Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2147884_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål J (UUI
alm. del)
6. februar 2020
Hvornår:
16. januar 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2020 - 991
1139699
Tekst:
Hvad agter ministeren at gøre for at forhindre, at afviste
asylansøgere går under jorden i en periode for efterføl-
gende at kunne ansøge om asyl på ny (jf. f.eks. »Afviste
asylansøgere går under jorden for at søge asyl igen«, Po-
litiken, den 21. december 2019)?
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Lad mig starte med at sige, at jeg til fulde forstår, og og-
så deler spørgerens frustration over, at visse afviste asyl-
ansøgere omgår asylreglerne og rejser videre efter for-
godtbefindende for at søge om asyl på ny i et andet land,
efter de har fået et endeligt afslag på asyl i Danmark.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Det er helt uacceptabelt, og det har aldrig været menin-
gen med asylreglerne. Det er jo også netop én af grunde-
ne til, at Danmark er med i Dublin-samarbejdet.
Baggrunden for Dublin-forordningen er lige præcis at
undgå asylshopping, og sikre, at en asylansøger alene får
sin ansøgning om asyl behandlet i en medlemsstat.
Hvis den pågældende efter endeligt afslag på asyl rejser
videre til en anden medlemsstat, i stedet for at rejse
hjem, så træder reglerne i Dublin-forordningen i kraft. I
et sådant tilfælde skal den pågældende i stedet overføres
til den ansvarlige medlemsstat med henblik på udsendel-
se til hjemlandet.
Vi har i Europa et tæt samarbejde knyttet op på Dublin-
forordningen. Det ligger i hele grundtanken bag forord-
ningen, at det selvsagt ikke er meningen, at en asylansø-
ger skal have mulighed for at få behandlet sin asylansøg-
ning i to forskellige medlemsstater.
Det er derfor vigtigt, at vi samarbejder med de andre
medlemsstater, således at vi sikrer en effektiv asylsags-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
3
behandling i Europa,og hjælper hinanden med at undgå
asylshopping.
Lad mig i den forbindelse understrege, at hvis ikke vi
havde Dublin-forordningen, så stod det i princippet den
enkelte asylansøger frit for at rejse rundt i Europa og få
sin asylansøgning behandlet i flere lande, uden at vi hav-
de de rette værktøjer og det praktiske samarbejde til at
imødegå dette.
Det er også derfor, at Danmark fortsat er en del af dette
samarbejde
også selvom Dublin-forordningen ikke al-
tid fungerer fuldstændig efter hensigten.
Jeg håber derfor også, at et bredt flertal i Folketinget
fortsat anerkender vigtigheden af dette samarbejde.
[18-månedersreglen i Dublin-forordningen]
Når jeg siger, at Dublin-forordningen ikke altid fungerer,
så skyldes det bl.a., at den på nuværende tidspunkt inde-
holder en regel, som afviste asylansøgere kan misbruge
til at omgå formålet med selve forordningen og få en
asylansøgning behandlet i flere medlemsstater.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Det skyldes, at man i Dublinforordningen har fastsat en
frist på 18 måneder til at overføre en asylansøger til det
ansvarlige land, hvis asylansøgeren er forsvundet.
Det mener jeg er helt forkert, når vi ser på virkningen af
denne fristregel.
Reglen er indført i den bedste mening: Nemlig af hensyn
til det land, der skal modtage asylansøgeren, så der ikke
går flere år, inden den faktiske overførsel finder sted.
Det betyder dog samtidig, at hvis en afvist asylansøger
formår at gemme sig for myndighederne i 18 måneder
eller mere, så kan vedkommende derefter få behandlet
sin ansøgning om asyl på ny i en anden medlemsstat.
Efter min opfattelse er det scenarie ikke hensigten med
Dublinforordningen. Det skal ikke være en mulighed at
omgå reglerne på den måde
og derved
så at sige ”vente
sig” til et nyt skud i bøssen.
Hvad kan vi så gøre ved det?
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Vi kan først og fremmest arbejde for at ændre denne re-
gel i Dublinforordningen.
Jeg kan i den forbindelse med tilfredshed konstatere, at
hele bestemmelsen om tidsfrister for overførsler er fjer-
net i EU-Kommissionens seneste udkast til en ny udgave
af Dublinforordningen.
Der vil således, hvis forslaget bliver vedtaget, ikke læn-
gere være nogen 18-månedersfrist for overførsel i for-
ordningen. Det vil indebære, at selvom en asylansøger er
forsvundet, vil overførsel til den ansvarlige medlemsstat
stadig kunne lade sig gøre, uanset hvor længe den på-
gældende har været forsvundet.
Det støtter vi fuldt ud fra dansk side.
Desværre er forhandlingerne om en omarbejdning af
Dublin-forordningen stadig ikke tæt på at finde sin af-
slutning.
Vi afventer på nuværende tidspunkt den nye EU-
Kommissions asyl- og migrationsudspil, som forventes
præsenteret i løbet af foråret.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Imens vi venter, gør vi, hvad vi kan for at påvirke Kom-
missionen og de andre medlemsstater i den retning på
migrationsområdet, som vi mener, vil være bedst, ikke
bare for Danmark, men for EU som helhed. Det gør vi
ved til stadighed at argumentere for de danske positioner
til møder på EU-niveau og til bilaterale møder på teknisk
niveau.
[Nyt asylsystem som mulig løsningsmodel]
Regeringen er som bekendt endnu mere ambitiøs, når det
gælder løsningsmodeller på asylområdet. Og derfor ar-
bejder vi hårdt på at få indført et retfærdigt og humant
asylsystem.
