Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2088022_0001.png
Samrådsspørgsmål A om danske pengeinstitutters rolle i besættelsen
af Vestsahara til besvarelse den 9. oktober 2019.
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
MENA
Dato:
07-10-2019
Sag:
2019 - 6151
Jeg vil gerne takke spørgerne for både samrådsspørgsmålet og be-
grundelsen. Jeg vil bestræbe mig på at besvare de seks stillede un-
derspørgsmål én efter én i kronologisk rækkefølge. Jeg vil dog, in-
den jeg går i gang, gerne gøre udvalget opmærksom på, at under-
spørgsmålet om danske fiskeres adgang til fiskeri ud for Vestsaha-
ras kyst ligger under ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestil-
lings ressort. Jeg vil derfor besvare det underspørgsmål på bag-
grund af bidrag fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling.
***
For det første spørges der om, hvorvidt danske investeringer i Vest-
sahara efter min opfattelse er i overensstemmelse med Folketingets
vedtagelse V79.
Vestsaharas status er uafklaret, og området står opført på FN’s liste
over ikke-selvstyrende territorier. I modsætning til investeringer
og kommercielle aktiviteter i en stat er der andre, særlige forhold,
der gør sig gældende for et ikke-selvstyrende territorium.
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2019 om danske banker og pensionsselskabers investeringer i Vestsahara, til udenrigsministeren
2088022_0002.png
Som bekendt er der dog ikke vedtaget internationale sanktioner el-
ler dansk lovgivning, der generelt forbyder virksomhedsengage-
ment i Vestsahara. Investeringer og andre former for kommercielle
aktiviteter er derfor mulige.
Men et enigt Folketing har i V79 samtidig klart opfordret danske
virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed ved engagement i
områder med uafklaret suverænitet som Vestsahara. Vi har også
opfordret virksomhederne til at sikre, at deres kommercielle akti-
viteter ikke skader lokalbefolkningen.
Virksomhederne må vurdere grundlaget for at engagere sig i Vest-
sahara. Jeg vil gerne slå fast, at det er virksomhedernes ansvar at
overholde de gældende regler dér, hvor de gør forretning. I lighed
med den tidligere regering er det et ansvar, som regeringen hver-
ken kan eller vil påtage sig. Men regeringen har selvsagt en klar
forventning om, at virksomhederne efterlever dette ansvar. Det
gælder også for Siemens, hvilket svarer på det andet underspørgs-
mål om, hvorvidt jeg mener, at netop Siemens arbejder inden for
rammerne af V79.
***
For det tredje spørges der til, hvordan jeg tolker EU-Domstolens
afgørelse af december 2016. Domstolen fastslog i afgørelse, at den
eksisterende handelsliberaliseringsaftale med Marokko var gyldig,
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2019 om danske banker og pensionsselskabers investeringer i Vestsahara, til udenrigsministeren
2088022_0003.png
men at den ikke fandt anvendelse på Vestsahara. Det er med ud-
gangspunkt i EU-Domstolens afgørelse, at såvel den nye handels-
liberaliseringsaftale som den nye fiskeriaftale og fiskeriprotokol er
indgået. Den tidligere regering lagde vægt på, at Rådets Juridiske
Tjeneste har vurderet aftalernes forenelighed med EU-retten. Rå-
dets Juridiske Tjeneste har konkluderet, at alle rimelige og mulige
skridt er taget for at forvisse sig om Vestsaharas befolknings sam-
tykke til aftalerne gennem en høring af denne befolknings repræ-
sentanter. Rådets Juridiske Tjeneste har endvidere for fiskeriafta-
lens vedkommende konkluderet, at denne omfatter de farvande,
der støder op til Vestsahara, på en måde, der er forenelig med
Domstolens retspraksis.
