Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2139947_0001.png
24. januar 2020
J.nr. 2019 - 11825
Kontor:
Strategisk HR og Analyse [SHA]
Samrådsspørgsmål L
- Tale til besvarelse af spørgsmål L i Udvalget for Landdistrikter og
Øer den 22. januar 2020
Spørgsmål L
Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren og regeringen konkret vil gøre for at
sikre nærværende ledelse for medarbejderne i det offentlige? Spørgsmålet skal ses i
lyset af den seneste debat om en ledende stilling i Landbrugsstyrelsen, hvor tjeneste-
stedet er flyttet fra Sønderjylland, hvor styrelsen primært er beliggende, til Køben-
havn. Der tænkes således bl.a. på ledelsen for de medarbejdere, som er placeret ved
styrelser m.v., der er blevet placeret uden for hovedstaden som en følge af udflyt-
ningen af statslige arbejdspladser.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0002.png
Tak for invitationen til dette samråd om nærværende ledelse i det of-
fentlige.
Lad mig først understrege, at det er min klare overbevisning, at god og
nærværende ledelse er et centralt element i at sikre en velfungerende
offentlig sektor.
Medarbejderne er den vigtigste ressource i den offentlige sektor, og de
løser hver dag en række vigtige opgaver til gavn for både borgere og
samfund. God ledelse er et element i at understøtte dem i dette. Dygtige
ledere, der sætter retning og motiverer medarbejdere, kan derfor betyde
forskellen på god og dårlig velfærd.
På alle offentlige områder har Danmark brug for ledere, der insisterer
på at gøre sig umage hver eneste dag. Ledere, der leder, fordi de har lyst
til det og mod på det. Ledere, der gør alt, hvad de kan, for at sætte ret-
ning, udvikle egen ledelsesadfærd, motivere og skabe arbejdsglæde for
deres medarbejdere.
Side 2 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0003.png
Der er mange faktorer, som spiller ind på god ledelse
og som er afgø-
rende for at sikre nærvær i ledelse. Det handler blandt andet om den
konkrete opgave, medarbejdernes fagligheder, erfaringer og kompeten-
cer, ledelsesspændets størrelse og ledergruppens sammensætning.
En vigtig pointe er, at god og nærværende ledelse i høj grad afhænger af
den kontekst, det udspiller sig i. Det er situationsbestemt. God ledelse i
ét regi, er ikke nødvendigvis god ledelse i et andet regi.
Inden for de senere år er der blandt andet gennemført et arbejde af den
såkaldte Ledelseskommission for at kortlægge og analysere offentlig le-
delse og komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke kvaliteten af
offentlig ledelse.
Kommissionen var bredt sammensat af ledelseseksperter og erfarne le-
dere og med repræsentation fra det statslige, regionale og kommunale
område. Og den tog udgangspunkt i en forståelse af, at ledelse er at sætte
retning og skabe resultater via og sammen med andre. Det, synes jeg, er
en god definition af ledelse, og jeg mener, at det er relevant at nyttiggøre
de resultater, Ledelseskommissionen kom frem til i sin rapport fra 2018.
Side 3 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0004.png
Rapporten fokuserede på tre målgrupper: 1) politikere og faglige orga-
nisationer, der skaber de overordnede rammer og ledelsesrum; 2) den
øverste ledelse på arbejdspladserne, der skaber lokale rammer; og 3) den
enkelte leder, der skaber resultater med medarbejderne.
Jeg vil i det følgende komme ind på nogle af de faktorer, som Ledelses-
kommissionen fremhæver, at de tre målgrupper kan gøre for at bidrage
til god og nærværende ledelse.
Hvis vi starter med os politikere, så fremhæver Ledelseskommissionen
blandt andet, at vi som politikere skal være tydelige i at fastlægge mål og
retning for den offentlige sektors virke til gavn for borgerne. Samtidig
bør vi som politikere have tillid til den administrative ledelse. Og det
bør altid overvejes, om der er behov for nye styringsredskaber, der be-
grænser ledelsesrummet, når der opstår enkeltsager. Ledelseskommissi-
onen opfordrer til, at vi i stedet insisterer på god ledelse.
Sætter vi i stedet fokus på den øverste ledelse på arbejdspladsen, så
fremhæver Ledelseskommissionen blandt andet, at denne kan bidrage
Side 4 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0005.png
til god og nærværende ledelse ved at sørge for, at det ved rekruttering af
en ny leder sikres, at lederen har de rette kompetencer. Både inden for
det faglige område, lederen er ansvarlig for, og inden for ledelsesopga-
ven.
Den øverste ledelse på arbejdspladsen kan også bidrage til god og nær-
værende ledelse ved at sikre, at ledelsesspændet ikke er for stort eller lille
- at man har et passende antal medarbejdere under sig i forhold til kom-
pleksiteten af arbejdsområdet.
Herudover har den enkelte leder selvfølgelig også selv et ansvar for at
bidrage til god og nærværende ledelse. Det er væsentligt, at lederen for-
mår at sætte retning for medarbejderne og formidle visioner, så de er
forståelige og kan omsættes i praksis af medarbejderne.
Samtidig er det afgørende, at lederen har evne til dialog og samarbejde,
så medarbejdere og andre parter inddrages på relevante områder. Det
betyder også, at lederen skal involvere sig i sine medarbejdere og aner-
kende deres indsats.
