Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2235915_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
25. august 2020
Samråd i URU den 25. august 2020
Spørgsmål R stillet efter ønske
fra Christian Juhl (EL) og Rasmus Nordqvist (SF)
[Indledning]
Tak til Udenrigsudvalget for, at vi kan gøre det på denne
måde og tak også til min kollega udviklingsministeren for
det engagerede indlæg forud for det her. Det er et vigtig
emne, vi kigger på omkring Danwatch’s
undersøgelse af
kakaobønders forhold på Elfenbenskysten.
Derfor får jeg også lyst til at starte med at sige, at arbejds-
tagerforhold både herhjemme men også rundt om i verden
det selvfølgelig også er noget, der ligger mig meget på
sinde som socialdemokratisk minister. Og det er selvføl-
gelig fuldstændig uacceptabelt, hvis der er børn, som lider
nød i produktionen af kakao.
Så lad mig helt generelt bare starte med at slå fast, at an-
svarlighed er og det skal også være en del af danske virk-
somheders kerneforretning.
Danske virksomheder har i min optik et ansvar for at sikre
orden i eget hus. Det indebærer blandt andet at stille krav
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. august 2020 om kakaobønder i Elfenbenskysten, som leverer kakao til Fairtrade, til erhvervsministeren
til leverandører om fx ordentlige arbejdsforhold
eksem-
pelvis i forhold til børnearbejde
og også at følge op på,
at kravene rent faktisk bliver efterlevet.
Det skal de, fordi vi - som forbrugere
skal kunne have
tillid til, at vores virksomheder handler ansvarligt og er
med til at løse de udfordringer, verden står overfor.
[Ad delspørgsmål 3: Hvordan vil ministrene sikre, at vi kan stole på
Fairtrade-mærket?]
Jeg er så blevet bedt om at svare på
i spørgsmål 3
hvordan vi kan sikre, at vi også kan stole på fx Fairtrade-
mærket.
Mærkningsordninger som fx Fairtrade-mærket er et
værktøj, som virksomheder kan benytte sig af til at under-
støtte opgaven med at løfte deres samfundsansvar. Mærk-
ningsordningerne signalerer også over for forbrugerne, at
virksomhederne tager deres samfundsansvar alvorligt, og
på den måde kan mærkerne også styrke virksomhedernes
brand.
Så meget desto vigtigere er det selvfølgelig også, at
mærkningsordningerne ikke lover mere, end de kan
holde.
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. august 2020 om kakaobønder i Elfenbenskysten, som leverer kakao til Fairtrade, til erhvervsministeren
Når det drejer sig om officielle mærker som f.eks. Ø-
mærket og Svanen, så fører Fødevarestyrelsen og Miljø-
styrelsen et særskilt tilsyn med, at de kun må anvendes på
produkter, som også overholder de krav, som er blevet sat
fra myndighedsside.
Når det drejer sig om private mærkningsordninger eller
uafhængige certificeringsordninger som fx Fairtrade-
mærket, så er det ikke underlagt særskilt offentlig kontrol.
Her er det som udgangspunkt op til forbrugerne selv at
tjekke:
o
Hvem, der er ansvarlig for mærkningsordningen,
o
hvilke kriterier, der gælder for mærket
o
og hvem, der kontrollerer brugen af mærket.
Det er nogle informationer ,vi som forbrugere ofte vil
kunne finde på mærkernes hjemmesider.
Men jeg forestiller mig samtidig, at vi allesammen kan
nikke genkendende til, at det som forbruger kan være
svært at holde styr på alle de mærker, man finder på pro-
dukterne på supermarkedshylderne.
Derfor vil jeg også bare som en forbrugeroplysning i dag
nævne, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har en for-
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. august 2020 om kakaobønder i Elfenbenskysten, som leverer kakao til Fairtrade, til erhvervsministeren
2235915_0004.png
brugerguide liggende på deres hjemmeside
www.for-
brug.dk.
Det er en guide, der kan hjælpe forbrugerne med
at finde rundt i mærkningsordningerne, så de aktivt kan
tilvælge de produkter, der lever op til deres præferencer
om fx bæredygtighed, ordentlige arbejdstagerforhold osv.
Derudover har vi allerede i dag regler på plads, der skal
sikre, at vi som forbrugere ikke bliver vildledt og faktisk
kan have tillid til de oplysninger, som de erhvervsdri-
vende giver, fx når de mærker deres produkter.
Fødevarestyrelsen har nemlig mulighed for at føre kon-
trol med et frivilligt, privat mærke, som del af den al-
mindelige fødevarekontrol
primært på baggrund af en
forbrugerklage.
Det giver Fødevarestyrelsen mulighed for at undersøge,
om en fødevare lever op til de krav, som er blevet sat af
aktøren bag mærket
og altså undersøge, om brugen af
mærket således er vildledende eller ej.
Og vildledende markedsføring er ikke tilladt
hverken
med officielle eller med private mærkningsordninger.
Markedsføringslovens § 5 fastslår, at en erhvervsdriven-
des handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysnin-
ger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden
måde vildlede eller kunne forventes at vildlede
det man
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. august 2020 om kakaobønder i Elfenbenskysten, som leverer kakao til Fairtrade, til erhvervsministeren
lidt teknisk kalder
gennemsnitsforbrugeren, uanset om
oplysningerne er faktuelt korrekte.
Overtrædes markedsføringslovens vildledningsforbud, så
kan det straffes med bøde
med mindre endnu højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Jeg kan så afslutningsvist oplyse, at det er Forbrugerom-
budsmanden, der inden for sin prioriteringsadgang fører
tilsyn med, at reglerne i netop markedsføringsloven også
bliver overholdt.
Og med det vil jeg sige tak for ordet.
5