Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2125462_0001.png
Samrådsspørgsmål E om mulighederne for at sikre en fredelig løs-
ning på Israel/Palæstina-konflikten og hvilke initiativer, udenrigsmi-
nisteren vil tage
i den forbindelse i lyset af USA’s udmelding om, at
bosættelserne på Vestbredden ikke er i strid med folkeretten.
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
MENA
Dato:
10-12-2019
Sag:
2019 - 44440
Tak for muligheden for at svare på de tre spørgsmål.
Jeg vil først ganske kort og meget klart besvare spørgsmål 1.
Jeg vil herefter forholde mig samlet til spørgsmål 2 og 3, der hænger
tæt sammen.
* * *
[Svar på spørgsmål 1]
Første spørgsmål lyder:
Hvad mener ministeren om USA's nye hold-
ning til bosættelserne på Vestbredden?
Det har jeg været meget klar om. Fra dansk side mener vi, at de isra-
elske bosættelser er i strid med folkeretten og udgør en hindring for
realiseringen af to-statsløsningen. Det har jeg også markeret klart of-
fentligt.
På samme måde, som jeg gjorde det, da den israelske premierminister
Netanyahu i september bebudede, at en ny regering under hans ledelse
hurtigt ville udøve suverænitet over Jordandalen.
Så den danske position er fuldstændig klar og i øvrigt helt i tråd med
den politik, som EU har i spørgsmålet om den mellemøstlige freds-
proces, og som der er bred enighed om i Folketinget.
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
2125462_0002.png
Vi anser alle israelske bosættelser på Vestbredden som ulovlige i hen-
hold til folkeretten. Det samme gælder i forhold til bosættelserne i det
israelsk annekterede Golan. Præsident Trump bebudede i marts, at
USA anerkender israelsk suverænitet over Golan.
Men i overensstemmelse med folkeretten og relevante sikkerheds-
rådsresolutioner anerkender hverken EU eller Danmark israelsk suve-
rænitet over Golan. Danmark og EU har altid lagt stor vægt på inter-
national retsorden som princip og i praksis.
De amerikanske udmeldinger - både den seneste om bosættelserne på
Vestbredden og den tidligere om Golan - er desværre dårligt nyt for
fredsprocessen. De svækker alvorligt udsigterne til en snarlig genop-
tagelse af meningsfulde fredsforhandlinger.
Jeg vil gerne slutte svaret på spørgsmål 1 med at understrege, at Dan-
mark vil fortsætte med meget klart at støtte op om mulighederne for
en forhandlet to-statsløsning. Det er den eneste realistiske og holdbare
måde at løse konflikten på.
* * *
[Svar på spørgsmål 2 og 3]
Det bringer mig til spørgsmål 2 og 3, som jeg vil besvare
samlet.
Spørgsmål 2 lyder:
Hvad vil ministeren gøre for at sikre en fortsat mulighed for
en fredelig løsning på Israel/Palæstina-konflikten?
Spørgsmål 3 lyder:
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
2125462_0003.png
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre FN’s be-
slutninger og internationale aftaler om Israel/Palæstina-
konflikten?
[Udfordringens størrelse]
Der er ingen tvivl om, at vi står over for en stor udfordring. Hvis der
fandtes en nem løsning, var den for længst taget i brug. Men der findes
ingen nemme løsninger. Der findes kun det lange seje forhandlings-
træk mellem de to parter som en reel option. Realiteter, der påføres
udefra, er ikke løsninger. For hvis ikke begge parter er om bord, vil
uenighed - og konflikt - bestå. De bagvedliggende udfordringer skal
altså adresseres.
[Hvad kan regeringen gøre?]
Regeringen har den klare opfattelse, at det er gennem EU, vi bedst
politisk kan skubbe på for en løsning af konflikten. Det er ikke noget
nyt, for det har altid været omdrejningspunktet for danske regeringer,
uanset partifarver.
Derfor støtter vi det stærke engagement og de diplomatiske initiativer,
som den nu afgåede Høje Repræsentant tog for at placere EU mere
centralt i fredsprocessen. Mogherini indkaldte for eksempel til drøf-
telser med både premierminister Netanyahu og præsident Abbas på
rådsmøder
med EU’s udenrigsministre. Det samme gjorde hun i for-
hold til de centrale arabiske udenrigsministre.
