Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2114063_0001.png
Side 1 af 11
Det talte ord gælder.
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål H
Samrådsspørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i dette folketingsår, som i
væsentlig grad vil vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, samt hvilke
overvejelser ministeren i øvrigt gør sig med hensyn til landdistrikterne.
Besvarelse
Tak for spørgsmålet. Jeg er glad for, at der bliver sat fokus på
landdistrikterne med samrådsspørgsmål til den nye regering om
initiativer, der skal styrke landdistrikterne.
Det er nemlig et område, som regeringen kommer til at arbejde
med som en klar prioritet i de kommende år. Det skyldes, at
udviklingen i landdistrikterne ikke blot har betydning for
landdistrikterne selv
men faktisk har stor betydning for
udviklingen i Danmark som helhed.
Det er en langsigtet og vedholdende indsats, der er brug for. Og
denne indsats er regeringen helt indstillet på at levere i de
kommende år.
Nu er samrådsspørgsmålet her afgrænset til regeringens
initiativer i dette folketingsår. Og derfor vil jeg blot
her
indledningsvis
nævne, at det naturligvis ikke er min
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 2 af 11
forventning, at regeringen i løbet af dette folketingsår kan løse
alle de problemer og udfordringer, som måtte eksistere i
landdistrikterne.
[Billedet af landdistrikterne]
Men faktisk vil jeg også hellere begynde et andet sted end med
’problemer og udfordringer i landdistrikterne’. Jeg har nemlig
fået for vane
og det en god vane
at fremhæve de mindre
bysamfund som et ideal. Det har jeg, fordi jeg gerne vil tale
imod den opfattelse, der nogle steder er af, at alting fungerer
bedre i storbyen end i provinsen.
Det er
min
opfattelse, at provinsen, øerne og de små bysamfund
bliver undervurderet, og at vi gennem mange år har haft alt for
stort fokus på hovedstaden og de store byer, når vi har talt om
nationens udvikling. Igen og igen har vi i den offentlige debat
fået fremhævet alle de dårlige sider fra livet i de mindre byer.
Rigtigt er det da også, at udviklingen i mange år har været
præget af fraflytning til de større byer. Fraflytningen, den
lukkede skole og de lukkede lokale butikker har betydet, at
mange boliger står ensomt tilbage og forfalder. Og det er jo ikke
ligefrem et attraktivt billede.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 3 af 11
Men heldigvis er virkeligheden noget mere nuanceret. For selv
om der er udfordringer i landdistrikterne, og selv om
udfordringerne nogle steder er store, er der også mange lokale
bysamfund, som netop er gode til at løse vigtige
samfundsopgaver. Blandt andet på grund af de tætte og nære
relationer i de små bysamfund.
Derfor skal vi også have nogle flere nuancer ind og flere
fordomme ud, når vi taler om landdistrikterne, øerne og de små
provinsbyer.
Tag Fanø kommune som et eksempel. En af landets mindste.
Man skal sejle dertil for at nå kommunen på en sejlads med
færgerne Fenja og Menja på godt 12 minutter fra Esbjerg Havn.
På færgen har man udsigt til den lille ø. De 56 kvadratkilometer
fordeler sig på en langstrakt sandø med to små byer
Nordby
og Sønderho - samt flere sommerhusområder.
Fanø ligger
som de selv ynder at sige på det lokale bryghus
som sidste stop inden England. Det er ret langt fra
Hovedstaden!
Men det betyder ikke, at de ikke har noget at byde på.
Tværtimod.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 4 af 11
På Fanø står der ikke en masse tomme boliger og forfalder. Der
står flotte gamle fanøhuse, hvor man bevarer de gamle
traditioner fra øen og på den måde værner om sin historie.
Og Fanø er faktisk vokset de seneste år. Siden 2015, hvor der
var 3.266 beboere er der pr. 24. oktober 2019 3.495 beboere.
Det er en stigning på 229 indbyggere på 5 år
og en relativt stor
procentvis stigning på 7 pct., da beboertallet jo er beskedent.
Især børnefamilierne har fået øjnene op for øen, og der har de
seneste år været en markant stigning i tilflytningen inden for
denne befolkningsgruppe.
Og når de på Fanø skal fremhæve, hvorfor man skal flytte til
Fanø, så er det netop de nære relationer og fælleskabet, der
fremhæves. Der er også et rigt foreningsliv på Fanø med mere
en 100 etablerede foreninger, som er med til at skabe et stærkt
fællesskab, hvor man kender hinanden, og hvor børnene kan
lege sammen på vejen.
