Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2090393_0001.png
TALE
Samråd om betydningen af niveauet af de
offentlige ydelser og asyltilstrømning og mu-
ligheden for at få flygtninge og indvandrere i
arbejde
10. oktober 2019
J.nr. 2019-5832
Center for Arbejdsmarkedspoli-
tik II
MKA/MRU
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A (UUI)
Samrådsspørgsmål om ministrene vil redegøre for, hvilken betydning niveauet af
de offentlige ydelser har for asyltilstrømningen og for muligheden for at få indvan-
drer og flygtninge i arbejde”
Indledning
Jeg er helt enig med udlændinge- og integrations-
ministerens betragtninger om asyltilstrømning og
niveauet for vores ydelser.
Jeg vil nu gå videre med den del af spørgsmålet,
der går på, om ydelsernes størrelse påvirker til-
skyndelsen til at arbejde.
Lad mig starte med at slå fast: Princippet om ret
og pligt er helt centralt for regeringen. Dem, der
kan, skal bidrage til samfundet.
På den måde har vi råd til et stærkt socialt sikker-
hedsnet, hvor vi tager hånd om dem, der i en kort
eller længere periode ikke kan klare sig selv.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren
Samtidig er det centralt for regeringen, at vi har et
ydelsessystem, der på den ene side skærmer mod
fattigdom, og som på den anden side sikrer, at man
opnår en økonomisk gevinst ved at tage et arbejde
og lade sig integrere i det danske samfund.
Jeg mener, at disse hensyn sagtens kan forenes.
Men det kræver en bedre balance end i det nuvæ-
rende ydelsessystem.
Det vender jeg tilbage til.
Der skal være en tilskyndelse til at ar-
bejde
Regeringen står vagt om, at der skal være en væ-
sentlig gevinst ved at arbejde.
Vores ydelser skal være på et niveau, så der er en
økonomisk gevinst ved at tage et arbejde og lade
sig integrere sig i Danmark.
Det hænger også sammen med princippet om, at
med rettigheder følger pligter.
Hvis man er ledig og modtager ydelse, så skal man
stå til rådighed for arbejde og en aktiv indsats. Det
gælder for alle
også flygtninge og indvandrere.
Og det gælder såvel dem, der har været i Danmark
2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren
i flere år, som nyankomne, således som udlæn-
dige- og integrationsministeren også har været
inde på.
Vi er fuldt ud opmærksomme på, at det halter på
nogle områder.
For eksempel står alt for mange indvandrerkvinder
uden for arbejdsmarkedet. Nogen lærer slet ikke
sproget, og risikerer derfor at stå helt uden for det
store fællesskab.
Her kommer vi til at stille større krav. Som udlæn-
dinge- og integrationsministeren var inde på, så
mener vi, at de skal bidrage i 37 timer om ugen for
deres ydelse.
Balancen, det midlertidige børnetil-
skud og børnefattigdom
For mig handler et velfærdssamfund helt grund-
læggende om, at vi har et stærkt socialt sikker-
hedsnet.
Borgere med behov skal have støtte og hjælp, så
de kan opretholde en rimelig levestandard. Det gi-
ver tryghed.
Kontanthjælpsloftet, som blev indført af den tidli-
gere regering, har betydet, at nogle familier er ble-
vet hårdt ramt på pengepungen.
3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren
Det er blevet svært at få hverdagen til at hænge
sammen
særligt for enlige forsørgere, men også
andre børnefamilier.
Vi skal her huske, at nogle af disse familier slås
med andre problemer end ledighed.
Det kan fx være sygdom, misbrugsproblemer eller
manglende kvalifikationer og uddannelse. Hvis
man så samtidig kæmper med at få økonomien til
at hænge sammen, så kræver det ekstra ressourcer
at søge job
og komme i job.
Ting i hverdagen, som for mange vil være en selv-
følge, kan blive meget svært. Fx at få råd til at bør-
nene kan gå til en fritidsinteresse, få nyt tøj, når
det er nødvendigt, og deltage i børnefødselsdage.
Regeringens holdning er, at uanset børns baggrund
og deres forældres situation, så skal det sikres, at
alle børn i Danmark vokser op under ordentlige
forhold
og har mulighed for at være en aktiv del
af fællesskabet.
