Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020 - 13306
HCE/GJL
4. april 2020
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 85 fra Anne Sophie-Callesen
(RV) stillet den 11. marts 2020 til ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Vil ministeren sende en oversigt over, hvor stor en andel af den samlede
danske humanitære bistand, der aktuelt går til uddannelse, samt hvordan
andelen af humanitær bistand til uddannelse har udviklet sig de seneste
fem år?
Svar
Lad mig indledningsvist takke for spørgsmålet. Det er en vigtig sag at have
for øje. Jeg og regeringen er af den klare overbevisning, at
kvalitetsuddannelse til alle verdens børn er en forudsætning for at nå i mål
med samtlige verdensmål. Heldigvis har flere end ni ud af ti børn i
udviklingslandene i dag adgang til uddannelse. Men konflikt og katastrofe
øger risikoen for, at børn ikke modtager skolegang. 75 millioner børn i
kriseramte områder har i dag brug for støtte til uddannelse.
Derfor har det også været afgørende for mig at give høj prioritet til
uddannelse i humanitære kriser. Vi har et særligt fokus på pigers
uddannelse. Ifølge UNICEF har piger 2,5 gange større risiko for at være
uden skolegang end drenge i situationer med krig og konflikt. Men
skolegang til piger er en god investering. Piger, der har gået syv år i skole,
vil i gennemsnit både gifte sig og få børn senere. Undersøgelser viser også,
at piger, der får uddannelse, i mindre grad bliver udnyttet, ofre for
menneskehandel og smittet med HIV.
Et vigtigt kendetegn ved den danske humanitære indsats er, at den løbende
tilpasser sig specifikke behov i de konkrete kriser. Hovedparten af de