Kigger vi bredere rundt i landet er Fanø ikke det eneste
velfungerende lille lokalsamfund, hvor man skaber stærke
fællesskaber og udvikling. Dem er der faktisk mange af. Det er
ikke kun i hovedstaden og de store byer, at der kan skabes
udvikling og leves et rigt liv.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 5 af 11
Det betyder ikke, at vi skal lukke øjnene for de åbenlyse
udfordringer, der er i landdistrikterne. Selvfølgelig ikke. Men vi
skal lade være med at lade vores fordomme om de små
bysamfund, øerne og landdistrikterne tage overhånd. Det tjener
ingen
og slet ikke landdistrikterne.
Lad os få korrigeret billedet, så nuancerne er med. Så kan
udfordringerne også bedre afgrænses, så vi kan få gjort noget
ved dem.
For vi skal gøre en mærkbar indsats for, at der sikres en positiv
udvikling i landdistrikterne. Og give dem en håndsrækning, der
hvor der er behov for det. På boligområdet er der allerede sat
flere initiativer i gang som jeg nu gerne vil redegøre for:
Landsbyfornyelse
Jeg vil i min gennemgang begynde med at nævne, at regeringen
på finansloven viderefører den aftale om omprioritering af
byfornyelsesmidlerne, som blev indgået af VLAK-regeringen
sammen med DF. Aftalen betyder, at der er afsat midler i 2020-
2022 til landsbyfornyelse.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 6 af 11
Landsbyfornyelsesrammen er målrettet de små byer og
landdistrikterne, hvor markedskræfterne ikke kan løse
problemet med tomme og faldefærdige ejendomme.
Midlerne i landsbypuljen vil ud over nedrivning og
istandsættelse af bygninger også kunne anvendes til
områdefornyelse og genhusning, hvilket har udvidet
anvendelsesmulighederne i forhold til den tidligere pulje til
landsbyfornyelse.
Muligheden for at gennemføre områdefornyelse gør
kommunerne i stand til at forny deres landsbyer som en
helhedsorienteret indsats, især hvis områdefornyelsen
kombineres med bygningsfornyelse.
Kommunerne kan fortsat gennemføre byfornyelsesindsatser i de
større byer, men uden statslig støtte.
Som tilføjelse kan det nævnes, at Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen uddeler støtte til otte projekter fra byfornyelsens
forsøgspulje 2018. Projekterne skal arbejde med at inkorporere
mindre byers omkringliggende herlighedsværdier i
byudviklingen.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 7 af 11
Konkret betyder det, at der er uddelt 12 mio. kr. til projekter,
som skal forbedre og formidle brugen af natur- og
landskabsværdier som en ”driver” for byfornyelsen til at skabe
attraktive landsbyer for bosætning og udvikling. Samtlige
projekter er bundet op på en fysisk indsats.
Anmeldelsesordning
Derudover vil jeg nævne, at Socialdemokratiet sammen med
den tidligere regering og Dansk Folkeparti har indgået aftale om
en anmeldelsesordning, der skal forhindre boligspekulanters
udlejning af ubeboelige huse.
Da den nuværende statsminister sidste år besøgte Lolland
Kommune, blev hun præsenteret for nogle af de huse, som
aldrig skulle have været lejet ud til beboelse.
”Der kan jo ikke bo mennesker her,” var hendes utvetydige
konklusion.
Lollands borgmester kunne oplyse, at kommunen oplever, at
der ofte er mennesker, der flytter ind i dårlige boliger i
kommunen, og som efterfølgende kommer i klemme.
Tendensen er klar i Lolland Kommune, men findes også i andre
af landets kommuner med landdistriktsudfordringer. Flere
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 8 af 11
steder kæmper man med et betydeligt antal nedrivningsparate
huse, som udnyttes af skruppelløse udlejere til at udleje til de
mest ressourcesvage borgere.
Hvis landdistriktskommunerne skal modvirke eksporten af
socialt udsatte borgere, er der behov for nye værktøjer.
Den kommende anmeldelsesordning indebærer, at hvis en
udlejer ønsker at udleje en bolig, der er opført for mere end 40
år siden, og som ikke har været udlejet i et år, så skal udlejer
underrette kommunen senest 30 dage før, lejeren flytter ind.
