Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2202747_0001.png
Samrådsspørgsmål H om, hvordan Danmark og den danske ambas-
sade i Colombia forsøger at bakke op om implementeringen af freds-
aftalen i Colombia.
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
ALO
Dato:
26. maj 2020
Sag:
2020-18120
Tak for muligheden for at svare på spørgsmål om, hvordan Dan-
mark og den danske ambassade i Colombia forsøger at bakke op
om implementeringen af fredsaftalen i Colombia.
Jeg vil svare på de tre underspørgsmål enkeltvis.
[Svar på spørgsmål 1]
Første spørgsmål lyder:
Hvordan arbejder Danmark for at påvirke
de colombianske myndigheder til at garantere overholdelse og im-
plementering af fredsaftalen?
Det er nu 3�½ år siden, at Colombias daværende regering og den
største guerillagruppe FARC indgik en historisk fredsaftale den 24.
november 2016. Det er generelt vurderingen, at implementeringen
af fredsaftalen har været ujævn, og situationen for især menneske-
rettighedsforkæmpere fortsat er meget bekymrende. COVID-19
har vanskeliggjort situationen i mange tidligere konfliktområder
og forværret sikkerhedssituationen og samtidig skabt nye udfor-
dringer ift. reintegration af FARC medlemmer.
Der blev ellers med fredsaftalen i 2016 skabt en unik mulighed for
fred i Colombia. Konflikten havde på det tidspunkt varet over 5
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
2202747_0002.png
årtier (siden 1964) og medført mere end 260.000 dræbte og milli-
onvis af internt fordrevne personer. Ifølge UNHCR har Colombia
stadig ca. 8 mio. internt fordrevne (2019).
Konkret betød aftalen, at ca. 13.000 mand fra FARC skulle ned-
lægge våbnene og integreres i samfundet. Samtidig blev der opret-
tet en fredsdomstol, der skulle dømme de mange involverede, både
guerillasoldater og medlemmer af hæren, der havde begået brud på
menneskerettighederne under konflikten. Der blev også nedsat en
Sandhedskommission med det formål at nå frem til en fælles for-
ståelse af, hvad der var foregået under de mange års væbnede kon-
flikt. Endelig omfattede aftalen også jordreformer samt reformer
med sigte på bredere politisk deltagelse.
På nogle områder er der sket betydelige fremskridt
det gælder
afvæbningen og integration af tidligere FARC-soldater. Langt stør-
stedelen af FARC-medlemmerne har afleveret våbnene. Der er
desuden sket fremskridt i den økonomiske integration, og FARC
er blevet til et politisk parti.
FN’s Højkommisær for Menneskeret-
tigheder har således i hendes seneste rapport fra 26. februar 2020
anerkendt de tiltag, som den colombianske regering har taget i for-
hold til at fremme reintegrationen af ex-FARC kombattanter i sam-
fundet.
På andre områder har gennemførelsen af aftalen desværre været
mindre succesfuld. Det drejer sig især om jordreformen. Den hi-
storisk skæve jordfordeling i Colombia er fortsat omdiskuteret, og
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
2202747_0003.png
det har ikke været muligt at få Kongressen til at godkende hverken
jord- eller landbrugsreformer.
På trods af den ujævne implementering og ikke mindst udfordrin-
gerne, er der fortsat bred støtte fra det internationale samfund til
fredsaftalen
ikke mindst fra FN og EU.
FN’s
Generalsekretær udpegede efter fredsaftalen en specialrepræ-
sentant, der leder
FN’s Verifikationsmission
på ca. 450 personer
til at monitorere fredsprocessen og især integrationen af FARC i
civilsamfundet. Hver tredje måned aflægger specialrepræsentanten
(Carlos Ruiz Massieu)
rapport for FN’s Sikkerhedsråd.
Sidste år
var repræsentanter for Sikkerhedsrådet på besøg i Colombia og er-
klærede i den anledning fuld opbakning til fredsaftalen. Herudover
har FN oprettet en speciel fredsfond med bidrag fra over 20 dono-
rer på 145 mio. USD.
EU er også stærkt engageret i støtte til fredsaftalen blandt andet
med en specialrepræsentant Eamon Gilmore og med en fredsfond,
der får støtte fra mange EU-lande. Fonden støtter blandt andet re-
integration af tidligere FARC-medlemmer, fredsdomstolen og
sandhedskommissionen. EU har i 2019 besluttet at forlænge fon-
den med ydereligere 4 år. Fonden har i sin første treårige periode
haft et budget på 125 millioner Euro. Det er de hårdest konflikt-
ramte områder, der prioriteres, og hvor lokaludvikling gennem år-
tier har været så godt som fraværende. Derfor sætter man nu ind
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
2202747_0004.png
med en bred vifte af lokale projekter indenfor sundhed, uddannelse
og indkomstskabende aktiviteter.
I forhold til det danske engagement i fredsprocessen er det min
klare vurdering, at det er gennem EU, at vi bedst kan påvirke im-
plementeringen af fredsaftalen mellem FARC og regeringen.
Konkret har Danmark, EU-delegationen og EU-landene i Colom-
bia over de sidste tre år styrket opbakningen til fredsaftalernes im-
plementering på flere måder:
1) Der er jævnlige højniveaumøder mellem EU ambassadø-
rerne og den colombianske regering. Ved det seneste møde
med Præsident Duque i januar 2020, blev den alvorlige men-
neskerettighedssituation samt udfordringerne i implemente-
ringen af fredsaftalerne rejst.
2) Der er fælles EU-besøg til udsatte regioner, hvor sociale le-
dere er truet og derved i risiko. Der afholdes møder med de
sociale ledere, lokale civile og militære myndigheder samt
øvrige civilsamfundsrepræsentanter.
3) Der gennemføres en fælles menneskerettighedskampagne
mellem EU-delegationen og flere medlemslande, herunder
Danmark. I forbindelse med kampagnen har hver deltagende
ambassade - også den danske ambassade -
”adopteret” en lo-
kalorganisation, en lokal leder eller menneskerettighedsfor-
kæmper for at bidrage med større synliggørelse af arbejdet
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
2202747_0005.png
og personerne i forsøg på at mindske trusler og overgreb.
Den danske ambassade stod således sidste år for et menne-
skerettighedsarrangement i september i Bogotá.
4) Endelig har EU både en årlig politisk dialog og en årlig men-
neskerettighedsdialog med Colombia, hvor en række temaer
drøftes på ministerniveau. Seneste dialogmøde vedr. menne-
skerettigheder fandt sted d. 8. april 2019 i Bogotá.
Lad mig afslutningsvis også nævne dansk udviklingsbistand til Co-
lombia. Colombia modtager ikke direkte midler fra Udenrigsmini-
steriet til implementering af fredsprocessen, men Udenrigsministe-
riet støtter flere danske
NGO’er,
der er til stede i Colombia, og som
gennemfører aktiviteter, der støtter op om fredsprocessen.
En af de strategiske samarbejdsaftaler er med arbejdsmarkedskon-
sortiet mellem Dansk Industri, Ulandssekretariatet og 3F, som blev
etableret i 2018 og hvis hovedformål er at bidrage til styrkelse af
den sociale dialog på arbejdsmarkedet i Colombia. 3F åbnede i øv-
rigt i år et kontor i Bogotá. Desuden har Oxfam-Ibis, Red Barnet,
Dignity og Dansk Flygtningehjælp projekter i Colombia. Endelig
støtter Dansk Institut for Partier og Demokrati (DIPD) en colom-
biansk organisation, der bidrager til at implementere fredsaftalen
og fremme politiske deltagelse. Det er som bekendt Enhedslisten,
der implementerer projektet.
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
2202747_0006.png
[Svar på spørgsmål 2]
Andet spørgsmål lyder:
Hvordan vil Danmark sikre, at den colom-
bianske regering tager ansvar for at garantere sikkerhed for men-
neskerettighedsaktivister og sociale ledere, hvoraf mere end 300
er blevet dræbt siden fredsaftalen blev underskrevet?
Desværre viser statistikken, at trusler, intimidering og drab er sti-
gende i en række tidligere konfliktområder i Colombia. Jeg er dybt
bekymret over de fortsat mange drab på sociale ledere og menne-
skerettighedsaktivister. Ifølge OHCHR er der, som nævnt indled-
ningsvist i spørgsmålet, blevet dræbt mere end 300 menneskeret-
tighedsaktivister og sociale ledere siden fredsaftalens indgåelse.
Alene i 2019 blev 108 personer dræbt. Det er mere end dobbelt så
mange som i 2018. Ifølge FN’s
verifikationsmission
er der under
COVID-19 krisen indtil nu blevet dræbt 32 sociale ledere.
Hertil kommer drab på næsten 200 FARC-medlemmer siden freds-
aftalen. 24 FARC-medlemer er blevet dræbt i 2020.
FN’s Højkommisær
for Menneskerettigheder bekræfter, at mange
af disse mord er begået af ulovlige væbnede grupper, kriminelle
organisationer og deres støttenetværk. Staten har endnu ikke gen-
etableret kontrol med store dele af de territorier, der blev rømmet
af FARC guerillaen, da de nedlagde våbnene. Væbnede grupper
som ELN (National Liberation Army), der modsat FARC ikke har
nedlagt våbnene, og forskellige kriminelle netværk har udfyldt det
vakuum, som FARC efterlod
med kamp om kontrol med land-
områder i flere afsidesliggende regioner.
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
2202747_0007.png
De mange drab sker på trods af statslige beskyttelsesprogrammer,
for både menneskerettighedsforkæmpere og ex-FARC medlem-
mer.
Vi forsøger gennem EU at præge udviklingen. Senest i forbindelse
med et møde i
FN’s
Menneskerettighedsråd den 27. februar 2020 i
Geneve opfordrede EU den colombianske regering til at gøre
endnu mere for at beskytte menneskerettighedsforkæmpere og ex-
FARC-medlemmer. Lokalt i Bogota deltager den danske ambas-
sade aktivt i EU-møder med regeringen, og EU har som bekendt
en politisk dialog, hvor menneskerettighederne drøftes.
[Svar på spørgsmål 3]
Tredje spørgsmål lyder:
Hvad er status for den mekanisme, der
skal sikre overholdelse af menneskerettigheder
i EU’s handelsaf-
tale med Colombia?
Generelle menneskerettighedsaspekter drøftes i den bilaterale EU-
Colombia menneskerettighedsdialog. Handelsaftalen indeholder
mere specifikke bestemmelser om arbejdstagerrettigheder og
ILO’s konventioner.
Handelsaftalen, som også omfatter Peru og Ecuador, er derfor med
til at styrke dialogen med de tre lande om arbejdstagerrettigheder,
som særligt i Colombia er udfordret. Vi har som sagt desværre set
alt for mange overgreb og drab på menneskerettighedsaktivister og
sociale ledere.
7
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
Med handelsaftalen kan vi lægge pres på Colombia for at forbedre
situationen. Det sker med indspil fra de rådgivende grupper, som
er etableret under aftalen, og som uafhængige colombianske civil-
samfundsorganisationer deltager i.
Det var blandt andet på den baggrund, at EU ved det seneste dia-
logmøde i oktober 2019 igen lagde pres på Colombias regering,
som forsikrede, at man vil prioritere bekæmpelse af overgrebene.
Fra dansk side vil vi selvfølgelig fortsat arbejde for, at EU holder
Colombia fast på forpligtelserne.
Men selv om vi holder fast og presser på, er det jo ikke sikkert, at
forholdene forbedres så hurtigt og så effektivt, som vi ønsker det.
Som vi har set i forbindelse med EU’s handelsaftale med Sydko-
rea, tager ting tid. Dybest set er spørgsmålet vel, om man tror på
stokkemetoden i form af sanktioner, eller om man tror på dialog og
samarbejde som vejen frem.
Fra dansk side har vi støttet dialogens vej
en tilgang som jo også
danske fagforeninger tilslutter sig. Men jeg medgiver, at der nok
kan gøres mere.
Netop derfor lancerede jeg i oktober 2019 Forum for fair og bære-
dygtig handelspolitik, hvor vores erhvervsorganisationer, fagfor-
eninger og repræsentanter for civilsamfundet blandt andet diskute-
rer, hvordan EU’s handelspolitik mest effektivt kan
bidrage til at
fremme arbejdstagerrettigheder rundt om i verden.
8
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia, til udenrigsministeren
***
Afslutningsvis vil jeg igen understrege, at fredsaftalen fra 2016 på
trods af mange udfordringer var historisk og helt afgørende for
fremskridt i landet. Der er som sagt taget en række positive skridt,
men 108 dræbte menneskerettighedsforkæmpere og sociale ledere
i 2019 og fortsat mange drab i 2020 viser tydeligt, at der er lang
vej endnu.
Det er først og fremmest gennem EU, at Danmark kan og skal gøre
sin stemme gældende. Her taler vi med større vægt. Den danske
ambassade i Bogota har derfor sammen med EU jævnlige møder
med Colombias regering og andre relevante statslige myndigheder
samt FN-organisationer, og det colombianske civilsamfund. På
disse møder tager vi løbende drab på menneskerettighedsforkæm-
pere og sociale ledere op med den colombianske regering, der op-
fordres til at styrke beskyttelsen af særligt udsatte. I den sammen-
hæng opfordres den colombianske regering også til at intensivere
indsatsen for at implementere de øvrige elementer i fredsaftalen.
Jeg tror og håber, at vi gennem fortsat dialog med og pres på den
columbianske regering kan få vendt udviklingen i en mere positiv
retning.
ALO og HPA
9