Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2231159_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
GJL
14. august 2020
URU alm. del
svar på spørgsmål 153 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 20. juli 2020 til ministeren for udviklingssamarbejde.
Spørgsmål 153
En række udviklingsbanker, herunder den Afrikanske udviklingsbank,
stopper nu danske Burmeister & Wain Scandinavian Contractors (BWSC)
mulighed for at deltage i projekter i de næste to år efter anklager om
bestikkelse af statens embedsmænd i Mauritius. Investeringsfonden for
udviklingslande (IFU) har samarbejdet med BWSC i såvel Mali som
Burkina Faso. Ministeren bedes på den baggrund besvare følgende
spørgsmål:
1. Kan ministeren oplyse, om Danida har et samarbejde med BWSC?
2. Kan ministeren oplyse, hvordan Danidas antikorruptionsregler er, og
om dette giver anledning til at overveje et eventuelt samarbejde med
BWSC?
3. Kan ministeren oplyse, om Udenrigsministeriet eller andre ministerier
har ydet støtte eller rådgivning til BWSC i forbindelse med sagen i
Mauritius?
4. Kan ministeren oplyse, om man har været kontaktet af myndighederne
på Mauritius, og hvis ja, hvad denne henvendelse indeholdte? I
bekræftende fald bedes ministeren fremsende en kopi af korrespondancen
til Folketingets Udenrigsudvalg.
Svar
I det følgende besvares både spørgsmål nr. 153 (Alm. del) og spørgsmål
nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg.
Jeg værdsætter spørgsmålene, som giver mig anledning til endnu en gang
at understrege, hvor alvorligt vi tager mistanker om korruption i
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om udviklingsbankers samarbejde med danske Burmeister og Wain efter anklager om bestikkelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
forbindelse med udviklingssamarbejdet. Både Udenrigsministeriet og IFU
har nultolerance over for korruption.
Samarbejde med Burmeister & Wain Scandinavian Contractors
(BWSC)
Udenrigsministeriet/Danida har kun haft et begrænset samarbejde med
BWSC på udviklingsområdet. Det handler om to afsluttede projekter. Det
ene projekt var et blødt lån til Burkina Faso, der havde til formål at udvide
kapaciteten på et kraftværk i hovedstaden Ouagadougou. Projektet blev
gennemført og afsluttet i 2010, og Burkina Faso afdrager planmæssigt på
lånet. Det andet projekt var en mindre bevilling i Mali (2016-2017) til en
vurdering af mulighederne for at etablere et lokalt træningsinstitut, som
bl.a. kunne understøtte kapacitetsopbygning i forhold til det kraftværk,
som BWSC var totalentreprenører på. Bevillingen er ikke omfattet af den
korruptionssag, der opstod i relation til BWSC’s involvering i kraftværket,
og bevillingen er afsluttet planmæssigt.
BWSC har også en såkaldt ”key account” aftale med
The Trade Council
(tidligere Eksportrådet), hvorigennem BWSC mod betaling kan trække på
eksportrådgivere i Udenrigsministeriet og på ambassader og konsulater.
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) har gennem årene haft et
betydeligt samarbejde med BWSC. I perioden 1997-2020 har IFU
godkendt syv projekter med BWSC.
IFU’s samlede aftalte investering i de
syv projekter udgør 173 mio. kr. Fem af de syv investeringer er fortsat
aktive. Projekterne fremgår
af porteføljeoversigten på IFU’s hjemmeside.
Sagen i Mauritius
IFU har ikke spillet en rolle i sagen med BSWC i Mauritius.
Udenrigsministeriet har ligeledes ikke ydet rådgivning til BWSC i
forbindelse med projektet på Mauritius, og ingen danske midler gennem
trustfonde eller lignende i den Afrikanske Udviklingsbank er brugt til at
finansiere eller støtte projektet i Mauritius.
I forbindelse med sagen blev ambassaden i Dar es Salaam, Tanzania, hvor
ambassadøren er sideakkrediteret til Mauritius, kontaktet af BWSC med
ønske om bistand i juni 2020. Ambassaden henviste til den danske konsul
i Mauritius, der ikke kunne assistere, men som tilbød at dele
kontaktoplysninger til relevante juridiske rådgivere. Dette tilbud tog
BWSC ikke imod.
Eksportkreditfonden (EKF) oplyser, at man havde en meget indledende
dialog med BSWC vedrørende pris og struktur for finansiering af projektet
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om udviklingsbankers samarbejde med danske Burmeister og Wain efter anklager om bestikkelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
3
i Mauritius. Da BWSC valgte en anden løsning, var der intet yderligere
samarbejde mellem EKF og BWSC på projektet.
