Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2182805_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 174 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Samira
Nawa (RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 174:
Vil ministeren redegøre for omfanget af anvendelsen af udenlandsk arbejdskraft
uden den fornødne arbejds- og opholdstilladelse? I den forbindelse bedes mini-
steren, gerne i tabelform, redegøre for hvor mange hhv. danskejede og uden-
landsk ejede virksomheder der blev idømt en bøde/straf for at have en uden-
landsk medarbejder ansat uden en nødvendige arbejds- og opholdstilladelse, og
hvor mange udlændinge ansat på danskejede virksomheder, der er blevet dømt?
For sagerne vedr. danskejede virksomheder ønskes oplyst;
hvordan sagerne fordeler sig på lovovertrædelser af hhv. simpel grov uagtsom-
hed og skærpede omstændigheder, og i hvor mange tilfælde danske arbejdsgivere
blev idømt en forhøjet straf på grund af flere skærpede omstændigheder?
hvordan sagerne med skærpede omstændigheder fordeler sig blandt virksom-
heder med henholdsvis under 5, mellem 5-10, mellem 10-50 og med over 50 ordi-
nært ansatte medarbejdere?
hvor mange af sagerne der skyldes at den eller de pågældende udenlandske
medarbejders arbejds- og opholdstilladelse var løbet ud eller var blevet inddraget
(opgjort både for antal virksomheder antal udlændinge)?
hvor mange af sagerne der vedrørte studerende, som havde arbejdet for mange
timer (opgjort både for antal virksomheder antal udlændinge)? og
hvor mange af sagerne der var tale om et illegalt ansættelsesforhold, hvor den
eller de pågældende medarbejdere ikke var registreret hos hverken SIRI eller
SKAT?
Svar:
1.
Indledningsvis skal Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærke, at ud-
lændingelovens § 59 indeholder bestemmelser om straf for bl.a. ulovlig beskæfti-
gelse af en udlænding og en udlændings ulovlige arbejde.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 5, straffes den, som beskæftiger en udlænding
uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilladelse fast-
29. april 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 3655
1214251
Side
1/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af anvendelsen af udenlandsk arbejdskraft uden den fornødne arbejds- og opholdstilladelse, til udlændinge- og integrationsministeren
satte betingelser. Strafferammen for overtrædelse af § 59, stk. 5, er bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Ifølge § 59, stk. 6, skal det ved straffens udmåling efter stk. 5 betragtes som en
skærpende omstændighed, at overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, at der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økonomisk for-
del for den pågældende selv eller andre, eller at udlændingen ikke har ret til at
opholde sig her i landet.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 3, straffes den udlænding, der arbejder her i
landet uden fornøden tilladelse. Strafferammen for overtrædelse af § 59, stk. 3, er
bøde eller fængsel indtil 1 år.
Ifølge § 59, stk. 4, skal det ved straffens udmåling efter stk. 3 betragtes som en
skærpende omstændighed, at udlændingen ikke har ret til at opholde sig her i
landet, eller at overtrædelsen er begået i gentagelsestilfælde.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Statistiske oplys i ger o straffesager skal fi des ved at trække
op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således, at
der journaliseres på en gerningskode, der knytter sig til en lovover-
trædelse. I forbindelse med sagens afslutning registreres endvidere
en afgørelsestype, som angiver straffesagens resultat. POLSAS vil så-
ledes kunne bruges som et redskab til at oplyse blandt andet, hvor
mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører en given lovover-
trædelse, men det vil ikke uden videre være muligt at trække oplys-
ninger af mere detaljeret karakter.
Sager om overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 5, der omfat-
ter beskæftigelse af udlændinge uden fornøden arbejdstilladelse eller
i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser, er regi-
streret i POLSAS på gerningskoden 84137.
Sager om overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 3, der omfat-
ter arbejde her i landet uden den fornødne tilladelse, er registreret i
POLSAS på gerningskoden 84160.
Det er ikke muligt at trække oplysninger om, i hvilket omfang der i de
sager, der er registreret på de nævnte gerningskoder, har været tale
om simpel eller grov uagtsomhed, om der har været skærpende om-
stændigheder, hvordan sagerne med skærpende omstændigheder
Side
2/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af anvendelsen af udenlandsk arbejdskraft uden den fornødne arbejds- og opholdstilladelse, til udlændinge- og integrationsministeren
2182805_0003.png
har fordelt sig ift. antallet af ansatte, hvor mange sager der har skyld-
tes, at arbejds- og opholdstilladelsen var udløbet eller inddraget, eller
at betingelserne var overskredet, eller om den pågældende har været
registreret hos SIRI eller SKAT. Det vil derfor kræve en omfattende
manuel gennemgang af flere tusinde sager, hvis der skal tilvejebrin-
ges oplysning herom.
Besvarelsen er derfor begrænset til de oplysninger, der kan trækkes
elektronisk fra POLSAS.
