Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2211771_0001.png
BUDSKABER til brug for udenrigsministeren
Samråd K-P
vedr. våbeneksport til FAE
Enhed:
Sikkerhedspolitik (SP) og
Mellemøsten og Nordaf-
rika (MENA)
Dato:
11-06-2020
Sagsnummer:
2020-19680
DET TALTE ORD GÆLDER
Budskaber
Tak for ordet.
Tak til Udenrigsudvalget for indkaldelsen til dette samråd om ek-
sport af våben og militært udstyr samt dual use produkter til de
Forenede Arabiske Emirater.
Jeg vil gerne starte med at slå min holdning, som dansk udenrigs-
minister helt fast:
Der skal ikke eksporteres våben og militært udstyr fra Danmark til
hverken FAE eller for den sags skyld Saudi-Arabien, som risikerer
at blive anvendt i Yemen-konflikten.
Krigen i Yemen har stået på i mere end 5 år nu, og betegnes af FN
som verdens største humanitære krise. Skiftende danske regeringer
har derfor gennem hele konflikten støttet de FN-ledede forhandlin-
ger for at opnå en politisk løsning.
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren
Danmark har siden krigens start i 2015 bidraget med 850 mio. kr.
i humanitær bistand samt 14 mio. kr. til at understøtte FN’s freds-
bestræbelser.
Der findes kun én udvej ud af konflikten i Yemen, nemlig en fre-
delig, politisk løsning.
Derfor udtaler Udenrigsministeriet sig konsekvent imod
alle
an-
søgninger om eksport af alle våben og militært udstyr til begge
lande, når vi bliver hørt af Rigspolitiet, som er den ansvarlige myn-
dighed for udstedelse af eksporttilladelser vedrørende våben og
militært udstyr.
Det har været linjen siden efteråret 2018. Og det er det fortsat.
Når det kommer til de såkaldte dual-use produkter, som hører un-
der Erhvervsstyrelsen, og som erhvervsministeren netop har rede-
gjort for, er det vigtigt at holde sig for øje, at vi her har at gøre med
en meget bred gruppe af produkter, f.eks. navigationsudstyr, elek-
tronik, komponenter og produktionsudstyr, som kan anvendes en-
ten civilt eller militært.
Udenrigsministeriet laver derfor i forhold til dual-use en konkret
vurdering fra sag til sag.
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren
Når vi bliver hørt af Erhvervsstyrelsen, gennemgår Udenrigsmini-
steriet ansøgningerne meget kritisk. Og hvis produktet vurderes at
kunne anvendes militært i Yemen-konflikten, udtaler vi os imod.
***
Jeg vil nu kort knytte et par ord vedrørende udførslerne af radarsy-
stemer fra Terma til de emiratiske flådefartøjer i perioden 2011-
16, og opfølgende service, som erhvervsministeren netop har rede-
gjort for.
Udenrigsministeriet er som bekendt
ikke
blevet inddraget i disse
udførsler, da Terma på daværende tidspunkt ikke søgte om forud-
gående tilladelse hos Erhvervsstyrelsen.
Det har derfor heller ikke været muligt at vurdere, hvorvidt de på-
gældende radarsystemer kan have haft en effekt i forhold til Ye-
men-konflikten.
Erhvervsstyrelsen har nu indledt en nærmere undersøgelse af sagen
med henblik på at få afklaret, om Terma har overholdt eksportkon-
trolreglerne på dual-use området ved ikke at søge om tilladelse. Jeg
ser frem til resultatet af undersøgesen, da det er i alles interesse at
få klarhed.
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren
Regeringen har naturligvis interesse i at sikre, og ærligt talt også
en klar forventning om, at de relevante myndigheder bliver inddra-
get i
alle
eksportkontrolsager, hvor der kan foreligge risiko for
uhensigtsmæssig anvendelse af det pågældende produkt.
***
Og nu et par ord om udførslerne af selvbeskyttelsesudstyr til de
såkaldte IOMAX Archangel-fly i perioden 2015-18. Her er der tale
om militært udstyr, der altså ikke falder under erhvervsministerens,
men justitsministerens ressortområde, og hvor Udenrigsministeriet
er blevet inddraget som høringspart.
Sagen ligger som bekendt i tiden før jeg blev minister. Jeg er derfor
blevet oplyst om, at Udenrigsministeriet har afgivet høringssvar i
fire konkrete tilfælde i perioden 2015-2017.