Hvis vi omlægger den måde, vi i dag har indrettet vores
asylsystem på, så kan vi efter min opfattelse minimere og
muligvis undgå problemstillinger som denne og flere an-
dre.
Vi arbejder på nuværende tidspunkt på flere forskellige
spor, der skal være med til at løse nogle af de udfordrin-
ger, det europæiske asylsystem står overfor.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Problemstillingen, som dette samråd omhandler, illustre-
rer netop, at der er et grundlæggende strukturelt problem
med vores asylsystem i Europa, som vi er nødt til at løse.
Det nuværende system ansporer en stor gruppe af mi-
granter til at komme til Europa, selvom de ikke har krav
på beskyttelse og dermed asyl. Min vurdering er, at de i
mange tilfælde tiltrækkes af de velfærdssystemer, som
der er i en del europæiske lande.
Problemstillingen viser også, at migranter uden et behov
for beskyttelse i mange tilfælde får mulighed for at op-
holde sig i EU i årevis og rejse rundt og søge lykken i
forskellige EU-lande, fordi de kan søge asyl gentagne
gange.
Og selvom de får afslag på asyl, har vi store problemer
med at sende mange af dem tilbage til deres hjemlande.
Det mener jeg er en af de største udfordringer på udlæn-
dingeområdet.
De ender med at have sat deres liv på spil over Middel-
havet og langs migrationsruterne for blot at havne i en
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
8
sårbar tilværelse uden fremtid i Europa. Det er ikke
holdbart.
Regeringen vil derfor presse på for at fremme et langt
mere retfærdigt og humant asylstem sammen med lige-
sindede lande i og uden for EU.
Bundlinjen er, at migranterne skal hjælpes bedre, inden
de kommer til Danmark og EU
ikke efter. Adgangen til
EU skal kontrolleres af EU
ikke af menneskesmugler-
ne. Dermed undgår vi, at folk begiver sig ud på lange og
farlige rejser for blot at ende op i en uværdig situation.
Men det er også afgørende for EU, der derved bedre kan
styre, hvem og hvor mange der får adgang til EU
Derfor skal vi bl.a. arbejde med at styrke asyl-, grænse-,
og migrationsmyndighederne i tredjelande langs migrati-
onsruterne. Det skal bidrage til at sikre en stærkere og
mere effektiv grænsekontrol og asylbehandling. Og det
kan også tjene som trædesten til et bredere samarbejde
med myndighederne i de relevante lande om migrations-
udfordringerne, Og så skal vi selvfølgelig se på ambitio-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
9
nen om at etablere modtagecentre uden for EU, så vi kan
få gjort op med den spontane asylansøgning.
Jeg er ikke indkaldt i dette samråd for at redegøre nær-
mere for dette projekt
så når jeg alligevel bruger tid på
det, skyldes det, at det er en løsningsmodel, som vi fra
regeringens side arbejder seriøst på, fordi vi rent faktisk
tror, at det er vejen frem, hvis vi vil have et asylsystem,
som er retfærdigt, humant og holdbart.
[Udsendelse af afviste asylansøgere]
Den problemstilling, som rejses her i dag, vidner desu-
den om, at tilrettelæggelsen af udsendelsesarbejdet kan
prioriteres endnu højere.
Og lad mig gøre det helt klart: Har man fået afslag på
asyl i Danmark, har man pligt til at rejse hjem.
Det gør mange heldigvis også.
Fra regeringens side er der stort fokus på at sikre, at dem,
der ikke frivilligt rejser hjem, bliver udsendt, så snart det
er muligt.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Indtil da skal de afviste asylansøgere bo på et udrejsecen-
ter, hvor de kan pålægges opholds- og meldepligt. Det
gør, at myndighederne i høj grad ved, hvor de pågælden-
de er, så de kan udsendes.
Indkvartering på et udrejsecenter er dog ikke ensbety-
dende med, at man er frihedsberøvet. Udlændinge, der
bor på et udrejsecenter, kan altså frit forlade centeret, og
de er ikke forpligtet til på forhånd at orientere de danske
myndigheder, hvis de forlader landet.
Det er altså ikke muligt at sikre, at samtlige afviste asyl-
ansøgere bliver i Danmark og efterlever myndighedernes
afgørelse om at rejse hjem.
Som sagt mener jeg, at hjemrejseindsatsen skal priorite-
res højt, og jeg er i øjeblikket ved at se på initiativer, der
skal styrke netop den.
Jeg kan allerede nu sige så meget, at det ikke er mit ind-
tryk, at det fungerer blot at have udlændinge boende på
et udrejsecenter og så vente på, at de enten rejser eller
forsvinder.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 6/2-20 om nye ansøgninger om asyl fra afviste asylansøgere, jf. UUI alm. del - samrådsspm. J, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Jeg tror simpelthen, det er for ensporet en tilgang, hvis vi
skal lykkes med, at flest muligt afviste asylansøgere rent
faktisk rejser hjem.
[Afrunding]
Hvis jeg afslutningsvist skal sammenfatte svaret på
spørgsmålet, så gør vi fra dansk side alt, hvad der står i
vores magt for at forhindre og begrænse problemstillin-
gen.
Det gælder udformningen af Dublin-reglerne, hvor jeg er
enig i, at 18-månedersreglen bør ændres. Det gælder
overvejelserne om at styrke udsendelsesarbejdet. Og det
gælder målet om et mere humant og retfærdigt asylsy-
stem, hvor vi hjælper flere, bedre.
Tak for ordet.