Det var på den baggrund, at den tidligere regering støttede indgå-
else af en ny handelsliberaliseringsaftale med henblik på at give
Vestsahara de toldpræferencer tilbage, som de havde før EU-Dom-
stolens afgørelse. Præferencer som Vestsahara i øvrigt havde på
det tidspunkt, V79 blev vedtaget. Det var også på den baggrund, at
den tidligere regering støttede indgåelsen af en ny fiskeripartner-
skabsaftale.
Jeg lægger, ligesom den tidligere regering, afgørende vægt på, at
Rådets Juridiske Tjeneste har vurderet aftalernes overensstem-
melse med EU-Domstolens afgørelser. For denne regering er det
afgørende, at international ret overholdes. Derfor vil regeringen
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2019 om danske banker og pensionsselskabers investeringer i Vestsahara, til udenrigsministeren
2088022_0004.png
også være meget opmærksom på udfaldet af de nye sager, som Po-
lisario har anlagt ved EU-Domstolen.
***
For det fjerde er jeg blevet spurgt til, om jeg mener, at V79 guider
virksomheder i tilstrækkelig grad. Ja, det er regeringens vurdering,
at sproget i V79 klart fremhæver, at der gør sig særlige forhold
gældende for engagementer i Vestsahara. Udenrigsministeriet er i
løbende kontakt med erhvervsorganisationerne om Vestsahara, og
i den forbindelse fremhæves V79. Desuden opfordres virksomhe-
derne til at udvise samfundsansvar i tråd med principperne i FN’s
Global Compact, der sætter universelle normer på området.
***
For det femte spørges der til, hvordan regeringen stiller sig til, at
danske fiskere skulle have adgang til fiskeri ud for Vestsaharas
kyst. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling oplyser, at
man fra dansk side i EU-regi har signaleret, at danske fiskere på
sigt er interesseret i fiskerimuligheder under fiskeriprotokollen
med Marokko. Regeringen vil fortsat signalere, at man afsøger mu-
lighederne for på sigt at opnå adgang til fiskeri under protokollen.
***
For det sjette spørges der til, hvilke folkeretslige forpligtelser jeg
mener, Danmark har, når danske pensionskasser og banker inve-
sterer i selskaber i Vestsahara. Jeg må her gentage, at det er virk-
somhedernes ansvar at overholde de gældende regler dér, hvor de
gør forretninger. Danmark har dog i EU konsekvent fremhævet de
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2019 om danske banker og pensionsselskabers investeringer i Vestsahara, til udenrigsministeren
folkeretlige forpligtelser, og der har i EU-kredsen været enighed
om overholdelsen af forpligtelserne. Det er blandt andet på dansk
foranledning, at ordlyden i forhandlingsdirektiverne blev skærpet
i den henseende. Samtidig anmodede Danmark, sammen med en
række andre lande, Rådets Juridiske Tjeneste om en vurdering af
de endelige aftalers overensstemmelse med EU-Domstolens afgø-
relser. Endelig afgav Danmark erklæring om, at dansk støtte til
vedtagelsen af aftalerne skete på baggrund af Rådets Juridiske Tje-
nestes vurderinger.
***
Det var ordene for så vidt angår de seks underspørgsmål. Mens
regeringen bakker fuldt op om V79, vil jeg afslutningsvist også slå
fast, at den uafklarede status for Vestsahara er meget beklagelig.
Det er derfor mit inderlige håb, at parterne
– når FN’s generalse-
kretær udpeger en ny personlig repræsentant
vil genoptage den
dialog, som den afgåede repræsentant Horst Köhler igangsatte, før
han desværre måtte trække sig af helbredsmæssige årsager. En løs-
ning på konflikten fordrer enighed mellem parterne. Den kan alene
opnås gennem dialog parterne imellem i FN-regi. Danmark vil der-
for fortsat støtte FN-processen med henblik på at nå frem til en
politisk løsning for Vestsahara, der er retfærdig, holdbar og accep-
tabel for alle.
Tak for ordet.
5