Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2158111_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0032/40-0389
1389418
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 137 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
5. februar 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om ministeren vil redegøre for forældelsesbestemmelserne i forhold til de forbrydelser, som fremmedkrigere udrejst til Syrien kan retsforfølges for at have begået, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 137 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for forældelsesbestemmelserne i for-
hold til de forbrydelser, som fremmedkrigere udrejst til Syrien
kan retsforfølges for at have begået? Kan man ændre forældel-
sesbestemmelserne, så den tid en mistænkt/sigtet/tiltalt opholder
sig i udlandet ikke tæller med, når forældelsesfristen er f.eks.
fem år? I dag arbejder den tid, som fremmedkrigere tilbringer i
lejrene, i princippet til deres fordel.”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 92, at en lovovertrædelse ikke straffes, når
der er indtrådt forældelse efter §§ 93-94.
Om der i et konkret tilfælde er indtrådt strafferetlig forældelse, vil afhænge
af maksimum i strafferammen for den pågældende bestemmelse. Den kon-
kret forskyldte straf er derimod uden betydning for beregningen af forældel-
sesfristen. Ifølge straffelovens § 93, stk. 1, er forældelsesfristen 2 år, når
strafferammen ikke overstiger fængsel i 1 år (nr. 1), 5 år ved en straffe-
ramme på fængsel indtil 4 år (nr. 2), 10 år ved en strafferamme på fængsel
indtil 10 år (nr. 3), og 15 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel
på bestemt tid (nr. 4). Forbrydelser med en strafferamme på fængsel indtil
på livstid indgår ikke i opregningen i straffelovens § 93, stk. 1, og er derfor
uforældelige.
Såfremt den sigtede har begået flere forbrydelser ved flere strafbare hand-
linger, regnes forældelsesfristen isoleret for hver forbrydelse for sig. Hvis
gerningsmanden ved samme handling har begået flere forbrydelser, anven-
des den længste forældelsesfrist også i forhold til forbrydelser med kortere
frist, jf. straffelovens § 93, stk. 3.
2.
Et strafansvar for fremmedkrigere vil typisk bl.a. skulle pålægges efter
bestemmelsen i straffelovens § 114 j, stk. 1, om forbud mod indrejse og
ophold i forbudsbelagte konfliktområder. Strafferammen for overtrædelse
af straffelovens § 114 j, stk. 1, er fængsel indtil 6 år, og forældelsesfristen
er derfor 10 år, jf. straffelovens § 93, stk. 1, nr. 3.
Det følger af forarbejderne til straffelovens § 114 j, at bestemmelsen blev
indført med det formål at gøre det lettere at straffe personer, der indrejser til
og opholder sig i et konfliktområde for at deltage i en væbnet konflikt ek-
sempelvis for en terrororganisation, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 187
2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om ministeren vil redegøre for forældelsesbestemmelserne i forhold til de forbrydelser, som fremmedkrigere udrejst til Syrien kan retsforfølges for at have begået, til justitsministeren
som fremsat, side 2. Fremmedkrigere vil således efter omstændighederne
også kunne straffes efter straffelovens øvrige terrorbestemmelser, men be-
stemmelsen i § 114 j kræver – i modsætning til de øvrige bestemmelser –
ikke forsæt til terrorisme eller til at tilslutte sig en væbnet styrke.
Straffelovens øvrige terrorbestemmelser er navnlig: Straffelovens § 101 a,
om tilslutning til en fjendtlig væbnet styrke i udlandet, som kæmper mod
den danske stat, §§ 114-114 i, om terrorisme mv., § 136, stk. 2, om billigelse
af en de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, og §
136, stk. 3, om billigelse af terrorhandlinger mv. som led i religiøs oplæring.
Forældelsesfristen for disse bestemmelser er som hovedregel 10 år, idet en-
kelte forbrydelser dog er uforældelige eller forældes efter 5 år. En række af
bestemmelserne er endvidere udformet således, at en højere straf end
fængsel indtil 10 år kan anvendes ”under særligt skærpende omstændighe-
der”. I sådanne tilfælde er forældelsesfristen som hovedregel 15 år.
