Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2210564_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 220 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 220:
Det fremgår af artiklen »Den tyrkiske grænse er nu åben mod de græske ferieøer«
(Avisen Danmark, 6. marts 2020), at de danske flådefartøjer, der er udstationeret i
Det Ægæiske Hav med base på Kos, har fået nye opgaver. Der står bl.a. i artiklen,
at de danske patruljebåde observerer, »at tyrkerne er stoppet med at sejle ud og
få migrantbådene til at vende om«. Videre hedder det: »Og de observerer, at der
stadig er gummibåde. Det fortæller de til grækerne, som så sejler ud og tager mid-
ler i brug, der er noget mere hårdhændede end dem, de danske patruljebåde hid-
til har brugt. Som man kan se på videoen«. En navngiven dansk flådeofficer citeres
i artiklen for: »Vi kommer aldrig til at bruge de midler over for mennesker, som
grækerne bruger. Vi kommer ikke til at lave noget, der bringer folk i fare, og vi
kommer ikke til at bruge magt«. Vil ministeren redegøre for, hvorfor dansk perso-
nel ikke
a ve der de sa
e ”hårdhæ dede idler” so det græske perso el,
o disse ” idler” evt. er proble atiske i forhold
til flygtningekonventionen, Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention eller andre konventionsmæssige
forpligtelser, o ” idler e” (jf. den
danske officers udtalelse) bringer folk i fare,
og om dansk personel ved at samarbejde med og levere oplysninger til andre lan-
des militær- eller politistyrker, som anvender konventionsstridige metoder, der
bringer folk i fare, kan pådrage sig et folkeretligt ansvar for krænkelserne?
Svar:
Jeg vil først og fremmest gerne slå fast, at Grækenland har pligt og ret til at be-
skytte og kontrollere
deres dele af EU’s
ydre grænser. Grækenland stod i februar
og marts måned i en helt ekstraordinær situation med et voldsomt pres på deres
østlige lande- og søgrænse mod Tyrkiet forårsaget af den tyrkiske regerings erklæ-
ring om åbne grænser mod EU. Jeg hverken kan eller vil forholde mig til, hvordan
den græske kystvagt har ageret i konkrete situationer, som er gengivet i brudstyk-
ker i pressen, og hvor jeg ikke har grundlag for at vurdere, hvorvidt gengivelserne
er korrekte. Jeg kan derfor heller ikke forholde mig til, hvad der menes med
"hårdhændede midler". At jeg ikke har et faktisk grundlag at forholde mig til, og
16. juni 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 4568
1202819
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor dansk personel ikke anvender de samme hårdhændede midler som det græske personel, om disse midler evt. er problematiske i forhold til flygtningekonventionen, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention eller andre konventionsmæssige forpligtelser, om midlerne (jf. den danske officers udtalelse) bringer folk i fare, og om dansk personel ved at samarbejde med og levere oplysninger til andre landes militær- eller politistyrker, som anvender konventionsstridige metoder, der bringer folk i fare, kan pådrage sig et folkeretligt ansvar for krænkelserne, til udlændinge- og integrationsministeren
da der er tale om et andet lands myndigheder, gør, at jeg heller ikke kan udtale
mig om forholdet mellem den græske kystvagts eventuelle brug af sådanne midler
og Grækenlands internationale forpligtelser.
Det danske personel skal generelt være opmærksomt på, om der begås overtræ-
delse af grundlæggende menneskerettigheder, herunder om der udøves tortur og
anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling. Hvis der er kend-
skab til eller mistanke om, at nogen overtræder eller har til hensigt at overtræde
disse regler, skal dette om muligt forhindres. Er lokalt politi ikke til stede, skal de
tilkaldes hurtigst muligt. Kan det umiddelbart konstateres, hvem gerningsmanden
eller gerningsmændene er, og kan disses overordnede umiddelbart identificeres,
skal underretning af sådanne overordnede snarest finde sted og dokumenteres.
Udsendt personel skal under alle omstændigheder snarest muligt rapportere om
forholdet til Forsvarets døgnbemandede operationscenter.
Jeg kan generelt oplyse, at Danmark bidrager til EU's Grænse- og Kystvagts' (Fron-
tex) operation i det ægæiske hav med bl.a. to patruljebåde. Den danske besæt-
ning på de to både er ansat i politiet og Forsvaret og skal i deres virke overholde
Danmarks internationale forpligtelser. Herudover agerer besætningen under de
vilkår, som er fastsat i Frontex' operationsplan samt Frontex' generelle mandat,
der fremgår af forordning (EU) 2019/1896 om den europæiske grænse- og kyst-
vagt. Det fremgår af denne forordning, at forvaltningen af de ydre grænser skal
ske under fuld overholdelse af de grundlæggende rettigheder. Med ikrafttrædel-
sen af forordningen i december 2019 skete der en styrkelse af beskyttelsen af de
grundlæggende rettigheder.
For så vidt angår spørgsmålet om folkeretligt ansvar, kan jeg oplyse, at det vil væ-
re en vurdering af de konkrete omstændigheder, der afgør, hvorvidt Danmark kan
ifalde et medansvar for handlinger, som andre landes myndigheder udfører. Ud-
gangspunktet er, at de græske myndigheder som følge af deres kontrol med ope-
rationen, vil have ansvaret for eventuelle opsamlede nødstedte personer.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Egevang
Side
2/2