Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del
Offentligt
2195521_0001.png
Samrådsspørgsmål J om
USA’s hjælpepakke til Grønland og stormag-
ternes rivalisering i Grønland og Arktis, herunder fastholdelsen af
principperne i Ilulissat-erklæringen i regionen.
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
ANA
Dato:
12-05-2020
Tak til spørgeren for et både meget aktuelt og vigtigt samråds-
spørgsmål, der i øvrigt ligger fint i forlængelse af den netop af-
holdte tekniske gennemgang i Grønlandsudvalget om det ameri-
kanske engagement i Grønland. [Det er også emner der blev drøftet
i Det Udenrigspolitiske Nævn i går].
Lad mig starte med at slå fast at Arktis er en central prioritet i Kon-
gerigets udenrigs- sikkerheds- og forsvarspolitik.
[Stormagternes rivalisering i Grønland og Arktis]
Jeg er enig med spørgeren i at den globale interesse for Arktis og
Grønland er steget. Internationale samarbejdspartnere, herunder
ikke mindst stormagterne, har øget deres fokus på regionen.
Vi oplever stigende globale spændinger, og konsekvenserne heraf
kan også mærkes i Arktis.
Det er en udvikling, som vi i rigsfællesskabet løbende må forholde
os til. Og vi arbejder utrætteligt for at præge udviklingen i den ret-
ning vi ønsker.
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. maj 2020 om USAs hjælpepakke til Grønland og stormagtsrivalisering i Arktis, til udenrigsministeren
Vi ønsker et fredeligt og kontruktivt internationalt samarbejde om
Arktis til gavn for de mennesker, der bor i Arktis og for de afgø-
rende økosystemer i Arktis.
Vi lægger afgørende vægt på, sammen med Naalakkersuisut, at
sikre, at interessen for Grønland kommer Grønland og det grøn-
landske folk til gode. Det kræver en god forståelse for den udvik-
ling, der foregår, og et tæt og respektfuldt samarbejde internt i rigs-
fællesskabet
og det har vi.
For mig sidder det
som det også skal
på rygraden hele tiden at
være opmærksom på de geopolitiske dagsordener i Arktis. Jeg og
mine kolleger i Nuuk navigerer dagligt i det vanskelige farvand.
Det er i den forbindelse helt afgørende, at vi forholder os til den
virkelighed, vi ser. De amerikanske, russiske og kinesiske positio-
ner omkring Arktis er i de senere måneder og år blevet trukket hår-
dere op.
Vi ser, at Rusland styrker sine militære kapaciteter i Arktis og er i
færd med at konsolidere sin militære stilling langs Ruslands nord-
lige flanke, herunder langs Nordøstpassagen. Udbygningen er pri-
mært defensiv, men rummer i stigende grad også elementer, der
kan anvendes offensivt.
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. maj 2020 om USAs hjælpepakke til Grønland og stormagtsrivalisering i Arktis, til udenrigsministeren
Vi ser også et Kina, der i forhold til Arktis søger adgang til arktiske
ressourcer, sø-ruter og øget indflydelse på arktiske anliggender.
USA styrker sit fokus på Arktis og Grønland. Både politisk og mi-
litært. Grønlands geostrategiske placering er central for
USA’s
na-
tionale sikkerhed og derfor er man meget optaget af, hvad Rusland
og Kina foretager sig i Arktis.
Når det er sagt, er det er vigtigt for mig at understrege, at denne
udvikling ikke skabes i Arktis. Det er en konsekvens af den geo-
politiske og
–økonomiske
udvikling, hvor Arktis er blevet et af
mange steder, hvor stormagtsrivaliseringen udspiller sig.
Det ændrer dog ikke ved, at vi står over for en helt ny sikkerheds-
politisk dynamik også i Arktis.
Derfor har jeg blandt andet taget initiativ til, at der udarbejdes en
uafhængig sikkerhedspolitiske analyse af Arktis. Det er Dansk In-
stitut for Internationale Studier, der udarbejder denne analyse, og
jeg ser meget frem til at læse deres konklusioner, når den lanceres
i starten af juni. Analysen er tænkt som input i den igangværende
proces med at udarbejde en fornyet Arktisk Strategi for Kongeri-
get.
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. maj 2020 om USAs hjælpepakke til Grønland og stormagtsrivalisering i Arktis, til udenrigsministeren
Og så skal vi forholde os til de sikkerhedspolitiske udfordringer
sammen med USA, som er hele Kongerigets vigtigste sikkerheds-
politiske allierede.
USA ønsker et tæt samarbejde med Kongeriget om Arktis og Nord-
atlanten. Og det ønsker vi også
for det handler også om vores
sikkerhed og tryghed. Der er allerede et tættere samarbejde end for
bare få år siden, og det er positivt.