Udenrigsministeriet valgte i de fire sager ikke at udtale sig i mod
eksporten blandt andet ud fra en vurdering af dels produktets de-
fensive karakter, dels øvrige EU-landes eksportkontrolpraksis.
Jeg vil ikke gå i nærmere detaljer om sagsbehandlingen dengang.
Men jeg kan supplerende oplyse, at Udenrigsministeriet siden har
udtalt sig imod eksport militært udstyr til FAE, herunder til de kon-
krete fly
også forud for suspenderingen.
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren
Og siden november 2018 har Udenrigsministeriet som bekendt su-
spenderet godkendelser af udførsler af våben og militært udstyr til
FAE. Med andre ord ville samme tilladelser ikke blive givet i dag.
***
Jeg vil nu komme ind på
FAE’s rolle i
de regionale konflikter, som
udvalget også har spurgt til. FAE spiller en aktiv rolle i regionen
både militært og politisk samt med omfattende udviklings- og hu-
manitær bistand.
I Syrien og Irak er FAE ligesom Danmark en del af koalitionen
mod ISIL og er en af de største bidragsydere til stabiliseringsind-
satser, herunder gennem FN og Syrian Recovery Trust Fond.
I Libyen giver FAE både finansiel og militær støtte til General
Haftar, som aktivt bekæmper den internationalt anerkendte rege-
ring. FAE’s støtte har været afgørende for Haftars nu mere end et
år lange offensiv mod Tripoli.
I Yemen er koalitionen, som FAE har spillet en central rolle i, ble-
vet kritiseret af blandt andet FN for det høje antal civile dræbte ved
koalitionens angreb og mulige brud på krigens love.
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren
Siden maj 2019 har FAE gennemført en tilbagetrækning af sine
styrker og annoncerede i februar 2020, at deres tropper nu var truk-
ket ud.
Det vurderes dog, at FAE fortsat støtter Southern Transitional
Council i det sydlige Yemen og desuden er aktiv i anti-terrorope-
rationer, herunder i samarbejde med USA. Dertil yder FAE bety-
delig humanitær støtte til Yemen og bakker aktivt op om den FN-
ledede fredsproces.
***
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at Danmark er blandt de
mest restriktive lande i EU, når det kommer til eksport af våben og
militært udstyr til både FAE og Saudi Arabien.
Af fortrolighedsmæssige hensyn kan jeg ikke her gå i detaljer om
øvrige enkeltlandes eksportkontrolpolitik, men blot sige, at der er
få lande i EU, som har en så restriktiv linje som os.
Der skal heller ikke herske tvivl om, at jeg helst så, at alle andre
EU-lande fulgte samme praksis som Danmark.
Og der
er ingen tvivl om, at EU’s regler på området i mange til-
fælde er åbne for fortolkning. I sidste ende er det EU-landenes egen
afgørelse at tillade eksporter til andre lande. Medmindre disse er
omfattet af en egentlig våbenembargo. Derfor er vi også fra dansk
side aktive i forhold til at præge EU-samarbejdet.
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren
Som erhvervsministeren sagde, arbejder Danmark allerede for at
styrke EU’s dual-use-forordning
i de igangværende forhandlinger
af dual-use forordningen, så der tages bedre højde for risici relate-
ret til eksempelvis menneskerettighedskrænkelser.
Og Danmark har også løbende kommunikeret vores restriktive ek-
sportkontrolpraksis i forhold til bl.a. Saudi-Arabien og FAE. Det
skal vi selvfølgelig blive ved med. Det er, som sagt, regeringens
klare forventning, at de relevante myndigheder inddrages i alle væ-
sentlige eksportkontrolsager.
Derudover er vi, som erhvervsministeren siger, klar til at se på,
hvorvidt den konkrete sag vedrørende radarsystemer giver anled-
ning til yderligere kontroltiltag
afhængig af udkommet af Er-
hvervsstyrelsens undersøgelse.
Vi er desuden villige til at se på, hvordan vi fremadrettet sikrer
endnu bedre parlamentarisk inddragelse på eksportkontrol-områ-
det. I den forbindelse vil vi også gerne indhente erfaringer fra an-
dre, sammenlignelige lande.
Holdningen er klar: Vi har alle en fælles interesse i at sikre, at
danskproducerede våben og dual-use produkter eksporteres efter
hensigten og ikke anvendes i konflikter som f.eks. i Yemen.
7