Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2146841_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019-38967
APD
06.02.2020
URU alm. del
svar på spørgsmål 51 fra Ulla Tørnæs (V) stillet
den 9. januar 2020 til ministeren for udviklingssamarbejde
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en samlet oversigt over bevægelser på
finansloven for 2020 i forhold til udviklingsområdet, som er betinget af
regeringens finanslovsprioriteter. Oversigten bedes indeholde bevægelser
både i kroner og i procent.
Svar
Regeringen har med Finansloven for 2020 taget et første skridt mod en
markant omlægning af dansk udviklingsbistand, som vi kender den i dag.
Det handler for mig om at hjælpe flere og mere i nærområderne og
skrøbelige stater, hvor Danmark kan hjælpe med at bane vejen for et mere
retfærdigt og humant asylsystem. Og hvor Danmark hjælper med at skabe
håb og muligheder for Afrikas unge, så flere kan se og skabe sig en fremtid
i deres eget land. F.eks. ved at kæmpe for kvinders rettigheder og
ligestilling. Og så handler det om klare grønne ambitioner, hvor Danmark
tager lederskab for den grønne omstilling, hjemme og internationalt. Som
et eksempel har vi med Finansloven for 2020 allerede løftet den
dedikerede grønne bistand med i alt ca. 750 mio. kr. - mere end en
fordobling i forhold til 2019.
Alle disse omlægninger går på tværs af forskellige finanslovskonti. Det
gælder f.eks. regeringens indsats i Afrika, som spreder sig over en række
konti på finansloven, som har fokus på bl.a. at bekæmpe af irregulær
migration, skabe flere og mere anstændige og grønne jobs, et styrket
civilsamfund samt at hjælpe de afrikanske lande med at bekæmpe skattely
og opbygge bedre skattesystemer.
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 51: MFU spm. om ministeren vil oversende en samlet oversigt over bevægelser på finansloven for 2020 i forhold til udviklingsområdet, som er betinget af regeringens finanslovsprioriteter. Oversigten bedes indeholde bevægelser både i kroner og i procent, til udviklingsministeren
2146841_0002.png
2
For at få det fulde billede af regeringens omprioriteringer er der nedenfor
indsat en tabel med en oversigt over alle bevægelser på de forskellige
hovedkonti på finansloven fra 2019 til 2020. Bevægelserne i tabellen er på
den del af bistanden til udviklingslandene, som vi administrerer i
Udenrigsministeriet (som i daglig tale kaldes § 06.3.):
Tabel:
Bevægelser mellem forskellige dele af udviklingsbistanden inden for § 06.3. Bistand til
udviklingslandene fra 2019 til 2020 (hovedkonti)
Mio. kr., løbende priser
- § 06.31.79 Reserver og budgetregulering
- § 06.32.01 Udviklingslande i Afrika
- § 06.32.02 Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og
Latinamerika
- § 06.32.04 Personelbistand
- § 06.32.07 Lånebistand
- § 06.32.08 Øvrig bistand
- § 06.32.09 Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
- § 06.32.10 Migration
- § 06.32.11 Naboskabsprogram
- § 06.33.01 Bistand gennem
civilsamfundsorganisationer
- § 06.34.01 Naturressourcer, energi og
klimaforandringer i udviklingslande m.v.
- § 06.35.01 Oplysning i Danmark mv.
- § 06.36.01 De Forenede Nationers
Udviklingsprogram (UNDP)
- § 06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond
(UNICEF)
- § 06.36.03 Befolkning, Sundhed og Ligestilling
- § 06.36.04 Uddannelse
-
§ 06.36.06 FN’s øvrige udviklingsprogrammer og
diverse multilaterale bidrag
- § 06.37.01 Verdensbankgruppen
- § 06.37.02 Regionale Udviklingsbanker
- § 06.37.03 Regionale Udviklingsfonde,
gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
- § 06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union
(EU)
- § 06.38.01 Mobilisering af finansiering til
investeringer
- § 06.38.02 Rammebetingelser, viden og
forretningsmuligheder
- § 06.39.01 Generelle bidrag til internationale
humanitære organisationer
- § 06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og
langvarige kriser
2019
-39,7
2.076,2
210,0
264,9
22,9
769,8
200,0
185,0
160,0
945,4
630,0
58,0
452,0
125,0
838,0
425,0
156,7
633,8
100,0
556,2
713,0
792,0
884,5
675,0
1.925,0
2020
176
1.868,40
210
267
26,4
828,7
200
290
160
935,8
1445
55
502
125
828
300
153
968,8
85
322,1
683
500
904
875
1.825,00
Ændring
kr.
215,7
-207,8
0
2,1
3,5
58,9
0
105
0
-9,6
815
-3
50
0
-10
-125
-3,7
335
-15
-234,1
-30
-292
19,5
200
-100
Ændring
procent
-
-10%
0%
1%
15%
8%
0%
57%
0%
-1%
129%
-5%
11%
0%
-1%
-29%
-2%
53%
-15%
-42%
-4%
-37%
2%
30%
-5%
Kilde: FL19, FL20.
