Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2130659_0001.png
Samrådsspørgsmål D: Vil ministeren redegøre for menneskeret-
tighedssituationen i Catalonien og den danske regerings holdning til
de bekymrende lange fængselsstraffe, den spanske stat har idømt po-
litikere og civilsamfundsledere for fredelige og demokratiske aktivite-
ter?
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
EUP
Dato:
12. december 2019
Sag:
2019-5520
Tak for spørgsmålet om menneskerettighedssituationen i Catalo-
nien og den spanske Højesterets dom i sagen om 12 catalanske ci-
vilsamfundsrepræsentanter og regionalpolitikere.
* * *
[Begivenhederne i efteråret 2017 ]
For at sætte dommen og den aktuelle situation i kontekst tror jeg,
at det er værd at indlede med at træde et par skridt tilbage.
Derfor vil jeg med udgangspunkt i en håndfuld nøgledatoer kort
opridse de begivenheder i efteråret 2017, som højesteretssagen har
sit udspring i.
En
første,
vigtig dato er den 6. september 2017. Den dag vedtog
det catalanske regionalparlament en lov, der skulle gøre det muligt
at afholde en folkeafstemning om Cataloniens uafhængighed.
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om menneskerettighedssituationen i Catalonien, til udenrigsministeren
2130659_0002.png
Loven blev allerede dagen efter suspenderet af den spanske forfat-
ningsdomstol. Det blev den, så forfatningsdomstolen kunne tage
stilling til, om loven var i strid med Spaniens forfatning.
Samtidig gjorde forfatningsdomstolen det klart, at de catalanske
myndigheder var forpligtede til at stoppe planlægningen af afstem-
ningen, mens domstolen overvejede sagen.
Alligevel holdt den catalanske regionalregering fast i sine planer
og afholdt som bekendt folkeafstemningen om catalansk uaf-
hængighed den 1. oktober 2017
i strid
med forfatningsdoms to-
lens påbud om at indstille planlægningen.
Som de fleste nok kan huske, var det en afstemning, der gav anled-
ning til store demonstrationer og voldsomme sammenstød mellem
politi og demonstranter.
Senere på måneden
den 17. oktober
nåede den spanske forfat-
ningsdomstol frem til, at loven om folkeafstemningen om cata-
lansk uafhængighed var i strid med den spanske forfatning.
Det gjorde domstolen bl.a. med henvisning til, at den spanske for-
fatning
i lighed med flere andre landes forfatninger
beskytter
landets uopløselige enhed.
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om menneskerettighedssituationen i Catalonien, til udenrigsministeren
2130659_0003.png
Alligevel erklærede et flertal i det catalanske regionalparlament
den 27. oktober Catalonien for uafhængigt. Samme dag aktiverede
den spanske regering Artikel 155 i forfatningen og overtog midler-
tidigt styringen af de regionale institutioner i Catalonien.
Begivenhederne førte til, at den spanske anklagemyndighed præ-
senterede anklager mod en række personer, der i forskellig grad
havde været involveret i afholdelsen af den forfatningsstridige fol-
keafstemning og uafhængighedserklæringen.
Syv af de involverede personer
bl.a. den daværende catalanske
regionalpræsident
Carles Puigdemont
valgte at forlade landet
og gå i eksil for at undgå retsforfølgelse.
12 af de anklagede blev retsforfulgt ved den spanske Højesteret.
[Den spanske Højesterets dom af 14. oktober 2019]
Det bringer os frem til i dag, for det er de 12 personer, som den
spanske Højesterets dom fra oktober måned drejer sig om.
Når det kommer til Højesterets dom i den her sag, så tror jeg, at
der er et par ting, der er værd at huske på.
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om menneskerettighedssituationen i Catalonien, til udenrigsministeren
2130659_0004.png
For det første at det i Spanien ikke er ulovligt bruge sin grund-
læggende forsamlings- og ytringsfrihed til at arbejde for selv-
stændighed for Catalonien
eller for en hvilken som helst anden
region. Det står enhver frit for.
Men hvis man
trods påbud fra domstolene
går så langt som til
at arrangere en forfatningsstridig folkeafstemning og bagefter er-
klærer uafhængighed, så krydser man på et tidspunkt grænsen for,
hvad der er tilladt inden for lovens rammer.
