Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2088719_0001.png
Teknisk gennemgang i Udenrigsudvalget af de udviklingspolitiske pri-
oriteter på finanslovsforslaget for 2020 d. 8. oktober 2019
TALEPUNKT
Tak for muligheden for at gennemgå budgetposterne på
regeringens finanslovsforslag 2020 på udviklingsbi-
standens område.
Jeg indleder helt kort, hvorefter I får ordet til spørgsmål.
Som det er praksis vil embedsmændene have mulighed
for at svare på tekniske spørgsmål.
[Finansielle ramme for udviklingsbistanden på FFL20]
Om de finansielle rammer, vil jeg slå fast, at regeringen
afsætter 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2020. Det
betyder, at Danmark fortsætter sin plads i en lille gruppe
af toneangivende vestlige lande, der lever op til
FN’s
målsætning.
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af finanslovforslaget for 2020, §6, den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
Den samlede udviklingsbistand i 2020 svarer til knap
17 mia. kr. [16.948,4 mio. kr.]. Det er ca. 495 mio. kr.
mere end i 2019 pga. BNI-stigningen. Den del af ud-
viklingsbistanden, som Udenrigsministeriet admini-
strerer
dvs. det, vi kalder paragraf 06.3. [§ 06.3.]
udgør i alt 14.280,2 mio. kr. Og det er faktisk den stør-
ste ramme på 06.3. nogensinde [i absolutte tal].
***
De tre hovedprioriteter for regeringens udviklingspoli-
tik de kommende år er: Klare grønne ambitioner, styr-
kede indsatser i nærområderne og oplæg til en ny Afri-
kapolitik. Dertil kommer bl.a. kvinders rettigheder og
ligestilling.
I stedet for at gennemgå prioriteterne, som I kan læse
om i den oversendte publikation
”Regeringens
udvik-
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af finanslovforslaget for 2020, §6, den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
lingspolitiske prioriteter” og på forslaget, vil jeg i ste-
det kort nævne enkelte principper, som har været vig-
tige for regeringen på FFL20.
Det har været vigtigt for regeringen, at vi tager et før-
ste skridt med FFL20. Og at vi vil fortsætte omlægnin-
gen over de kommende års finanslove. Vi har dermed
valgt en tilgang i flere trin. En tilgang, der giver os
mulighed for at have tæt dialog med Folketinget og
vores udviklingspolitiske partnere i Danmark og inter-
nationalt frem mod det, der vil være en markant om-
lægning af den finansielle prioritering over årene. Den
røde tråd er, at regeringen vil føre en udviklingspoli-
tik, der er solidarisk, fair og retfærdig. Der både er
mere grøn, og som hjælper flere mennesker, end vi gør
i dag.
For det andet stræber vi bevidst efter at lade udfordrin-
gerne løse sig med hinanden. Altså, at vi sikrer, at
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af finanslovforslaget for 2020, §6, den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
mange af de nye initiativer på FFL20 fremmer flere pri-
oriteter
det grønne, nærområder og skrøbelighed, Af-
rika. På den måde vil mange initiativer også kunne tælle
med i alle tre spor. Det flugter helt og fuldt med ver-
densmålene, hvor et hovedbudskab under
FN’s
Gene-
relforsamling netop var, at målene hænger tæt sammen
og skal løses i fælleskab. Og det er på den måde, vi fra
dansk side kan gøre den største forskel; når vi lader alle
vores instrumenter trække i samme retning, kommer ud
af kassetænkning og lader målet styre opgaven.
Et eksempel på det er det nye initiativ på FFL20, som
handler om bedre at forebygge og håndtere klima, irre-
gulær migration, fordrivelse og konflikt i Sahel og Af-
rikas Horn. Det er alle vores prioriteter i et: Det er kli-
maindsats. Det er nærområdeindsats. Det er Afrika.
Der er afsat 200 mio. kr. hertil om året i fem år.
For det tredje har regeringen lagt vægt på at bidrage til et
styrket regelbaseret international samarbejde. Derfor har
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, oversendelse af talepapir fra den tekniske gennemgang af finanslovforslaget for 2020, §6, den 8. oktober 2019, til ministeren for udviklingssamarbejde
vi f.eks. valgt at tage skridt til at genoprette bidraget til
FN’s
Udviklingsprogram, efter det i de seneste par år har
været markant nedskåret. Og valgt at bl.a. midler til Afrika
i høj grad også skal ske gennem multilaterale organisatio-
ner
og ikke alene fokusere på vores bilaterale samar-
bejde. Det er på den måde, regeringen mener, vi kan
hjælpe bedst.
***
Lad mig hermed åbne for tekniske spørgsmål.
5