Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2133746_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 126
Offentligt
17. december 2019
J.nr. 2019 - 11492
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 126 af 27. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-19 fra Lasse Mainz, om forslag til ændring om fradrags berettiget transport, jf. ULØ alm. del - bilag 36, til skatteministeren
2133746_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes gøre redegøre for de økonomiske omkostninger ved at lade studerende
ved SU-berettigede uddannelser få adgang til befordringsfradrag, herunder omkostnin-
gerne ved at kun studerende ved videregående SU-berettigede uddannelser får adgang til
fradraget.
Svar
Indledningsvis bemærkes, at der i dag findes en rabatordning, der tilgodeser studerendes
brug af offentlig transport mellem hjem og uddannelsessted. Studerende, der ikke har
mulighed for at benytte offentlig transport, har i stedet adgang til kilometerpenge efter de
første 24 km/dag. Der findes således allerede en ordning, der støtter de studerendes ud-
gifter til transport mellem hjem og uddannelsessted.
SU anses ikke for en erhvervsmæssig indtægt, hvorfor der efter gældende regler ikke gives
befordringsfradrag for udgifter ifm. studieaktivitet. Studerende med erhvervsmæssig ind-
komst ved siden af studiet har efter almindelige regler adgang til befordringsfradrag mel-
lem bopæl og arbejdsplads. Elever i lønnet praktik har ligeledes adgang til befordringsfra-
drag.
Indførelse af et skattemæssigt fradrag for studerendes udgifter til transport mellem hjem
og uddannelsessted vil betyde et brud med det grundlæggende skatteretlige princip om, at
der kun gives fradrag for udgifter til indkomstens erhvervelse.
De fleste SU-berettigede vil være berettiget til befordringstillæg for personer med lave
indkomster, hvis forslaget indføres. Derudover er der en del af SU-modtagerne, hvis ind-
komst ligger tæt på personfradraget, hvorfor ikke alle vil kunne udnytte befordringsfra-
draget fuldt ud.
Forudsættes det, at ca. 70.000 studerende vil kunne benytte befordringsfradraget (samlet
transport til og fra uddannelsesstedet på mere end 24 km/dag) fuldt ud, og den gennem-
snitlige afstand mellem hjem og uddannelsesinstitution er 25 km, skønnes det umiddel-
bare mindreprovenu ved forslaget at være ca. 250 mio. kr. årligt.
Det bemærkes, at skønnet er behæftet med væsentlige usikkerheder. Det skal blandt andet
ses i lyset af, at en kortlægning af studerendes gennemsnitlige afstand mellem hjem og ud-
dannelsesinstitution ikke umiddelbart er tilgængelig.
Der er ikke indregnet administrative omkostninger i skønnet. Det bemærkes i den forbin-
delse, at der på mange uddannelsesinstitutioner ikke bliver registreret fremmøde, hvilket
gør det vanskeligt at kontrollere om de studerende har været på uddannelsesstedet den
pågældende dag.
Side 2 af 2