Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPLSB
Koordineret med: NÆRSOM, FOBS, MEDINT og SOA
Sagsnr.: 1908866
Dok. nr.: 1014520
Dato: 24-10-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
(Udvalget for Landdistrikter og Øer d. 28. nov. 2019 kl. 15.00
16.00)
Samrådstale E
Samrådsspørgsmål E
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren
vil tage i dette folketingsår, som i væsentlig grad vil vedrøre
vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, samt hvilke
overvejelser ministeren i øvrigt gør sig med hensyn til
landdistrikterne.
***
[Indledning]
Tak for samrådsspørgsmålet og for indkaldelsen.
Udgangspunktet for mig som sundhedsminister er, at der i
Danmark er alt for stor ulighed i sundhed. Det er ikke
rimeligt, at vores sundhed og levetid skal være afhængig af
vores uddannelse, indkomst-, postnummer, eller om vi bor i
by eller land.
Derfor er det en af mine vigtigste prioriteter som
sundhedsminister at mindske uligheden i sundhed og på
ældreområdet. Og i regeringen lægger vi op til tre
fokusområder: 1)
den ulige start på livet,
2)
ulighed i
sundhed og leveår
og 3)
ulighed i behandling.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
I forhold til
uligheden i behandling
er det en prioritet for
regeringen, at indsatser i sundhedsvæsenet skal komme alle
borgere og patienter til gavn
også dem, der bor i
landdistrikterne. For når adgangen til sundheden er ulige
fordelt, opstår der sprækker i vores samfund.
Vi er som regering derfor meget optaget af at skabe et
sundhedsvæsen, hvor der er mere nærhed, bedre tid til
omsorg og mere lighed.
Ikke mindst i de landdistrikter, hvor der er blevet længere til
sygehuset, hvor responstiden kan være lidt længere, og hvor
manglen på sundhedspersonale og praktiserende læger
rammer først.
Og det er jo også i landdistrikterne, at det rammer hårdest,
når der bliver skåret i velfærden.
For det er desværre reelle udfordringer, som borgere i vores
landdistrikterne møder hver eneste dag.
***
[Udviklingen i sundhedsvæsenet]
Sundhedsvæsnet er gennem de seneste år blevet samlet,
specialiseret og centraliseret med 21 akutsygehuse, der
tilbyder høj specialiseret behandling og speciallægedækning
24/7.
Side 2
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
Og selvom der mange steder er blevet længere til det
nærmeste sygehus, har udviklingen også gjort det muligt, at
man på tværs af landet kan forvente at få behandling af høj
kvalitet udført af erfarne specialister med den rette faglige
ekspertise.
Vi har på mange måder i dag et sundhedsvæsen på højt
internationalt niveau, men nogle steder er der omvendt også
blevet
for
langt til behandlingen, for hvorfor skal man køre
langt for behandlinger, der med fordel kan foregå tæt på eller
endda helt hjemme i borgerens eget hjem?
[Bevare regionerne, styrke velfærden og sundhedsaftale]
For regeringen har
nærhed
en værdi, og vi har klart sagt, at
vi tror på, at folkevalgte, der har den lokale eller den
regionale forankring bedst kan drive sundhedsvæsenet i den
del af landet, de kender bedst.
Vi vil derfor ikke nedlægge regionerne og styre fra centralt
hold. Vi vil videreføre et decentralt sundhedsvæsen med
afgørende regional og lokal indflydelse og medbestemmelse.
Og samtidig vil vi som regering prioritere vores velfærd højt.
Prioritere vores sundhed højt. Og give vores regioner og
kommuner nogle ordentlige rammer til at drive vores
sundhedsvæsen i.
Side 3
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
Vi indgik derfor som noget af det første en aftale med
Danske Regioner om regionernes økonomi, hvor vi har sikret
et løft af det regionale sundhedsområde på ca. 1,5 mia. kr. i
2020. Og kommunerne har ved dette års
økonomiforhandlinger også oplevet det største løft i mange
år. Vi har lagt bund under velfærden.
Og med finanslovsforslaget for 2020 har vi som regering lagt
op til at prioritere yderligere midler til velfærd, hvor vi bl.a.
har afsat 300 mio. kr. i 2020 og 600 mio. kr. i 2021 til 1000
flere sygeplejersker. Det er endnu ikke lagt fast, hvordan den
præcise udformning skal være. Det skal vi drøfte med
relevante parter.
[Styrke det nære sundhedsvæsen]
Vi ønsker at skabe et sundhedsvæsen baseret på nærhed og
tryghed. For at kunne lykkedes med det, skal vi først og
fremmest styrke vores nære sundhedsvæsen.
Det skal vi bl.a. gøre ved at oprette nærhospitaler, sådan at
flere borgere
der hvor afstande er store og der er langt at
køre
kan opleve et sundhedsvæsen, der er tættere på.
Flytning af opgaver til det nære sundhedsvæsen og det at
samle kommunale og regionale funktioner tæt på borgeren
fx i form af nærhospitaler -kan være med til at skabe
sammenhængende forløb for borgernes hverdag.
Side 4
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
Derudover er det vigtigt, at vi samtidig styrker kvaliteten i
det nære sundhedsvæsen. Fx ved at udarbejde faglige
standarder eller bindende krav til den kommunale
opgavevaretagelse på sundhedsområdet. De konkrete
værktøjer skal vi kigge nærmere på og selvfølgelig også
drøfte med kommuner og regioner.