Der henvises nærmere til bilag 1, der indeholder en af Justitsministeriet ud-
arbejdet oversigt over forældelsesfristerne for overtrædelse af straffelovens
terrorbestemmelser.
Det bemærkes, at regeringen den 16. januar 2020 fremlagde udspillet ”Vi
passer på Danmark – 8 tiltag mod fremmedkrigere”. Som opfølgning på ud-
spillet sendte jeg den 21. januar 2020 et lovforslag om ændring af straffe-
loven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terrordømte) i offentlig hø-
ring. Lovforslaget, der har til formål at styrke indsatsen mod fremmedkri-
gere og andre terrordømte gennem tættere kontrol og strafskærpelser, for-
ventes fremsat for Folketinget i marts 2020.
Det foreslås bl.a. med lovforslaget, at strafferammerne i terrorbestemmel-
serne generelt forhøjes med som udgangspunkt 2 år. En vedtagelse af lov-
forslaget vil derfor bl.a. betyde, at forældelsesfristen forlænges fra 10 til 15
år for så vidt angår de terrorforbrydelser, der i dag har en strafferamme på
10 års fængsel. Det gælder bl.a. for straffelovens § 101 a om tilslutning til
en fjendtlig væbnet styrke i udlandet, som kæmper mod den danske stat.
3.
Forældelsesfristen regnes som hovedregel fra den dag, da den strafbare
virksomhed eller undladelse er ophørt, jf. straffelovens § 94, stk. 1.
Forældelsesfristen for overtrædelse af indrejse- og opholdsforbuddet i straf-
felovens § 114 j, stk. 1, beregnes derfor først fra det tidspunkt, hvor den
pågældende forlader det forbudsbelagte konfliktområde.
3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om ministeren vil redegøre for forældelsesbestemmelserne i forhold til de forbrydelser, som fremmedkrigere udrejst til Syrien kan retsforfølges for at have begået, til justitsministeren
Forældelsesfristen afbrydes, når den pågældende gøres bekendt med sigtel-
sen, eller når anklagemyndigheden anmoder om rettergangsskridt, hvorved
den pågældende sigtes for overtrædelsen, jf. straffelovens § 94, stk. 5. Dette
indebærer, at hvis politiet eller anklagemyndigheden ikke kan få kontakt
med f.eks. en fremmedkriger, der opholder sig i udlandet, vil forældelses-
fristen kunne afbrydes ved en anmodning om rettergangsskridt, hvorved den
pågældende sigtes for overtrædelsen. Sådanne rettergangsskridt kan eksem-
pelvis være rettens modtagelse af anklageskrift eller sigtelse i grundlovsfor-
hør. Anmodning om f.eks. kendelse om telefonaflytning efter retspleje-
lovens kapitel 71 eller om ransagning eller beslaglæggelse efter retspleje-
lovens kapitel 73 og 74 vil ligeledes kunne afbryde forældelsesfristen.
Afbrydes forældelsesfristen efter straffelovens § 94, stk. 5, løber ingen yder-
ligere tidsfrister, og strafansvaret forældes herefter som udgangspunkt ikke.
4.
Jeg finder på denne baggrund, at de nuværende strafferetlige forældelses-
regler – hvorefter overtrædelser af straffelovens terrorbestemmelser som ho-
vedregel først forældes efter 10 år, og hvor politiet og anklagemyndigheden
kan afbryde forældelsesfristen – muliggør en effektiv retsforfølgning af de
fremmedkrigere, der måtte komme til Danmark. Hertil kommer som nævnt,
at regeringen i marts 2020 forventer at fremsætte et lovforslag om ændring
af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terrordømte), der
vil have den forældelsesmæssige betydning, at en lang række terrorforbry-
delser fremover først vil forældes efter 15 år.
4