Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2147887_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål nr. I
Hvornår:
6. februar 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
16. januar 2020
Sags nr.
Akt-id
2020 - 981
1139358
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser ministeren gør
sig i forhold til udvælgelse af de kommende 500 kvote-
flygtninge, og hvordan ministeren vil imødegå de store
integrationsproblemer i Danmark, som fortolkningen af
Islam er med til at skabe, og som må formodes kun at
blive større, når regeringen i den kommende tid iværk-
sætter modtagelsen af kvoteflygtninge til Danmark?
Svar
[Indledning
regeringens politik]
Tak for spørgsmålet.
Jeg synes, at det er et relevant spørgsmål, og jeg er enig
med spørgeren i, at vi skal passe på ikke at miste sam-
menhængskraften i vores samfund.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
2147887_0002.png
2
Vi skal ikke tage imod kvoteflygtninge, hvis vi ikke har
den økonomiske og sociale kapacitet til det.
Samtidig skal vi også sikre, at hvis vi tager imod kvote-
flygtninge, så skal det som udgangspunkt være personer,
der har mulighed for at finde sig til rette i det danske
samfund, så længe behovet for beskyttelse fortsat er til
stede.
Som jeg også har nævnt flere gange, så er det regerin-
gens holdning, at det nuværende asylsystem har slået
fejl. Det tvinger flygtninge ud på en farefuld færd mod
Europa, som en industri af menneskesmuglere tjener mil-
liarder på. Samtidigt bruger vi enorme ressourcer på mi-
granter, der har betalt store beløb til menneskesmuglere,
men ikke har krav på beskyttelse.
Vores hovedfokus bør i stedet være at sikre tilstrækkelig
hjælp til de flygtninge og fordrevne, der opholder sig tæt
på konflikterne. Det er trods alt dér, flertallet opholder
sig. Og det er ofte også de udlændinge, der har størst be-
hov for hjælp.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
2147887_0003.png
3
Regeringen ønsker at føre en udlændingepolitik, hvor vi i
højere grad selv kan styre, hvor mange udlændinge der
kommer til Danmark, samtidig med at vi ønsker at hjæl-
pe flere og bedre i flygtningenes nærområder.
Som en del af denne politik støtter regeringen derfor og-
så kontrolleret genbosætning gennem FN. I en optimal
situation ville det alene være på denne måde, at flygtnin-
ge kunne genbosættes i Danmark og Europa.
Og regeringen ønsker derfor også så vidt muligt at gøre
op med spontane asylansøgere.
Derfor er vi som led i regeringens arbejde for et mere ret-
færdigt og humant asylsystem i øjeblikket ved at under-
søge muligheden for at etablere modtagecentre uden for
Europa, hvor spontane asylansøgere, der søger om asyl i
Danmark, skal have behandlet deres asylsag.
Tanken er, at udlændinge, der fremover kommer til
Danmark og søger om asyl, vil kunne blive sendt til et
modtagecenter uden for Europa, hvor deres asylsag vil
blive behandlet.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Ind til det sker, er det regeringens holdning, at vi inden
for rammerne af kvoteflygtningeordningen skal hjælpe
de svageste flygtninge, der ikke selv kan, men alt andet
lige har mest brug for beskyttelse
så længe vi bevarer
den rette balance mellem antallet af flygtninge, som
Danmark samlet modtager, og kommunernes og samfun-
dets evne til at integrere de pågældende.
Det er også regeringens vurdering, at det aktuelt lave ni-
veau for meddelte opholdstilladelser til flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge alt andet lige betyder,
at modtagelse af kvoteflygtninge kan genoptages. I den
forbindelse vil vi have særlig fokus på kvinder og børn.
Derfor besluttede vi allerede i august 2019, at Danmark
for 2019 skulle modtage en mindre gruppe på i alt ca. 30
særligt behandlingskrævende kvoteflygtninge. Vi har i
den forbindelse i dialogen med FN’s Flygtningehøj-
kommissariat, UNCHR, haft et særligt fokus på at bistå i
forhold til syriske kvinder og deres eventuelle nære fami-
liemedlemmer, som er flygtet over grænsen til Tyrkiet.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Udlændingestyrelsen er fortsat i dialog med UNHCR om
modtagelsen af denne gruppe behandlingskrævende kvo-
teflygtninge.
[Modtagelse af kvoteflygtninge i 2020]
Inden jeg siger noget i forhold til modtagelse af kvote-
flygtninge for 2020, vil jeg gerne kort redegøre for den
gældende kvoteordning.
