Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2090417_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd A om ydelsesniveauets betyd-
ning for antallet af asylansøgere og ef-
fekten af beskæftigelsesindsatsen
10. oktober 2019 kl.12-13
Hvornår:
24. september 2019
Sags nr.
Akt-id
2019 - 14119
1030586
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A
Vil ministrene redegøre for, hvilken betydning niveauet
af de offentlige ydelser har for asyltilstrømningen og for
muligheden for at få indvandrere og flygtninge i arbej-
de?
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Vi har jo været lidt inde på emnet før
spørgeren og
jeg
med besvarelsen af spørgsmål nr. S 42 i som-
mer. Men jeg synes bestemt, at der er al mulig grund
til at få en lidt mere grundig drøftelse her i dag.
Spørgsmålet om ydelsesniveauets betydning for på
den ene side tilstrømningen af asylansøgere og effek-
ten af beskæftigelsesindsatsen kunne jo fylde en hel
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til udlændinge- og integrationsministeren
2
konference for forskere og talnørder. Jeg vil ikke her
gå ind i alle forskningsmæssige diskussioner på det
her området. Og jeg vil som indledning også lige star-
te med det politiske:
Regeringens ambitioner tror jeg, alle kender: Rege-
ringen holder fast i den retfærdige og realistiske ud-
lændingepolitik, som et bredt flertal i Folketinget og
et stort flertal i den danske befolkning bakker op om.
Vi skal føre en stram udlændingepolitik, hvor der er
styr på tilstrømningen, og vi skal have udlændinge i
arbejde. Så længe de er her i landet, skal de forsørge
sig selv.
Det står fuldstændig fast.
Og så til selve spørgsmålene. Det vil vi gøre på den
måde, at jeg primært koncentrerer mig om den del,
der handler om sammenhængen mellem offentlige
ydelser og asyltilstrømningen. Og så vil beskæftigel-
sesministeren i sin besvarelse tage den del, der hand-
ler om ydelser og arbejde.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til udlændinge- og integrationsministeren
3
[Om ydelsers sammenhæng med tilstrømningen]
Den første del af spørgsmålet går på sammenhængen
mellem niveauet for sociale ydelser og antallet af
asylansøgere. Og her er svaret i mine øjne klart: selv-
følgelig kan ydelsesniveauet have en betydning for
tilstrømningen af asylansøgere.
Jeg har brugt det billede, at det da fx alt andet lige vil
gøre det mere attraktivt at søge asyl i Danmark, hvis
vores ydelser har et niveau, der er markant højere end
de ydelser, de kan opnå i vores nabolande.
Ser vi på antallet af asylansøgere forskellige steder i
Europa er det også klart, at der ikke er noget enkelt
svar på, hvad der er årsag til forskelle i antallet af
asylansøgere på tværs af lande. Fx modtog Portugal i
2018 1.285 asylansøgere, mens Sverige samme år
modtog 21.560 (kilde: Eurostat).
Der er sikkert mange årsager til disse forskelle. Det
kan handle om forskelle i udlændingereglerne, sags-
behandlingstider, økonomi og mulighederne for at få
arbejde og uddannelse. Og i stort omfang kan det
handle om den viden, som asylansøgerne har
og
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til udlændinge- og integrationsministeren
2090417_0004.png
4
hvilke lande, de kender til. Og det kan naturligvis i
nogle tilfælde også handle om tilfældigheder, hvor
asylansøgere ender i et andet land, end det, de måske
oprindeligt havde udset sig.
Fra et forskningsmæssigt synspunkt er det meget
svært at måle, hvor meget disse forhold hver især be-
tyder i forhold til et destinationsland.
Selvom vi ikke har mange studier på området, så tror
jeg det er meget præcist, når Rockwool Fonden [i et
studie fra 2016] konkluderer, at det sociale sikker-
hedsnet ser ud til at have en indflydelse på antallet af
asylansøgere, og at hvert enkelt modtagerland ikke
kun er afhængigt af sin egen asylpolitik, når det
kommer til antallet, men også af, hvordan asylpolitik-
ken i landet er i forhold til de øvrige modtagerlandes.
Som udlændinge- og integrationsminister lægger jeg
derfor vægt på, at ydelsesniveauet kan være med til at
gøre det mere eller mindre attraktivt at komme til
Danmark. Og at det er et af de hensyn, vi skal tage
med i betragtning, når vi indretter vores ydelsessy-
stem.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Men det kan aldrig være det eneste hensyn. Vi skal
også sikre, at børn, der bor i Danmark, og hvis foræl-
dre modtager offentlige ydelser, vokser op under or-
dentlige forhold og har mulighed for at få en rimelig
tilværelse. Det gælder uanset børnenes baggrund, her-
komst mv.
Derfor har vi også valgt at nedsætte en ydelseskom-
mission, der skal komme med anbefalinger til, hvor-
dan vi får indrettet et ydelsessystem med den rette ba-
lance og de rette hensyn til
på den ene side incita-
mentet til at tage et arbejde, og på den anden side at
sikre særligt børn ordentlige levevilkår.
[Kort om ydelsers sammenhæng med beskæftigelses-
effekten på integrationsområdet]
Her når vi så til anden del af spørgsmålet. Nemlig
sammenhængen mellem ydelser og arbejde. Her vil
beskæftigelsesministeren gå nærmere ind på sam-
menhængen.
Men lige et par indledende bemærkninger fra mig
med fokus på ydelser og arbejde for de nyankomne
flygtninge og indvandrere.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Jeg vil gerne slå fast, at der skal være en gevinst ved
at komme i arbejde. De fleste vil gerne arbejde, men
det skal have en værdi at gå fra sociale ydelser til ar-
bejde.
Da integrationsydelsen blev genindført i 2015, skøn-
nede den daværende regering, at nedsættelsen af ydel-
sen på sigt ville forbedre beskæftigelsen med i alt 400
fuldtidspersoner. Det var baseret på de standardanta-
gelser om incitamenter, som har været lagt til grund,
når man justerer ydelserne. Det er jo efter min mening
ikke en særlig stor effekt, men dog en positiv effekt.
I min verden er det derfor også udtryk for tunnelsyn at
gøre alt på integrationsområdet til et spørgsmål om
ydelser. Fx tror jeg, det er helt afgørende, at vi møder
nyankomne flygtninge og indvandrere med klare krav
om at bidrage på arbejdsmarkedet. Ret og pligt.
Her vil jeg anerkende den tidligere regering for at ha-
ve taget gode skridt på vejen med krav om virksom-
hedsrettet indsats og indførelsen af IGU sammen med
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 10-10-19 om niveauet af de offentlige ydelser, jf. UUI alm. del - samrådsspm. A, til udlændinge- og integrationsministeren
7
arbejdsmarkedets parter, når det gælder de nyankom-
ne flygtninge og familiesammenførte.
Det arbejde vil vi gerne bygge videre på og styrke.
Derfor vil regeringen komme med forslag til en inte-
grationsindsats med krav om at levere, hvad der sva-
rer til en fuld arbejdsuge på 37 timer, og hvor man
kun får penge, hvis man leverer en indsats.
Og derfor har vi også i forståelsespapiret tilkendegi-
vet, at vi ønsker at udvide IGU-ordningen.
Med det vil jeg give ordet til beskæftigelsesministe-
ren.