Rigsadvokaten har på denne baggrund trukket oplysninger om antal-
let af fældende afgørelser modtaget af virksomheder med dansk eller
udenlandsk nationalitet for beskæftigelse af udlændinge uden fornø-
den arbejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilladelse fast-
satte betingelser i perioden fra 2015 til 2020. Rigsadvokaten har end-
videre trukket oplysninger om antallet af fældende afgørelser mod-
taget af personer med udenlandsk nationalitet for at have arbejdet i
Danmark uden fornøden tilladelse i perioden fra 2015 til 2020. Ende-
lig har Rigsadvokaten trukket oplysninger om antallet af unikke virk-
so heder og perso er pr. år, der har odtaget fælde de afgørelser.”
Rigsadvokaten har i forbindelse med besvarelsen fremsendt nedenstående tabel-
ler.
Tabel 1.0: Antal fældende afgørelser modtaget af virksomheder med dansk eller
udenlandsk nationalitet for beskæftigelse af udlændinge uden fornøden ar-
bejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser i
perioden fra 2015 til 2020*
Afgørelsestype
Afgjort med bødeforelæg
Idømt bøde
Advarsel i retten
Afgjort med bødeforelæg
Andet
Bødevedtagelse i retten
Dom
Dom uden retsmøde
Idømt bøde
Tiltale undladt - særlovgivningen
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
Tiltale undladt med advarsel - straffeloven
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
Tiltale undladt med advarsel - særlovg.
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 1 eller nr. 7)
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 4)
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 2, jf. stk. 3)
Udeblivelsesdom
Total
Nationalitet
Udenlandsk
Udenlandsk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
59
231
31
178
2
32
207
28
227
4
271
64
Side
3/6
1
1
2
32
26
3
1
2
1
1
3
1
30
1
132
1
4
4
2
1
15
16
44
32
1
2
3
3
109
134
158
2015
2016
2017
3
2018
2
1
1
186
1
1
59
2019 2020*
2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af anvendelsen af udenlandsk arbejdskraft uden den fornødne arbejds- og opholdstilladelse, til udlændinge- og integrationsministeren
2182805_0004.png
Bemærkninger: *Note: 2020 gælder fra perioden: 1/1-2020 - 29/2-2020. Afgørelser er opgjort efter antal forhold.
Det vil sige, hvor mange virksomheder pr. journalnummer, der er blevet afgjort. For så vidt angår de dømte
virksomheders nationalitet, skal det bemærkes, at opgørelsen omfatter oplysninger om de dømte virksomheders
nationalitet, som dette er registreret i POLSAS. Nationaliteten registreres ud fra de virksomhedsoplysninger,
virksomheden har ved registrering i POLSAS. Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sags-
styringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journalise-
rings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på
dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af
tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Data
er opdateret den 29. februar 2020.
Tabel 1.1: Antal unikke virksomheder med dansk eller udenlandsk nationalitet,
der et givent år har modtaget en fældende afgørelse for beskæftigelse af perso-
ner med udenlandsk nationalitet uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid
med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser fra 2015 -2020*
Nationalitet
Udenlandsk
Dansk
182
141
2015
2016
2017
1
184
2018
2
188
2019
1
217
2020*
2
51
Total
182
141
185
190
218
53
Bemærkninger: *Note: 2020 gælder fra perioden: 1/1-2020 - 29/2-2020. For så vidt angår de dømte virksomhe-
ders nationalitet, skal det bemærkes, at opgørelsen omfatter oplysninger om de dømte virksomheders nationali-
tet, som dette er registreret i POLSAS. Nationaliteten registreres ud fra de virksomhedsoplysninger, virksomhe-
den har ved registrering i POLSAS. Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og
sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynami-
ske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tids-
punktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Data er
opdateret den 29. februar 2020.
Tabel 2.0: Antal fældende afgørelser modtaget af personer med udenlandsk
nationalitet for at have arbejdet i Danmark uden fornøden tilladelse i perioden
fra 2015 til 2020*
Afgørelsestype
Advarsel i retten
Afgjort med bødeforelæg
Andet
Betinget dom
Bødevedtagelse i retten
Dom
Dom uden retsmøde
Idømt bøde
Tiltale undladt - særlovgivningen
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
Tiltale undladt med advarsel - straffeloven
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
Tiltale undladt med advarsel - særlovg.