Selv om EU ikke hidtil har formået at sikre fremdrift for alvor, så skal
EU blive ved med at gøre forsøget. Og EU har en styrke på det øko-
nomiske og handelsmæssige område. EU er den største donor til både
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
2125462_0004.png
det palæstinensiske selvstyre og UNRWA, mens EU er Israels hoved-
handelspartner. Det giver alt andet lige påvirkningsmuligheder.
Det betyder dog ikke, at EU her og nu står med nøglen til at bringe
fredsprocessen videre; men det er afgørende, at EU bider sig fast i
bordkanten og fastholder sit engagement og de tætte kontakter til alle
parter.
Fra dansk side forsøger vi aktivt at bidrage til en sådan styrkelse af
EU’s rolle. Et konkret eksempel er, at
Danmark på opfordring fra
EU’s særlige repræsentant for
fredsprocessen tidligere i år var vært
for et møde for en del af EU-kredsen på embedsmandsniveau. Formå-
let var at bidrage til at formulere EU’s rolle og
søge muligheder for at
placere EU konstruktivt i fredsprocessen.
Mens vi fortsætter bestræbelserne i EU-sporet, må vi også realistisk
sige, at der næppe bliver nogen fredsaftale uden USA. Men der kan
omvendt heller ikke skabes fred alene med USA som mægler. Derfor
er det vigtigt og rigtigt, at EU melder klart ud til parterne og de øvrige
væsentlige aktører, at EU spiller med. Og at EU gør det på de kendte
præmisser i form af de helt centrale elementer:
1) En to-statsløsning med grænser baseret på status før besættel-
sen i juni 1967 med mulighed for landbytte.
2) Jerusalem skal være delt hovedstad for de to stater.
3) Sikkerhedsarrangementer skal tilgodese israelernes sikkerhed i
forhold til terrorisme og andre sikkerhedstrusler, herunder regi-
onale trusler, mens de samtidig respekterer palæstinensernes
suverænitet.
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
2125462_0005.png
4) Endelig skal der findes en retfærdig, aftalt og realistisk løsning
på flygtningeproblemet.
Jeg har tillid til, at den nye Høje Repræsentant, Josep Borrell, vil fort-
sætte og gerne intensivere EU’s indsats for at
fremme konstruktive
forhandlinger om en fredsløsning. Med EU som en væsentlig aktør.
* * *
Men ved siden af EU’s rolle engagerer
Danmark sig også med konkret
støtte og klar politik, der skal fremme en to-statsløsning. Jeg vil gerne
nævne nogle eksempler:
Vi har et omfattende udviklingssamarbejde med Palæstina, hvis
overordnede mål er at styrke muligheden for en to-statsløsning.
Vi har i mange år støttet UNRWA økonomisk og agter også at
gøre det fremover.
Vi har også i mange år finansieret projekter møntet på at
fremme samarbejde mellem israelere og palæstinensere. Sær-
ligt vores mangeårige samarbejde med det israelske Peres Cen-
ter for Fred er værd at fremhæve.
Vi har danske udsendte i EUPOL COPPS, der er EU’s samar-
bejdsprogram med palæstinenserne på politi- og retsområdet.
Og vi har regelmæssige separate politiske konsultationer med
repræsentanter for begge parter.
Hertil kommer særligt i forhold til bosættelserne to klare danske ud-
meldinger.
De har udspring i FN’s
Sikkerhedsrådsresolution 2334 og
den centrale opfordring heri om at skelne mellem Israel og bosættel-
ser.
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
2125462_0006.png
For det første fraråder regeringen engagementer og aktiviteter, der er
rettet mod at styrke bosættelser.
For det andet opererer Danmark med en territorialklausul for at undgå,
at bosættelser kan omfattes af aftaler med Israel. Territorialklausulen
betyder, at vi ikke kan indgå aftaler med Israel, uden at det af aftalen
fremgår, at den ikke omfatter bosættelser.
Lad mig derfor helt specifikt i forhold til spørgsmål 3 konstatere, at
resolution 2334 efter min opfattelse er den vigtigste internationale be-
slutning, der er taget de senere år om konflikten mellem Israel og Pa-
læstina.