Derfor vil regeringen bekæmpe børnefattigdom.
Og derfor har vi sammen med Radikale Venstre,
SF og Enhedslisten indgået en aftale om et midler-
tidigt børnetilskud.
4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren
Aftalen sikrer netop hjælp til de børnefamilier i
kontanthjælpssystemet, som i dag får mindst. Det
er familier, der er ramt af kontanthjælpsloftet eller
modtager integrationsydelse.
Helt som ventet forsøger oppositionspartierne at
udlægge det midlertidige børnetilskud som en lem-
pelse af udlændingepolitikken, fordi en del af mål-
gruppen er flygtninge og indvandrere. Og samtidig
lyder der beskyldninger om, at der efter indførel-
sen af det midlertidige børnetilskud ikke længere
er en tilskyndelse til at arbejde.
Lad mig her slå tre ting fast.
For det første. Det handler om børn. Det midlerti-
dige børnetilskud skal give børnene bedre mulig-
heder for at få en rimelig hverdag. Det handler
ikke om, hvor i verden man kommer fra.
For det andet er jeg ikke bekymret for, at mor og
far generelt vil gå mindre på arbejde, fordi de får
et ekstra tilskud, der kan bidrage til at dække al-
mindelige fornødenheder til deres børn.
Et arbejde handler også om andre ting end øko-
nomi: At have noget at stå op til, at have en identi-
tet og indgå i et arbejdsfællesskab.
5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren
For det tredje er der fortsat en økonomisk gevinst
ved at arbejde. Det ændrer det ekstra børnetilskud
ikke på.
Fx vil en typisk enlig forsørger med to børn, som
får et job og tjener mindstelønnen, få en månedlig
gevinst på 3.000 kr. om måneden efter skat. Og det
er vel at mærke forskellen, når der er taget højde
for det nye børnetilskud.
Det midlertidige børnetilskud kan fx betyde vinter-
tøj til børnene, fodboldstøvler og gaver til fælles
fødselsdage, som der ellers ikke var råd til. Men
beløbet er næppe af en størrelse der kan få far og
mor til at vælge et arbejde fra.
3.000 kroner gør en forskel. Det er muligt, at andre
mener noget andet, men det må stå for deres egen
regning.
Ydelseskommission
Jeg vil nu vende tilbage til de hensyn og balancer,
som regeringen mener mangler i det nuværende
ydelsessystem, og som er med til at skabe utryg-
hed.
For at sikre den rigtige balance mellem på den ene
side tilskyndelsen til at tage et arbejde og lade sig
6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren
integrere og på den anden side sikre et rimeligt le-
veniveau, vil regeringen nedsætte en ydelseskom-
mission.
Ydelseskommissionen skal komme med anbefalin-
ger til et nyt ydelsessystem, som kan afhjælpe pro-
blemerne med børnefattigdom, understøtte, at flere
kommer i beskæftigelse, og at ydelsessystemet
indrettes mere enkelt.
Ydelseskommissionens anbefalinger skal også
finde en erstatning for kontanthjælpsloftet. Det
skal ikke være muligt at modtage offentlige ydel-
ser i ubegrænset omfang.
Det midlertidige børnetilskud skal have virkning
frem til ydelseskommissionen har fremlagt sine
anbefalinger, og et nyt ydelsessystem kan træde i
kraft.
Afslutning
Lad mig kort samle op:
Det er centralt for regeringen, at der med rettighe-
der følger pligter.
Der skal være tilskyndelse og en økonomisk ge-
vinst ved at tage et arbejde. Det gælder for alle
også flygtninge og indvandrere. Og det ændrer det
midlertidige børnetilskud ikke på.
7
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren
Det nuværende ydelsessystem er ubalanceret.
Derfor vil regeringen nedsætte en ydelseskommis-
sion, som skal komme med anbefalinger til et mere
balanceret ydelsessystem.
Endelig står indførelsen af det midlertidige børne-
tilskud ikke alene. Regeringen agter at komme
med forslag der skal sikre, at flere bidrager for de-
res ydelse. Det vil vi gøre ved at stille krav om, at
nytilkomne og andre udlændinge med et integrati-
onsbehov bidrager i 37 timer svarende til en al-
mindelig arbejdsuge.
Tak for ordet.
8