Side 5 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0006.png
Men rækken af faktorer, der spiller ind på god og nærværende ledelse,
er ikke slut her. God og nærværende ledelse handler om at anvende de
relevante ledelsesværktøjer og udvise den lederadfærd, der er passende
i forhold til den konkrete ledelsesopgave, man har.
Det kan umiddelbart lyde nemt, når jeg skitserer, hvad god og nærvæ-
rende ledelse kan være. Men som med så meget andet, som har med
mennesker at gøre, så kan der ikke gives en klar anvisning på, hvad der
er god ledelse i enhver situation. Det handler om kompetencer, værdier,
meninger, adfærd og evner, der oftest ikke kan måles eller vejes fuldt
ud.
Fordi ledelse er situationsbestemt, må man altid tage udgangspunkt i
den konkrete arbejdsplads. Jeg har stor tillid til, at den enkelte arbejds-
plads har den lokale indsigt, der skal til, for at understøtte god ledelse
dér. Også når det handler om, hvordan de mest kvalificerede ledere re-
krutteres, eller ved placering af lederstillinger.
Jeg vil derfor også understrege, at det er den øverste ledelse på den en-
kelte arbejdsplads, som skal fastlægge, hvordan den enkelte arbejdsplads
Side 6 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0007.png
omsætter rammerne for ledelse i praksis. Ligesom den øverste ledelse
bør fastlægge, hvordan den enkelte arbejdsplads konkret rekrutterer de
rette ledere og medarbejdere.
For regeringen er det vigtigt at sikre gode rammer for de offentlige ar-
bejdspladser, herunder gode rammer for god ledelse. Det er noget af
det, som den nye Medarbejder- og Kompetencestyrelse skal bidrage til
og blandt andet gør ved at stille relevant kompetenceudvikling, netværk
mv. til rådighed for ledere. Jeg ønsker at sikre rammer, der giver plads
til, at de lokale ledere kan være ledere ved blandt andet at gå forrest, vise
retning, give feedback og sparre. Og jeg forventer, at lederne tager
denne opgave på sig.
Den tidligere nævnte Ledelseskommissions anbefalinger til, hvordan le-
delse i det offentlige kan gøres endnu bedre, har givet anledning til en
række initiativer, som regeringen understøtter. Her indgår blandt andet
udarbejdelse af kompetenceprofiler for de øverste ledelseslag i staten,
der kan anvendes ved rekruttering; styrkelse af lederudvikling; og udar-
bejdelse af et værktøj, der kan anvendes til lederevaluering. Blot for at
nævne nogle af initiativerne.
Side 7 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0008.png
Som regering ønsker vi, at der er større fokus på plads til ledelse fremfor
mere detailstyring. Det er sådan, vi bedst kan bakke op om god og nær-
værende ledelse i det offentlige. At vi sikrer nogle relevante rammer og
giver et ledelsesmæssigt frirum, som lederne selv udfylder med deres
kompetencer og lokale kendskab.
Jeg er tilhænger af, at beslutninger træffes på et oplyst grundlag
også
inden for ledelse. Derfor, mener jeg, at det er helt rigtigt, at konkrete
beslutninger om konkrete ansættelser træffes på arbejdspladserne, hvor
den lokale viden findes, og ikke i regeringen.
Det lokale kendskab og dét at være tæt på borgerne er vigtigt for os.
Derfor vil jeg også gerne forsikre Udvalget for Landdistrikter og Øer
om, at regeringen bakker op om de udflytninger af statslige arbejdsplad-
ser, der er sket de seneste år. Vi har ingen intentioner om at flytte ar-
bejdspladser tilbage til København eller lave en centraliseringspakke.
Nærhed til borgerne er afgørende for at løse de offentlige opgaver bedst,
og det er vigtigt at have arbejdspladser og udvikling i alle områder af
landet.
Side 8 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0009.png
Det er så ledelsen på de enkelte arbejdspladser i hele landet
uagtet
placering
der må tage sit ledelsesansvar på sig. Jeg har en stor tiltro til,
at det er ved give plads til det gennem tillid og ved ikke skabe unødig
detailstyring, at vi som regering bedst sikrer god og nærværende ledelse.
Ledelse, hvor der er tid og albuerum til at lede i inddragelse af medar-
bejdere og borgere.
Vi har brug for offentlige ledere, der inspirerer og skaber virkelyst, så de
mange tusinde medarbejdere, der hver dag går på arbejde i den offent-
lige sektor, kan bringe deres fagligheder i spil og yde det bedste til gavn
for borgere og samfund.
Afslutningsvist vil jeg understrege, hvor vigtigt det er, at borgerne på
alle områder af det offentlige oplever, at den offentlige sektor skaber
værdi for dem. Det kræver, at lederne er tydelige i deres ledelse af med-
arbejderne, så de får en klar retning for opgaveløsningen. Lad mig gen-
tage: Der skal være det ledelsesmæssige frirum, der gør det muligt for
ledere i det offentlige at lede. Det ledelsesrum kan vi som regering og
Side 9 af 10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 22/1-20 om sikring af nærværende ledelse for styrelser der er placeret uden for hovedstaden, til skatteministeren
2139947_0010.png
politikere være med til at understøtte, når vi udviser tillid og indgår i
dialog om ledelse på det rette niveau.
Tak for ordet.
Side 10 af 10