Folketinget vedtog en ny kvoteordning i december 2017.
Med den nye ordning er det op til den til enhver siddende
udlændinge- og integrationsminister at fastsætte antallet
af kvoteflygtninge, der hvert år skal genbosættes i Dan-
mark.
Beslutningen træffes på baggrund af en samlet afvejning
af den sociale og økonomiske kapacitet i samfundet, som
det hedder i forarbejderne. Det har i den forbindelse bl.a.
betydning, hvor mange udlændinge, der er kommet til
Danmark i de seneste år, og hvordan de udlændinge, der
allerede befinder sig i Danmark, er integrerede.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
2147887_0006.png
6
Den nye kvoteordning er således mere fleksibel end den
tidligere.
Beslutningen om, hvor mange kvoteflygtninge der skal
genbosættes i Danmark, træffes i almindelighed midt på
året, men kan dog udsættes til senere på året, hvis f.eks.
indrejsetallet giver anledning hertil.
Forarbejderne giver rum for, at den til enhver tid sidden-
de udlændinge- og integrationsminister kan beslutte, at
op til 500 kvoteflygtninge årligt skal genbosættes i Dan-
mark.
Det årlige antal kvoteflygtninge vil dog kunne overstige
500 personer, hvis Danmark i en helt særlig situation i
forbindelse med en international aftale indgået med det
formål at begrænse flygtningestrømmen til Danmark el-
ler Europa skal deltage i strategisk genbosætning af
flygtninge fra bestemte områder.
I forbindelse med beslutningen om antallet af kvoteflygt-
ninge, der skal genbosættes i Danmark, vil der samtidig
skulle tages stilling til fordelingen af kvoteflygtninge,
herunder hvor mange af den samlede gruppe af kvote-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
2147887_0007.png
7
flygtninge, der skal genbosættes fra den særlige gruppe
af flygtninge med særlige behandlingskrævende syg-
domme [de såkaldte Twenty or more-sager] samt fra
gruppen af flygtninge, der risikerer umiddelbar tilbage-
sendelse til hjemlandet eller overgreb [hastesager].
Som nævnt træffes beslutningen om, hvor mange kvote-
flygtninge der skal genbosættes i Danmark, i almindelig-
hed midt på året. Der er derfor endnu ikke truffet nogen
beslutning, om der skal modtages kvoteflygtninge i 2020,
og i givet fald hvor mange.
Og derfor er vi også på et tidspunkt i processen, hvor det
er for tidligt at lægge sig fast på, hvilke meget konkrete
overvejelser der gør sig gældende for den konkrete ud-
vælgelse af de kvoteflygtninge, som Danmark skal mod-
tage for 2020.
[Kriterierne for udvælgelsen af kvoteflygtninge]
Når det er sagt, er det klart, at jeg har gjort mig nogle
overordnede overvejelser i forhold til selve udvælgelsen
af kvoteflygtninge.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Der er mange forhold, der vil kunne spille ind i forhold
til udvælgelsen af kvoteflygtninge.
Fordelingen af kvoteflygtninge er hidtil sket på baggrund
af UNHCR’s årlige prioriteter på området og i øvrigt i
tæt dialog med UNHCR.
I 2019 tilkendegav vi som nævnt over for UNHCR, at
Danmark ved udvælgelsen af de ca. 30 kvoteflygtninge
så vidt muligt ønskede at bistå med genbosætning af be-
handlingskrævende syriske flygtningekvinder og deres
nære familier, som er flygtet fra Syrien.
Jeg mener på samme måde, det kunne overvejes om de
destinationer vi vælger at modtage kvoteflygtninge fra,
kunne samtænkes med de tiltag, som i øjeblikket tages på
EU-niveau for at håndtere migrationssituationen. Andre
udenrigspolitiske tiltag på genbosætningsområdet vil og-
så kunne indgå i en sådan beslutning.
Modtagelse af kvoteflygtninge vil derved kunne indgå
som et mere taktisk element i vores internationale sam-
arbejde. Sådan at genbosætningen af kvoteflygtninge og-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
2147887_0009.png
9
så samlet set understøtter mere retfærdighed i asylsyste-
met.
[Særligt om religiøs overbevisning som kriterium]
Spørgeren har særligt spurgt ind til, hvordan jeg som mi-
nister vil imødegå de store integrationsproblemer, som
fortolkningen af Islam er med til at skabe, og som
iføl-
ge spørgeren
må formodes at blive større, når regerin-
gen igen vil begynde at modtage kvoteflygtninge.