Vi er med andre ord hele tiden opmærksomme på den geopolitiske
og sikkerhedspolitiske udvikling i Arktis, herunder stormagtsriva-
lisering. Og tager løbende bestik heraf, når vi fastlægger Kongeri-
gets politik i overensstemmelse med vores interesser.
[Fastholdelsen af principperne i Ilulissat-erklæringen i regionen]
Spørgeren spørger, hvordan regeringen vil fastholde principperne
i Ilulissat-erklæringen om en fredelig udvikling i regionen baseret
på dialog og forhandling.
Der er ikke tvivl om at Ilulissat-erklæringen udgør en hjørnesten i
Kongerigets Arktis-politik. Og at erklæringen fortsat udgør et vig-
tigt element i det internationale samarbejde om Arktis.
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. maj 2020 om USAs hjælpepakke til Grønland og stormagtsrivalisering i Arktis, til udenrigsministeren
Men dermed ikke sagt, at principperne ikke er udfordret af den glo-
bale situation og den øgede geopolitiske interesse for Arktis. Der-
for vil vi også
i samarbejde med vores internationale samarbejds-
partnere - gøre hvad vi kan for at principperne også fremover bliver
styrende for samarbejdet i Arktis.
For Ilulissat-erklæringen bidrager til at fastholde ambitionen om
Arktis som et lavspændingsområde præget af fredeligt og kon-
struktivt samarbejde. Det er i vores klare interesse at fastholde dén
ambition. De fem arktiske kyststater forpligtede sig politisk til-
bage i 2008 til at løse eventuelle uoverensstemmelser, juridiske
spørgsmål og overlappende kontinentalsokkelkrav gennem for-
handlinger i overenstemmelse med international havret og gæl-
dende konventioner. Og princippet blev bekræftet af de otte arkti-
ske stater, da de på Kongerigets initiativ mødtes i Ilulissat i maj
2018. Det gælder derfor stadig. Og det er også fortsat den arktiske
virkelighed, at alle arktiske stater aktivt tager del i det praktiske
daglige samarbejde om bl.a. eftersøgning og redning, miljøbeskyt-
telse, sejladssikkerhed og økonomisk udvikling.
Andre steder i verden er de arktiske stater involveret i alvorlige
konflikter. Vi kan være rigtigt godt tilfredse med, at vi i Arktis har
været i stand til at fastholde dialog og samarbejde
også i en van-
skelig international situation.
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. maj 2020 om USAs hjælpepakke til Grønland og stormagtsrivalisering i Arktis, til udenrigsministeren
Et eksempel er, at vi samarbejder om Arktis med Kina bl.a. i Ark-
tisk Råd, hvor Kina er observatør. Det giver os en god mulighed
for at vise Kina, hvor stærkt samarbejdet er mellem de arktiske sta-
ter. Det er en fordel, at Kina ved, hvad der foregår.
Et helt konkret eksempel på et samarbejde i Ilulissat-erklæringens
ånd, er den fælles arbejdsgruppe mellem Kongeriget Danmark og
Canada, som skal se på de uløste forhold i farvandet mellem Grøn-
land og Canada.
Gruppen ser blandt andet på en modernisering af den næsten 3.000
km. lange maritime grænse mellem Grønland og Canada, Hans Ø
spørgsmålet og delingen af sokkeloverlappet i Labrador Sea.
Det er i min optik et godt eksempel på en fredelig tilgang til et
spørgsmål, hvor parterne har store interesser. Og her kan Canada
og Kongeriget Danmark konkret vise både de øvrige arktiske nati-
oner og resten af verden, at Ilulissat består.
Og det er de samme principper der ligger bag vores tilgang til kon-
tinentalsokkelprojektet ud for Grønlands kyst. I dette enorme ar-
bejde samarbejder vi med de andre arktiske kyststater, herunder
med Rusland, med at indsamle havbundsdata og udveksle erfarin-
ger.
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. maj 2020 om USAs hjælpepakke til Grønland og stormagtsrivalisering i Arktis, til udenrigsministeren
Vi nyder således godt af et fredeligt samarbejde i Arktis. Men vi
må aldrig tage det for givet. Selvom arktiske stater andre steder i
verden er involveret i alvorlige konflikter, har vi i Arktis fastholdt,
at uenigheder løses gennem dialog og forhandlinger. Den kurs skal
vi fortsætte, og her spiller Ilulissat-erklæringen fortsat en stor rolle.
Som én ud af fem arktiske kyststater har Kongeriget en unik posi-
tion til at kunne præge udviklingen i Arktis. Det ansvar
og den
mulighed
tager vi alvorligt. Vores målsætning om lavspænding
baseret på dialog og forhandling gælder fortsat.
ANA
7