Udenrigsministeriet er ikke umiddelbart blevet kontaktet af
myndighederne i Mauritius i forhold til sagen. EKF har oplyst, at de heller
ikke er blevet kontaktet af myndighederne. For så vidt angår involvering
af og sagsgangen hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet og hos det danske politi, herunder eventuelt
samarbejde med andre landes myndigheder, henvises der til
Justitsministeriet, som har ressort på dette område.
Sagen i Mali
Angående den nævnte korruptionssag i Mali, ydede IFU sammen med
BWSC finansiering til projektet drevet af Albatros Energy. BWSC trådte
ind i projektet i 2015 og IFU’s investering blev godkendt af IFU’s
bestyrelse i 2016. BWSC var totalentreprenør på kraftværket, som
begyndte at levere strøm til Malis elektricitetsnet i 2018. Den samlede
investering i projektet var ca. 935 millioner kroner, hvoraf IFU’s andel er
ca. 69 millioner kroner, svarende til 17% af aktierne i projektselskabet
Albatros Energy.
I februar 2019
orienterede BWSC’s ledelse IFU om
udfaldet af den
undersøgelse, som BWSC på egen foranledning havde bedt
Kammeradvokaten om at foretage på baggrund af mistanke om
korruption i forbindelse med projektet i Mali. IFU underrettede
Udenrigsministeriet og Rigsrevisionen om sagen. IFU har i opfølgning
haft
fokus på BWSC’s fremadrettede
tiltag med det formål at understøtte,
at aktiviteterne kan fortsætte på et lovligt og ordenligt grundlag.
BWSC offentliggjorde Kammeradvokatens konklusion i februar 2019,
men har valgt ikke at dele selve rapporten og Udenrigsministeriet er ikke i
besiddelse af en kopi. På baggrund af konklusionen fra rapporten valgte
BWSC at bortvise samt politianmelde en række medarbejdere.
IFU sidder i bestyrelsen for projektselskabet Albatros Energy og har
løbende drøftet sagen med de øvrige aktionærer og långivere.
Aktionærerne er enige om at fortsætte driften af selskabet. IFU betragter
sagen som foreløbigt lukket, medmindre politiets undersøgelse resulterer
i nye oplysninger. IFU og de øvrige aktionærer har dog forbeholdt sig
retten til at tage sagen op igen, såfremt der måtte komme nye oplysninger.
Udenrigsministeriet følger sagen gennem IFU’s bestyrelse.
Danidas antikorruptionsregler og fremtidigt samarbejde
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om udviklingsbankers samarbejde med danske Burmeister og Wain efter anklager om bestikkelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
4
Udenrigsministeriet har nultolerance over for korruption. Ministeriets
antikorruptionspolitik indeholder derfor et adfærdskodeks for alle
medarbejdere og en pligt til at rapportere om mistanke om
uregelmæssigheder i forvaltningen af dansk udviklingsbistand.
I ministeriets regler for forvaltningen af udviklingsaktiviteter lægges der
vægt på en grundig vurdering af partneres kapacitet og finansielle
forvaltningssystem. Derudover indeholder alle kontrakter med partnere en
antikorruptionsklausul.
Som statsejet institution har IFU ansvar for at orientere Rigsrevisionen i
sager, som ikke vedrører Udenrigsministeriets bevillinger (dvs.
investeringer fra IFU’s egenkapital). I sager vedrørende bevillinger, som
IFU administrerer på vegne af Udenrigsministeriet, følges
Udenrigsministeriets faste procedure for indberetning til Rigsrevisionen.
Udenrigsministeriet har ikke en egentlig sortlistningsordning, hvor man på
forhånd udelukker en virksomhed eller organisation fra fx at søge
tilskudsmidler. Skulle BWSC optræde som mulig partner i en fremtidig
aktivitet, vil ministeriet foretage en konkret vurdering af BWSC’s
forvaltningskapacitet og -praksis. Den samme principielle tilgang ligger til
grund for IFU’s investeringer. Nærværende sag giver ikke umiddelbart
anledning til at ændre på det.
Det er dog afgørende for mig, at IFU ikke tolererer korruption og følger
konsekvent op, hvis der i deres projekter er mistanke om svindel eller
korruption. Jeg har derfor anmodet IFU om en redegørelse for IFU’s
samarbejde med BWSC,
IFU’s håndtering af sådanne sager og om IFU’s
politikker, vejledninger, regler og procedurer for mistanke om korruption
og håndtering heraf, samt overvejelser om evt. behov for styrkelse af disse.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn