Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2211106_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Åbent samråd i URU den 12. juni 2020
Spørgsmål om eksport af
dual-use produkter
Spørgsmål K - stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL)
Vil ministeren redegøre for, hvordan det har været muligt for det danske
firma Terma at eksportere udstyr til De Forenede Arabiske Emiraters krigs-
skibe og bombefly, der er brugt i krigen og blokaden mod Yemen?
[Indledning (erhvervsministeren)]
Tak for invitationen til dette samråd. Vi har fået en række
spørgsmål vedr. eksporten af udstyr til De Forenede Ara-
biske Emirater, og både udenrigsministeren og jeg er her
i dag, da det dækker begge vores områder.
Jeg vil starte med at bemærke, at eksportkontrolområdet
dækker over to ting. Dels eksport af såkaldte dual-use
produkter, dvs. produkter der både kan anvendes civilt og
militært, dels eksport af egentlige våben og militært ud-
styr.
Myndighedsansvaret er tilsvarende opdelt således, at Er-
hvervsstyrelsen er ansvarlig myndighed for eksportkon-
trol med dual-use produkter, mens Rigspolitiet varetager
eksportkontrollen med våben.
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
2211106_0002.png
Jeg vil derfor redegøre for den del af spørgsmålene, der
vedrører eksport af udstyr, som fx radarsystemet, til krigs-
skibe i De Forenede Arabiske Emirater, som vedrører
dual-use området.
Efterfølgende vil jeg overlade ordet til udenrigsministe-
ren til besvarelse af spørgsmålet for så vidt angår ekspor-
ten til militære fly.
For så vidt angår eksportkontrol med dual-use produkter,
reguleres dette gennem en EU-forordning. Formålet med
kontrollen er at forhindre, at produkter eksporteres til
uønskede formål i tredjelande.
EU-forordningen indeholder den såkaldte kontrolliste
over produkter, der altid kræver en tilladelse, når de ek-
sporteres ud af EU.
Det følger af EU-reglerne, at det er eksportørens eget an-
svar at vurdere, om deres produkt lever op til de tekniske
krav i kontrollisten. Når det er tilfældet, skal der ansøges
om en eksporttilladelse.
I nogle tilfælde er der dog også krav om, at eksportøren
skal indhente eksporttilladelse til dual-use produkter, der
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
ikke er opført i kontrollisten. Det gælder, hvis eksporten
falder ind under de såkaldte catch-all bestemmelser.
Ifølge catch-all bestemmelserne, kræves der tilladelse til
eksport af ikke-listede dual-use produkter, hvis eksportø-
ren har kendskab til, at produkterne skal anvendes i for-
bindelse med masseødelæggelsesvåben og/eller til mili-
tær anvendelse i et land, der er omfattet af våbenembargo.
Som jeg nævnte, er det eksportørens eget ansvar at vur-
dere, om deres produkter er omfattet af dual-use eksport-
kontrolreglerne.
Der kan dog være tilfælde, hvor eksportørerne fx er i tvivl
om deres produkt er omfattet af reglerne. Derfor er det i
Danmark muligt at få myndighedernes hjælp til en teknisk
vurdering.
Erhvervsstyrelsen har ikke selv denne tekniske eksper-
tise, og har derfor som fast praksis igennem længere tid
benyttet sig af tekniske eksperter hos Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse. Det er således disse tekni-
ske eksperter, som foretager de tekniske vurderinger.
I den konkrete sag bad Terma primo maj 2020 Erhvervs-
styrelsen om at få foretaget en teknisk vurdering af radar-
systemet SCANTER 2001. Erhvervsstyrelsen sendte
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
2211106_0004.png
denne anmodning videre til Forsvarsministeriets Mate-
riel- og Indkøbsstyrelse.
Af Termas anmodning om teknisk vurdering fremgik der
ikke information om slutbruger, eller hvad produktet
skulle anvendes til.
Resultatet af den tekniske vurdering blev formidlet af Er-
hvervsstyrelsen til Terma medio maj. Terma har i forbin-
delse med pressedækningen af sagen delt den tekniske
vurdering, hvoraf det rigtig nok fremgår, at det omtalte
radarsystem ikke var omfattet af kontrollisten.
Dog fremgik det også klart af den tekniske vurdering, at
det konkrete produkt kunne være omfattet af catch-all be-
stemmelserne.
Af eksportkontrolreglerne fremgår det, at hvis en ekspor-
tør er bekendt med, at deres produkt kan være omfattet af
catch-all bestemmelserne, er de forpligtet at meddele
dette til den ansvarlige myndighed med henblik på afgø-
relse af, om der kræves tilladelse til eksporten.
Selvom denne oplysning fremgik af vurderingen, har
Terma ikke efter den tekniske vurdering ansøgt om ek-
sporttilladelse til produktet. Erhvervsstyrelsen har derfor
ikke haft lejlighed til at tage stilling til den konkrete ek-
sport af radarsystemet.
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
Erhvervsstyrelsen har derfor ikke modtaget en ansøgning
om tilladelse til eksport og ikke truffet afgørelse i denne
sag.
Jeg har fra Erhvervsstyrelsen fået oplyst, at styrelsen i den
konkrete sag først via medierne blev bekendt med, at der
muligvis har foregået en eksport af det omtalte radarsy-
stem fra virksomheden Terma til De Forenede Arabiske
Emirater med endelig militær anvendelse i Yemen.
Erhvervsstyrelsen har således ikke været bekendt med at
eksporten af det føromtalte radarsystem skulle gå til den
pågældende slutbruger til militær anvendelse i Yemen,
før sagen bliver bragt i medierne.
I det lys har Erhvervsstyrelsen indledt en undersøgelse af
den konkrete sag. Undersøgelsen har til hensigt at afklare,
om eksportkontrolreglerne på dual-use området er blevet
overtrådt. På den baggrund har Erhvervsstyrelsen bedt
Terma om en redegørelse i sagen.
Spørgsmål L
stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL)
Er ministrene enige i, at der skal strammes op i lovgivningen, således det
sikres, at danske virksomheder ikke kan eksportere våben eller udstyr til
lande, der krænker menneskerettighederne og begår krigsforbrydelser?
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
Nu vil jeg besvare spørgsmålene om, hvorvidt der er be-
hov for at stramme lovgivningen.
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig myndighed alene for ek-
sportkontrollen af dual-use produkter, mens eksport af vå-
ben kontrolleres af Rigspolitiet [som Justitsministeren er
ansvarlig for].
Som jeg allerede har nævnt reguleres dual-use produkter
gennem EU’s
dual-use forordning.
Der forhandles på nuværende tidspunkt i EU om en opda-
tering af dual-use forordningen. Under disse forhandlin-
ger har vi fra dansk side konsekvent arbejdet for at styrke
hensynet til menneskerettigheder i forordningen.
Vi har bl.a. argumenteret for yderligere kontrol med cy-
berovervågningsprodukter, som kan anvendes til kræn-
kelse af menneskerettighederne.
Vi har ligeledes arbejdet for at få skrevet hensynet til
menneskerettigheder mere eksplicit ind i de kriterier, der
skal tages hensyn til, når myndighederne skal tage stilling
til en konkret eksportansøgning.
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
Derudover har Danmark også i forhandlingerne arbejdet
for øget transparens og åbenhed i forhold til de tilladelser,
der udstedes i EU landene, så man på tværs af EU kan få
større indsigt i, hvilke eksporter, der tillades. På den måde
kan man i højere grad sikre, at alle EU-lande implemen-
terer eksportkontrollen på ens vis.
Status på forhandlingerne er, at de pt forhandles i trilog
dvs. mellem Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rå-
det. Det er således forhåbningen, at der snarest kan opnås
enighed om opdaterede regler på området.
Jeg anerkender, at der kan være risiko for tilfælde, hvor
danske virksomheder ikke ansøger om eksporttilladelse,
selvom dette kræves i henhold til dual-use forordningen.
I så fald vil der være tale om en overtrædelse af reglerne,
som kan medføre straf i form af bøde eller fængsel i op til
to år eller seks år under skærpende omstændigheder.
Spørgsmål O
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF)
Vil ministeren vurdere, hvad det vil betyde for de militære konflikter i re-
gionen, herunder den danske våbeneksport, hvis "dual-use"-begrebet udvi-
des?
Der er også blevet spurgt til, hvorvidt der er behov for at
udvide dual-use begrebet.
Som allerede nævnt dækker begrebet
”dual-use”
over
produkter med både civil og militær anvendelse
der er
7
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
altså ikke tale om våben, som reguleres under et andet re-
gelgrundlag.
Regelgrundlaget for dual-use eksportkontrol i Danmark
er, som nævnt,
EU’s
dual-use forordning.
Når der spørges ind til en udvidelse af dual-use begrebet
forstår jeg det som et spørgsmål om udvidelse af kontrol-
len med dual-use produkter
altså tilføjelse af produkter
til
EU’s kontrolliste for dual-use
produkter.
Jeg vil derfor kort ridse op, hvordan produkter tilføjes til
denne liste.
EU’s kontrolliste er baseret på beslutninger, der træffes i
de fire globale eksportkontrolregimer for henholdsvis
missil-teknologi, nuklear teknologi, kemiske og biologi-
ske teknologier samt konventionelle våben og dual-use
teknologier.
Ca. 40 lande, herunder næsten alle EU-landene, deltager
i de fire regimer, hvor tilføjelser og ændringer af produk-
ter til regimernes respektive kontrollister drøftes og god-
kendes med enstemmighed.
8
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
EU’s
kontrolliste opdateres cirka en gang om året på bag-
grund af drøftelser i disse regimer. Det vil sige, at tilføjel-
ser af produkter til kontrollisten i EU kræver, at et eller
flere medlemslande stiller et forslag i det relevante glo-
bale eksportkontrolregime.
Hvis der kan opnås konsensus om kontrollen i dette re-
gime, vil produktet blive tilføjet til regimets kontrolliste
og derefter EU’s kontrolliste.
Derudover er der i forbindelse med forhandlingerne af op-
dateringen af dual-use forordningen også forhandlinger
om en selvstændig EU-kontrolliste over cyberovervåg-
ningsudstyr.
En selvstændig EU kontrolliste vil umiddelbart kunne op-
dateres hurtigere end de globale kontrolister. Fra dansk
side har vi støttet selvstændige EU-kontrollister, hvis det
ikke er muligt at opnå konsensus i pågældende globale
eksportkontrolregime.
[Behovet for kontrol af nye produkter]
For at sikre en effektiv stopper for, at dual-use produkter
falder i de forkerte hænder skal ny kontrol på området
som udgangspunkt ske via EU eller de globale kontrolre-
gimer.
9
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
Kontrollen får langt større effekt på den måde. Internati-
onale regler sikrer nemlig, at virksomhederne ikke bare
kan flytte deres produktion til et andet land med en min-
dre restriktiv linje, fordi landene forpligter sig til at kon-
trollere de samme produkter.
Samtidig skaber internationale regler ensartede konkur-
rencevilkår, så europæiske og danske virksomheder ikke
stilles dårligere end virksomheder fra fx USA og Japan.
Derfor foretrækker regeringen også, at hvis der skal ind-
føres ny kontrol på området skal det ske via EU eller de
globale eksportkontrolregimer.
Som allerede nævnt arbejder regeringen allerede for, at
opdateringen af dual-use forordningen sikrer en styrket
kontrol med produkter, der kan anvendes til at krænke
menneskerettighederne [som fx cyber overvågningsud-
styr]. Vi vil fortsætte med denne indsats selvom forhand-
lingerne er i trilog.
[Muligheden for national kontrol]
Dog giver dual-use forordningen mulighed for, at det en-
kelte medlemsland kan indføre nationale kontrolforan-
staltninger med dual-use produkter, der ikke fremgår af
kontrollisten, men som har betydning for den offentlige
sikkerhed eller menneskerettighederne.
10
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
2211106_0011.png
Nogle EU-lande bl.a. Tyskland og Holland har i de senere
år anvendt denne mulighed og har indført forskellige na-
tionale kontrolforanstaltninger. Dog har ingen andre nor-
diske lande indført sådanne nationale regelsæt.
Spørgsmål P
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF)
Vil ministeren redegøre for, hvordan Erhvervsstyrelsen har kunnet give det
danske firma Terma tilladelse til at eksportere og vedligeholde et radarna-
vigationssystem på et krigsskib fra De Forenede Arabiske Emirater, på
trods af at Udenrigsministeriet i november 2018 udstedte en våbenembargo
mod netop De Forenede Arabiske Emirater?
Til slut vil jeg igen blot gentage, at Erhvervsstyrelsen op-
lyser, at man ikke har modtaget en ansøgning fra Terma
vedr. eksport af den konkrete radar, og at Erhvervsstyrel-
sen ikke har udstedt en tilladelse til eksport af Termas ra-
darsystem SCANTER 2001.
Der er alene foretaget en teknisk vurdering af det pågæl-
dende produkt
og ikke en eksportansøgning. I forbin-
delse med den tekniske vurdering blev styrelsen ikke op-
lyst om en eventuel slutbruger eller hvad produktet even-
tuelt skulle anvendes til.
Udenrigsministeriet bliver ikke inddraget i tekniske vur-
deringer, men bliver inddraget i konkrete eksportansøg-
ning, hvor der er udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn.
11
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. juni 2020 om våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til erhvervsministeren
Som tidligere nævnt er Erhvervsstyrelsen i færd med at
undersøge, hvorvidt der kan have været tale om en over-
trædelse af eksportkontrolreglerne på dual-use området
fordi der ikke blev indgivet en ansøgning om eksporttil-
ladelse.
Tak for ordet.
12