Nye teknologiske løsninger muliggør for eksempel også, at
behandlingen kan bringes tættere på borgerens eget hjem.
Der er flere steder i landet, hvor de har gode erfaringer med
telemedicin for KOL-patienter eller hjemme-kemo for
kræftpatienter, hvor den enkelte patient kan få behandling i
trygge rammer derhjemme og samtidig slippe for gentagne
besøg på sygehuset.
***
Det er skridt i den rigtige retning, men der er også andre
steder, hvor der er brug for, at vi gør en særlig indsats for
vores landdistrikter.
[Mere personale og bedre lægedækning]
Det gælder ikke mindst i forhold til manglen på
sundhedspersonale, for det er i vores landdistrikter, at
manglen på personale rammer først.
Det gælder i høj grad vores alment praktiserende læger.
Side 5
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
Og det er en kæmpe udfordring, vi ikke bare kan lukke øjne
for, for almen praksis spiller en afgørende rolle i vores
sundhedsvæsen som den forpost, der møder patienterne først,
og som kender sine patienters historie bedst. Vores alment
praktiserende læger skaber nærhed, tryghed og kvalitet.
Regeringen anser det derfor som en bunden opgave at
bidrage til at løse lægedækningsudfordringerne
ikke
mindst i landdistrikterne, hvor manglen på personale jo
rammer først
Lægedækningsudvalget præsenterede i 2017 en række
udfordringer og forslag til løsninger på
lægedækningsudfordringer, som resulterede i en bred
politisk aftale om bedre lægedækning. Det var et væsentlig
skridt på vejen, men langt fra nok. Vi kan se på tallene, at det
ikke er lykkedes.
Derfor har vi som regering også i dette års økonomiaftale
med regionerne aftalt, at der oprettes 100 ekstra
uddannelsesforløb i almen medicin i 2020 og 2021 med
henblik på, at der uddannes flere praktiserende læger.
Der skal ske noget her og nu, og ekstra
hoveduddannelsesforløb kan dog ikke stå alene. Derfor har
vi også fremlagt et initiativ om at indføre tjenestepligt, sådan
at vi kan understøtte at der er læger i hele landet, ikke mindst
i vores landdistrikter.
Side 6
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
Jeg er helt opmærksom på, at det er et forslag, der ikke er
groet i lægernes egen baghave, og derfor har jeg også sagt, at
de er meget velkomne til at komme med andre forslag. Men
opgaven er klar; vi skal have flere praktiserende læger.
Regeringen vil derfor fremlægge yderligere initiativer, der
skal forbedre lægedækningen.
Men vi mangler generelt sundhedspersonale, og som jeg
nævnte, så har regeringen med økonomiaftalerne for 2020 og
finanslovsforslaget for 2020 afsat betydelige midler til bl.a.
at kunne rekruttere yderligere sundhedspersonale, herunder
1000 ekstra sygeplejersker, som vi lovede før valget.
Men der skal naturligvis være noget personale at ansætte.
Derfor har vi
også i forbindelse med økonomiaftalerne for
2020
nedsat en
task force,
der frem mod et sundhedsudspil
får til opgave at drøfte vejene til at uddanne og ansætte flere
social- og sundhedsmedarbejdere.
***
[Akut]
Det er også meget centralt for regeringen, at der er hurtig
hjælp ved akut sygdom i
hele
Danmark. Der kan ikke være
egne af landet, hvor borgere er usikre på, om ambulancen
kommer frem.
Side 7
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
Og derfor har vi også før valget klart sagt, at selvom vi er
kommet langt på akutområdet; 21 akutsygehuse og fire
lægehelikoptere, så ønsker vi stadig et løft af den akutte
indsats, så vi sikrer hurtig hjælp til alle, der har akut brug for
hjælp, uanset hvor i landet, de bor.
Lige nu afventer vi Sundhedsstyrelsens faglige anbefalinger
for en sammenhængende sundhedsindsats ved akut opstået
sygdom og skade, som skal danne grundlag for den
kommende akutindsats på tværs af landet.
Til udvalgets orientering kan jeg oplyse, at de netop er sendt
i høring, så jeg forventer, at de kommer i starten af det nye år
tilrettet på baggrund af høringen.
Regeringen vil på baggrund af de faglige anbefalinger
vurdere, hvordan vi bedst kan understøtte en akutindsats af
høj kvalitet i hele landet.
***
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg mener, at der
stadig er forskelle i behandlingen og adgangen til
sundhedstilbud, som simpelthen er for store i et lille land
som Danmark.
Skal vi lykkes med et sundhedsvæsen, hvor vores
landdistrikter ikke er hægtet af, og hvor vi får nærheden og
trygheden tilbage, så skal vi:
Side 8
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til sundheds- og ældreministeren
- For det første skal fastholde en decentral
medbestemmelse ved at videreføre vores regioner,
- For det andet styrke vores nære sundhedsvæsen, så
flere ting kan klares tættere på borgerne,
- For det tredje arbejde for, at der er nok
sundhedspersonale og nok læger på tværs af vores
land,
- Og for det fjerde styrke akutindsatsen, særligt i de dele
af landet, hvor der er langt til sygehuset.
For i Danmark er det et grundvilkår, at der er let og lige
adgang til sundhed. Det må geografi ikke ændre på.
Tak for ordet.
Side 9