Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2174758_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020 - 13306
HCE/GJL
4. april 2020
URU alm. del
svar på spørgsmål 85 fra Anne Sophie-Callesen
(RV) stillet den 11. marts 2020 til ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Vil ministeren sende en oversigt over, hvor stor en andel af den samlede
danske humanitære bistand, der aktuelt går til uddannelse, samt hvordan
andelen af humanitær bistand til uddannelse har udviklet sig de seneste
fem år?
Svar
Lad mig indledningsvist takke for spørgsmålet. Det er en vigtig sag at have
for øje. Jeg og regeringen er af den klare overbevisning, at
kvalitetsuddannelse til alle verdens børn er en forudsætning for at nå i mål
med samtlige verdensmål. Heldigvis har flere end ni ud af ti børn i
udviklingslandene i dag adgang til uddannelse. Men konflikt og katastrofe
øger risikoen for, at børn ikke modtager skolegang. 75 millioner børn i
kriseramte områder har i dag brug for støtte til uddannelse.
Derfor har det også været afgørende for mig at give høj prioritet til
uddannelse i humanitære kriser. Vi har et særligt fokus på pigers
uddannelse. Ifølge UNICEF har piger 2,5 gange større risiko for at være
uden skolegang end drenge i situationer med krig og konflikt. Men
skolegang til piger er en god investering. Piger, der har gået syv år i skole,
vil i gennemsnit både gifte sig og få børn senere. Undersøgelser viser også,
at piger, der får uddannelse, i mindre grad bliver udnyttet, ofre for
menneskehandel og smittet med HIV.
Et vigtigt kendetegn ved den danske humanitære indsats er, at den løbende
tilpasser sig specifikke behov i de konkrete kriser. Hovedparten af de
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, andelen af den samlede danske humanitære bistand til uddannelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
2174758_0002.png
2
danske humanitære midler er derfor uøremærkede og går til generelle
humanitære kriseappeller og humanitære fonde og organisationer.
Uddannelse er ofte en komponent i de specifikke indsatser, men det er
ikke muligt at udarbejde en præcis opgørelse over danske humanitære
bidrag til uddannelsesindsatser.
Lad mig understrege, at det har været mit klare mål at videreføre og styrke
den danske indsats inden for uddannelse i humanitære kriser både gennem
de humanitære og de generelle udviklingsmidler. Det er sådan, at visse
uddannelsesindsatser, finansieret over den generelle udviklingsbistand,
også gennemføres i humanitære situtationer i overensstemmelse med
nexus-tilgangen, hvor humanitære indsatser og udviklingsarbejdet
understøtter hinanden.
Uddannelse prioritereres også højt af en række af Udenrigsministeriets
strategiske partnere blandt de danske NGOer.
I tillæg dertil kan følgende initiativer fremhæves:
Education
I september 2019 øgede regeringen det
Cannot
Wait samlede danske bidrag til ECW til 250 mio.
(ECW)
kr. for perioden 2019-2022, finansieret med
udviklingsmidler. Danmark er dermed en
af fondens størte donorer. ECW har til
formål at sikre skolegang for børn i
humanitære kriser.
Global
Danmark støtter i perioden 2018-2021
Partnership for GPE årligt med 300 mio. kr. med
Education
udviklingsmidler. GPE anvendte i 2018 65
(GPE)
% af deres bevillinger i skrøbelige og
konfliktramte lande.
UNICEF
En del af det danske bidrag til UNICEF i
perioden 2017-2020, finansieret med
udviklingsmidler,
er
øremærket
uddannelses-indsatser (samlet 24 mio. kr.
årligt).
Dertil
bidrog Danmark i
2019
ekstraordinært med 35 millioner kroner i
humanitære
midler
til
UNICEF’s
uddannelsesindsatser i Uganda.
Total
250.000.000
300.000.000
24.000.000
35.000.000
609.000.000
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn