Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2259065_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019-38967
APD
7. oktober 2020
(20191) URU alm. del
svar på spørgsmål 175 fra Rasmus
Nordqvist (SF) stillet den 10. september 2020 til ministeren for
udviklingssamarbejde
Spørgsmål
Det fremgår af FFL21, at der i årene 2021-2023 forventes anvendt i alt
1,15 mia. kr. på bilateral bistand til udviklingslande i Asien. I FL20 var der
afsat 2,07 mia. kr. til samme formål. Ministeren bedes redegøre i detaljer
(lande, programmer, budgetter) for, hvilke planlagte bistandsindsatser som
foreslås droppet. Ministeren anmodes om at oplyse, hvor stor en del af
den ikke-bilaterale landefokuserede bistand, som forventes at gå til at
fremme udvikling i Asien i 2020 og 2021, herunder for de væsentligste
indsatser i de to år.
Svar
Lad mig starte med at understrege, at regeringen med finanslovsforslaget
med 2021 (FFL21) ikke foreslår at droppe ellers planlagte
bistandsindsatser i Asien.
Regeringen lægger med FFL21 op til at forlænge de
eksisterende
landeengagementer i bl.a. Afghanistan, Bangladesh og Myanmar med et år
(dvs. til og med 2021) i stedet for allerede nu at binde sig i nye flerårige
landeprogrammer. Det betyder også kortere
og dermed mindre
bevillinger i 2021, som medfører, at disse konti er nedjusteret med i alt 364
mio. kr. i 2021 i forhold til, hvad der var planlagt på FL20 (se tabel):
Nedjustering på FFL21 set ift.
BO-1 på FL20. I mio. kr.
§ 06.32.02.05. Myanmar
§ 06.32.02.09. Afghanistan
§ 06.32.02.11. Bangladesh
I alt
FL20
BO-1 (2021)
270
135
159
564
FFL21
Nedjustering
2021
50
100
50
200
-220
-35
-109
-364
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om bistand til udviklingslande i Asien, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
Årsagen er, at regeringen gerne vil have bedre tid til at tage stilling til,
hvordan samarbejdet med de lande fremover skal tilrettelægges. Og så vil
regeringen i det kommende år lægge op til en grundig diskussion med
Folketingets partier om, hvor Danmark i fremtiden skal fokusere
udviklingssamarbejdet
alt sammen i forbindelse med arbejdet om en ny
udviklingspolitisk strategi.
Der er på den måde heller ikke være tale om aktiviteter, der pludselig
stopper, da de igangværende landeprogrammer jo stod til at skulle afsluttes
i 2020. Forlængelsen til 2021 har givet mulighed for at fortsætte en række
indsatser endnu et år. Vi vil i de kommende måneder tage stilling til,
hvordan midlerne i 2021 konkret skal udmøntes. Men det er klart, at det
med en etårig forlængelse af de eksisterende landeprogrammer
frem for
et nyt flerårigt program - ikke vil være muligt at sætte fuld turbo på
aktiviteterne i landene allerede i 2021, og at fravalg kan blive nødvendige.
Endelig bemærkes det, at der ud over de bilaterale landeprogrammer i
Asien også er en lang række aktiviteter i Asien under eksempelvis den
humanitære ramme, nærområdeindsatser, støtte til freds- og
stabiliseringsindsatser, myndighedssamarbejde samt klimaindsatser. Disse
bidrager væsentligt til Danmarks samlede udviklingsengagement i Asien.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn