Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2120885_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
ULØ samråd C
4. december 2019, kl. 10-11
Folketinget, 2-080
15 minutter
”Samrådsspørgsmål
C
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage
i dette folketingsår, som i væsentlig grad vil vedrøre vilkårene for
og udviklingen i landdistrikterne, samt hvilke overvejelser
ministeren i øvrigt gør sig med hensyn til landdistrikterne.”
Det talte ord gælder
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0002.png
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet.
Jeg er glad for at få mulighed for at sætte flere ord på mine
og regeringens visioner i forhold til landdistrikterne.
Siden jeg blev minister, har jeg haft lejlighed til at mødes
med mange kommuner og borgere fra landdistrikterne.
Mange føler, at de betaler til fællesskabet og velfærden,
men ikke har tilstrækkelig del i den.
Der har været en stigende centralisering, som tog fat med
kommunalreformen. Vi skulle have bedre og billigere
velfærd. Men sådan gik det ikke.
Det gik snarere sådan, at der blev længere til
velfærdstilbuddene, og nærheden forsvandt.
Vi kan ikke rulle hele udviklingen tilbage. Men vi kan sætte
en ny retning, hvor vi igen begynder at investere i velfærden
og bringer velfærden tættere på danskerne.
Første skridt har vi taget med økonomiaftalen for 2020, så
kommunerne ikke skal starte hvert år med at træffe svære
beslutninger om, hvor der skal skæres i velfærden denne
gang.
1
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0003.png
I mine øjne er det afgørende for sammenhængskraften, at vi
ikke har områder i Danmark, som føler sig koblet af resten
af Danmark.
Regeringen har en klar ambition om et Danmark, der
hænger bedre sammen.
Vi skal tage livtag med den stigende geografiske ulighed og
centralisering i Danmark. Og gøre en reel forskel for de
mange mennesker, der bor og arbejder i landdistrikterne og
i områderne uden for de større byer.
Der findes ingen hurtige løsninger.
Landdistrikternes udfordringer er komplekse og kalder på en
bred vifte af indsatser på tværs af ministerområder.
Danmark er ikke større, end at man skal kunne bo i alle dele
af landet.
Vi skal have råd til en ordentlig velfærd. Vi er som nævnt
begyndt med økonomiaftalen for 2020, og vi har nu fået en
dugfrisk finanslovsaftale. Og vi fortsætter med en
udligningsreform.
Vi vil bringe velfærden tættere på borgerne. Det skal bl.a.
ske ved at oprette velfærdscentre.
Nærheden i velfærden skal også gælde de mange øer.
2
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0004.png
Som socialminister har jeg også et særligt fokus på de
sociale problemer i yderområderne. Det er ikke kun et
københavnerfænomen. Det var den seneste
hjemløsetælling fra VIVE en vigtig reminder om.
Lad mig sætte lidt ekstra ord på tre fokusområder:
Udligningssystemet, ø-tilskud og hjemløshed.
[Hvorfor udligning
udligning er til gavn for landets
yderkommuner]
Der skal være råd til en ordentlig kommunal velfærd i hele
landet.
Her er et velfungerende udligningssystem en afgørende
forudsætning.
Udligningssystemet har til formål at give kommunerne mere
ensartede vilkår for opgaveløsningen
gennem udligning af
forskelle i alderssammensætning, sociale forhold og
indkomstgrundlag.
Udligningen følger udviklingen i de enkelte kommuner år for
år. Udligningen kan derfor også afbøde de negative
konsekvenser, hvis en kommune i en periode er særligt
økonomisk udfordret, fx hvis en større virksomhed er lukket.
Gennem udligningen omfordeles et ganske betydeligt beløb
mellem kommunerne
for 2020 er der tale om en
3
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0005.png
omfordeling på ca. 18,5 mia. kr., og den omfordeling er ikke
mindst til gavn for landets yderkommuner.
[Problemer i udligningen]
Men det nuværende udligningssystem har en række
alvorlige problemer.
Det er en forudsætning for systemet, at omfordelingen er
baseret på objektive kriterier, som kan begrundes fagligt, og
at der er tillid til datagrundlaget.
Tidligere analyser har peget på, at beskæftigelsestilskuddet
er skævt, og at nogle kriterier i udligningen har fået en
utilsigtet virkning.
Der er bl.a. problemer i kriteriet for befolkningstilbagegang.
Et kriterium, der sigter mod at tage højde for udfordringer
med befolkningstilbagegang i bl.a. yderkommuner.
Problemet med kriteriet er bl.a., at det er ustabilt og har fået
utilsigtet stor betydning for kommuners økonomi.
Det er positivt, at flere kommuner, også i yderområderne,
har fået befolkningsvækst eller mindre fraflytning. Men det
er jo ikke hensigtsmæssigt, at det kan have meget stor
betydning for en kommunes udligningsbeløb fra det ene år
til det andet.
4
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0006.png
[En udligningsreform er en bunden opgave]
Regeringen ser det derfor som en bunden opgave at lave
en udligningsreform, Så vi får et udligningssystem, som er
mere robust og fremtidssikret.
Her vil regeringen også have fokus på balancen mellem
land og by.
[Tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster er lige
justeret
afventer ny evaluering i 2022]
Regeringen er også meget optaget af de særlige
udfordringer, som beboerne på de danske øer står over for.
Jeg fik mange nyttige indspark med mig hjem, da jeg for
nylig var på mit første ø-besøg som social- og
indenrigsminister.
Og så fik jeg det første stempel i Ø-passet.
Turen gik til Fejø, hvor jeg havde nogle gode snakke med ø-
boerne.
Om det at være erhvervsdrivende på en ø. Om pendlerlivet.
I det hele taget om det at leve og bo på en ø.
Og naturligvis også om vigtigheden af færgeforbindelsen
og billetpriserne.
5
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0007.png
For beboerne på landets små øer og ø-kommuner er
færgerne livlinen til fastlandet.
Derfor prioriterer regeringen tilskudsordningerne på
færgeområdet højt. De er kommet for at blive.
Ordningerne virker overordnet set godt og efter hensigten.
Det viser den evaluering fra 2018, som det tidligere
Økonomi- og Indenrigsministerium lavede.
Tilskuddene er med til at sikre liv og udvikling på øerne
året rundt.
Jeg har lige justeret de to tilskudsordninger. Det skete som
opfølgning på den politiske aftale fra sidste efterår, som alle
partier i det daværende folketing stod bag.
Vi har forhøjet tilskuddet til passagerområdet med 5,3 mio.
kr.
Og vi har åbnet op for, at kommuner med små øer kan
anvende tilskuddet hele året rundt inden for en samlet
ramme på 46 uger. Hvis der vel at mærke er plads på den
lokale færge. Som noget nyt altså også mulighed for at
bruge tilskuddet i skolernes sommerferie.
6
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0008.png
De små øers brug af denne mulighed kommer til at indgå i
en ny evaluering, som skal ligge klar i 2022. Det er en del af
den politiske aftale.
Herefter vil vi vurdere, om der er behov for at justere
ordningerne igen.
Det er vigtigt, at vi får en solid og dækkende evaluering.
Inden vi begynder arbejdet, vil jeg derfor invitere
interessenter og partier til en drøftelse af rammerne for en
sådan evaluering.
[Andre
ø-tilskud
alt i alt en vigtig håndsrækning til øerne]
De to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster for
gods og passagerer står ikke alene.
Staten yder også betydelige tilskud til kommuner med små
øer og til ø-kommuner. Disse tilskud skal dække de særlige
udgifter, som er forbundet med at være en kommune med
en eller flere små øer. Eller være en ø-kommune.
Det handler selvfølgelig om færgeudgifterne. Men også
udgifterne til de almindelige kommunale velfærdsopgaver,
som helt naturligt kan være dyrere at levere på en ø.
Endelig vil jeg tilføje, at jeg er bekendt med, at min gode
kollega, transportministeren, på samrådet her i udvalget den
7
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0009.png
6. november har nævnt de tilskud, som hører under
Transportministeriets ressort. Og som hører med til det
samlede billede.