Jeg vil gerne slå fast, at beslutningen om, hvorvidt Dan-
mark skal modtage kvoteflygtninge, efter lovforarbejder-
ne skal træffes på baggrund af en samlet afvejning af den
sociale og økonomiske kapacitet i Danmark.
Det handler selvfølgelig om tilstrømningen til landet,
men også om, hvordan de udlændinge, der allerede be-
finder sig i landet, rent faktisk klarer sig.
Der skal helt enkelt være den rette balance mellem antal-
let af flygtninge, som Danmark samlet modtager, og
kommunernes evne til at integrere de pågældende. Hvis
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
10
det ikke er tilfældet, får det naturligvis betydning, når der
skal træffes beslutning til sommer.
Vores evne til at integrere de udlændinge, der opholder
sig i Danmark, har derfor betydning for, om vi skal mod-
tage kvoteflygtninge eller ikke.
Den enkelte kvoteflygtnings evne til og motivation for at
blive integreret i samfundet har også betydning ved ud-
vælgelsen.
Ved udvælgelsen af kvoteflygtninge skal der som et sub-
sidiært kriterium
med mindre særlige grunde taler der-
imod
lægges vægt på udlændingens mulighed for at slå
rod i Danmark og få glæde af opholdstilladelsen, herun-
der de sproglige forudsætninger, uddannelsesforhold, ar-
bejdserfaring, familieforhold, netværk, alder og motiva-
tion
det såkaldte integrationspotentialekriterium.
Formålet med at vurdere potentialet for integration er
bl.a. at sikre, at der ved udvælgelsen af kvoteflygtninge i
tilstrækkeligt omfang bliver lagt vægt på udlændingens
mulighed for at forbedre sin livssituation ved at blive
genbosat i Danmark.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Eller
med ordvalget i integrationslovens formålsbe-
stemmelse
kan genbosætning normalt kun blive vel-
lykket, hvis den pågældende har vilje og evne til at blive
et selvforsørgende og ydende medlem af det danske sam-
fund på lige fod med samfundets øvrige borgere.
Potentialet for integration ændrer imidlertid ikke på, at
det primære kriterium for udvælgelse af kvoteflygtninge
naturligvis er, om den pågældende har behov for beskyt-
telse her i landet.
Efter den nuværende ordning er det desuden sådan, at
integrationspotentialekriteriet ikke skal anvendes ved be-
handling af de særligt hastende sager vedrørende flygt-
ninge, der risikerer umiddelbar hjemsendelse til hjem-
landet eller overgreb i opholdslandet, eller personer med
særlige behandlingskrævende sygdomme.
Helt generelt gælder det, at udvælgelse af kvoteflygtnin-
ge skal ske på baggrund af kriterier, der er fastsat i over-
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Det indebærer bl.a., at kriterierne ikke må være i strid
med diskriminationsforbuddet.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Det følger af praksis fra Menneskerettighedsdomstolen
vedrørende diskriminationsforbuddet, at forskelsbehand-
ling på baggrund af religiøs overbevisning kræver meget
tungtvejende grunde for at kunne anses for retfærdig-
gjort. Der vurderes ikke umiddelbart at være sådanne
tungtvejende grunde, som vil kunne begrunde forskels-
behandling af kvoteflygtninge på baggrund af religiøs
overbevisning.
Derimod mener jeg ikke, at der er noget til hinder for, at
der ved beslutningen om, hvilke destinationer vi vælger
at modtage kvoteflygtninge fra, bliver lagt fokus på be-
stemte geografiske områder, hvor Danmark i øvrigt er
engageret med et udviklingssigte.
Der kan også lægges vægt på geografiske områder, hvor
Danmark har oparbejdet særlige kompetencer eller erfa-
ringer, eller hvorfra Danmark tidligere har hentet kvote-
flygtninge mv. Og der kan også lægges en vis vægt på
kommunernes erfaringer med integration af flygtninge.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om udvælgelsen af kvoteflygtninge, jf. UUI alm. del - samrådsspm. I, til udlændinge- og integrationsministeren
13
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg derfor gentage, at der er
og efter
min opfattelse også
skal
være
forskellige saglige og in-
tegrationsrelevante hensyn, som kan indgå. Vi skal hjæl-
pe folk, der har brug for beskyttelse. Og det skal ske på
en måde, hvor vi ikke samtidig ødelægger vores eget
samfund.
Tak for ordet.