Det giver kommunen mulighed for at undersøge, om boligen er
sundheds- eller brandfarlig eller har væsentlige
vedligeholdelsesmangler, inden boligen tages i brug.
På den måde bør kommunen kunne begrænse tilflytningen af
socialt udsatte borgere og ligeledes spare sig selv for markante
genhusningsomkostninger, der ellers kan være en barriere for
en effektiv indsats mod udlejningen af dårlige boliger.
Anmeldelsesordningen kan derfor blive et vigtigt redskab, når
boligspekulanter som "Låsby-Svendsen" skal bekæmpes.
Renoveringsmidler i boligaftalen
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 9 af 11
I forlængelse af denne indsats ser jeg det som en vigtig opgave,
at vi fremtidssikrer de almene boliger i provinsen og på landet.
Almene boliger skal også være et attraktivt boligtilbud her, som
afholder de mest ressourcesvage fra at flytte ind i dårlige
boliger.
Det er en udfordring for den almene boligsektor, at det nogle
steder er billigere at leje sig ind i en privat bolig end det er at
leje en almen bolig. Det er også mange steder billigere at købe
en bolig end at leje alment
men det er svært at få lov til at låne
til en bolig.
Jeg vil arbejde for en styrket almen boligsektor uden for de
store byer, hvor der mere overordnet tages stilling til hvor
mange almene boliger, der er behov for og hvor.
På den måde skal boligbehovet matches bedre i en
helhedsorienteret og mere langsigtet plan. Jeg tror på, at vi på
den måde kan skabe et bedre match mellem udbud og
efterspørgsel og måske også i højere grad styre tilflytningen.
Jeg kan i den forbindelse fortælle, at jeg har mødtes med
borgmesteren og kommunaldirektøren i Hjørring Kommune,
som efterspurgte et samarbejde om den strategiske tilpasning af
det almene boligudbud i landdistrikterne og provinsbyerne.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 10 af 11
Vi håber, at det kommende samarbejde om en helhedsorienteret
løsning på boligudbuddet af almene boliger i de mindre
provinsbyer og landdistrikterne kan føre til gode løsninger og
inspirere til en ny praksis, med et bedre match mellem
boligudbud og boligefterspørgsel.
På de danske småøer varierer udfordringerne, men generelt er
det gældende, at selv små til- eller fraflytningstendens har
konsekvenser for, om boligudbuddet passer med efterspørgslen
eller ej.
Jeg vil gøre mit for at skabe rammerne, der sikrer, at småøerne
har et tilpasset boligudbud. Når jeg inden længe skal mødes
med Sammenslutningen af Danske Småøer, som er en
interesseorganisation for 27 småøer, kan vi forhåbentlig komme
nærmere nogle konkrete løsningsforslag.
Ligesom der skal sikres et passende udvalg af boliger i hele
Danmark, så er det som nævnt vigtigt, at boligerne har en vis
standard. Derfor er gode almene boliger på landet og i mindre
byer et tema, jeg gerne vil bringe ind i forhandlingerne om
anvendelse af Landsbyggefondens midler senere på året.
Vi har brugt mange ressourcer på de udsatte boliger i mange år
også i den seneste aftale.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til boligministeren
Side 11 af 11
I den seneste boligaftale prioriterede vi midler til de udsatte
boligområder og der er afsat 10 mia. kr. frem til 2026 til
renoveringer
nu er det resten af den almene boligsektors tur.
Jeg vil arbejde for, at der er tilstrækkeligt med midler til
renoveringer, som er nødvendige for at fremtidssikre den
almene boligmasse, sådan at boligerne udgør et attraktivt tilbud
også i provinsen og på landet.
De almene boliger skal være et godt alternativ til de dårlige
private udlejningsboliger der som nævnt findes på landet
disse boliger kan understøtte en positiv udvikling i mindre
bysamfund rundt om i landet.
Jeg vil gerne se problematikken med boligudbuddet uden for de
store byer i et lidt større perspektiv. Jeg vil arbejde for at ændre
opfattelsen af, at man ikke kan have et godt liv i mindre
provinsbyer og på landet
og jeg vil bidrage til at sikre, at det
også forholder sig sådan.
Afsluttende vil jeg blot bemærke, at jeg ser frem til samarbejdet
og håber, at vi kan få gennemført nogle fælles initiativer, som
gavner landdistrikterne og dermed også Danmark som helhed.
Tak for ordet.