Nemlig tilskud til billigere færgebilletter på de fire statslige
færgeruter
to til Bornholm, Kalundborg til Samsø, samt fra
Fyn til Als (Bøjden
Fynshav).
Og ø-kortordningen, som giver gratis persontransport og
cykel- og invalidebiltransport for beboerne på de små øer.
Alt i alt synes jeg, at vi fra statens side med bred politisk
opbakning giver en vigtig håndsrækning til vores øer på
færgeområdet. Og understøtter på den måde, at man kan
leve og bo i hele landet.
[Hjemløsetællingen]
Som socialminister har jeg som sagt også et særligt fokus
på de sociale problemer i landkommunerne.
Den seneste hjemløsetælling fra VIVE viser med al
tydelighed, at hjemløshed ikke kun er noget, man finder i
København.
Hjemløsetællingen for 2019 viser samlet set, at stigningen
er fladet ud.
8
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0010.png
Men tællingen viser også, at for landkommunerne er der
tale om en forholdsvis kraftig stigning på 23 pct. fra 795
personer i 2017 til 976 personer i 2019.
Det er en udvikling, jeg tager meget alvorligt.
Vi skal fortsætte med at udbrede viden om, hvordan man
sætter ind over for hjemløshed
også til landkommunerne.
[Hvorfor er hjemløshed så svært at komme til livs?]
Bag hjemløshed ligger der ofte en historie om svigt i
barndommen sammen med misbrug, psykiske problemer og
andre sociale problemer. Det er nogle komplekse
udfordringer, som er svære at løse.
Det handler derfor om at sætte ind over for alle de faktorer,
forskningen viser, har den største betydning for, at
mennesker ender i hjemløshed.
Stof- og alkoholmisbrugsbehandling, psykiatrisk udredning
og behandling og økonomi- og gældsrådgivning for at
nævne en række indsatser.
Og så handler det om at sikre, at der er boliger i
kommunerne. For vi ved, at en bolig kombineret med den
rette bostøtte er en vigtig forudsætning på
hjemløseområdet, når fx psykiske vanskeligheder, misbrug
og sociale netværk skal stabiliseres og forbedres.
9
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0011.png
Det er en tilgang, som vi i Danmark har arbejdet med
gennem efterhånden mange år i form af Housing First-
princippet.
I den nye aftale om udmøntning af reserven på social-,
arbejdsmarkeds- og sundhedsområdet er der afsat 22,0
mio. kr. i perioden 2020-2023 til at styrke indsatsen for
implementering af Housing First på hjemløseområdet.
I de to første år, hvor den nuværende handlingsplan på
hjemløseområdet løber, skal Socialstyrelsens
rådgivningsfunktion
som allerede er ude i kommunerne
indsamle viden om, hvordan implementeringen kan styrkes.
Her vil der med afsæt i hjemløsetællingens resultater være
brug for viden om udfordringer og succeser i kommunerne,
herunder henholdsvis by og land.
Med den viden skal vi sikre, at vi endnu mere målrettet kan
sætte ind for både forskellige målgrupper og forskellige
udfordringer lokalt.
[Afsluttende bemærkninger]
Lad mig runde af med igen at understrege. Regering vil
arbejde ambitiøst på at skabe et sammenhængende
Danmark.
10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/12-19 om vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til social- og indenrigsministeren
2120885_0012.png
Hvor alle dele af landet får del i væksten, velfærden og
udviklingen i samfundet. Fordi Danmark er for lille til store
forskelle.
Regeringen er i gang. Udfordringerne er store og spænder
over mange ministerområder.
På mit område bidrager vi på de måder, vi kan. Med
økonomiaftalen for 2020, kommunal udligning, ø-tilskud og
en styrket indsats mod hjemløshed.
Vi har med økonomiaftalen for næste år sikret et generelt
løft til kommunerne, så de er bedre rustet, når der kommer
flere ældre og børn.
Regeringen har lige landet en finanslovsaftale, som
prioriterer velfærd højt.
Tak for ordet.
11