
som alle andre
bør følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger
og dermed opholde sig hjemme. Det vil for udlændinge med op-
holdspligt sige på deres værelse på udrejsecentret.”
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren evt. med bidrag fra justitsministeren vil ophæve opholds-, underretnings- og meldepligten for afviste asylansøgere og indsatte på Ellebæk detentionscenter for at undgå et voldsomt udbrud af Coronavirus-epidemi på de centre, hvor de er indkvarteret, og lade dem flytte ud af centrene til familie og venner, evt. flytte i selvstændige boliger eller værelser hos private, evt. til frivillige, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henvise til svar på spørgsmål nr. 233
og 252 til UUI (alm. del) af henholdsvis 26. og 27. marts 2020 for en nærmere
redegørelse for de tiltag, som Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatører-
ne har iværksat i relation til håndteringen af COVID-19 i indkvarteringssystemet.
Jeg har på den baggrund fuld tiltro til, at der i indkvarteringssystemet er iværksat
og løbende iværksættes relevante og effektive tiltag mod smittespredning af CO-
VID-19, og jeg er enig med Udlændingestyrelsen i, at udlændinge, der er indkvar-
teret på udrejsecentrene, skal følge de samme retningslinjer som alle andre i sam-
fundet og blive hjemme
på centrene
for at minimere risikoen for smittespred-
ning.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3