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 1 eller nr. 7)
Tiltale undladt uden advarsel - straffeloven
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
Tiltalefrafald med vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 2)
Tiltalefrafald med vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 7)
Tiltalefrafald med vilkår
(Rpl. § 722, stk. 2, jf. stk. 3)
Nationalitet
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
2
68
2
71
1
1
1
1
Side
4/6
1
3
5
7
1
4
66
1
16
1
23
1
1
41
2015
1
401
287
1
2
1
41
50
68
11
1
92
59
14
9
11
1
1
2016
2017
1
409
413
2018
2019
1
719
131
2020*
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af anvendelsen af udenlandsk arbejdskraft uden den fornødne arbejds- og opholdstilladelse, til udlændinge- og integrationsministeren
2182805_0005.png
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 4)
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 5)
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 7)
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 2, jf. stk. 3)
Udeblivelsesdom
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
Udenlandsk
2
1
6
1
31
2
1
8
1
1
4
1
2
4
2
3
1
22
25
1
Total
557
422
568
544
918
153
Bemærkninger: *Note: 2020 gælder fra perioden: 1/1-2020 - 29/2-2020. For så vidt angår de dømte personers
nationalitet, skal det bemærkes, at opgørelsen omfatter oplysninger om de dømte personers nationalitet, som
dette er registreret i POLSAS. Nationaliteten registreres ud fra de personoplysninger, vedkommende har ved
registrering i POLSAS. Er personen kendt i CPR-registret, anvendes nationaliteten herfra, ellers anvendes f.eks.
statsborgerskabet i et pas. Foreligger der ikke legitimation, anvendes den nationalitet, som pågældende selv
oplyser. Opgørelsen vedrørende nationalitet er derfor behæftet med en vis usikkerhed. Afgørelser er opgjort
efter antal forhold. Det vil sige, hvor mange personer pr. journalnummer, der er blevet afgjort. Det bemærkes, at
opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med
en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det
skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig.
Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet
der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Data er opdateret den 29. februar 2020.
Tabel 2.1: Antal unikke personer med udenlandsk nationalitet der et givent år
har modtaget en fældende afgørelse for at have arbejdet i Danmark uden for-
nøden tilladelse fra 2015 -2020*
Nationalitet
Udenlandsk
2015
526
2016
404
2017
556
2018
527
2019
795
2020*
147
Total
526
404
556
527
795
147
Bemærkninger: * Note: 2020 gælder fra perioden: 1/1-2020 - 29/2-2020. For så vidt angår de dømte personers
nationalitet, skal det bemærkes, at opgørelsen omfatter oplysninger om de dømte personers nationalitet, som
dette er registreret i POLSAS. Nationaliteten registreres ud fra de personoplysninger, vedkommende har ved
registrering i POLSAS. Er personen kendt i CPR-registret, anvendes nationaliteten herfra, ellers anvendes f.eks.
statsborgerskabet i et pas. Foreligger der ikke legitimation, anvendes den nationalitet, som pågældende selv
oplyser. Opgørelsen vedrørende nationalitet er derfor behæftet med en vis usikkerhed. Det bemærkes, at opgø-
relserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis
usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således
vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks.
kan forekomme efterregistreringer. Data er opdateret den 29. februar 2020.
For så vidt angår Tabel 1.0 og 2.0 har Rigsadvokaten vedrørende de sager, hvor
udfaldet er angivet som tiltale undladt eller tiltalefrafald med henvisning til rets-
plejelovens § 722, bemærket følgende:
”Vurderingen
af, hvorvidt der skal meddeles et tiltalefrafald, foreta-
ges i alle sager efter retsplejelovens regler. Da tiltalefrafald er en
sanktion, er det i alle tilfælde en forudsætning for at kunne meddele
det, at sigtede er skyldig i den sigtelse, der danner grundlag for tilta-
lefrafaldet. Hvorvidt der i en sag skal meddeles et tiltalefrafald, vil
herudover altid afhænge af en helt konkret vurdering af samtlige om-
stændigheder i sagen.
Retsplejelovens § 722, stk. 1, opregner nogle tilfældegrupper, hvor
tiltalefrafald kan ske, som suppleres af bekendtgørelse nr. 792 af 18.
juni 2018 om politidirektørerne og statsadvokaternes adgang til at
frafalde tiltale. Bortset fra en opsamlingsbestemmelse i § 722, stk. 2,
Side
5/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af anvendelsen af udenlandsk arbejdskraft uden den fornødne arbejds- og opholdstilladelse, til udlændinge- og integrationsministeren
sker der her en udtømmende opregning af de situationer, hvor tilta-
lefrafald kan ske.
Efter bestemmelserne kan der bl.a. meddeles tiltalefrafald i tilfælde,
hvor den påsigtede lovovertrædelse efter loven ikke kan medføre hø-
jere straf end bøde og forholdet er af ringe strafværdighed, jf. § 722,
stk. 1, nr. 1, eller hvor det følger af bestemmelser fastsat af justitsmi-
nisteren eller rigsadvokaten, jf. § 722, stk. 1, nr. 7. Særlig relevant er i
den forbindelse § 1, stk. 1, nr. 1, litra d, i bekendtgørelsen om politi-
direktørernes og statsadvokaternes adgang til at meddele tiltalefra-
fald, hvorefter tiltale kan frafaldes i sager om overtrædelse af udlæn-
dingelovens § 59, stk. 1-3, når forholdet er af ringe strafværdighed.””
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
6/6