Samtidig er det afgørende for regeringen at engagere sig med den ba-
lance, som kendetegner dansk politik i forhold til konflikten mellem
israelere og palæstinensere - og som tager sit klare udgangspunkt i
EU’s politik. Det er denne fælles europæiske stemme, der igennem
mange år har dannet grundlag for dansk mellemøstpolitik, som et
bredt flertal i Folketinget bakker op om.
***
[Udfordringer hos de to parter]
Men uanset om vi forsøger at bistå processen gennem EU eller bilate-
ralt, så er det vigtigt at holde sig det grundvilkår for øje, at det i sidste
ende er parterne, som skal forhandle. Og det kræver forhandlinger i
god tro om en retfærdig og varig løsning på konflikten, med konstruk-
tiv hjælp fra alle relevante og nødvendige aktører.
Og desværre er der store udfordringer på dette område. Både Israel og
Palæstina har hver især problemer med at møde hinanden med den
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
2125462_0007.png
nødvendige tillid. Sådan har det været en rum tid. Og som situationen
tegner sig lige nu, kan det godt tage en rum tid endnu, før det ændrer
sig.
I Israel har man i øjeblikket et politisk vakuum, fordi det ikke har væ-
ret muligt at danne regering efter valgene i april og september i år.
Med udskrivelsen af det tredje valg på under et år - til den 2. marts
2020 - vil den uklare politiske situation fortsætte ind i det nye år. Men
samtidig fortsætter aktiviteterne med de ulovlige og konfliktoptrap-
pende bosættelser, der reelt underminerer muligheden for en to-stats-
løsning.
Fra israelsk side må man ligeledes tage mærkbare skridt til at forbedre
de urimelige rammer for palæstinensernes hverdag. Særligt må den
mangeårige blokade af Gaza løftes.
Fra palæstinensisk side håber man at kunne gennemføre parlaments-
og præsidentvalg snart. Det er - mildest talt - også på høje tid, for det
er noget mere end 10 år siden, det senest er sket. Det vil være sundt at
få den palæstinensiske befolknings opbakning bag et palæstinensisk
lederskab, hvis der skal forhandles. Og det bliver nødt til at være et
samlet palæstinensisk lederskab med international troværdighed.
Det er samtidig bydende nødvendigt med en gradvis demilitarisering
af Hamas og andre væbnede grupper i Gaza, så affyringer af raketter
mod Israel kan bringes til ophør.
Forhåbentlig kommer der snart orden i det politiske hus begge steder.
Og derpå en politisk vilje til at søge fred.
7
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
[Opsummering]
Lad mig til sidst opsummere mine vigtigste pointer.
De israelske bosættelser på Vestbredden og i Golan er en stor
forhindring for en fredsløsning. Og det uanset, hvad USA og
Israel fremfører.
Regeringen opfatter FN’s Sikkerhedsrådsresolution
2334 som
helt central i forhold til bosættelserne. Den danske territorial-
klausul i forhold til aftaler med Israel er et meget klart udtryk
herfor.
Regeringens parametre for en fredsløsning er også
EU’s
. Og vi
støtter fuldt ud
EU’s fortsatte aktive engagement i fredsproces-
sen. Lige som vi selv engagerer os med konkrete danske aktivi-
teter for at støtte den.
Regeringen vil ikke tage initiativer, der ikke er i overensstem-
melse med EU’s politik, eller handle på en måde, der ikke er
meget bred enighed om i EU-kredsen.
Begge parter - israelere og palæstinensere - har et ansvar for at
sikre en fredsløsning. Ingen af de to parter kan sige, at det alene
er den anden parts skyld. Begge har hjemmearbejde at gøre.
Samlet set ønsker regeringen at engagere sig i konflikten med
den balance, som kendetegner dansk politik i forhold til kon-
flikten mellem israelere og palæstinensere - og som tager sit
klare udgangspunkt i EU’s politik. Det er denne fælles europæ-
iske stemme, der igennem mange år har dannet grundlag for
8
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. december 2019 om USAs accept af Israels bosættelser på Vestbredden, til udenrigsministeren
dansk mellemøstpolitik, som et bredt flertal i Folketinget bak-
ker op om. Regeringen ønsker at fastholde denne brede opbak-
ning i Folketinget. Tak.
9