Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2159967_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Christiansborg
9. marts 2020
Svar på Udenrigsudvalgets spørgsmål nr. 38 (Alm. del.) af 18.
december 2019 stillet efter ønske fra Kristian Jensen (V) og
Katarina Ammitzbøll (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget produkters klimaaftryk og miljøhensyn vægter,
når SKI vurderer og sammensætter nye udbud og rammeaftaler?
Svar
Finansministeriet har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet anmodet Sta-
ten og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI) om svarbidrag.
SKI har i den forbindelse udtalt:
”SKI
er sat i verden for at effektivisere og professionalisere offentligt indkøb. Det
gør SKI primært ved at udbyde og drifte indkøbsaftaler på vegne af den offentlige
sektor. De enkelte indkøbsaftaler udarbejdes i tæt dialog med repræsentanter fra de
offentlige institutioner, der bruger aftalerne, og efter dialog med markedet.
Når de offentlige indkøb samles på en fælles aftale, kan den øgede volumen hjælpe
med at flytte markedet og bidrage til at indfri de politiske ambitioner om eksempel-
vis en grøn, bæredygtig udvikling.
SKI stiller på tværs af alle rammeaftaler krav til leverandørens ordentlighed og sam-
fundsansvarlighed (CSR). CSR-kravene
er bl.a. bygget op omkring FN’s Global
Compacts ti principper om menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, samt
miljø og antikorruption.
Derudover stiller SKI konkrete krav til de udbudte varer og tjenesteydelser på de
enkelte rammeaftaler. Kravene afhænger af rammeaftalen og kan f.eks. være forbud
mod parfume og parabener i hygiejneprodukter, krav om brug af bæredygtigt træ i
møbler, krav om lavt strømforbrug på IT-produkter, krav til ansvarlig håndtering
af plast, tilbagetagning af udtjente produkter mv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvor meget produkters klimaaftryk og miljøhensyn vægter, når SKI vurderer og sammensætter nye udbud og rammeaftaler, til finansministeren
Side 2 af 3
Når SKI påbegynder et udbud af en rammeaftale, foretager SKI en grundig vurde-
ring af, hvilke CSR- og miljøkrav der er relevante at inddrage i udbuddet. Det knyt-
ter sig især til:
hvilke miljømæssige, sociale og/eller etiske forhold der for det pågældende
aftaleområde kan være hensigtsmæssige at fokusere på i udbuddet og i kon-
trakten?
om der er elementer, hvor SKI sammenholdt med en evt. tidligere udbudt
rammeaftale kan hæve ambitionsniveauet i relation til bæredygtige tiltag og
krav?
hvor modent er markedet, når det gælder f.eks. strenge miljøkrav, standar-
der eller beregningsmetoder for totalomkostninger (TCO)?
Mange offentlige myndigheder arbejder med FN’s verdensmål, og SKI’s generelle
og specifikke krav gør, at rammeaftalerne kan være med til at understøtte flere af
delmålene. SKI har gennemgået alle rammeaftalerne og holdt dem op mod verdens-
målene. Af denne gennemgang fremgår, at SKI’s rammeaftaler tilsammen under-
støtter 14 af de 17 verdensmål og over 45 delmål.
SKI samarbejder derudover med POGI (Partnerskab for Offentlige Grønne Ind-
køb), som består af 14 kommuner, to regioner og et ministerium. POGI har udar-
bejdet grønne indkøbsmål for 11 indkøbsområder. Samarbejdet betyder, at på alle
de områder, hvor POGI opstiller mål, indarbejder SKI indkøbsmålene i rammeaf-
talerne. På de områder, hvor POGI ikke har udarbejdet indkøbsmål, indarbejder
SKI ”POGI-lignende” krav. I de tilfælde, hvor POGI-kravene
ikke er opdateret i
forhold til den hurtige udvikling på bestemte områder, er SKI opmærksom på selv
at sætte ambitiøse mål. På denne måde hæves niveauet for bæredygtighed.
Ud over
krav til leverandørerne og de produkter og ydelser, man kan købe på SKI’s
indkøbsaftaler, har SKI fokus på at understøtte en grøn indkøbspraksis, når afta-
lerne bliver anvendt af ministerier, regioner, kommuner mv. Således hjælper SKI
med at få aftalerne implementeret hos de offentlige myndigheder, og gøre det tyde-
ligt, hvilke bæredygtighedskrav der er stillet i indkøbsaftalen.
En væsentlig del af de konkrete
indkøb på SKI’s indkøbsaftaler sker via e-handel.
SKI udvikler sine e-kataloger, så det er muligt for myndighederne at sortere i ram-
meaftalernes sortiment, og f.eks. gøre det muligt kun at se produkter, der er tildelt
miljømærker og certificeringer. På den måde kan de centrale indkøbskontorer sikre,
at deres disponenter i institutionerne kun har mulighed for at handle de miljømær-
kede produkter.
I SKI’s arbejde med indkøbsaftaler er der de senere år kommet ekstra meget fokus
på at understøtte en økonomisk rationel og samtidig klimavenlig indkøbsadfærd.
Det kan f.eks. ske ved at anspore til, at mindre bestillinger samles i større ordrer,
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvor meget produkters klimaaftryk og miljøhensyn vægter, når SKI vurderer og sammensætter nye udbud og rammeaftaler, til finansministeren
Side 3 af 3
hvilket betyder færre udbringninger og dermed færre kørte kilometer på vejene. Når
der arbejdes med mindsteordrestørrelser og færre leverancetidspunkter, kan der ud
over CO2-besparelser typisk også hentes økonomiske besparelser.
I de kommende år opprioriterer SKI også synliggørelsen af totalomkostningerne
(TCO) ved køb på SKI’s indkøbsaftaler. Med TCO tages der ikke alene
højde for
anskaffelsespris men også omkostningerne ved at eje, drifte, vedligeholde og evt.
bortskaffe et produkt. Ved at tydeliggøre TCO stilles myndighederne bedre, når de
skal indkøbe mest bæredygtigt.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister