Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2088668_0001.png
Teknisk gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfon-
den for Udviklingslande
TALEPUNKT
Til:
Udviklingsministeren
Enhed:
BVB
Dato:
8-10-2019
Sag:
2019
35418
Tak for at I har taget initiativ til denne tekniske gen-
nemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfon-
den for Udviklingslande. Det giver os en sjælden god
anledning til at komme mere i dybden med et vigtigt
emne.
Med en teknisk gennemgang har vi mulighed for at gå i
detaljer med den netop gennemførte evaluering af IFU.
Først vil jeg indlede med nogle bemærkninger. Derefter
vil jeg følge den praksis, vi har for diskussioner om fi-
nansloven, og lade embedsmændene svare på tekniske
spørgsmål.
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017 den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
IFU har en helt særlig plads i den udviklingspolitiske
værktøjskasse. Investeringer er ikke svaret på alt, men
de er helt nødvendige, hvis vi skal nå Verdensmålene
og skabe vækst og beskæftigelse. Vi skal have markedet
og dets muskler til at arbejde for samfundets mål, også
i vækst- og udviklingslande. Med
IFU’s
arbejde kan vi
på en meget direkte måde skabe investeringer i Ver-
densmålene. Og desuden få private investorer med på
vognen.
***
Omdrejningspunktet for diskussion i dag er den eks-
terne evaluering, som blev offentliggjort i foråret.
Det skal nævnes, at evalueringen dækker
IFU’s
aktivi-
teter i perioden 2004-2017
i alt 14 år. Det er en lang
periode, hvor IFU har gennemgået store forandringer.
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017 den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
Investeringer er komplekse at evaluere. Det kræver en
anden metode end når vi evaluerer den almindelige ud-
viklingsbistand. Derfor er jeg glad for at høre, at evalu-
eringen har fået ros for sit høje faglige niveau.
Når det kommer til de samlede resultater, synes jeg der
er mange positive konklusioner. Eksempelvis har IFU
bidraget til at skabe 80-100.000 direkte job, og deres
investeringer har overført teknologi og bedre adgang til
vedvarende energi. Investeringerne har givet flere lo-
kale skattebetalinger. IFU har været innovativ og til-
trukket 4,7 milliarder kroner privat kapital til investe-
ringer i vækst- og udviklingslande. Og så har IFU for-
øget sine investeringer i Afrika fra 3 pct. i 2004 til hele
35 pct. i gennemsnit for perioden 2015-2017.
På det overordnede plan viser evalueringen, at de bedste
udviklingseffekter sker i de projekter, der er kommerci-
elle successer.
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017 den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
En central del af evalueringen kigger på, om IFU fore-
tager investeringer, der ellers ikke ville være blevet til
noget
det er det, vi kalder additionalitet.
På baggrund af 50 repræsentative cases konkluderer
evalueringen, at der var høj grad af additionalitet i 64%
af tilfældene, medium grad af additionalitet i 18% og
lav additionalitet i de sidste 18%. Det er positivt, at eva-
lueringen finder høj additionalitet i en stor andel af pro-
jekterne, men det er også tydeligt, at der er klar plads til
forbedring.
Sammen med de positive resultater har evalueringen en
del kritikpunkter, hvor vi eller IFU ikke gør det godt
nok. Det er helt reelt og på sin vis det mest interessante,
for her kan vi lære noget. Konkret kommer evaluerin-
gen med 11 anbefalinger, som jeg vil gennemgå i det
følgende.
[Anbefalingerne]
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017 den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
2088668_0005.png
Den første anbefaling går på at skærpe Udenrigsmini-
steriets tilsyn både med rapportering og den interne or-
ganisering i IFU.
Den anbefaling har vi taget til os. Siden evalueringen
har vi udarbejdet et ejerskabsdokument, som følger an-
visningerne i Statens Ejerskabspolitik for statslige sel-
skaber.
Heraf fremgår det nu, hvad vi særligt vil lægge vægt på
i vores tilsyn af IFU, og hvad vi forventer af institutio-
nen. Det gælder fx sammensætningen af bestyrelsen,
hvor vi er i gang med en ekstern bestyrelsesevaluering.
Anbefaling nummer to handler om et øget fokus på de
fattigste lande og på udviklingseffekter, særligt for de
midler, der ikke er investeret i SDG-Fonden - det som
evalueringen omtaler som
IFU-classic.
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017 den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
2088668_0006.png
Det er et vigtig punkt, og her skal vi gøre mere. Vi ar-
bejder p.t. på at styrke
IFU’s
arbejde med netop denne
landegruppe. Blandt andet via en ny bevilling på 200
millioner kroner, som skal give mulighed for at udvide
IFU’s arbejde i disse lande, med særligt fokus på Af-
rika.
Det skal bane vejen for, at IFU kan investere endnu
mere i eksempelvis fonde rettet mod små- og mellem-
store virksomheder eller landbrug i fattigere lande. Det
kunne også være vedvarende energi i lande som Sene-
gal eller Zambia.
Anbefaling nummer tre og fem handler om at blive
bedre til at dokumentere udviklingsresultaterne.
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017 den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
2088668_0007.png
Her kan vi med tilfredshed konstatere, at IFU allerede
har igangsat flere initiativer, samt ansat mere personale
for at styrke deres interne kompetence på området. Fra
ministeriets side fortsætter vi naturligvis med at evalu-
ere og efterse
IFU’s
arbejde og investeringer. Det er et
svært område, og der sker i øjeblikket meget inden for
udvikling af metoder til dette. Og her skal vi blive
bedre.
Anbefaling nummer fire drejer sig om at holde antallet
af særlige puljer og midlertidige indsatser på et mini-
mum for at gøre administrationen så effektiv som mu-
ligt.
Det er vi overordnet set enige i. I den ånd vil den nye
indsats i de fattigere lande i Afrika ikke blive en særlig
pulje, men integreret i
IFU’s
generelle arbejde.
Anbefaling nummer 6 til 11 retter sig direkte mod IFU,
men behandler i al væsentlighed de samme temaer.
7
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af den eksterne evaluering af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017 den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
Overordnet set går mange af anbefalingerne på at IFU
skal blive endnu bedre til at dokumentere udviklingsef-
fekter.
IFU har en central plads i den udviklingspolitiske værk-
tøjskasse. Derfor er det særligt vigtigt, at sikre kvalite-
ten og lytte til kritikken. Jeg synes evalueringen kom-
mer med en række gode og relevante anbefalinger. Dem
ser jeg som sagt frem til at følge op på.
Tak for ordet.
8