Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2100283_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 14 (alm. del) efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 14:
Hvilken effekt har man kunnet se af forhøjelsen af bankgarantien for ægtefælle-
sammenføring fra 50.000 kr. til 100.000 kr. i 2016 (jf. ændringerne ved lov nr. 742
af 8. juni 2018, lovforslag L 231 Folketingsåret 2017-18)?
Svar:
1.
Det skal indledningsvis bemærkes, at det lægges til grund for besvarelsen, at
spørgeren ønsker oplysninger om effekten af forhøjelsen af bankgarantien for
ægtefællesammenføring fra 50.000 til 100.000 i 2018 og ikke 2016, som det er
anført i spørgsmålet.
I forhold til spørgsmålet om effekt skal det generelt bemærkes, at effektvurderin-
ger vil være behæftet med metodisk usikkerhed. Der kan således foreligge flere
forskellige faktorer, som hver for sig kan have betydning for den konkrete udvik-
ling, herunder bl.a. antallet af afslag på ægtefællesammenføring af andre grunde
end kravet om økonomisk sikkerhed, antallet af ansøgninger om ægtefællesam-
menføring mv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Det
fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 4, at opholdstilladelse ef-
ter § 9, stk. 1, nr. 1, skal betinges af, at den herboende person stiller
økonomisk sikkerhed, medmindre ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod. De forhold,
der kan begrunde, at kravet om økonomisk sikkerhed fraviges, er fx
at den herboende person har hjemmeboende mindreårige børn med
selvstændig tilknytning til Danmark, den herboende person har sam-
vær af tiltrækkeligt omfang med mindreårige særbørn her i landet,
den herboende person er alvorligt syg eller har et alvorligt handicap,
6. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15637
1061580
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministeren vil oplyse, i hvilket omfang der bliver trukket på bankgarantierne i forbindelse med danske statsborgeres ægtefællesammenføring, til udlændinge- og integrationsministeren
2100283_0002.png
og det vil være humanitært uforsvarligt at henvise pågældende til at
tage ophold i ansøgerens hjemland, eller at den herboende person er
flygtning og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland.
Ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 blev den økonomiske sikkerhed hævet
fra 50.000 kr. til 100.000 kr. Lovændringen trådte i kraft den 1. juli
2018 med virkning for ansøgninger om ægtefællesammenføring, der
blev indgivet fra og med 1. juli 2018. Udlændingestyrelsen har forstå-
et spørgsmålet således, at der spørges til antallet af afslag på ægte-
fællesammenføring som følge af, at den herboende person ikke har
stillet økonomisk sikkerhed, hhv. før og efter at den økonomiske sik-
kerhed blev hævet til 100.000 kr.
Ansøgninger om ægtefællesammenføring behandles med en forven-
tet maksimal sagsbehandlingstid på 10 måneder fra ansøgningen ind-
givelse. Udlændingestyrelsen har gennem længere tid afgjort ansøg-
ninger om ægtefællesammenføring, der er indgivet efter 1. juli 2018,
og derfor er omfattet af kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse på
100.000 kr.
Hvis der ikke er grund til at fravige kravet om økonomisk sikkerhed,
og det vurderes, at de øvrige betingelser for at få ægtefællesammen-
føring er opfyldt, vil den herboende person blive anmodet om at stille
økonomiske sikkerhed. Det er således den sidste betingelse, der skal
være opfyldt, inden der meddeles ægtefællesammenføring. Hvis den
anmodede sikkerhed ikke stilles, meddeles der afslag på ægtefælle-
sammenføring.
Antal afslag på ægtefællesammenføring med henvisning til, at den
herboende person ikke har stillet økonomisk sikkerhed, fordelt på an-
søgningstidspunkt og afgørelsesår:
2015
Ansøgning er indgivet før 1. juli 2018
Ansøgning er indgivet fra og med 1. juli 2018
I alt
* Perioden 1. januar-22. oktober 2019.
2016
66
66
2017
62
62
2018
64
0
64
2019*
14
5
19
68
68
Opgørelsen for 2015-18 er endelig, opgjort på baggrund af registre-
ringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssy-
stem. Opgørelsen for 2019 er foreløbig, opgjort på baggrund af regi-
streringer i det elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 22. oktober
2019. Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet
med usikkerhed, da sagsbehandlingssystemet er opbygget som et
journaliserings- og sagsstyringssystem, og ikke som et egentligt stati-
stiksystem.”
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministeren vil oplyse, i hvilket omfang der bliver trukket på bankgarantierne i forbindelse med danske statsborgeres ægtefællesammenføring, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
I relation til den nærmere anvendelse af bankgarantierne kan det oplyses, at
Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke er i besiddelse af data, som nærmere
belyser den konkrete anvendelse af de bankgarantier, der stilles over for kommu-
nalbestyrelsen i bopælskommunen, herunder de eventuelle administrative udgif-
ter for kommunerne som er forbundet hermed.
3.
Jeg kan i forlængelse af ovenstående oplyse, at jeg synes det vil være relevant
at se på ordningen, når reglerne, der trådte i kraft 1. juli 2018, har været gælden-
de i et par år. I den forbindelse vil det være naturligt at se på, i hvor høj grad
bankgarantierne anvendes i kommunerne.
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
3/3