Det er, må jeg forstå, grundlæggende dén grænse, som den span-
ske Højesteret vurderer, at de 12 dømte i sagen har krydset.
Derfor har Højesteret i medfør af den spanske straffelov dømt de
12 personer for tilskyndelse til opstand, misbrug af offentlige
midler og ulydighed i embeds medfør.
De idømte straffe rangerer fra bødestraf og forbud mod at be-
stridde offentlige embeder i 20 måneder til op mod 13 års fæng-
sel.
Om det er passende straffe, tilkommer ikke mig som dansk uden-
rigsminister at kommentere på.
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om menneskerettighedssituationen i Catalonien, til udenrigsministeren
2130659_0005.png
I øvrigt tror jeg heller ikke, at vi her i Danmark ville sætte pris på,
hvis andre landes udenrigsministre kommenterede på længden af
straffe udmålt ved
vores
nationale domstole.
[Spanien som en retsstat]
Det bringer mig til det andet forhold, der er værd at huske på:
Nemlig at Spanien er en retsstat.
En retsstat med domstole hvis uafhængighed og faglighed Dan-
mark og vores partnere i EU har tillid til.
Og en retsstat, der har tilsluttet sig den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention.
Det betyder ikke, at Spanien dermed er fuldt og helt vaccineret
mod, at krænkelser af menneskerettighederne
kan
forekomme.
Det er der desværre ikke noget land i verden, der er.
Men det betyder, at man som spansk borger ultimativt har mulig-
hed for at indbringe sin sag for den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol, når nationale retsmidler er udtømt. F.eks. hvis
man mener, at man ikke har fået en retfærdig rettergang, eller at
ens ytringsfrihed er blevet krænket.
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om menneskerettighedssituationen i Catalonien, til udenrigsministeren
2130659_0006.png
Det er en mulighed, som jeg kan forstå personer i den catalanske
separatistbevægelse tidligere har gjort brug af. Og som jeg forstår
også forsvarsadvokater for de dømte offentligt har udtalt, at man
vil benytte.
I første omgang kan jeg forstå, at en del af de dømte har valgt at
indbringe sagen for den spanske forfatningsdomstol for at få vur-
deret, om deres rettigheder er blevet krænket.
Der kan derfor komme flere juridske kapitler til.
[Opsummering og den danske linje i spørgsmålet om catalansk
selvstændighed]
Lad mig her til sidst opsummere. Det kan gøres kort
i tre punk-
ter:
Lad mig for det første
gentage,
at det i Spanien altså ikke er ulov-
ligt at bruge sin ytrings- og forsamlingsfrihed til at arbejde for
selvstændighed for en hvilken som helst region
inkl. Catalo-
nien.
Men arrangerer man en forfatningsstridig folkeafstemning for
bagefter at erklære uafhængighed, så krydser man som sagt på et
tidspunkt grænsen for, hvad der er tilladt inden for lovens ram-
mer.
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om menneskerettighedssituationen i Catalonien, til udenrigsministeren
2130659_0007.png
Lad mig for det andet
slå fast,
at regeringen har tiltro til det span-
ske retsvæsen. Og at det derfor ikke tilkommer mig som dansk
udenrigsminister at kommentere på domme afsagt af spanske
domstole.
Samtidig må vi ikke glemme, at de dømte som nævnt har mulig-
hed for at indbringe sagen for den spanske forfatningsdomstol,
som kan vurdere, om de dømtes rettigheder er blevet krænket.
Og lad mig for det tredje
understrege,
at det mere grundlæggende
spørgsmål
spørgsmålet om, hvorvidt Catalonien skal være uaf-
hængigt
er et internt spansk anliggende.
Et internt spansk anliggende, der
kun
kan løses inden for ram-
merne af den spanske forfatning.
Løfter vi blikket og ser ud i Europa, er det værd at bemærke, at
det ikke bare er en dansk holdning. Det er en holdning, som vores
EU-partnere deler. Faktisk er jeg ikke bekendt med ét eneste an-
det EU-land, der har er en anden opfattelse.
Tak for ordet.
7