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 51: MFU spm. om ministeren vil oversende en samlet oversigt over bevægelser på finansloven for 2020 i forhold til udviklingsområdet, som er betinget af regeringens finanslovsprioriteter. Oversigten bedes indeholde bevægelser både i kroner og i procent, til udviklingsministeren
2146841_0003.png
3
Af større bevægelser kan følgende fremhæves:
-
§ 06.32.01. Udviklingslande i Afrika: Regeringen har med FL20 valgt
at fremme fokus på Afrika gennem tematiske områder som bl.a.
irregulær migration og klima samt at styrke multilaterale
organisationer arbejde i Afrika. Disse indgår ikke på § 06.32.01., men
ligger på andre konti og deraf faldet på 207,8 mio. kr., som ligeledes
skyldes store udsving fra år til år på de flerårige langeprogrammer i
Afrika.
-
§ 06.32.10. Migration: Stigningen på 105 mio. kr. skyldes, at
regeringen på FL20 har afsat 80 mio. kr. til at hjælpe med at bane
vejen for et mere retfærdigt og humant asylsystem, herunder i form af
kapacitetsopbygning i transitlande for flygtninge og migranter. Dertil
kommer en stigning på 25 mio. kr. til FN’s Internationale
Organisation for Migration (IOM) med fokus på at forebygge
irregulær migration og styrke migrationshåndtering i Afrika.
-
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i
udviklingslande m.v.: Stigningen på 815 mio. kr. skyldes bl.a., at
regeringen på FL20 øger den dedikerede grønne udviklingsbistand
med 745,0 mio. kr. i 2020 ift. 2019.
-
§ 06.36.01. FNs Udviklingsprogram (UNDP): Stigningen på 50 mio.
kr. skyldes, at regeringen på FL20 har afsat 110 mio. kr. ekstra til
UNDP, heraf mindst 55 mio. kr. til Afrika, samt at bidraget til
FN’s
resident coordinator-system på 60 mio. kr. i 2019 var tre-årigt og
derfor ikke fortsættes i 2020.
-
06.36.04.: Uddannelse: Faldet på 125 mio. kr. skyldes to forhold. Dels
er der fremrykket et flerårigt bidrag til organisationen Education
Cannot Wait (ECW) på i alt 250 mio. kr., hvor hele beløbet blev givet
i 2019. Det bemærkes i den forbindelse, at bevillingen samlet set er
hævet fra 200 mio. kr. til 250 mio. kr.. Fremrykningen til 2019
medfører, at der i 2020 ikke længere er afsat 50 mio. kr. til ECW.
Derudover er der ikke længere afsat 75 mio. kr. til øvrige multilaterale
uddannelsesindsatser, som på FL19 var sat i reserve, herunder til et
nyt uddannelsesinitiativ med fokus på mellemindkomstlande, men
som der endnu ikke har taget stilling til, bl.a. pga. regeringens fokus
på at sikre uddannelse i nærområderne og i de fattigste og mest
skrøbelige lande.
-
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer: Faldet på 292
mio. kr. skyldes bl.a., at der i 2020 ikke er afsat midler til
Investeringsfonden for udviklingslandene (IFU) mod 250 mio. kr. i
2019. Samtidig er der i 2020 afsat 100 mio. kr. mindre til Danida
Sustainable Infrastructure Finance ift. 2019 bl.a. pga. forsinkelser i et
projekt i Bangladesh. I den modsatte retning trækker en stigning på
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 51: MFU spm. om ministeren vil oversende en samlet oversigt over bevægelser på finansloven for 2020 i forhold til udviklingsområdet, som er betinget af regeringens finanslovsprioriteter. Oversigten bedes indeholde bevægelser både i kroner og i procent, til udviklingsministeren
2146841_0004.png
4
-
-
58 mio. kr. til Den Internationale Finansieringsinstitution (IFC) bl.a.
med fokus på klimarelevante indsatser.
§ 06.39.01. Generelle bidrag til internationale humanitære
organisationer: Stigningen på 200 mio. kr. skyldes bl.a., at regeringen
på FL20
har afsat 75 mio. kr. mere til FN’s Flygtningehøjkommissær
(UNHCR) til fremme af varige løsninger i langvarige flygtningekriser.
Endvidere er der ift. FL19 afsat 35 mio. kr. mere til
FN’s
Organisation for Palæstinaflygtninge (UNWRA), 40 mio. kr. mere til
FN’s Humanitære Koordinationskontor (OCHA), 30 mio. kr. mere
til den internationale Røde Kors Komité (ICRC) samt 20 mio. kr.
mere til FN’s Centrale Humanitære Fond (CERF).
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige
kriser: Faldet på 100 mio. kr. skyldes en omlægning af midlerne til §
06.39.01. bl.a. med fokus på at tænke langsigtet fra starten i
humanitære kriser.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn